Help, guppen eten vuurgarnalen op


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Overal las ik dat guppen en vuurgarnalen goed samen te houden zijn. Dus vandaag vuurgarnalen in de bak gedaan maar mijn guppen begonnen ze gelijk aan te vallen/ op te eten. Ze laten hun eigen 1 week oude gupjes wel met rust en die zijn nog veel kleiner. Is dat omdat de garnalen nieuw zijn en gaat dit over of heb ik straks geen enkele garnaal meer? Zelfs de baby's van 1 week doen eraan mee.
 
Ik raad ALTIJD aan eerst garnalen aan de bak toe te voegen en dan pas vissen.
Voor veel vissen geldt: bak open + spartelende dingen = voer.

~ Ivo
 
Je kan beter eerst voeren en dan iets nieuws toevoegen.
 
Ze hebben ook eerst voer gehad. Volgens mij heb ik de meest overvoerde guppen van nederland. Pal voor mijn neus werd er een grote vuurgarnaal gepakt en opgegeten. De rust is nu wel weergekeerd maar bestaat er nog een kans dat de rest niet gepakt wordt? Als zelfs de ieniemini's meededen ga ik ervanuit dat ze dachten dat het voer was maar is dit geen vreselijke stress situatie voor de garnalen? En kunnen garnalen wel zo goed bij guppen?
 
Ivo ik had juist gelezen dat garnalen nogal gevoelig zijn voor een piek vandaar dat ik dacht dat de garnalen als laatste moesten. Ik voer ze trouwens nooit echt levend voer dit juist om te voorkomen dat ze jagers worden. Het zijn wel guppen met pit dat dan weer wel.
 
Als er een aantal is overgebleven komt het wel goed met de populatie als het niet te veel tegen zit.
Hmm ja dat tweede heb je gelijk in, maar dat maakt het ook lastig. Aan de andere kant: een paar garnalen op veel liters water gaat echt geen huge piek veroorzaken, als het dat al doet omdat de bak nog niet goed ingedraaid zou zijn.

~ Ivo
 
er zijn er nog aardig wat over hoor, ik zie alleen de kleintjes niet meer. Ik moet zeggen dat ik wel heel erg gecharmeerd ben van die beestjes dus ik ga wel nog een groepje kopen en die doe ik dan in mijn kleine bakje. Als ze daar dan jongen krijgen kan ik altijd de grotere garnalen in mijn grote bak overplaatsen. Ze uit deze bak vangen gaat ook een piek opleveren nl een stresspiek, bij de garnalen, bij de guppen (er is er 1 aan het bevallen) en vooral ook bij mij.

Die piek? Tot nu toe eigenlijk geen last van gehad. Er komen alleen nog platy's die kan ik denk ik beter in kleine groepjes toevoegen. Acht ineens is wat veel toch?
 
Platymannen gaan knokken als je er 2 of 3 hebt. Meer dan 5 mannen gaat wel goed. Het zijn geen fanatieke rokkenjagers dan en ik heb weleens 6 mannen op 2 vrouwen gehad en dat ging perfect.
 
Huh? En ik lees juist overal dat je net als bij guppen 1 man op 3 vrouwen moet doen. Ik was idd van plan 2 mannen en 6 vrouwen. Dus botia als ik het goed lees en begrijp betekent dat dat ze gaan knokken? Hebben ze aan 3 vrouwen per vis niet voldoende? Of bedoel je juist dat ik niet eerst een groepje van 2 mannen en 1 vrouw bv moet plaatsen. Ik weet nog niet hoe ik het aan ga pakken maar de bedoeling is dat bij het eerste groepje alleen vrouwen of vrouwen en 1 man geplaatst worden, daarna nog een keer maar dan alleen vrouwen en als er nog geen man bij zat dan de man en bij het laatste groepje weer een man. Of is het beter eerst alle vrouwen en pas de laatste de twee mannen zodat er nog geen territorium is. Ik vermoed het laatste als ik er zo bij nadenk.

Platy en guppen gaat toch wel? Of gaan de mannen onderling dan ook weer vervelend doen?
 
Mannen platy's verdragen elkaar slecht heb je 2 of 3 mannen dan zal de dominante constant de zwakkere verjagen. Soms net zolang tot ze dood zijn. Als je minimaal 6 heren hebt dan is er meer spreiding en zal er minder gejaag onderling zijn. Dit geld ook voor Zwaarddragers

Ook al heb je 20 vrouwen per man en je hebt 2 mannen dan nog zal je dit gedrag zien. En zoals gezegd het zijn geen enorme rokkenjagers 8 mannen en 2 vrouwen kan bv prima.
 
Dus nooit twee mannen? Moeten het er minimaal 6 zijn of gaat 4 ook goed? Ergens las ik dat platy's en guppen onvruchtbare nakomelingen kunnen krijgen samen. Ziet een platy man een gup man ook als rivaal? Helaas heb ik nog twee endlermannetjes die ik kwijt moet en daar zie ik dat gedrag onderling trouwens ook. De gewone guppenman laten ze met rust maar als ze niet vreselijk fel en opdringerig achter de vrouwen aanjagen dan zitten ze elkaar wel achterna. Ik weet dat endlers niet met gewone guppen horen te kruisen maar toen ik ze kreeg wist ik dat nog niet. Dus als iemand in de buurt van hengelo ze wil? Het zijn twee kerngezonde mannekes met meer pit dan pitbull.
 
Bij 4 gaat het toch ook geregeld mis. Dan kan je er 5 nemen maar stel er gaat er 1 dood, en dan heb je nog de poppen aan het dansen.

Guppenmannen en platymannen gaan prima. Hier zwemt dat ook samen.

Soms vinden de mijn Gupmannen de Platy vrouwen wel erg leuk.;)

10626251_659473300839052_200691234435260859_o.jpg
 
Als ik het platy vrouwtje was zou ik die gup man ook geweldig vinden want hij ziet er prachtig uit. Heb jij van de zowel de guppen en de platy's maar 1 soort in je aquarium? Mijn guppenbestand is een samengeraapt zooitje. Is wel spannend hoe de baby's worden maar meestal is dat toch grauw met veel zwart. Hoe gaat het onderling met de baby's? Worden die veel opgegeten? Vandaag net weer een bevalling gehad en ik vroeg me af of de baby's niet massaal opgegeten gaan worden door de nieuwe platy's. De guppen zelf eten ze niet echt op, die eten liever mijn vuurgarnalen.
 
Hey Y,

Ik wil die 2 mannen wel van je overnemen hoor... Zoals je weet heb ik genoeg endlers zitten en afhankelijk welke soort het is kunnen ze bij de juiste groep geplaatst worden. Als het echte mengelmoesjes zijn dan kunnen ze nog het gezelschapsbak in.

Zien we elkaar toch nog ff...

Grtjs, "S"
 
Oh ja, wat jouw eigenlijke topic aangaat...
Weet je, dat dergelijke garnalen gegrepen worden door vissen (en in dit geval de guppen) kan voorkomen. Het verschilt blijkbaar per bak. De ene keer grijpen zij die en bij de andere laten ze ze gewoon links. Is niet echt iets concreets van te stellen.

Het is wel zodanig dat jonge garnalen eerder ten prooi zullen vallen. En ten tweede een garnaal die vervelt net zo ongeacht hoe groot die inmiddels is. Want dan is de nieuwe schaal nl. nog niet uitgehard.
 

Terug
Bovenaan