help met CO2 apparatuur kopen


Henkie73

Well-known member
Lid geworden
19 december 2010
Berichten
45
Leeftijd
50
Locatie
Groesbeek
Website
skypc.nl
Beste vis vrienden,

mijn oude aquarium van 130 had ik geen co2 nodig.
maar deze is helaas kapot gegaan.

nu heb ik een juwel vision 260.
ik ontkom er niet aan om een co2 set te gaan kopen.
ik heb hier ook geen problemen mee hoor.

maar wat mijn vraag nu is, welke ???

nu zit ik aan deze te denken.

Dennerle CO2 set 600 space hervulbaar met Ph Controller

ik heb er nog helemaal geen verstand van.

ik weet niet of ze deze in de lokale winkel hebben.
of is er een andere die ook goed is.

ik wil wel iets goeds hebben.
en zeker geen geld willen weg gooien.

graag jullie advies.
natuurlijk ga ik ook morgen naar de winkel in nijmegen.
maar die mensen zullen denk ik hun product aanprijzen.

hoe meer advies hoe beter.

alvast hartelijk bedankt voor jullie info en tijd.


gr.
henk
 
Is het toevoegen van drijfplanten geen optie voor je? Deze dempen het licht waardoor de voedingsbehoefte van de planten minder wordt. Een veel goedkopere oplossing dan een co2-installatie.
 
heb ik gehad maar dit werkt niet goed bij mij.

en ik wil het graag goed hebben.

gr.
henk
 
is er echt niemand die mij iets meer info kan geven...




gr.
henk
 
Ik zou geen CO2-systeem met pH-controller nemen. Zonde van het geld en het maakt dat je CO2-installatie je pH zal 'forceren'. Terwijl een CO2-installatie daar nou net niet voor dient. Het enige wat het moet doen is CO2 doseren wanneer dit nodig is (overdag). Dus met een CO2-installatie met tijdschakelaar en bellenteller die je zelf kan afregelen zit je goed.

Met de JBL Proflora 602m heb je voor een mooi bedrag alles wat je nodig hebt (en zelfs meer, want die CO2-checker die daarbij zit kan je ook best meteen wegkeilen).
 
oke thanks,

maar met een ph controller is het ph toch altijd goed???

met een bellenteller heb je toch altijd de zelfde waarde ook al is er geen co2 nodig.
dan kan er toch te veel co2 in het water komen..


gr.
henk
 
De pH is dan wel altijd goed.

Maar niet per se meer de kH en het CO2-gehalte.

En een aquarium in evenwicht heeft binnen bepaalde grenzen meestal wel dezelfde CO2-dosering nodig. In die zin dat wanneer je elke 2 weken eens de pH en kH controleert je het aantal bellen per minuut kan aanpassen indien nodig.

Stel bijvoorbeeld dat er uitzonderlijk veel zuurresten in het water aanwezig zijn die meer van het in het water gepompte CO2 dan normaal in bicarbonaten gaan omzetten dan is bij de ingestelde pH het CO2-gehalte hoger. Hetzelfde gebeurt wanneer bacteri�n CO2 beginnen omzetten in bicarbonaat (bijvoorbeeld bij denitrificatie). Terwijl dan bij een vaste dosering het evenwicht zichzelf herstelt.

Een systeem in evenwicht zal veranderingen namelijk trachten tegen te gaan waardoor de uiteindelijke veranderingen zo klein zijn dat ze op lange termijn kunnen worden opgevolgd. Als je een CO2-systeem met een pH-controller neemt reageert die op effecten op korte termijn en krijg je een forcering van het evenwicht. Dat is enerzijds zonde want mogelijk met onnodige reacties van het systeem tot gevolg en anderzijds weet je niet meer wat het evenwicht in je aquarium doet.

Overigens heb je met een systeem met pH-controller meer kans op teveel CO2. Als de pH-elektrode faalt of na een tijdje niet correct meer reageert door slijtage zou het wel eens kunnen dat de CO2-sturing maar meer en meer CO2 begint bij te steken. Dus dan krijg je echt een te hoog CO2-gehalte.

Bij een vaste dosering kan je alleen een te hoog CO2-gehalte krijgen als het CO2-verbruik om wat voor reden dan ook minder is of er meer productie is. Beiden zijn echter redelijk stabiel behalve 's ochtends en 's avonds. Maar daar heb je dan die schakelklok voor. En is er toch teveel CO2-dosering gaat een groot deel daarvan naar de atmosfeer. Bij een pH-gestuurd systeem wordt er dan gewoon meer CO2 ge�njecteerd.
 
Beste Gapak,

weet nu wat zo moeilijk is.
de ene persoon wel een Co2 controller en de andere zegt alleen gas toevoegen.

de meeste mensen die ik ken met een aquarium hebben of zouden het graag willen hebben.
ik wil het graag in een keer goed doen zonder geld weg te gooien.

op dit moment voeg ik het nog handmatig toe via 2 poeders en via een fijne weegschaal.
maar eigenlijk vind ik dit helemaal niks.

dus zowiezo ga ik over naar co2.

dus ik wil graag die dat goed en betrouwbaar is voor mijn vissen en planten.

ik snap ook als de ph elekrode defect gaat dat dit voor problemen kan leiden.
maar ik denk dat elke system zijn voor en tegen heeft.

ik moet er nog maar eens goed over nadenken.

maar welk merk is goed.

daarvan zijn er ook verschillende.

JBL, sera, dennerle, enz
hier zit ook groot prijs verschil in.

zoveel keuzes.

alvast bedankt voor jullie info.

gr.
henk
 
ik wil het graag in een keer goed doen zonder geld weg te gooien.

Als je geen geld wil weggooien moet je dus zeker geen pH-controller nemen ;) Want daar verlies je dubbel mee ;)

op dit moment voeg ik het nog handmatig toe via 2 poeders en via een fijne weegschaal.

Niet zo interessant, de zouten die achterblijven stapelen zich ondertussen op in je aquariumwater.

maar welk merk is goed.

Ik heb voor ik mijn CO2-systeem heb besteld geprobeerd bijna alle merken te vergelijken. Uiteindelijk ben ik op de JBL Proflora 602m gekomen. Nog geen moment spijt van gehad. Alleen dus spijtig dat die CO2-checker daarbij zit.
 
Ik heb een pH controller en zou niet meer zonder willen. Afstellen en klaar geeft de juiste dosis en als dit bereikt is slaat het uit. Ik heb er wel een tijdsklok tussen zitten en deze gaat rond 9 uur uit. Co2 en pH controller zijn beide van dennerle.
 
ik heb een set van aquamedic gekocht werkt ook goed
 
beste mensen hier,

ik heb nog een vraag.


ik nu een jbl co2 systeem + controler.
die heb ik gisteren in gebouwd.

wat moet ik allemaal nog gebruiken.

1. profito
2. carbo
3. KH2PO4
4. KNO3

volgens mij moet ik Easy Carbo niet meer gebruiken...


graag jullie advies.


alvast bedankt.

gr.
henk
 
het is beste wel lastig om te weten wat goed en niet goed is.

welke voeding wel en welke niet.

er is zoveel te krijgen en iedereen heeft wel een mening er over.


is er niet gewoon een lijstje die je moet weten voor een goede plante voeding met co2

ik weet dat geen aquarium gelijk is.
maar er is toch wel een richtlijn die je in begin kunt aanhouden.

alvast bedankt voor jullie info

gr.
henk
 
Als je al co2 hebt dan zou ik daarnaast plantenvoeding gebruiken en kaliumnitraat en kaliumfosfaat.
Als je kijkt bij het lid @Tom dan kun je die er ook een pb voor sturen. Hij heeft dit ook te koop namelijk.
Carbo is niet meer nodig als je co2 gebruikt.

Edit:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... le&User=23
 
Beste john,

hartelijk bedankt voor je info

1. profito
2. carbo hoeft dus niet meer
3. KH2PO4 deze heb ik in poeder vorm
4. KNO3 deze heb ik in poeder vorm (maar mijn nitraat is al 25 naar mij mening al te hoog)


dus meer als dit heb ik niet nodig voor mijn planten.




gr.
henk
 
een nitraat van 25 is perfect voor planten

de po4
1 a 1.5 is ook goed
co2 naar 20 30 mg /l

profito toevoegen zodat je net voor de volgende dosering nog wat ijzer meet


carbo is overbodig geworden


die poeders heb ik ook gebruikt en wel tevreden van
vooral goedkoper dan easy life nitro en fosfo

die poeders moet je wel oplossen in water
 
Met die waarden hoef je nu geen nitraat toe te voegen. Zoals Roossen ook al aangeeft is 25mg prima en een po4 van rond de 1,5 ook hoor.
De Profito is zoals je weet plantenvoeding en ook deze is in poedervorm stuk goedkoper hoor.
Wel moet je natuurlijk af en toe meten om de waarden vast te stellen. Je moet namelijk wel tekorten voorkomen.
 
dar draait het bij plantengroei om
het voorkomen van tekorten


die poedervorm van plantenvoeding is niet meet te koop bij aquabemesting.nl
dus weet niet waar je daarvoor moet zijn nu

de opgeloste versie hebben ze wel nog
 
Ze verkopen nu daar de sporen dacht ik en dat is de vervanger ervoor. Dat mist alleen Kalium, maar dat geef je al bij de kaliumnitraat en kaliumfosfaat. Ik gebruik ook de sporen en dat werkt prima hoor.
 
Beste mensen hier,

hartelijk bedankt voor jullie info.
het word mij allemaal wel iets duidelijker.

voor de zekerheid zijn hier mijn water waarden.

No2 = 0
No3 = 25
GH = 8
KH = 4
PH = 6,7
PO4 = 1
fe = 0,25
co2 = 25

ik heb wel een beetje last van groene alg op het glas en 1 plant.
mijn vision 260 draait nu 5 a 6 weken.

co2 zit er nu 2 dagen in.

moet ik nog wacht om iets tegen alg te doen???

gr.
henk
 
wat wil je tegen die alg gaan doen
 
iets kopen dat het tegen gaat.
algexit of zoiets????

wat vinden jullie van mijn waterwaarde.


gr.
henk
 
dat vreesde ik al

die middeltjes bestrijden de algen niet de oorzaak van je algen
die moet je aanpakken



hoe zit het eigenlijk met je verlichting
 
ja dacht ik ook al.

je bestrijd de algen, maar de oorzaak is er dan nog.


ik belight mijn bak met twee lampen t5 54 watt 1x day & 1x color met reflectors.
staat 8 uur aan.

maar mijn waterwaardes zijn goed ???



gr.
henk
 
Zoals al gezegd gewoon genieten van je bak en af en toe hooguit je ramen poetsen.
 
mogelijk is door co2 toevoeging de oorzaak nu opgegeven.
je huidige/oude alg zal maar traag tot niet verdwijnen .
vanaf nu zou de verse groei algarm moeten blijven en als alles goed groeit vlug eruit gesnoeid zijn
 
oke triple,

ik ga het een tijdje afwachten en kijken wat er gebeurt.

gr.
henk
 
Carbo moet je inderdaad niet meer gebruiken. Profito is 'standaard' plantenvoeding en daar kan je best eens afwisselen tussen verschillende merken onderling. Er is slecht 1 die ik zou afraden en dat is die van esha. Verder allemaal goed.

Een standaard richtlijn is moeilijk te geven aangezien ieder aquarium anders is en niet elk plantenbestand evenveel gebruikt. Dus het water testen is al een begin, want meten = weten.

Maar dan? Je kan het zelf gaan uitrekenen, maar ik neem je al wat werk uit handen met het rekenblad (invullen en o.a. advies over de ideale doseringen van plantenvoeding wordt gegeven op de volgende tabbladen), meer uitleg in dit topic: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1303685

Wel zou ik geen kaliumnitraat gebruiken (moest het ooit nodig zijn). Er hoopt zich al genoeg kalium op in het aquarium. Verhoudingsgewijs is er niet zoveel kalium nodig als nitraat. Dus gebruik maken van calciumnitraat of magnesiumnitraat is een veel beter idee. Beiden zijn meestal beschikbaar in de gehydrateerde vorm, een geschikte concentratie in je stockoplossing bereik je dan met 190 g/l calciumnitraattetrahydraat of 207 g/l magnesiumnitraathexahydraat. Dat levert dan evenveel nitraat op dan 165 g/l kaliumnitraat. Momenteel voor jou nog niet nodig, maar ik geef het maar mee, voor moest in de toekomst je plantenbestand uitbreiden.

Het enige middeltje dat je tegen algen kan gebruiken is gewoon zelf de ramen poetsen of laten poetsen kan ook ;)

Let wel op dat je gebruik maakt van een juiste CO2-tabel. Bij die waarde is het CO2-gehalte 29. Nog een klein verschil, maar als de waarde stijgt blijft dat in verhouding gelijk, dus wordt het verschil groter!
 
Beste gapak,

hartelijk bedankt voor deze super uitleg en vooral je tabel, nou nou dat is heel wat werk geweest voor je.
ik ben het nog aan het doorspitten. zoveel informatie mijn hoofd doet nu al pijn haha.

ik heb het co2 tabel van jbl gebruikt.
er staan zoveel verschillende tabellen op internet.
welke moet je nu gebruiken????
er komen veel verschillende waards uit????


gapak nogmaals bedankt voor je informatie.

gr.
henk
 

Terug
Bovenaan