Help me… ik zie door de bomen het bos niet meer


Reddevil079

Member
Lid geworden
14 december 2021
Berichten
14
Leeftijd
36
Hallo allemaal,

Lang geleden heb ik van aquatlantis een salontafel aquarium gehad. Veel jaren ergernis en sterfte van de vissen door stress en lastig onderhoud door beperkte werkruimte.

Nu 5 jaar later blijft het kriebelen en ben ik aan het oriënteren naar een nieuw aquarium. Mijn vrouw heb ik inmiddels zo ver dat het aquarium 1 meter lang mag zijn… maar dan begint het… wat een mogelijkheden.

Mijn oog viel op de juwel rio 180 en op de aquatlantis rio of aquatlantis volga… prijstechnisch is de juwel het beste maar nu komt het…

Welke raden jullie aan en waarom?
Bij verloop werd de volga erg aangeraden icm een light app zodat het licht mooi reguleerbaar ja (erg gaaf maar ook zeker prijzig) ook zou het goed/beter voor de plantjes zijn…

Ik ben van plan er plantjes in te doen, een school met neon tetras en vast nog wat andere die ik tegen die tijd tegen kom, maar geen grote vervuilers.


Help me out, ik zie door de bomen het bos niet meer.
 
Leuk! Ik heb zelf de aquatlantis Volga 180 wit bij Verloop vandaan. Als je wil mag je komen kijken? Ik vind het een prachtige bak! Het interne filter doet het voor nu prima, zitten nog geen vissen in, en de lampen+controller doen het goed. Controller moet je er wel bijkopen a 110 eu. (ik kan hem trouwens kopen voor zo'n 85 eu bij Verloop voor je, staat nog wat gratis gekregen korting op mijn account)

Bij de Juwel is het zo, wil je goede verlichting die dimbaar is en een zonsopgang kan stimuleren moet je er nieuwe lampen bij kopen. Die zijn niet goedkoop. Ze zullen bij Verloop de Juwel ook niet aanraden.
 
wat toevallig dat jij die bij verloop gekocht hebt! Dan zal je vast wel (redelijk) in de buurt wonen… mocht je die korting kunnen en willen gebruiken ga ik graag in op je aanbod voor die controller! Is dat die je per app gebruikt?
 
Leuk! Ik heb zelf de aquatlantis Volga 180 wit bij Verloop vandaan. Als je wil mag je komen kijken? Ik vind het een prachtige bak! Het interne filter doet het voor nu prima, zitten nog geen vissen in, en de lampen+controller doen het goed. Controller moet je er wel bijkopen a 110 eu. (ik kan hem trouwens kopen voor zo'n 85 eu bij Verloop voor je, staat nog wat gratis gekregen korting op mijn account)

Bij de Juwel is het zo, wil je goede verlichting die dimbaar is en een zonsopgang kan stimuleren moet je er nieuwe lampen bij kopen. Die zijn niet goedkoop. Ze zullen bij Verloop de Juwel ook niet aanraden.
wat toevallig dat jij die bij verloop gekocht hebt! Dan zal je vast wel (redelijk) in de buurt wonen… mocht je die korting kunnen en willen gebruiken ga ik graag in op je aanbod voor die controller! Is dat die je per app gebruikt?

(Sorry voor het dubbele bericht, zie nu pas dat je het citaat zo gebruikt op de site… excuses)
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo

Verloop in Boskoop bedoel je toch? Dan ja, dan woon ik zeker in de buurt. Alphen! Je bent welkom om even te kijken hoe het eruitziet als hij draait enzo. Ik heb het meubel er niet bij gekocht trouwens, die komt later wanneer het aquarium naar boven gaat als we gaan verbouwen.
Ik twijfelde ook heel erg tussen deze en een Juwel, de doorslag gaf toch wel het advies van de eigenaar om niet voor Juwel te gaan omdat ze daar veel problemen met de lampen hebben gehad.

Je zou ook nog kunnen kijken voor een aquarium van 1 meter wat wat hoger en/of dieper is zodat je meer liters hebt. Zoals hierboven al werd gezegd, meer liters is meer beter☺️

Die controller gebruik je inderdaad via de app. Is wel een ingewikkeld ding, ik moest er een YouTube filmpje voor kijken om het te gebruiken haha.
 

Verloop in Boskoop bedoel je toch? Dan ja, dan woon ik zeker in de buurt. Alphen! Je bent welkom om even te kijken hoe het eruitziet als hij draait enzo. Ik heb het meubel er niet bij gekocht trouwens, die komt later wanneer het aquarium naar boven gaat als we gaan verbouwen.
Ik twijfelde ook heel erg tussen deze en een Juwel, de doorslag gaf toch wel het advies van de eigenaar om niet voor Juwel te gaan omdat ze daar veel problemen met de lampen hebben gehad.

Je zou ook nog kunnen kijken voor een aquarium van 1 meter wat wat hoger en/of dieper is zodat je meer liters hebt. Zoals hierboven al werd gezegd, meer liters is meer beter☺️

Die controller gebruik je inderdaad via de app. Is wel een ingewikkeld ding, ik moest er een YouTube filmpje voor kijken om het te gebruiken haha.

Haha ja die bedoel ik ook;) ik woon in Benthuizen dus dat is mooi in de buurt! Volgens mij is het inderdaad wel ingewikkeld maar 1 van de mensen die bij verloop werkt zou helpen instellen als het tot een koop zou komen…
Het aquarium komt hier op een oude teak kast te staan dus de bijbehorende onderkast neem ik er zelf ook niet bij als het deze wordt😉
 
Haha ja die bedoel ik ook;) ik woon in Benthuizen dus dat is mooi in de buurt! Volgens mij is het inderdaad wel ingewikkeld maar 1 van de mensen die bij verloop werkt zou helpen instellen als het tot een koop zou komen…
Het aquarium komt hier op een oude teak kast te staan dus de bijbehorende onderkast neem ik er zelf ook niet bij als het deze wordt😉
Aardige mensen daar hé? Als je erover uit bent wat je wil stuur mij dan maar een berichtje dan spreken we wat af.

Als je daar ook je vissen wil kopen doe dan wel even goed onderzoek van te voren zelf. Ik had iemand die er nog niet zo lang werkte en nog niet zo veel ervaring had met de visjes die ik wil(dwergkogelvissen) en dus niet zo goed advies gaf. Wat ik hem overigens niet kwalijk nam want er is veel slechte info op internet te vinden erover.

De vissen zien er daar naar mijn mening wel allemaal goed gezond en goed verzorgd uit, krijgen regelmatig levend voer en zodra er iets mis lijkt te zijn behandelen ze direct adequaat.
 
Aardige mensen daar hé? Als je erover uit bent wat je wil stuur mij dan maar een berichtje dan spreken we wat af.

Als je daar ook je vissen wil kopen doe dan wel even goed onderzoek van te voren zelf. Ik had iemand die er nog niet zo lang werkte en nog niet zo veel ervaring had met de visjes die ik wil(dwergkogelvissen) en dus niet zo goed advies gaf. Wat ik hem overigens niet kwalijk nam want er is veel slechte info op internet te vinden erover.

De vissen zien er daar naar mijn mening wel allemaal goed gezond en goed verzorgd uit, krijgen regelmatig levend voer en zodra er iets mis lijkt te zijn behandelen ze direct adequaat.
ja prachtige winkel en inderdaad veel kennis… daar heb ik toentertijd ook mijn salontafel aquarium gekocht en meerdere salarissen weggebracht aan nieuw vis bestand etc haha

leul! Ik hou het aanbod in mijn achterhoofd, ook om jouw aquarium op korte termijn te komen bewonderen! Mooie hobby is het! Thanks
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo

Bij deze heb je bijvoorbeeld al 250 liter. Dat is echt een flinke plons water. Is wel een knap stukje duurder trouwens.
 
Heb zelf ook een volga 180. Mooie bak. Robuust. Ik vind de deksel wel slappe hap. Maar op zich voldoet het. Ik zelf vond de lamp te koud wit en teveel licht. Met zo'n controller kun je nog wel wat aan de intensiteit stellen, maar niet de kleur aanpassen. Maar dat geldt eigenlijk voor al die meegeleverde lampen. Ik zelf heb gewoon zelf iets gebouwd waarmee ik nu ook avondrood heb.

Wat ik begreep zijn de juwels vaak wat dieper. Dan heb je meer ruimte voor hoge vissen zoals maanvissen of meerdere waterlagen. Ik zelf vind de 40 cm van de volga adequaat. Dan kun je ook nog makkelijk met je arm onderin komen.
 
De juwel rio 180 en de Volga 180 verschillen niet in afmetingen. Beide zijn 100x40x50 binnenmaat.
Maanvissen moeten ook in een groter en hoger aquarium gehouden worden dus zijn sowieso niet geschikt voor een 1 meter bak.

Ik ben wel heel benieuwd naar je zelfbouw lichtkap @Ronald_J !heb je daar een topic over ofzo?
 
Hier iemand met een juwel rio 180 van alweer een aantal jaar oud (zit nog T5 verlichting in).
Prima bak voor wanneer je wat minder budget hebt. De verlichting is wat het is. Hier doet het wat het moet doen, licht geven, en heel veel meer is er ook niet over te vertellen ;). Ik heb ook een rio 450 met led verlichting er in. Wat betreft de ledverlichting, ik ben zelf wel tevreden over de combinatie naturelamp en colorlamp, die tweede kun je los bijkopen voor een paar tientjes (bij de 'plaats van de dieren-keten' ;) ). Het wordt standaard geleverd met 'day' en 'nature'. Maar als je interessantere dingen wil doen met je verlichting zou ik hier niet een juwel voor aanschaffen. Misschien de helialux controller, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Wat betreft degelijkheid van juwels wel. Beide juwels die ik hier heb staan (waarvan de 180 al best wat jaartjes) zijn nooit lek geweest en ik heb er nooit een probleem mee gehad.

De juwelbakken worden geleverd met een binnenfilter. Dat kan handig zijn. In mijn 450 heb ik recent het binnenfilter er uit gesneden, dat was goed te doen, en is beter te doen voordat er vis in zit :p. In de 180 zit deze er nog in en eerlijk gezegd ben ik best tevreden over dat binnenfilter. Draai deze zelf icm een extern filter vanwege de smeerpoetsen in de bak, dat draait als een tierelier. Als je graag iets met een binnenfilter wilt, vind ik de juwel best aan te raden.

Het is een beetje wat je met de bak wilt. Iets laten bouwen kan misschien wel een interessante optie zijn als je al van plan bent om een specifiek filter of verlichting ergens op te zetten, ik meen me te herinneren dat @Nicolientje-W hier wel iets over weet.
De juwel vind ik zelf een prima instapbak, niet de duurste in aanschaf, maar doet waarvoor het bedoeld is.
 
Heb je al eens op marktplaats gekeken? Staan vaak goede gebruikte en complete bakken op. En met compleet bedoel ik dan inclusief led-verlichting + controller, buitenfilter, CO2, etc.

Groeten,

Leopard
 
Ik ben wel heel benieuwd naar je zelfbouw lichtkap @Ronald_J !heb je daar een topic over ofzo?
Nog niet.
Als je twee schroeven losdraait dan kan de dop van de lichtkap los. De lamp kun je er dan uit schuiven. In plaats van de lamp heb ik drie LED strips. 2 wit 4000k 22watt/mtr en een RGB. De RGB gebruik ik in de ochtend en avond voor morgenrood resp. Avondrood. Ook voeg ik overdag een klein beetje rood en blauw toe.
Ik ben er heel blij mee. Heb het wit nu op 65% draaien. Dat is genoeg voor de planten die ik erin heb. Zo kom ik er ook mee weg om geen co2 toe te voegen.
Het groeit evengoed als kool 🙂
 
Nog niet.
Als je twee schroeven losdraait dan kan de dop van de lichtkap los. De lamp kun je er dan uit schuiven. In plaats van de lamp heb ik drie LED strips. 2 wit 4000k 22watt/mtr en een RGB. De RGB gebruik ik in de ochtend en avond voor morgenrood resp. Avondrood. Ook voeg ik overdag een klein beetje rood en blauw toe.
Ik ben er heel blij mee. Heb het wit nu op 65% draaien. Dat is genoeg voor de planten die ik erin heb. Zo kom ik er ook mee weg om geen co2 toe te voegen.
Het groeit evengoed als kool 🙂
Dat klinkt heel goed en vrij simpel zelfs. Dankje!
 
Hier iemand met een juwel rio 180 van alweer een aantal jaar oud (zit nog T5 verlichting in).
Prima bak voor wanneer je wat minder budget hebt. De verlichting is wat het is. Hier doet het wat het moet doen, licht geven, en heel veel meer is er ook niet over te vertellen ;). Ik heb ook een rio 450 met led verlichting er in. Wat betreft de ledverlichting, ik ben zelf wel tevreden over de combinatie naturelamp en colorlamp, die tweede kun je los bijkopen voor een paar tientjes (bij de 'plaats van de dieren-keten' ;) ). Het wordt standaard geleverd met 'day' en 'nature'. Maar als je interessantere dingen wil doen met je verlichting zou ik hier niet een juwel voor aanschaffen. Misschien de helialux controller, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Wat betreft degelijkheid van juwels wel. Beide juwels die ik hier heb staan (waarvan de 180 al best wat jaartjes) zijn nooit lek geweest en ik heb er nooit een probleem mee gehad.

De juwelbakken worden geleverd met een binnenfilter. Dat kan handig zijn. In mijn 450 heb ik recent het binnenfilter er uit gesneden, dat was goed te doen, en is beter te doen voordat er vis in zit :p. In de 180 zit deze er nog in en eerlijk gezegd ben ik best tevreden over dat binnenfilter. Draai deze zelf icm een extern filter vanwege de smeerpoetsen in de bak, dat draait als een tierelier. Als je graag iets met een binnenfilter wilt, vind ik de juwel best aan te raden.

Het is een beetje wat je met de bak wilt. Iets laten bouwen kan misschien wel een interessante optie zijn als je al van plan bent om een specifiek filter of verlichting ergens op te zetten, ik meen me te herinneren dat @Nicolientje-W hier wel iets over weet.
De juwel vind ik zelf een prima instapbak, niet de duurste in aanschaf, maar doet waarvoor het bedoeld is.


Jaa het zijn volgens mij ook mooie bakken! Ik twijfel alleen nog teveel door het led, mijn vorige aquarium was geen succes en wil nu het maximale eruit halen (voor de planten en vis).
Maar zoals jij het beschrijft gaat het met de led prima qua plantengroei?

Die helialux lampen heb ik ook gezien maar dan kan je al gauw beter naar aquatlantis gaan aangezien zij er zo’n lamp bij hebben..

Denken denken, wikken en wegen😅
 
Achteraf gezien, had ik beter geen Juwel moeten kopen. Maarja, je wilt weer opnieuw beginnen, evt. budget. etc.
Inmiddels heb ik wel 2 Juwels Led (rio 180 en lido 200) staan, maar beide op een extern filter omdat ik niet tevreden was met de watercirculatie, ik ben niet helemaal tevreden over de verlichting, maar dit aanpassen kost ook weer een duit geld, maar kun je best goed vooruit met de Led Nature en Colour . Op beide bakken staan nu een Co2 set...
Dus Juwel mag dat wat goedkoper zijn, maar wees je ook bewust dat er vaak een heleboel veranderd/verwijderd word.

En je schrijft dat je er plantjes in gaat doen, je dus goede verlichting nodig hebt, een goed filter nodig hebt en Co2.
Vele leden hier hebben hier topics en fotoalbums over hun bakken, blader die ook even door, dan zul je ook zien dat er toch vaak het een en ander weer aangepast word, maar óók met welke verlichting, filter, co2 zij werken en wat hiervan het effect is in hun bak.

Ik wens je veel succes met deze keuzestress:D, maar ook veel plezier met de voorbereidingen en plannen maken! Leuk!
 
Inmiddels heb ik wel 2 Juwels Led (rio 180 en lido 200) staan, maar beide op een extern filter omdat ik niet tevreden was met de watercirculatie,
Ik heb dan een Aquatlantis Fusion 120 staan en die zijn niet echt goedkoop maar worden ook geleverd met een lelijk bakbeest van een binnenfilter. Ik denk dat je bij bakken vanaf 80cm het beste kan werken met een intern filter ongeacht het merk van de bak.
 
Maar zoals jij het beschrijft gaat het met de led prima qua plantengroei?
Ja. Bij mij wel. Meer dan prima (LED-verlichting en in rio 450).
In m'n 180 zitten plantslopende vissen. Maar ook hier groeit de vallisneria prima, m'n anubias ook.
Nu is dit ook een samenhang van omstandigheden. Verlichting (aantal lumen en duur), het type planten, circulatie, voedingsstoffen voor die planten, plaatsing van de planten. Dat is per ecosysteem (lees aquarium) een puzzeltje in balanceren van al deze factoren.

Wat betreft de lichtopbrengst heb ik deze zelfs recent gematigd (in m'n 450L), door (eco) bakpapier om de lampen heen te wikkelen. Daar zeg ik gelijk bij dat dat ten bate is van de anubias die ik heb zitten (dat zijn planten die het beter doen als ze niet in vol licht staan).
Ik heb (veel) anubias, vallisneria gigantea, een hydrocleys nymphoides, en javamos wat het uitstekend doet onder m'n huidige belichting. Voeg geen co2 bij en ook geen plantenvoeding. Dus het kan zeker. Maar wat bij mij werkt, werkt niet per se bij een ander. De baksamenstelling is nooit identiek. Dat gezegd hebbende zijn er wel natuurwetten die zorgen dat iets goed groeit, of juist niet. Die omstandigheden kun je proberen te optimaliseren door te proberen in alle behoeften te voorzien (van vis en plant). Dat is een kwestie van uitzoeken hoe dat precies zit.

Als je echt specifiek iets wilt inrichten wat vooral plant based is, kun je overwegen om deze vraag in het plantendeel van het forum te stellen. Daar zitten mensen met meer verstand hiervan dan ik, die je ongetwijfeld meer kunnen vertellen over welk aquarium en wat voor inrichting hier het meest geschikt voor is.

Inmiddels heb ik wel 2 Juwels Led (rio 180 en lido 200) staan, maar beide op een extern filter omdat ik niet tevreden was met de watercirculatie, ik ben niet helemaal tevreden over de verlichting, maar dit aanpassen kost ook weer een duit geld, maar kun je best goed vooruit met de Led Nature en Colour . Op beide bakken staan nu een Co2 set...
Dus Juwel mag dat wat goedkoper zijn, maar wees je ook bewust dat er vaak een heleboel veranderd/verwijderd word.
Ik denk dat het handig kan zijn om inderdaad een rekensommetje te maken wat betreft je verschillende opties.
Zo draai ik m'n rio 180 icm een extern fillter (JBL 902e, bij de yippy yippy yay keten 90 euro). Zoiets kun je ook doen, dat je het interne filter er uit haalt of mee laat draaien met een externe JBL. Kost je dan 90 euro extra, heb je wel betere filtering.
Wat ik persoonlijk erg handig vind aan een extern filter is dat het makkelijker schoon te maken is (vind ik), je je filter kan laten doordraaien tijdens waterwissels, het minder ruimte in je bak neemt, en dat je dat filter kunt overplaatsen naar een andere (nieuwe) bak of een tijdelijke bak (mocht het eens nodig zijn om je vissen een poos in je badkuip noodopvang te geven, kun je je filter daar ook gewoon op aankoppelen).

Ik denk dat je bij bakken vanaf 80cm het beste kan werken met een intern filter ongeacht het merk van de bak.
Ik denk dat je extern bedoelt? ;)
 
Och en nu weer een probleem of vraag… het gaat de aquatlantis Volga worden, de 180 versie maarrrrrrr… zou de kast het gewicht kunnen dragen? Ik ben er met mijn 100 plus kilo al op gaan staan en er gebeurt weinig, een mooie ouwe teak kast waarbij je het idee hebt het zou moeten kunnen… maar wat als hè…
Hebben jullie tips/suggesties waar ik op moet letten? Er zitten op elke hoek een stevige poot en in het midden van de kast aan de onderkant een drager die ook als poot fungeert.
De plaat zelf wordt enkel bij weers zijde ondersteund door de ladeplanken.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    367.1 KB · Weergaven: 86
Ik begrijp absoluut dat je het vraagt, stel je voor dat... moet je niet aan denken toch?!
Mijn rio 180 staat ook op een dressoir, maar dan van de Ikea. Die van jou ziet er wat degelijker uit.
Waar ik wel opgelet heb is dat er in het midden van de kast een plank/afscheidingswand staat die het bovenblad ook in het midden ondersteund.
Misschien heb je hier iets aan.
 
Ja dit is wel een kast die je met 2 a 3 man moet verplaatsen… moeilijk te bepalen… zit nu op internet allerlei dingen te zoeken om de variabelen weg te halen, verstevigen van de kast, plaat etc. Het liefste heb ik het aquarium in het midden van de kast maar ik durf niet😅😂
 
Gefeliciteerd met de keuze!

Ik ben er met mijn 100 plus kilo al op gaan staan en er gebeurt weinig, een mooie ouwe teak kast waarbij je het idee hebt het zou moeten kunnen… maar wat als hè…
Uitstekende vraag, ben ik helemaal met @Tistje eens!
Goede opmerking ook over de ondersteuning.

Waar je vooral op moet letten, is dat je bak (en kast) straks waterpas staan. Daarmee minimaliseer je het risico op puntbelasting.
Het gewicht in je bak oefent straks een neerwaartse druk uit op datgene waar het op staat. Als je bak niet helemaal waterpas staat kan dat op een plek meer worden, waardoor je op die plek dus een hogere belasting krijgt. Met als mogelijk gevolg *krak.

Wat betreft belasting zit je aan 180kg aan water, dan de bak zelf (ik gok dat dat zo tussen de 30 en 40 kg aan eigen gewicht heeft, een rio 180 is een kleine 30 kg) en dan nog wat je er aan inrichting in zet (bodem = zoveel kg, en de ornamenten).
Dat betekent dat je kast zo tussen de 250 en 270 kg moet kunnen hebben.

Mijn eerste suggestie zou zijn om de poten onder de kast uit te halen. Of poten bij te plaatsen in het verlengde van je verticale tussenwanden. Op die manier heb je dan in ieder geval dat de onderplaat in zijn geheel de constructie verdeelt of alle druk evenwijdig omlaag wordt afgevoerd. Dat kan schelen.

Ik heb zoiets zelf nooit aangedurfd, hier staat alles op een juwelkast ;). Je kunt deze vraag eens bij het onderdeel 'zelfbouw' stellen, mogelijk kan iemand daar uitleggen hoe je dit het beste kunt doen of staat er al iets over beschreven.

Misschien overbodig om te zeggen maar het kan nog wel eens handig zijn om na te gaan in je inboedelverzekering of je verzekerd bent tegen waterschade. Mocht er toch iets niet goed gaan, ben je er in ieder geval voor verzekerd.
 
Misschien overbodig, maar wil het toch even toevoegen. Ik heb ook een Lido 200 en die staat op een onderkast van Juwel zelf, speciaal voor dit aquarium.... Nou ik ben er niet gerust op, want ik vind het maar spaanplaat rotzooi, geen tussen wand, dus gewoon 4 planken maken een kastje, met een halve achterwand....... maar hij houd het:oops:
Dus ik ben er wel van overtuigd dat jouw dressoir het houd.
 
Mwa ik denk dat dat wel kan. Ik heb hem zelf op een massief houten kast gezet(acacia hout) met een beetje dezelfde afmetingen en ondersteuningen als die van jou. Als je kijkt naar zo'n juwelkast is dat eigenlijk slechtere kwaliteit als zo'n massief houten kast.
Waar je wel op moet letten is dat het dan moeilijker word om een extern filter te plaatsen, want waar zet je die neer, en het moet inderdaad goed waterpas staan.
Je zou voor de zekerheid de kast nog kunnen verstevigen.

Bij Verloop vertelden zij mij dat het prima kon op het huidige dressoir. Ik heb daarom ook even gekeken naar de Volga meubels maar die zijn echt wel heel simpel hoor. Dus ik dek dat het kan, zolang je maar 1 of 2 poten in het midden hebt en het waterpas staat.
 
Ik heb een 125 liter op zo n kast gehad van eiken maar die had wel ondersteuning onder het blad in het midden en dat ontbreekt hier. Lastig om te zeggen of een 180 liter goed zal gaan en ik durf daar verder geen uitspraak over te doen omdat je ondersteuning in het midden mist bij dit draagblad.
 
Ja dit is wel een kast die je met 2 a 3 man moet verplaatsen… moeilijk te bepalen… zit nu op internet allerlei dingen te zoeken om de variabelen weg te halen, verstevigen van de kast, plaat etc. Het liefste heb ik het aquarium in het midden van de kast maar ik durf niet😅😂
Het is, denk ik dan, heel eenvoudig. Denk aan het bekende autorijden.

Bij twijfel, niet inhalen. :)

Oftewel: vertrouw je de beoogde kast niet, kijk dan naar iets dat je eerder vertrouwd.
Je moet er een goed gevoel bij hebben.
 
De juwelkasten zijn er zo op ontworpen dat ze de druk die het gewicht van het aquarium oplevert, voldoende verdelen waardoor de constructie het houdt.
Je bak wordt eigenlijk effectief ondersteund door zoiets als dit: | |___| | (mijn poging om een bovenaanzicht van alle zijwanden te tekenen ;) ). Dan zie je dat er dus best wat ondersteuning is: de buitenwanden, in het midden (om de pakweg 30 cm) een wand van ongeveer 30cm lang, en in het midden aan de achterkant nog een wand. Bovenop een plaat om alle druk te verdelen, dan die zijwanden, en onderin nog een plaat om alle druk die van de wanden af komt weer te verdelen, waar dan weer acht pootjes onder staan in het verlengde van de zijwanden.

Het is zeker zo dat het materiaal van deze kasten behoorlijk 'economisch verantwoord' is ;) en ook dat dat niet als een hele veilige keus aan voelt, mee eens in eerste instantie. Maar het geheim van het succes zit hem in de constructie. Als dergelijke ondersteuningen bij je dressoir ontbreken heb je kans dat die eerder bezwijkt dan een juwelkast.

Wat ik zelf wel voor een specifieke aquariumkast vind pleiten: de waterbestendigheid (morst er eens water op dan levert dat geen kringen of andere lelijkheid op), en het garantie-element. De kast is er voor ontworpen en uitvoerig op getest.
 
Je zou het een kunnen testen met iets anders zwaars. Bijvoorbeeld stoeptegels. Veel mensen hebben nog wel ergens een restpartijtje waar ze vanaf willen. Handdoek op de kast en dan 250kg aan tegels erop. Na ongeveer een week weet je wel hoe hij zich houdt.

Ik vind wel dat het frame van de volga 180 wel echt mooi robuust is.maar of het ook geschikt is om het gewicht te verdelen als de kast wat doorbuigt? Je zou in elk geval een matje onder de bak kunnen zetten. Als er dan ongelijk verdeelde druk is dan geeft het matje op die plek iets meer mee.
 
@Reddevil079
Ze hebben bij Verloop deze zaterdag een aantal showmodellen in de verkoop met kortingen. Ook met meubel erbij, je kan even kijken op hun Facebook of insta!

Er staan echt mooie modellen bij, ik twijfel heel erg of ik niet moet gaan kijken zaterdag en kijken of ze een bak+meubel hebben van 1.50(of meer, oké liever meer) :DD
 
De kogel is door de kerk… aangezien er dit weekend aanbiedingen zijn moest ik het gewoon doen, de aquatlantis is het geworden. Helaas vertrouw ik mijn kast toch niet voor het gewicht dus heb ik er een onderkast bijgekocht.
Ik heb er onwijs zin in!
Mensen nog tips waar ik voor mooi en nog betaalbaar spiderwood/mangrovehout kan kijken?

Thanks in elk geval voor alle berichten en tips:)
 

Terug
Bovenaan