Help! Ph van 8. nogwat!? zelfs na 40% water wissel.


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
261
Leeftijd
39
Ik schrik me een ongeluk, ik test net het water voordat ik wegga voor een aantal maanden, blijkt dat het water een PH van 8.5 heeft! en ik heb gister net een 40% water change gedaan.
Hoe is dit in vredesnaam mogelijk en wat kan er aan de hand zijn?
Zal ik nu nog een keer een water wissel doen en hoeveel?
Wat voor ph was het wel niet voor de water wissel vraag ik me af. Ik heb voor de water wissel niet getest, dus ik heb daar helaas geen data van.
het water in het test potje wordt heel erg donker blauw en is normaal groen/ groenblauwig.
Zeker gezien ik net het water heb ververst snap ik hier helemaal niks van.
Het is altijd al moeilijk om de ph omlaag te krijgen maar meestal zit het toch wel max op 7.5
Ik heb net het water uit de kraan getest waar ik ook mn aquarium water uit haal en dat wordt groen, ph 7
Ik heb in mn aquarium ook altijd amandel bladeren om de ph omlaag te krijgen.

De dingen die verder niet goed zijn aan het aquarium: er zitten algen in en er komen er steeds meer (zwartbaard, groene korte alg, groene lange alg en staghorn alg)
een van de goud danios is vorige week plots opgezwollen en dood gegaan.
De tijgerlotus die het voorheen heel goed deed is in dezelfde periode verpieterd en overgroeid met algen.
Er is een slakjes invasie gaande van witte punt hoorn slakjes. Als ik het filter schoonmaak om de 2 weken dan zitten er ongeveer 10 op, en her en der in de bak zie ik ze op blaadjes zitten, meestal zo rond de 5 a 6 wat ik kan vinden.
We hebben stenen in het aquarium , maar wel vuurstenen en geen kalk stenen. Deze zitten er nu ruim een jaar in. Voorheen nooit problemen mee gehad maar voor de zekerheid verwijder ik ze voorlopig direct maar.
 
Laatst bewerkt:
No worries hoor. :) Grote kans dat er iets aan de meting niet klopt / niet nauwkeurig is. En ook al was je pH zo hoog, zelfs dat kunnen je vissen nog wel hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Meting is wel nauwkeruig, heb een druppelset, 2 keer gedaan en met kraanwater als controle.
Dus mn ph is wel degelijk zo hoog.
Gelukkig kunnen de vissen dat wel hebben, maar het is niet gezond denk ik? En ook dat het na de waterwissel was.. dan was het voorheen nog hoger, aangezien ik 40% ph 7 water heb toegevoegd.
Ik ga overmorgen voor een paar maanden weg en dan moet het aquarium zichzelf kunnen redden met wat oppassen die niks weten van aquaria.
 
Tja ik zou net als Gino al zegt daar niet van in de stress schieten. De druppeltesten zijn ook maar een indicatie.
 
ok, kan geen kwaad dus als dit de komende 2 maanden zo blijft? watermetingen doen is vrees ik wat teveel tijd gevraagd van de oppassen.
 
Ik denk dat je test wel goed werkt. Je leidingwater test namelijk wel groen, dus normaal gesproken zou de ph van je aquariumwater moeten dalen na een waterwissel. Wat de oorzaak kan zijn van de plotselinge ph stijging in je aquarium weet ik niet. Vervelend dat je weinig tijd hebt om het op te lossen. Hopelijk ontstaan er geen grote problemen
 
Mede icm de waarnemingen aan je planten, denk ik ook dat jou pH meting wel klopt.
Of het nu pH 8 of pH 8,5 is, daar letten we niet op. Het is gewoon te hoog.

Heb je er toevallig nieuwe verlichting op gezet? Of deze feller gezet?

Is de pH zowel in de ochtend als in de avond hetzelfde?

Meestal is de pH in de ochtend lager.

Planten gebruiken heel veel co2 bij felle verlichting. En hierdoor gaat de pH flink omhoog.

Als planten geen co2 meer hebben, komen er algen en gaan ze verpieteren.

Als je co2 toevoeging hebt, deze verhogen.

Heb je dit niet. Dan verlichting minder fel zetten. Als je niet kunt dimmen. Een middag pauze inlassen.


Let op! Alleen als je GEEN co2 toevoegd! (voor mensen die niet kunnen lezen, en zeggen dat onderstaande co2 uitdrijft)
Als je ook geen co2 toevoegd zorgen dat je een bruissteen aan laat gaan als de lampen branden.
Dan komt er namelijk co2 vanuit de lucht in de bak.

Ook zorgen voor extra oppevlakte beweging.
 
voor mensen die niet kunnen lezen
Fijn dat er rekening met mij wordt gehouden:DD:pp

Tja of een ph van 8-8,5 hoog is dat durf ik zo niet te zeggen want de ph is hier ook rond de 8 al zolang ik de bakken heb. Ervaar er geen problemen mee en niet in bakken met co2 en niet in die zonder co2.
 
De meeste vissen passen zich (geleidelijk) aan de waarden van het aquarium aan. Je moet je zorgen gaan maken als de pH OPEENS van (bijv) 6,5 naar 8 schiet. Daarom is het regelmatig (op min of meer vaste intervallen) ook zo belangrijk!
Als je niets bijzonders aan het gedrag van je vissen ziet, denk ik niet dat je je echt zorgen hoeft te maken. Dan zijn ze er al lang aan gewend.
 
De meeste vissen passen zich (geleidelijk) aan de waarden van het aquarium aan. Je moet je zorgen gaan maken als de pH OPEENS van (bijv) 6,5 naar 8 schiet. Daarom is het regelmatig (op min of meer vaste intervallen)
WATERWISSELEN
ook zo belangrijk!
Als je niets bijzonders aan het gedrag van je vissen ziet, denk ik niet dat je je echt zorgen hoeft te maken. Dan zijn ze er al lang aan gewend.
 
Wisselingen in pH en de meeste andere waterwaarden maken vissen niet zoveel uit hoor. In de natuur doen vissen niet anders dan switchen tussen omstandigheden. Wij hobbyisten maken ons veel te druk. :)

@vinnig Het is wellicht het proberen waard om eens te meten met een nieuwe pH-test, of om je water te laten testen bij een LFS. Het is zeker mogelijk dat jouw bak op een pH van 8,5 uitkomt, maar het is ook niet uitgesloten (en het komt best vaak voor) dat de test verouderd is of door verkeerde opslag/vervoer/gebruik van werking is veranderd. Überhaupt is zo'n druppeltest niet heel nauwkeurig, het is maar een benadering.
 
De problemen die je opnoemt:

"De dingen die verder niet goed zijn aan het aquarium: er zitten algen in en er komen er steeds meer (zwartbaard, groene korte alg, groene lange alg en staghorn alg)
een van de goud danios is vorige week plots opgezwollen en dood gegaan.
De tijgerlotus die het voorheen heel goed deed is in dezelfde periode verpieterd en overgroeid met algen.
Er is een slakjes invasie gaande van witte punt hoorn slakjes. Als ik het filter schoonmaak om de 2 weken dan zitten er ongeveer 10 op, en her en der in de bak zie ik ze op blaadjes zitten, meestal zo rond de 5 a 6 wat ik kan vinden.
We hebben stenen in het aquarium , maar wel vuurstenen en geen kalk stenen. Deze zitten er nu ruim een jaar in. Voorheen nooit problemen mee gehad maar voor de zekerheid verwijder ik ze voorlopig direct maar."


Mijn eerste tip zou zijn; ruim aanwezige vervuiling op. Staghorn wijst hier op naast een mogelijke ammoniumpiek. Groene algen kunnen verder onder meer wijzen op een CO2 tekort t.o.v. je lichtsterkte. Baardalg kan hierdoor ook getriggerd zijn maar ook hier kan vervuiling een rol spelen. Heeft de dode vis wat langer wellicht onopgemerkt dood in je bak gelegen? Eigenlijk, los je problemen stuk voor stuk op. Telkens een probleem tegelijk, bekijk eerst het gevolg alvorens je aan het volgende probleem begint. Dit alles lijkt me van meer belang dan je waterhardheid die je nu opmerkt.
 
Dankje voor alle reacties! :) het probleem is een beetje.. dat alles in de bak een probleem is :p
Ik heb de filter uitlaat vlak onder het water oppervlak, en een surface skimmer een paar keer per dag aan, omdat er anders vrijwel direct een hele dikke kaamlaag op komt.
Ook als ik geen wekelijkse 40% waterwissel doe en om de 2 weken mn filter schoon wuif komt deze kaamlaag direct.
Maar hierdoor verlies ik waarschijnlijk veel co2 ? Ik voeg 2 a 3 bubbels per seconde toe.
Het probleem is alleen dat gedurende de 2 a 3 weken dat de lading in de fles mee gaat, hij steeds iets minder druk geeft waardoor ik hem handmatig bij moet stellen. Dus altijd geschommel.

Ik heb de co2 iets harder gezet en vandaag savonds was de PH ineens 7 :O groen groen.
Ik zag dat er ook 0 phosphaten in zaten en 0 nitraten.
Ik heb een dopje hs aqua phosphate toegevoegd gister aan t eind vd dag, en vandaag was de phosphaat 0.5 mg / L
Nitraat nog steeds 0.
Ik voeg wel elke dag flora grow pro toe.
Wat het ook lastig maakt is dat ik ivm omstandigheden dit jaar elke maand 1 a 2 weken weg was.
Komend jaar zal ik waarschijnlijk minder vaak weg zijn.
Het aquarium is zolang ik het heb nog nooit goed geweest. Het is een aan een rijging van problemen, en doe ik dit, probleem dat. maar dioe ik dat.. probleem dit.. enz. En ook als ik er niets aan doe loopt er altijd wel wat uit de hand.
 
Wat je bij een aquarium wilt hebben is balans.

Dat houd vooral in, dat jij consequent bent.

Als planten ook maar iets tekort komen, stoppen zij ermee. En nemen de algen het over.

De kaamlaag laat duidelijk zien dat de bak teveel vervuiling heeft. Dit kan komen door achterstallig onderhoud, of teveel vissen, of een filter wat niet goed werkt.

Iedere week waterwissel. En zonodig los vuil van de bodem afhevelen. Niet in de bodem.
Filter alleen schoonmaken als deze nog maar de halve kracht heeft. En niet te grondig schoonmaken.

De algen laten zien dat je planten steeds iets tekort komen. Aan je pH te zien, zal dat dus vaak co2 zijn.
Maar als je nitraat en of fosfaat op 0 staan, dan kunnen ze ook niet groeien. Dat zijn de basis behoeften van de plant.

Plantenvoeding iedere keer na waterwissel toevoegen. Begin met de standaard dosering. En meet net voor de waterwissel of er nog voldoende is.
Zo niet, dan na de waterwissel meer doseren. En na een week weer kijken. Dan krijg je een idee wat je bak verbruikt.

Omdat je co2 toevoegd moet je zorgen dat je oppervlakte minimaal beweegt. Maar de uitlaat van de filter moet wel langs de oppervlak stromen.

Ik weet niet hoe groot de bak is, maar 2-3 bubbels per seconden is al best veel.
Dus er gaat veel co2 verloren ergens.
 
Bevat floragrow pro wel nitraat of bevat het alleen sporenelementen en mineralen?
 

Terug
Bovenaan