Help! Juwel rio 180 op houten vloer boven winkel


U

undia

Guest
Dames/heren,

Ik heb een nogal dringende vraag.

Ik woon boven een winkel in een apartement uit ik schat de jaren 50 of 60. Er zit een houten vloer in. Ben in de winkel wezen kijken hoe de balken lopen en deze zitten om de 60cm. Daarnaast staan er een aantal pilaren in de winkel waar betonnen balken horizontaal aan lopen om het geheel te dragen. Nu heb ik mijn rio 180 tegen de binnenmuur in mijn woonkamer gezet (dicht bij ��n van de pilaren. Totaal gewicht komt na berekening op een kleine 250 a 260kg uit. En rust dus op de vloer met de voet van 100x40cm.

Is dit wel verantwoord?

Ik hoor het graag aangezien ik ondanks wat onderzoek en navraag bij wat mensen die allemaal zeggen "moet makkelijk kunnen" toch wat zorgelijk ben.

Alvast dank voor jullie mening en eventuele advies.

Mvg,

Undia
 
Als jij hem op 2 balken gezet heb,kan dat best. deel het gewicht door 2, heb je gewicht op 1 balk.
Zou 125 kg moeten zijn.
Plus dat de balken op de betonen ligger dragen.
 
Mijn 150x50x50 staat ook op een eerste etage met houten vloeren in een huis uit 1930.
Gaat prima. Houdt zo'n vloer goed, mits je kast/ onderstel genoeg het gewicht verdeelt over het oppervlakte van de vloer.

Heb wel mijn verzekeringsmannetje goed naar mijn verzekering laten kijken, want bij waterschade van mijn onderburen moeten deze mensen geen financieel risico lopen. Er kan tenslotte "iets" misgaan met glas of filters.
Maar over de vloer maak ik me geen zorgen.
 
Over 260 kg hoef je je geen zorgen te maken. Zo schrikbarend veel is dat ook weer niet. Zeker niet als het boven een pilaar staat. Een pilaar van 40 cm in omtrek kan al meer dan 1000 kg dragen.
 
Mensen alleerst hartelijk dank voor jullie reacties! @ peter goede tip van het checken van de verzekering. Heb ik gedaan en ze geven inderdaad aandat zowel de eventuele waterschade van mij en onderbuur word gedekt als de bak zelf en de inhoud bij breuk. Wat bedoel je met het gewicht verdeeld is peter? De bak staat op een standaard onderkast van de juwel rio 180. Daaronder heb ik wel 4 balken gemaakt die precies onder de doppen van de kast liggen waardoor de overspanning precies 60cm is en ze op beide balken zouden moeten rusten. Zou ik het nog verder moeten verdelen door er een grote plaat onder te leggen of iets in die geest?

@mcc95 volgens mij staat ie net naast de pilaar en in ieder geval wel op 2 houten balken die dwars op de betonnen horizontale ligger bevestigd zijn.

Mvg,

Undia
 
Zo is het prima verdeeld. Kan niks gebeuren zo.

Bij mij staat de kast gewoon op de vloer. Weet niet of die op of tussen de balken staat.
Denk maar zo mensen van 120 kg staan ook maar op 2 voetjes als draagvlak en die zakken ook niet spontaan door mijn vloer...
 

Terug
Bovenaan