Help! Hoe nu plaat onder meubel plaatsen


Pascal1993

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2022
Berichten
55
Leeftijd
30
Beste forumleden.

Enkele weken geleden hebben wij ons nieuwe Juwel Trigon 350 aquarium inclusief Juwel meubel geplaatst en waterpas gezet.

Nu hebben wij een, vrij oude, parketvloer met enkele ietwat kromme planken. Hierdoor staat het aquarium inmiddels niet meer (helemaal) waterpas.

Ons idee is nu om een 15mm OBS/MDF plaat op maat te laten zagen en deze onder het beugel te leggen om deze oneffenheid op te vangen. Bijkomend voordeel is dan dat de 6 pootjes van het meubel de kracht dan in de plaat brengen en die de kracht vervolgens verdeeld naar de vloer brengt.

Ja, we hadden dit eerder moeten realiseren, dat was een stuk makkelijker geweest maar is nou eenmaal niet gebeurd. Al doende leert men zullen we maar zeggen.

Maar goed, het aquarium is dus gevuld op het moment. Met vissen, planten, stenen en bodem.

Is de enige manier om het veilig te doen door het aquarium leeg te halen en dus te klooien om de vissen weer uit te vangen, met veel stress voor de vissen etc.

Of kunnen we de boel er in laten zitten, er pakweg 75% uit halen, en met een paar man de boel ietsje kantelen en de plaat er onder schuiven?

Graag wat advies hoe dit het best te doen.
 
Ik zou zoveel mogelijk water eruit halen en dan met paar man het geheel optillen en eentje die de plaat er onder schuift
 
stenen eruit, zoveel water eruit als mogelijk is zonder de vissen op het droge te hebben, kantelen, plaat eronder. Houd er wel rekening mee dat je beter een plaat pakt die vochtbestendig is! Bij een aquarium is het bijna niet te voorkomen dat het af en toe niet helemaal gaat zoals gepland!
(misschien is er een passend stuk keramiekvloerplaat ofzo te krijgen? Of iemand anders een suggestie?)
 
Allen,

Bedankt voor het snelle antwoord.
Overige tips zijn tevens nog welkom.

Ik heb bij de bouwmarkt MDF gezien dat ook geschikt zou moeten zijn voor buiten. Ik ga er dan enigszins vanuit dat dat dan goed is.

Daarnaast is de vloer zelf houten parket, dus als er drastisch iets mis gaat moet het aquarium toch aan de kant want is de vloer zelf ook beschadigd. 🤷🏼‍♂️
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoeveel het verschil in hoogte is maar bij zo n bak is volgens mij een paar millimeter niet zo erg. Althans dat heb ik ergens hier gelezen maar kan het zo niet vinden.
 
Ik weet niet hoeveel het verschil in hoogte is maar bij zo n bak is volgens mij een paar millimeter niet zo erg. Althans dat heb ik ergens hier gelezen maar kan het zo niet vinden.

Het valt op zich wel mee, denk over de hele zijwand (hoek aquarium, 87cm) een millimeter of 10.

Maar neem liever het zekere voor het onzekere.
Daarnaast is stellen ook wel lastig zo als de vloer weer beweegt als je hem ontlast bij bijvoorbeeld het optillen om een vulplaatje te plaatsen.

Met zo’n plaat hoop ik straks een stabieler oppervlak te hebben en te zorgen dat de oneffenheid door de plaat opgevangen wordt.
 
Ik kan er helemaal naast zitten, maar volgens mij zweert onze timmerman bij watervast multiplex (maar kan ook watervast MDF zijn). Zit vast een timmerman in de groep.

Het is even een werkje, maar mijn gevoel zegt dat het beter is om de hele bak leeg te halen en het aquarium aan de kant te zetten, want hoe kom je anders bij het pootje helemaal achterin in de hoek? Lukt dat wel, dan slik ik mijn woorden in.
 
Als ik het zo lees gaat alleen een plaat eronder je probleem niet oplossen, en zul je de houten "onder"vloer moeten gaan onder steunen.
Je hebt namelijk niet alleen het probleem dat de bak nu verre van waterpas staat, maar ook dat de vloer blijft bewegen met langslopen, wat op termijn problemen gaat opleveren.

Ik zou voor nu even door de zure appel heen bijten.
- De bak een aantal meter verplaatsen.
- de vloer verstevigen en egaliseren
- bak opnieuw terug plaatsen, bij voorkeur met stelpoten, zodat je hem echt waterpas kunt zetten.

Tot een mm of 2-3 zou ik er niet zo huiverig voor zijn, maar tijdens plaatsing waterpas en nu 10mm verschil is wel serieus

Nog aanvullende vraag
Is je onder vloer beton, met alleen houten parket.
Of heb je een houten vloer met houten parket?
Dit zou het verhaal nog wel kunnen veranderen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou inderdaad eens naar de vloerbalken kijken. Als dat een houten vloer is kom je er inderdaad niet met alleen een plaat onder de bak. Als dat blijft doorveren is er meer aan de hand.
 
Ik zou geen mdf nemen. Als dat nat wordt wordt het dik en zacht. Ook watervast mdf alleen duurt dat wat langer. Zou zelf eerder watervast multiplex (of iets van kunstof/trespa) gebruiken.
 
Hoi allen,

Dank voor de antwoorden.

Wat de vloer betreft, dit is hout op houten balken maar de balken zijn gecontroleerd. Het parket is waarschijnlijk wat te strak gelegd en wat gaan werken na het leggen (vorige eigenaar) en enkele planken zijn daar door ietwat bol in die hoek. (In de breedte richting van de planken)

Aquarium staat verder vrijwel tegen twee draagmuren aan dus vermoed ik dat daar het probleem niet zit.

Wat het MDF betreft bedankt, ik ga voor multiplex of iets soortgelijks en niet voor MDF.
 
Als de vloer zelf verder niet beweegt moet dat goed zijn, maar als dat wel het geval is, beter toch extra verstevigen, als je er makkelijk bijkomt. Qua houten onderplaat zou ik voor safe gaan, en pak dan betonplex.
Kost voor de maat die je nodig hebt maar een klein beetje extra (als okoume multiplex) en hoef je er de aankomende 20 jaar niet naar om te kijken. (Bijv. Hubo betaal je per m2 en niet voor een volledige plaat)
 
hoi hoi, ik haak even in op dit topic, gezien ik met dezelfde vraag zit en TS er mogelijk ook iets aan heeft. Onze 200cm is mettertijd ook iets schuin gaan staan, ik geloof (maar weet het niet 100% zeker meer maar kan me niet anders voorstellen) dat ie bij aanvang waterpas stond, en nu 2 jaar later zit er een mm of 6 verschil in. Situatie is betonvloer met daarbovenop houten vloer, geen laminaat. Doe ik er verstandig aan er betonplex onder te leggen, en zo ja, welke dikte wordt dan aangeraden?
 
Ik heb zelf hier het onderstel van de bak direct op de beton staan.
Het "probleem" wat je met de meeste ondervloeren hebt (bijv, die groene zachtboard platen) dat ze ingedrukt worden door het gewicht van de bak, zeker als dit maar over een paar pootjes verdeeld word.
Een houten plaat van minimaal 18mm zal zeker verschil geven, maar ervaring heb ik er zelf niet mee
 
Hoi @Lagerwerf ,

Er zit wel ondervloer onder het parket. Ik heb alleen nergens genoeg plek om te kijken of het van dat zachte spul is, groen is het iig wel, dus het zou goed dat zachtere spul kunnen zijn.

Aquarium is een hoek aquarium van 350 liter met 6 pootjes. Dus als het dan van dat zachte spul is zou dat best eens (een deel van) de oorzaak kunnen zijn. En dan zorgt zo’n plaat als het goed is dat, als het zakt in die ondergrond, dit gelijkmatig gebeurd door de verdeelde belasting op hele oppervlak ipv zes (relatief gezien) kleine puntjes.

Ik ga vandaag een plaat van 18mm laten zagen bij de bouwmarkt en morgen avond heb ik hulp om deze er onder te schuiven en weer waterpas te zetten middels uitvulplaatjes.
(link: https://www.gamma.nl/assortiment/ui...Ifm6B4DMHtl4g9b_9gEaAjgnEALw_wcB&gclsrc=aw.ds)

Of werken bierviltjes ook? Stuk goedkoper 😂
 
Heb je daar een link van? Ik kan ze nergens vinden.
money gold GIF by buerostark
 
Nou, het was wat werk met vijf man, maar hij staat inmiddels waterpas. Ook als ie gevuld is 😜

Plaat watervast multiplex van 18mm verdeeld het gewicht mooi gelijkmatig.
Uitvulplaatjes werken goed en zijn waterbestendig.

Probleem opgelost.

Dank voor al jullie advies.
 
Nou vooruit 😉

Bak is donker door de dimmer. Maar verder top zo.
 

Bijlagen

  • IMG_3859.jpeg
    IMG_3859.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 28
  • IMG_3858.jpeg
    IMG_3858.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 26
  • IMG_3857.jpeg
    IMG_3857.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 25

Terug
Bovenaan