Help, mijn planten blijven maar sip


W

Webwanda

Guest
Na jaren een niet co2 tank met wat java en anubias, vorig jaar begonnen aan mijn eerste Co2 tank; juwel 350 geloof ik (120x50x65, ca 300l)

Maar mijn planten blijven maar bruinig, de nieuwe planten nu weer; gaten erin met eromheen geel verkleurd.
Frustrerende is, de eerste paar weken groeide alles wel goed, en IETS heb ik verkeerd gedaan, en kan maar niet weer terug komen.

Ik meet regelmatig, maar alles binnen normaal waarden en redelijk stabiel.
Helialux verlichting, waarmee ik nu vooral probeer de goede setting te vinden. (qua lengte en en sterkte)
Co2 meterkastje plus ook zo'n kleuren drop in het aquarium. Al heel veel soorten supplementen gebruikt, zit nu op Profito met extra ijzer ook in de week er nog bij.
Waterwissel elke 2-3 weken.

Veel planten verliezen uiteindelijk alle blaadjes of worden bruinig.
Heb nu maar weer echt makkelijke planten..maar zelfs die zijn dus bruinig. Ook veel punt alg.....

Tank draait nu ca 10 maanden, corydoras groepje 8, japonica's, 14 esbora espei en 6 kardinaal tetra's en koppel honing gourami's


Wat kan ik nog doen? Kan ik iemand inhuren om langs te komen, ik sta op het punt de hobby op te geven, ik wordt er moedeloos van.
 
Profito mist nitraat en fosfaat. Je zegt dat je je waterwaarden meet - waarmee en wat geeft die test aan op nitraat en fosfaat?
Iemand inhuren lijkt me wat overbodig; genoeg lieden hier die je kunnen helpen, al dan niet op locatie :)

Foto van je bak helpt overigens ook.
 
Ook de waterwaarden kunnen veel zeggen dus ik hoop dat je die ook weet voor ons.
 
Hallo WebWanda,

Om te beginnen is het handig om te weten welk substraat je op de bodem gebruikt en om welke planten het gaat.
Welke watertesten heb je gebruikt en heb je ook op fosfaat,nitraat en ijzer gemeten welke waarde er in het water zitten.
Hoe lange belicht je en op welke sterkte staat helialux.

Als tip kan ik je al meegeven dat Profito elke week volle dosis zonder waterwissel de ijzer waarden erg op kunnen lopen in het water en dit kan algen triggeren, Fe2 is bruikbaar maar na een poosje wordt het meeste Fe3 en wordt niet opgenomen.
Maar eerst even de andere vragen beantwoorden omdat het nu wat onduidelijk is wat er aan de hand kan zijn.
 
Ik heb goede resultaten met de complete mix van aquariumbemesting.nl.
 
Hierbij probeer ik wat foto's toe te voegen
 

Bijlagen

  • 20210317_120325.jpg
    20210317_120325.jpg
    345.9 KB · Weergaven: 173
  • 20210317_120250.jpg
    20210317_120250.jpg
    255.1 KB · Weergaven: 171
  • 20210317_120241.jpg
    20210317_120241.jpg
    320.1 KB · Weergaven: 165
Profito mist nitraat en fosfaat. Je zegt dat je je waterwaarden meet - waarmee en wat geeft die test aan op nitraat en fosfaat?
Iemand inhuren lijkt me wat overbodig; genoeg lieden hier die je kunnen helpen, al dan niet op locatie :)

Foto van je bak helpt overigens ook.
Ik meet met druppeltest Tetra. Ik heb Los nitraat en fosfaat, maar al tijdje niet toegevoegd. Een van de foto's beneden lijkt duidelijk fosfaat overigens. Maar dat is de nieuwe plant. Erachter zie je nog oude stamplant... ik vergeet de namen :(
 

Bijlagen

  • 16159797135141956756957869995864.jpg
    16159797135141956756957869995864.jpg
    174.2 KB · Weergaven: 138
  • 20210317_120250.jpg
    20210317_120250.jpg
    255.1 KB · Weergaven: 135
Wat ik er vooral uit opmaak is te weinig licht; te oordelen aan bijvoorbeeld de lange internoden in je stengelplanten en wat lage fosfaatniveau's ivm de puntalg / green spot algae. Ik meen ook monte carlo te zien op diverse plaatsen, waarbij het op 1 plek slechter lijkt te groeien dan op de andere, wat op een probleem met je distributie van voedingsstoffen kan duiden. Sowieso zou ik dat roostertje eruit halen.
Fosfaat en Nitraat zijn dus overduidelijk te laag; dit zijn macrovoedingsstoffen voor je planten. Ik raad een all-in-one fertilizer aan die alles heeft, zoals de poeders van aquariumbemesting.nl of de groene flesjes van Tropica.
 
Hallo WebWanda,

Om te beginnen is het handig om te weten welk substraat je op de bodem gebruikt en om welke planten het gaat.
Welke watertesten heb je gebruikt en heb je ook op fosfaat,nitraat en ijzer gemeten welke waarde er in het water zitten.
Hoe lange belicht je en op welke sterkte staat helialux.

Als tip kan ik je al meegeven dat Profito elke week volle dosis zonder waterwissel de ijzer waarden erg op kunnen lopen in het water en dit kan algen triggeren, Fe2 is bruikbaar maar na een poosje wordt het meeste Fe3 en wordt niet opgenomen.
Maar eerst even de andere vragen beantwoorden omdat het nu wat onduidelijk is wat er aan de hand kan zijn.
Substraat op de bodem is dennerle scapers soil. Planten durf ik echt niet te zeggen, monte carlo, en verder meerdere "makkelijke" planten om mee te beginnen, zie ook foto's.

Tetra watertesten, druppeltest; zie ook foto, zijn binnen de normaal waarden maar ijzer vaak te laag. Vandaag dat ik naast profito de ijzer nog toevoeg. Ik heb Los nog van seachem de npk en flourish, maar daarin miste ik ook dingen, dus voelt steeds inderdaad alsof ik bepaalde voiding mis

Helialux was altijd 8 uur op 70%, inclusief op en ondergang. Heb dat nu op advies AW opgehoogte naar 11 uur 100%, de planten worden bruiner, dus denk dat dat ieg averechts heeft gewerkt!
 
Substraat op de bodem is dennerle scapers soil. Planten durf ik echt niet te zeggen, monte carlo, en verder meerdere "makkelijke" planten om mee te beginnen, zie ook foto's.

Tetra watertesten, druppeltest; zie ook foto, zijn binnen de normaal waarden maar ijzer vaak te laag. Vandaag dat ik naast profito de ijzer nog toevoeg. Ik heb Los nog van seachem de npk en flourish, maar daarin miste ik ook dingen, dus voelt steeds inderdaad alsof ik bepaalde voiding mis

Helialux was altijd 8 uur op 70%, inclusief op en ondergang. Heb dat nu op advies AW opgehoogte naar 11 uur 100%, de planten worden bruiner, dus denk dat dat ieg averechts heeft gewerkt!
11u 100% is absoluut teveel van het goede. 8u 100%, met co2 en de juiste dosering fertilizer is afdoende. En zorg dat je co2 een uurtje (of 2) eerder aan en uitgaat dan je verlichting.
 
11u 100% is absoluut teveel van het goede. 8u 100%, met co2 en de juiste dosering fertilizer is afdoende. En zorg dat je co2 een uurtje (of 2) eerder aan en uitgaat dan je verlichting.
Ja, zoals je eerder zegt dacht ik eerst ook verlichting hoger..dat werkte averechts. (Draait nu week op 11 uur, ga ik maar weer terugzetten naar 8 dan..)
Ik heb steeds voiding bepaald vanuit Reddit, aquariumbemesting ken ik niet.. concept all in one klinkt wel erg goed :)

Ik weet niet welk rooster je bedoelt, het net is hardscape voor de grote steen: ik vermoed ook distributionprobleem en heb extra stromingmoter erin gezet..maar doordat er geen monte carlo meer zit gaan substraat ervanaf. (Matten eruit gehaald toen het MC goed ernaast begon te groeien..long time ago..)
 
Fosfaat en Nitraat
Wel erg jammer..ze zeiden dat Profito alles had. En ik had al achterop gekeken en mijn vraagtekens gehad..maar vertrouwen maar op het advies, want ik komt er niet uit. Ik heb hier nog fosfaat en nitraat van seachem
 
Ja, zoals je eerder zegt dacht ik eerst ook verlichting hoger..dat werkte averechts. (Draait nu week op 11 uur, ga ik maar weer terugzetten naar 8 dan..)
Ik heb steeds voiding bepaald vanuit Reddit, aquariumbemesting ken ik niet.. concept all in one klinkt wel erg goed :)

Ik weet niet welk rooster je bedoelt, het net is hardscape voor de grote steen: ik vermoed ook distributionprobleem en heb extra stromingmoter erin gezet..maar doordat er geen monte carlo meer zit gaan substraat ervanaf. (Matten eruit gehaald toen het MC goed ernaast begon te groeien..long time ago..)
Op je 2e foto, op dat plateau zie ik nog wat gaaswerk eruit steken dat lijkt te roesten.

Lagere lichtintensiteit betekent minder vraag naar voedingsstoffen bij je planten waardoor je makkelijker aan de vraag kunt voldoen. Maar sommige planten groeien alleen goed op een hoge lichtintensiteit, waaronder montecarlo. Het verlengen van de lichtduur is geen alternatief of iets dergelijks om je planten beter te doen groeien op een lagere intensiteit.

Profito wordt inderdaad helaas nog veel te vaak als 'all in one' verkocht, staat zelfs op het flesje, maar is het zeker niet. Het hoeft ook niet erg te zijn als je er genoeg van in je waterkolom hebt zitten, maar kennelijk mis je die essentiële voedingsstoffen. Ik heb overigens ook een poos Profito aangevuld met supplementen van Seachem, maar vond het nogal gedoe. Daarom gebruik ik nu het groene spul van Tropica.
 
Op je 2e foto, op dat plateau zie ik nog wat gaaswerk eruit steken dat lijkt te roesten.

Lagere lichtintensiteit betekent minder vraag naar voedingsstoffen bij je planten waardoor je makkelijker aan de vraag kunt voldoen. Maar sommige planten groeien alleen goed op een hoge lichtintensiteit, waaronder montecarlo. Het verlengen van de lichtduur is geen alternatief of iets dergelijks om je planten beter te doen groeien op een lagere intensiteit.

Profito wordt inderdaad helaas nog veel te vaak als 'all in one' verkocht, staat zelfs op het flesje, maar is het zeker niet. Het hoeft ook niet erg te zijn als je er genoeg van in je waterkolom hebt zitten, maar kennelijk mis je die essentiële voedingsstoffen. Ik heb overigens ook een poos Profito aangevuld met supplementen van Seachem, maar vond het nogal gedoe. Daarom gebruik ik nu het groene spul van Tropica.
Het is een filternetje met wat bruin aanslag door het licht, vermoed ik. Geen metaal.

Ik ga licht op 100%, 8 uur zetten.. en kijken of ik de groene tropica kan vinden. Als dat wel echt alles heeft :)
En nu extra nitraat en fosfaat erbij.


In mijn vorige bak, 200l, deed ik niets.. zelfs gewoon witte stenen op de bodem.. less is more they say :(
 
Het is een filternetje met wat bruin aanslag door het licht, vermoed ik. Geen metaal.

Ik ga licht op 100%, 8 uur zetten.. en kijken of ik de groene tropica kan vinden. Als dat wel echt alles heeft :)
En nu extra nitraat en fosfaat erbij.


In mijn vorige bak, 200l, deed ik niets.. zelfs gewoon witte stenen op de bodem.. less is more they say :(
Ah, dan snap ik de verwarring.
Die groene fertilizer is bij Diebo in de aanbieding nu per 300ml. :)

Heb je overigens geen filtermedia in je filter die fosfaat/nitraat eruit filteren? Anders heeft het toevoegen ervan weinig nut natuurlijk.
 
Oewh, die meteen even bestellen. Heb het al vaker gehoord als tip!

euhmmm.. ik heb die Riool ringen van oase, keramische ringen en filtermat en wattenmat
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210317-124824_Chrome.jpg
    Screenshot_20210317-124824_Chrome.jpg
    140.7 KB · Weergaven: 106
Planten zijn nooit "moeilijk" of "gemakkelijk". Een plant, elke plant vraagt iets om een optimale groei mogelijk te maken. Wanneer je daaraan voldoet is het resultaat een schitterende plantengroei. Dat begint ermee te weten welke planten je hebt, immers alleen zo kan je bepalen wat de vraag van de desbetreffende plant is. Wanneer ik hier zou schrijven dat we 4 maanden geleden een honden pup hebben gekocht maar dat het beest het niet goed doet ondanks het feit dat we het elke dag sla blaadjes geven... Iedereen zou er schande van spreken, vermoed ik zo. Met planten is dat niet anders, nou ja, het zou niet anders moeten zijn! Dus m'n eerste advies aan je zou zijn: Alle online aquarium planten aanbieders geven naast een plaatjes van de desbetreffende plant een groei advies, alles wat een plant dus vraagt. Googel daar in elk geval op.

Je licht moet je niet langer dan 8 uur op de sterkte laten draaien die je planten vragen. Daar moet je dus je licht op afstemmen. Daarna moet je van je verlichting afblijven. Dat wordt je vaste punt. Wanneer je dit goed voor elkaar hebt gaan je planten groeien en vragen om bemesting waaronder ook CO2. Wanneer er nu problemen ontstaan kunnen ook wij hier gemakkelijk achterhalen waar je problemen liggen.
 
Planten zijn nooit "moeilijk" of "gemakkelijk"
Ehhh, ja het is maar hoe je het wil noemen want de een is wel veel meer veeleisender dan de ander dus dat kun je denk ik dan ook wel moeilijker noemen.
De meeste rode planten doen het slecht in een nano met amper licht en weinig voeding dus ja dat zou je toch dan moeilijker kunnen noemen Ben dan bv een Crypto ;)
 
Oewh, die meteen even bestellen. Heb het al vaker gehoord als tip!

euhmmm.. ik heb die Riool ringen van oase, keramische ringen en filtermat en wattenmat
Ik weet niet helemaal welke je bedoelt met riool ringen, maar zolang het geen actieve kool bevat, zit je waarschijnlijk wel goed. Zitten ook geen groene filtermatten tussen?
Die bijlage; als je je groen laag houdt tegen alg, dat hoeft niet :) Je kunt alle kleuren op 100% zetten. Enige reden om met een kleurtje af te wijken, is omdat je het resultaat dan zelf mooier vindt.
 
Ehhh, ja het is maar hoe je het wil noemen want de een is wel veel meer veeleisender dan de ander dus dat kun je denk ik dan ook wel moeilijker noemen.
De meeste rode planten doen het slecht in een nano met amper licht en weinig voeding dus ja dat zou je toch dan moeilijker kunnen noemen Ben dan bv een Crypto ;)
Je geeft eigenlijk zelf de m.i. onjuistheid van je opmerking al aan. Een rode plant zal het inderdaad minder goed doen met te weinig licht. Je hond gaat ook dood wanneer je hem/haar alleen sla blaadjes geeft. Maar is je hond daarom moeilijk? Dat denk ik toch niet. Het argument van mij is geef een plant wat ze vraagt. Net als je hond en dat heeft met moeilijk of gemakkelijk weinig van doen.
 
Dat is zeker waar maar de een vraagt meer dan de ander dus dan kun je denk ik ook stellen dat de een wat veeleisender, lees moeilijker, is dan de ander :DD.
Het is maar net wat je onder moeilijk verstaat Ben en ik denk dat je dat een beetje kan vergelijken met algen. Krijg je die door teveel licht of door te weinig voeding en het is maar net hoe je het bekijkt denk ik;).
Maar goed geef je de plant wat ze vragen dan zijn ze inderdaad niet moeilijk.
 
Ik weet niet helemaal welke je bedoelt met riool ringen, maar zolang het geen actieve kool bevat, zit je waarschijnlijk wel goed. Zitten ook geen groene filtermatten tussen?
Die bijlage; als je je groen laag houdt tegen alg, dat hoeft niet :) Je kunt alle kleuren op 100% zetten. Enige reden om met een kleurtje af te wijken, is omdat je het resultaat dan zelf mooier vindt.
 

Bijlagen

  • 1616242689082256214793591721024.jpg
    1616242689082256214793591721024.jpg
    612.6 KB · Weergaven: 131
Helaas, nog altijd geen verbetering verder. Alleen die nieuwe groei is even mooi groen, en dan weer donkerder en sip..
 
Ik zie dat de stengelplanten erg dicht bijelkaar staan en ik vermoed dat licht ermee te maken kan hebben.
 
Helaas, nog altijd geen verbetering verder. Alleen die nieuwe groei is even mooi groen, en dan weer donkerder en sip..
Heb je alle oude stukjes er al eens uitgehaald en alleen de nieuwe, gezonde groei geplant/bewaard?
 
Heb je een totaaltje en wat info over welke verlichting je hebt en hoeveel lumen deze is?
 
Je beginpost is van 17 maart en je laatste post van 20 maart. Waarom schrijf ik dit? Omdat je kennelijk denkt dat je een verandering kan zien bij je planten in die drie dagen. Nou, dat kan dus niet. Algen reageren bliksemsnel op veranderingen, Planten doen, afhankelijk van de soort, daar weken over! Je planten hebben bruinalg, ik zie het onder meer in je Microthenum monte carlo dat wijst op te weinig licht. Deze plant wil gedurende 8 uur een maximale lichtintensiteit. Volgens mij zie ik ook nog een sliert Pogostemon, wil ook veel licht. Heb je Anubias, geef die dan een beschaduwde plek. Wanneer je dit doet gaan je planten groeien maar gaan ook meer bemesting/CO2 vragen! Je veranderingen zie je dus pas over een paar weken!. Zie je nu algen verschijnen groene of baardalg dan blijf je van je licht af maar geef je meer CO2. Je planten zijn ook Nitraat en Fosfaat nodig. Je Echinodorus wil extra bodemvoeding! Dus die Profito alleen is niet genoeg.
 
Je beginpost is van 17 maart en je laatste post van 20 maart. Waarom schrijf ik dit? Omdat je kennelijk denkt dat je een verandering kan zien bij je planten in die drie dagen. Nou, dat kan dus niet. Algen reageren bliksemsnel op veranderingen, Planten doen, afhankelijk van de soort, daar weken over! Je planten hebben bruinalg, ik zie het onder meer in je Microthenum monte carlo dat wijst op te weinig licht. Deze plant wil gedurende 8 uur een maximale lichtintensiteit. Volgens mij zie ik ook nog een sliert Pogostemon, wil ook veel licht. Heb je Anubias, geef die dan een beschaduwde plek. Wanneer je dit doet gaan je planten groeien maar gaan ook meer bemesting/CO2 vragen! Je veranderingen zie je dus pas over een paar weken!. Zie je nu algen verschijnen groene of baardalg dan blijf je van je licht af maar geef je meer CO2. Je planten zijn ook Nitraat en Fosfaat nodig. Je Echinodorus wil extra bodemvoeding! Dus die Profito alleen is niet genoeg.
Mijn startbericht was 17 maart, dat is nu drie weken geleden. Ik ben toen meteen overgegaan naar Tropica. En heb dus weinig verbetering gezien behalve nieuwe groen, dat dan weer verkleurd. Licht is denk ik nog altijd een van de problemen.

De anubias is van andere bak, Om toch wat beschutting en groen te bieden... dus begrijpelijk dat die minder happy zijn nu.
Bruinalg lijkt inderdaad meer te komen, maar jij zegt dan dus niet of wel licht verlengen?

Ze krijgen nu 8 uur 100% intensiteit.
Ik ga dit weekend even overzicht maken van lumen etc. Gezien bak 65cm diep is.
 
Filter/flow Materiaal
- Rio 350
- Oase pomp, biomaster thermo 350 (is beetje in de ondercapaciteit >.> de aquariummaker had onderkast de binnenkast maar 42cm groot gemaakt)
- Extra stream pompje (om voor stroming te compenseren, nog niet duidelijk of bak dat ook echt nodig heeft, dus staat niet altijd aan, ben er wat mee aan het spelen)
- PH control meter
- CO2 tank, via PH meter naar Inline
- In aquarium nog extra dropmeter ter controle
- In het filter; keramische pijpjes, filtermatten, watten, Hel-X bio filtermedium.

Verlichting
Helialux Spectrum LED 1200 60Watt, 140 lumen per watt.
11:30-12:00 opstart tot 100% intensiteit.
12:00 tot 19:00 op 100%, (dit dus wellicht met uur verlengen?)
19:00-20:00 alleen rood op 100%, de rest omlaag.
20-22:00 fade out tot uit.
1617904331790.png


Hardscape
- Afgerond wit grind (corydoras proof)
- Dennerle scapers soil
- Seiryu Stenen
- Onder het grind nog wat kleine stenen ter steun in zakken..(ik meende vulkaan steentjes oid)

Planten
- monte carlo
- anubias nana green/yellow
-Pogostemon helferi
- cabomba
- Echinodurus bleheri
- Ludwigia Repens?? (alleen de stengels staan nog, alle blad verloren)
- Bacopa?? (is helemaal dood inmiddels, moest in eerste maanden bijna wekelijks bijknippen omdat eht zo hard groeide)
-
Limnobium laevigatum (drijfplant)

Ik had heel schema uit bedacht met welke planten ik wilde. Maar toen alles verkeerd liep met de planten, heb ik maar wat dingen gehaald om te zien welke planten het misschien beter gingen doen..dus weet de namen niet meer goed. Kan het ook gewoon niet goed onthouden

Onderhoud
Elke 2-3 weken waterwissel van ca 30%,
Wekelijks 15 pompjes van Tropica.
Waterwaarden vrij constant;
KH 6
PH 6,8 (via ph controler en CO2 met uitwijk van 0,1 PH)
No2- <0.3
No3- 25
NH3/nh4+ 0.2
po4 0
Fe was rond 0.1-0.5 (sinds tropica start nog niet meer gemeten)

Co2 gaat rond 10.30 aan en rond 19 uur uit.

Visbestand
4 honinggourami's
14 rasbora's
6 kardinaal tetra's
3 corydora's (onlangs een paar overleden, en de nieuwe ook meteen weer, dus hou dit maar even zo, deze 3 nu wel goede en gezonde kleuren)
5 oto's
Japonica garnalen

Aquarium draaide eerste twee maanden erg goed.
1617905458766.png


Nu dusdanig dat ik twijfel of ik niet hele layout eruit moet halen, en wellicht de "achterkant"dicht moet maken.
1617906599599.png




Nog even de verkleuring, ik heb deze niet "herplant"met alleen mooie kop. De bleheri doet het wel stukje beter, minder gaten :)
En dus behoorlijk wat groene punt alg, met hier en daar wat groen. Geen baardalg, wel (gruwel) losse stukjes javamos die ik niet goed eruit heb gekregen nog :p


1617905936764.png
1617905984496.png
1617906004148.png
 

Bijlagen

  • 1617905806436.png
    1617905806436.png
    1.8 MB · Weergaven: 132
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt omgerekend 12 lumen minder per liter dan ik; op zich zou dat niet erg moeten zijn. Jouw bak is echter wel veel hoger, dus op de bodem mis je waarschijnlijk afdoende lichtsterkte, ook te oordelen aan je slechtergroeiende monte carlo die echt veel licht nodig heeft. Je hebt seiryu steen, maar heb je je gh al eens gemeten? Die mis ik in je rijtje. Hoe harder je water, hoe moeilijker je planten groeien - even kort door de bocht. Overigens hoor je 0 no2 en nh3/4 te meten, niet een bietje maar gewoon 0. Als je dat nog meet zou ik die extra pomp zeker niet uit zetten, alle extra circulatie door je filter is dan mooi meegenomen.
 
Meestal volg ik alleen algen/slechte groei topics, omdat ik ook zeker niet alles weet. Wees gerust ik heb hopeloze bakken voorbij zien komen die na vele adviezen aardig opgeknapt waren.

Wat mij opvalt is dat je NH3/4 en NO2 niet 0 zijn. Zou dat kunnen betekenen dat je filter op dit moment niet lekker mee komt met je belasting of pas is opgeschoond? Of heb je veel vuil in je bak? bijvoorbeeld onder de stenen. Ik ververs elke week 20% en dan hevel ik met name de bodem af. Onder de hardscape en de dichte bodemplanten verzamelt zich bij mij een hoop vuil. Ik heb ook mijn spraybar aan de zijkant, maar geen stromingspomp. Voor mij niet ideaal, maar goed met een beetje onderhoud kom ik een heel eind en de bak wordt over een half jaar vervangen, dus ik maak me er niet zo druk om.

De PO4 is 0 die moet omhoog. Ik zou hem boven de 1 brengen. Verhouding 1:10 heb ik lang gevolgd, en dan Letterlijk, maar in mijn bak breng ik sinds een paar maanden de PO4 naar 2 En NO3 zit boven de 20. Sporenmix doseer ik dagelijks.

sinds twee weken ben ik aan het experimenteren met osmocote pillen en bij de echinodorus maakt dat een wereld van verschil de nieuwe bladen worden zichtbaar breder en zo ook bij de crypto‘s, alhoewel ik dat effect nog aan het bekijken ben. Eerst had ik alleen klei bolletjes of latteriet tabs en dat is toch minder gebleken. Ik weet niet goed wat zo een soil daarin doet. Wat ik wel zie is dat de echinodorus veel te dicht bij de rand staat. Dat wordt een mega grote plant, die heeft meer ruimte nodig.

Ik heb een vision260 dat is ook een hoge bak, maar ik verwacht eigenlijk dat je daar met de Helialux spectrum niet zo een probleem mee hoeft te hebben.

Dit is mijn ervaring, wellicht kan je er wat mee, Experts vul maar aan......
 
Mijn gh meter klopt niet, dus die weet ik idd niet, maar dacht dat met stabile kh dat mee zou vallen.
 
Ik zou wekelijks rond de 20% veversen. Nh3/4 mag je niet meer meten en dat is ook een boost voor algen overigens. Daarbij is je po4 0 lees ik en dat is een belangrijke voedingsstof voor de planten dus deze zou ik zeker zelf verhogen naar 2 mg gelet op een no3 van 25 mg.
 
De PO4 is 0 die moet omhoog. Ik zou hem boven de 1 brengen. Verhouding 1:10 heb ik lang gevolgd, en dan Letterlijk, maar in mijn bak breng ik sinds een paar maanden de PO4 naar 2 En NO3 zit boven de 20. Sporenmix doseer ik dagelijks
1:10 en 2:20 zijn dezelfde verhouding :)
 

Terug
Bovenaan