Help mijn betta’s gaan 1 voor 1 dood


JohnL1978

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2019
Berichten
209
Leeftijd
45
Locatie
Eindhoven
Sinds een paar weken gaan mijn betta’s 1 voor 1 dood.
ze gaan boven in de bak hangen en eten niet meer. Dit is iedere keer de alfa in de bak. De anderen zitten wat lager en hebben nergens last van.
De overige vissen hebben ook nergens last van. Ik heb een kuur met Voogle geprobeerd maar geen resultaat. Uiterlijk zie ik niks geks en ook mijn waardes zijn goed. Water oppervlakte voelt met de hand warm maar als ik daadwerelijk ga meten is het netjes 26c.
Wissels doe ik elke week ongeveer 40%.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik wil niet mijn laatste 2 verliezen :’(.

Bedankt voor het meedenken alvast!
 
Ik heb een tijdje terug een nieuwe betta ernij gezet en die heeft het 1 week gered. Sinds die tijd verlies ik al mijn betta’s. Maar het zijn iedere keer de alfa die gaat.
 
Heb je wat info ober de bak en de medebewoners en misschien een foto van de bak? Hoelang heb je de andere al en ging dat voorheen wel goed?
Zijn het mannen of vrouwen die je hebt.
 
Ik heb een trigon 190.
de medebewoners zijn:
10 roodkopzalmem
5 corydoras
4 siamese algeneters
4 siamensis
8 japonica garnalen
De betta’s waren 3 vrouwen en 1 man

De bak draait nu 8 maanden en heb nooit problemen gehad.
 
Bij deze een foto. De baardalg die je nig ziet is uit mijn co2 loze periode. Deze is nu al lang stabiel
kh6, ph 6.8
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    138.4 KB · Weergaven: 98
Ik vindt de bak vrij open voor betta s maar dat is mijn mening en je hebt van die algeneters erin die ook wel bekend staan om hun vaak irritante gedrag. Dus wellicht heeft dat ermee te maken. Zijn het mannen of vrouwen die Betta s van je? Wel opmerkelijk dat er steeds een is die problemen lijkt te hebben en de rest verder gewoon rondzwemt. Ik heb het vermoeden dat het met gedrag van andere vissen te maken heeft maar goed dat is voor nu het enige wat ik kan bedenken.
 
Ik heb nu nog 1 man en 1 vrouw. Bedenk me nu ook dat ik toen de populatie uitgebreid heb van 5 naar 10 roodkoppen. Ik zie niet dat de betta’s heel erg gepest worden, ik neem aan John dat je de siamenses bedoeld?
 
Niemand verder een idee?
 
Geen ervaring of verstand van Betta's maar wel opvallend dat de alfa's dood gaan. Misschien toch te veel inspanning/stress om te verdedigen of de combinatie van meerdere Betta's werkt misschien niet.
 
Laatst bewerkt:
Hmmmm Toch heel raar dat het eerst maanden goed gaat en dan ineens niet meer?
 
Ik bedenk ook maar wat hè ;) Kan er ook helemaal naast zitten.
 
Haha waardeer ik he;-). Nu de lampen uit zien voelt het wateroppervlak veel koeler. Kan daar nog iets zijn? Ik gebruik helialix. Stonden op 100% heb ze nu terug gedraaid maar 70%.
 
Ik heb nu nog 1 man en 1 vrouw. Bedenk me nu ook dat ik toen de populatie uitgebreid heb van 5 naar 10 roodkoppen. Ik zie niet dat de betta’s heel erg gepest worden, ik neem aan John dat je de siamenses bedoeld?

Ja die bedoel ik inderdaad en Betta s houden van veel planten en rustige medebewoners.
 
Ik zie nu bij mijn zieke betta een witte sliert uit haar komen. Na wat zoeken lijkt het flagilatten maar zou ook stress kunnen zijn. Mijn andere overgebleven betta heeft nergens last van. Wat kan ik het beste doen?
 
Uiteraard :)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    91 KB · Weergaven: 74
Geen uitstaande schubben? Ik kan dat op de foto lastig zien maar de buikpartij lijkt me nogal vol.
 
Nee geen uitstaande schubben. Buik lijk inderdaad te vol. Wat kan ik daar aan dien John want ze eet al een 1,5 week niet meer.
 
Je zegt dat je uiterlijk niets biizonders ziet bii de vissen voor ze doodgaan.
Zie je bij deze vis op de foto ook geen bijzonderheden?
 
Hey CJG, ze heeft een witte sliert gehad maar deze is er nu af. Mijn vorige betta liet exact het zelfde gedrag zien voor ze de geest gaf.
 
Ik wil het niet naar zeggen, maar ik vind je vis er niet goed uitzien (los van gedrag of wit ding wat er uit kwam).
 
Wat valt je op? Ik zie weinig verschil met toen ze nog zwom en at :’(
 
Laatst bewerkt:
Ik vind je betta er niet dik uitzien, als van eten, maar opgeblazen, als van ziek. Ik snap John's vraag over de mogelijk uitstaande schubben goed.

Waren de vinnen altijd zo kort? Ook de lange vooraan anderaan? Zijn haar oogjes nou bol of lijkt dat zo door de foto?

In elk geval, een betta die al anderhalve week niet eet is niet goed. Heb je al overwogen haar tijdelijk in een klein bakje te zetten voor rust?

Misschien dat er kenners zijn die op baais van de foto kunnen zien wat het probleem is. Ik wens je veel sterkte voor de betta's.
 
Klopt ze is inderdaad wat opgeblazen. Vinnen zijn altijd zo kort geweest en zijn verder ook niet rafelig ofzo. Haar ogen zijn verder niet bol dat komt idd door de foto. Heb indd overwogen om haar apart te zetten maar heb de spullen niet om een quarantaine bak op te zetten.

hoop dat kenners me verder kunnen helpen :)
 
ten eerste hoe oud zijn je betta,s?
je water is voor een harem met man veel te warm terug schroeven naar 23 graden is perfect hoe warmer je bak hoe agressiever je betta's
de siameese algeneters zijn rotzakken en veroorzaken stress.
dan wordt het ten zeerste afgeraden een man met vrouwen te houden omdat de man uiteindelijk zich toch voort wil planten wat voor veel stress zorgt en de vrouwen onderling gaan lopen matten om wie met de man mag paren dit eindigt altijd op teleurstelling helaas.
deze vrouw vertoont geen ziektes maar stress de dikke buik komt door eitjes dit is normaal.
mijn advies haal de vrouw eruit zet haar in een zoutbad van 3gram jodiumvrij zout per liter water en cattapa blad houd deze vrouw op een temp van ongeveer 28/30 graden gedurende 5 dagen 2liter curverbak is al prima.
twijfel je of ze verstopping of darm problemen heeft geef haar het binnenste van een gekookte erwt.
dan wil ik ook nog graag weten wat je voert, korrels of vlokken?
 
mijn advies haal de vrouw eruit zet haar in een zoutbad van 3gram jodiumvrij zout per liter water en cattapa blad houd deze vrouw op een temp van ongeveer 28/30 graden gedurende 5 dagen 2liter curverbak is al prima.

Vanwaar dan een zoutbad als ik vragen mag?
 
zoutbad kan helpen bij eventuele schimmels/ bacteriën ook inwendig
dit is zowat de enige medicatie die ik gebruik
 
Ja ok dus meer preventief denk ik dus in dit geval.
 
Hoi Patty, onwijs bedankt voor je inhoudelijke reactie!!! Onwijs blij dat ze dus niet ziek is maar gewoon veel eitjes bij zich draagt. Ik ga kijken of ik haar apart kan zetten in een klein bakje. Moet ik dit bakje nog los beluchten?
 
nee niet beluchten dat geeft teveel stroming een betta heeft dat niet nodig omdat het een labyrinthe is wel een deksel of zo er los op leggen
 
Doe ik dat, ga ik kijken voor een klein bakje met verwarming kan regelen en haar weer op de been helpen :).
Ik hou jullie op de hoogte!
 

Terug
Bovenaan