Help! Vis dood en klein wormpje (parasiet?)


IreneA

Active member
Lid geworden
28 februari 2023
Berichten
30
Leeftijd
40
Hoi,

Ik had een algenetertje. Van de week had ik al het idee dat hij/zij veel op 1 plek op de bodem bleef. Maar ik zag er verder niks aan. Huid goed, geen gekke dingen.

Ik had vandaag de waterwissel gedaan. Vervolgens zie ik zojuist de vis op haar rug liggen en wanhopig rechtop proberen te draaien. Ik dacht dat ik iets verkeerd gedaan had. Het water was wel iets warmer dan normaal, maar heb het water getest en dat was goed. Ik heb de vis er gauw uitgehaald, want de garnalen hebben de neiging een bijna dode vis vast op te eten. Net ging ik nog even met een lampje bij de vis kijken die helaas ook al was overleden. Toen ik er met een lampje op scheen om te zien of ik iets geks kon ontdekken zag ik een piep klein wormpje uit de vis komen.
Ik gok een parasiet! Maar ik weet niet welke en kan het online niet vinden. En het was zo'n klein wormpje kan een vis daar al dood aan gaan?
Weet iemand welke parasiet dit zou kunnen zijn? En hoe ik die bestrijd?

Nog wat info:
Ik had van deze 2, verder 5 rasbora en boel garnalen.
Van de rasbora is er 2 weken geleden 1 dood gegaan. Die had ineens een witte plek tussen de rugvin en de staart. Ik dacht dat ie wellicht ergens vast gezeten had, maar de volgende dag was ie dood. Deze bleef heel actief tot het laatste moment en had dus een grote witte plek. De algeneter had dat niet.

Afgelopen week zijn er 2 blauwe garnalen dood gegaan, maar ik had vorige week met de waterwissel plantenvoeding erbij gedaan. Ik las later dat garnalen daar soms niet tegen kunnen. Dus ik wijdde dat daar aan.

Heel verhaal, maar wie helpt me? Ik wil het zsm bestrijden.
 

Bijlagen

  • 20230625_182647.jpg
    20230625_182647.jpg
    14.9 KB · Weergaven: 68
Herstel... ik heb de vis net omgedraaid en zag dat deze op de rug ook wit verkleurd is. Jet als de rasbora. Dit lijkt dus toch op een ziekte l, maar welke? Ik google me suf, maar kan het niet vinden.

Heb nog een foto gestuurd. Er zit ook een kleintje in het bakje, maar die krijg ik niet op de foto. Ze zijn allebei wel dood nu
 

Bijlagen

  • 20230625_200747.jpg
    20230625_200747.jpg
    8.3 KB · Weergaven: 54
Herstel... ik heb de vis net omgedraaid en zag dat deze op de rug ook wit verkleurd is. Jet als de rasbora. Dit lijkt dus toch op een ziekte l, maar welke? Ik google me suf, maar kan het niet vinden.

Ik heb nog een foto van de worm. Zat nog een kleine worm ook, maar die kreeg ik niet op de foto. Beide zijn dood.

Ook een foto van de vis en de witte vlekken. Dit heb ik niet eerder bij haar gezien dan na haar dood.
 

Bijlagen

  • 20230625_201346.jpg
    20230625_201346.jpg
    16.2 KB · Weergaven: 49
  • 20230625_200747.jpg
    20230625_200747.jpg
    8.3 KB · Weergaven: 51
Hoe warm is je water?
En hoe warm was je ververswater?
Wat zijn de waarden NO2 en NH3/4?
Hoe lang draait je aquarium al?
Hoe groot is het?
Wat voor filter heb je en hoe maak je dat schoon en hoe vaak?

Je ziet: je denkt dat je een heel verhaal geschreven hebt, maar we weten toch nog wat te vragen.
 
Het water is normaal 24 graden nu 26 graden. Ik vul het met een slang vanuit de kraan. Dat breng ik eerst op temperatuur, maar soms kan de kraan ineens iets warmer of kouder worden. Ik houd dat in de gaten en stel dan bij. Maar dat resulteerde toch in een temperatuur verhoging.
No3 was 50, daarom heb ik dit keer 2/3 water ververst. Normaal doe ik 1/3 tot 1/2. Dit doe ik iedere week, omdat het maar een klein Aquarium is, 30 liter.
No2 was 0
Gh was 0, dat is te laag dus heb er gh plus bij gedaan
Kh 178, ph 7,6
Het filter is een liggend filter dat boven het water hangt. Het water wordt naar boven gepompt, loopt door het filter en valt als een waterval terug het water in. Onderste is een bakje met kooltjes, daarop een dun blauw filter en daarop een dun wit filter. Het witte is aan vervanging toe.
Ik maak het filter iedere week schoon met het verversen van het water. Voorheen door het onder koud water af te spoelen, maar tegenwoordig spoel ik het om in de emmer met het water dat ik net uit het aquarium heb gehaald.
 
Na het verversen was het no3 weer naar beneden. Onder de 10.
 
Als ik het goed heb, is dat een chinese algeneter (Beaufortia levertii) en ik vrees (als ik alles op een rijtje zet) dat je water te warm is geweest. Om water 2 C te laten stijgen heb je water van een nog hogere temperatuur nodig en als dat net op de vis komt, is dat gewoonweg te heet. Bovendien bevat warmer water minder zuurstof en zo net uit de kraan kan het nog minder zijn.
Een paar graden te warm is vaak schadelijker dan een paar graden te koud.
Afgezien daarvan is een 30 l aquarium erg klein voor een vis waarvan geadviseerd wordt dat ze in een aquarium van 1,2m gehouden zouden moeten worden.
Maar nogmaals ik kan me vergissen en is het een andere soort met andere behoeftes, in dat geval zul je even zelf moeten kijken wat de behoeftes zijn. Blijft wel dat het water behoorlijk warm was bij bijvullen.
 
Hoe kan die no3 zo hoog zijn als je zoveel ververst. Dan moet de bak flink worden belast denk ik.
 
Het is geen chinese algeneter. Het is een saigon, klein blijvende soort. Speciaal gekocht voor de kleine bak.
Te veel no3 is denk ik omdat er te veel gevoerd is. Dat schroeven we naar beneden.

Aangezien ik zeker 2/3 van het water heb ververst kan de temperatuur best snel omhoog gaan als het water wat te warm was en was het zeker niet heet. Ik zal in elk geval dat volgende keer anders doen.

De andere vissen hebben nergens last van. En het verklaard nog niet de witte vlekken en de worm toch?

Iemand een idee wat dat is? Dat wil ik graag bestrijden.
 
Wordt wisselend over geschreven Jessica, andere plekken zeggen ze 60 cm. En ja dan is 30 cm nog steeds te klein. Ik heb daar in de winkel expliciet naar gevraagd en ze stonden ook te koop voor 30 cm bak. Dat had ik natuurlijk allemaal eerst moeten googlen, maar ik ging ook even uit van de expertise van de verkoper.

Zodra er ruimte is in de 100 cm bak gaan ze daar in.

Het verklaart m.i. niet de witte plekken en de worm...
 
Wordt wisselend over geschreven Jessica, andere plekken zeggen ze 60 cm. En ja dan is 30 cm nog steeds te klein. Ik heb daar in de winkel expliciet naar gevraagd en ze stonden ook te koop voor 30 cm bak. Dat had ik natuurlijk allemaal eerst moeten googlen, maar ik ging ook even uit van de expertise van de verkoper.

Zodra er ruimte is in de 100 cm bak gaan ze daar in.

Het verklaart m.i. niet de witte plekken en de worm...
Ik denk dat John beter klopt om het wat minder ingewikkeld te maken. :DD:)
 
Stress kan wel van invloed zijn op de gezondheid, de algemene gesteldheid van vissen. Eigenlijk van meer dieren in het algemeen gesproken wel. Waar koop je de vissen als ik vragen mag.
 
Weet je wat het is? We leren denk ik allemaal door fouten te maken, ik ook. Maar door veel mee te lezen, vragen, hulp krijgen komt het vanzelf goed. Het is ook niet niks. Het is niet ff een bakje aanschaf en de rest is peanuts. Tis topsport. :)
 
Heb je de vis met een netje van de bodem gehaald? De wormpjes lijken namelijk "gewone" detritus wormpjes. Die eten natuuk ook dode visjes. De witte vlekken zullen door het dood gaan zijn. Alle visjes worden dan wit. Doorbloeding stopt en aangevreten vis is wit.

Het overlijden van al je dieren zal wss komen doordat ze te weinig liters hebben en een slechte filtratie. Kool en sponzen is niets biologisch. Daarnaast kan kool na een poosje stoffen afgeven aan het water dus is alleen voor tijdelijk.

No3 van 50 wijst op overbezetting.
 
Ik denk dat voor een 30 liter een hang on back filter of een Eden filter al beter zal zijn. Elke week filter schoonmaken is niet echt gunstig te noemen. Bacteriën verlies je dan. Dus daar zou ik ook op letten.
 
Inkoop is wisselend.
Soms bij een hobby handelaar, soms bij een speciaalzaak, maar deze had ik bij een lokaal tuincentrum. Dat doe ik dus niet meer, want niet de juiste info gekregen.

Ik heb de vis idd met een netje van de bodem gehaald. Maar tussen dat moment en overlijden zaten misschien max 2 minuten. Ik zag de vis worstelen, ben het netje gaan pakken en bij terugkomst was ie dood.
Als die wormpjes dode vissen eten, waarom gingen ze dan vrij snel dood toen ze uit de vis kwamen?

Ik ga eens kijken of andere filtering mogelijk is bij dit aquarium. Het is een bepaald type filter dat erg specifiek gemaakt is en aan het aquarium vast zit, dus ik ben bang dat dat niet kan. Maar ik ga het navragen bij de speciaalzaak.
 
Ik denk dat voor een 30 liter een hang on back filter of een Eden filter al beter zal zijn. Elke week filter schoonmaken is niet echt gunstig te noemen. Bacteriën verlies je dan. Dus daar zou ik ook op letten.
Ok. Ik zal eens kijken naar een hang on back of een eden filter. En zal het filter niet meer wekelijks schoon maken
 
Inkoop is wisselend.
Soms bij een hobby handelaar, soms bij een speciaalzaak, maar deze had ik bij een lokaal tuincentrum. Dat doe ik dus niet meer, want niet de juiste info gekregen.

Ik heb de vis idd met een netje van de bodem gehaald. Maar tussen dat moment en overlijden zaten misschien max 2 minuten. Ik zag de vis worstelen, ben het netje gaan pakken en bij terugkomst was ie dood.
Als die wormpjes dode vissen eten, waarom gingen ze dan vrij snel dood toen ze uit de vis kwamen?

Ik ga eens kijken of andere filtering mogelijk is bij dit aquarium. Het is een bepaald type filter dat erg specifiek gemaakt is en aan het aquarium vast zit, dus ik ben bang dat dat niet kan. Maar ik ga het navragen bij de speciaalzaak.
Hoe weetje dat de wormpjes dood zijn?
Je kan ook het materiaal in het filter vervangen. Het navragen bij de speciaalzaak heeft weinig nut. Die willen verkopen. Waar ik ook mn vissen haal. Ik krijg nergens de info die ik op internet kan krijgen. Ik durf zelfs te zeggen dat ik inmiddels meer weet dan de gemiddelde medewerker.

Van de week nog een discussie in een zeer bekende aquariumwinkel. Dat een Lnummer van 20 cm NIET in een 80cm bak kan.

Ik zou je visjes eruit halen en dan lekker garnaaltjes houden.

En niet teveel rommelen met schoonmaken, plantenvoeding, waterwissels. Balans is belangrijkste
 
Weet je wat het is? We leren denk ik allemaal door fouten te maken, ik ook. Maar door veel mee te lezen, vragen, hulp krijgen komt het vanzelf goed. Het is ook niet niks. Het is niet ff een bakje aanschaf en de rest is peanuts. Tis topsport. :)

Dat klopt, dat probeer ik ook te doen. Ik lees veel en zoek alle vissen met behoeftes op. Deze was achteraf geen goede koop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inkoop is wisselend.
Soms bij een hobby handelaar, soms bij een speciaalzaak, maar deze had ik bij een lokaal tuincentrum. Dat doe ik dus niet meer, want niet de juiste info gekregen.

Ik heb de vis idd met een netje van de bodem gehaald. Maar tussen dat moment en overlijden zaten misschien max 2 minuten. Ik zag de vis worstelen, ben het netje gaan pakken en bij terugkomst was ie dood.
Als die wormpjes dode vissen eten, waarom gingen ze dan vrij snel dood toen ze uit de vis kwamen?

Ik ga eens kijken of andere filtering mogelijk is bij dit aquarium. Het is een bepaald type filter dat erg specifiek gemaakt is en aan het aquarium vast zit, dus ik ben bang dat dat niet kan. Maar ik ga het navragen bij de speciaalzaak.
Maak eens een foto van het geheel en plaats die ff om een beter beeld te krijgen. :thumbs:
 
Hoe weetje dat de wormpjes dood zijn?
Je kan ook het materiaal in het filter vervangen. Het navragen bij de speciaalzaak heeft weinig nut. Die willen verkopen. Waar ik ook mn vissen haal. Ik krijg nergens de info die ik op internet kan krijgen. Ik durf zelfs te zeggen dat ik inmiddels meer weet dan de gemiddelde medewerker.

Van de week nog een discussie in een zeer bekende aquariumwinkel. Dat een Lnummer van 20 cm NIET in een 80cm bak kan.

Ik zou je visjes eruit halen en dan lekker garnaaltjes houden.

En niet teveel rommelen met schoonmaken, plantenvoeding, waterwissels. Balans is belangrijkste
De wormpjes dreven in het bakje van de dode vis en bewogen op een gegeven moment niet meer. Ook niet toen ik ze aanraakte.

Wekelijkse waterwissel is met zo'n klein bakje toch juist noodzakelijk?

Plantenvoeding geef ik idd niet meer. Ik las dat de garnalen daar slecht tegen kunnen.
Wel voeg ik altijd bacteriën toe. Onderhoudsdosis zeg maar.

Wat betreft filter materiaal vervangen. Ik begreep van de speciaalzaak dat je niet zomaar alle filters kunt vervangen. Dat je dat stuk voor stuk moet doen.

Iets anders dan filters in dit bakje weet ik niet of dat kan. Aangezien het dus een vast zittend plat bakje is. Maar dat ga ik uitzoeken.
 
De wormpjes dreven in het bakje van de dode vis en bewogen op een gegeven moment niet meer. Ook niet toen ik ze aanraakte.

Wekelijkse waterwissel is met zo'n klein bakje toch juist noodzakelijk?

Plantenvoeding geef ik idd niet meer. Ik las dat de garnalen daar slecht tegen kunnen.
Wel voeg ik altijd bacteriën toe. Onderhoudsdosis zeg maar.

Wat betreft filter materiaal vervangen. Ik begreep van de speciaalzaak dat je niet zomaar alle filters kunt vervangen. Dat je dat stuk voor stuk moet doen.

Iets anders dan filters in dit bakje weet ik niet of dat kan. Aangezien het dus een vast zittend plat bakje is. Maar dat ga ik uitzoeken.
Als jouw bakje in balans is. Dan hoef je niets toe te voegen. Zeker geen bacterien?? Die zitten amper in het water. Waterwissels zijn dan alleen nodig als je water wat troebel wordt. Planten eten het nitraat op etc.

Bodem afzuigen is wel nodig.

Maaar als je zoals jij teveel vis in een klein aantal liters hebt, en weinig filtratie, en van alles toevoegd om een balans te creeren. Is het een gebed zonder einde.

Zitten de dwergcichliden ook nog in het bakje?

Alleen filter aanpassen gaat je probleem niet verhelpen. Het roer moet volledig om!
 
Ik ben het met Kjell eens dat je in een bakje alleen visjes moet houden die er geschikt voor zijn en voor een nano zijn dat erg weinig soorten behalve imo een betta. Ook garnalen kunnen er prima in.
Als je geen overbevolking hebt dan zullen de waterwaarden ook beter blijven en zou je gewoon wekelijks bv 15-20% kunnen verversen.
 
Ik heb 5 rasboras en 2 saigon, nu dus nog maar 1. En garnalen. Verder zit er niks in de bak.

De planten doen het prima, er zit geen alg in het bakje. Het water is kraakhelder.
De bacteriën is wat ik ook bij de speciaalzaak heb gehaald. Ter ondersteuning van het filter.


De cichlide zitten in de 100 cm bak en hebben nooit in dit bakje gezeten.

Ik zal straks foto's van het bakje plaatsen. Ik ben op het werk en heb mijn man gevraagd foto's te maken.
 
Ik heb 5 rasboras en 2 saigon, nu dus nog maar 1. En garnalen. Verder zit er niks in de bak.

De planten doen het prima, er zit geen alg in het bakje. Het water is kraakhelder.
De bacteriën is wat ik ook bij de speciaalzaak heb gehaald. Ter ondersteuning van het filter.


De cichlide zitten in de 100 cm bak en hebben nooit in dit bakje gezeten.

Ik zal straks foto's van het bakje plaatsen. Ik ben op het werk en heb mijn man gevraagd foto's te maken.
Hmm wel gek dat je nitraat dan zo hoog is. Gooi je laatste saigon lekker in de 1m zou ik zeggen.

Die rasboras en garnalen zouden idd wel moeten kunnen. Wat voor bodem zit erin? Die bacterien zou ik echt mee stoppen. Is echt onzin en slecht voor de portemonee.
 
Nitraat komt denk ik echt van overvoeren. Ik denk dat mijn zoontje wat enthousiast gevoerd heeft. Dus daar gaan we echt op letten en anders doen.

Hierbij de foto's. Witte filter moet dus echt vervangen worden. Ze hadden deze niet op voorraad bij de speciaalzaak dus die moet besteld worden.

Ook een foto van de bacteriën toevoeging die ik geef. Ik zal daar mee gaan stoppen.

Die gebruik ik ook bij de 100 cm, daar ook maar mee stoppen dan?
 

Bijlagen

  • IMG-20230626-WA0002.jpg
    IMG-20230626-WA0002.jpg
    48.1 KB · Weergaven: 45
  • IMG-20230626-WA0003.jpg
    IMG-20230626-WA0003.jpg
    68.7 KB · Weergaven: 41
  • IMG-20230626-WA0004.jpg
    IMG-20230626-WA0004.jpg
    76 KB · Weergaven: 42
  • IMG-20230626-WA0008.jpg
    IMG-20230626-WA0008.jpg
    26.6 KB · Weergaven: 43
  • IMG-20230626-WA0007.jpg
    IMG-20230626-WA0007.jpg
    37.2 KB · Weergaven: 43
  • IMG-20230626-WA0001.jpg
    IMG-20230626-WA0001.jpg
    48.5 KB · Weergaven: 42
Leven al je appelslakken nog? Een dode appelslak is echt dramatisch voor je bak. En die kunnen zeer slecht tegen toevoegingen.
 
Ik heb 2 appelslakken en die leven beide nog.
Ze leggen wel iets minder eitjes dan normaal
 
Dat filtermedium maak je op en koopt geen nieuwe meer bij.
Verder vraag ik me af waarom je dat witte filtervelletje wilt vervangen. Omdat het bruin is of omdat het wat 'gedeukt' is aan de zijkanten?
En inderdaad, wat al eerder gezegd is: maak hier een garnalenbakje van.
 

Terug
Bovenaan