Helena's eten levende garnalen


M

MarlonnekeW

Guest
Een aantal maanden geleden heb ik 4 Anatome Helena slakken in mijn aquarium gezet om van een poelslakkenplaag af te komen. In het aquarium zitten ook garnalen, maar overal lees je dat Helena's garnalen met rust laten, dus dit leek me een veilige combinatie.
De afgelopen tijd ben ik hier steeds meer aan gaan twijfelen en vandaag heb ik helaas het bewijs gezien dat het tegendeel waar is; een van de slakken had een grote vuurgarnaal in zijn greep en was deze aan het opeten, terwijl de garnaal duidelijk nog in leven was. Dit was een erg naar gezicht en absoluut niet de bedoeling.
Ik heb een stuk hout in het aquarium zitten, wat regelmatig gebruikt wordt door baby corydorassen om zich de eerste weken schuil te houden. Het is me opgevallen dat de slakken de laatste tijd veel vaker rond het hout zitten, dus daar maak ik me ook zorgen over.

De Helena's hebben zich inmiddels voortgeplant en ik heb overal jonge slakjes inzitten. Ook bij mijn Crystal Red's, waar sinds een paar dagen voor het eerst baby garnaaltjes te zien zijn.

Wat is jullie inschatting; zullen het alleen de grote volwassen exemplaren zijn, die een gevaar vormen voor de garnalen of moet ik me ook zorgen maken over de jonge slakken?
Om te zorgen dat de Helena's voldoende eten hadden, heb ik expres weer een paar poelslakken in het aquarium gezet (heb ik nu behoorlijk spijt van). Zullen de jonge slakken deze voldoende kunnen bestrijden of heb ik daar toch de volwassen slakken voor nodig?
 
Zou het niet kunnen dat de garnaal al meer dood dan levend was en daardoor gepakt werd door de Helena? Garnalen zijn over het algemeen erg alert en snel, het lijk mij wel dat ze een slome slak te snel af kunnen zijn.
 
Heb altijd al vuurgarnalen naast Anatome Helena's gehad. Ja de dode en zwakke dieren kunnen worden gepakt. Echter heb ik ze nog geen levende zien pakken bij mij.
 
Hij leefde echt nog volop en zag er ook uit als een grote, sterke en gezonde garnaal. Het bijzondere is dat de slak de garnaal niet helemaal heeft opgegeten. Vanochtend heb ik het overblijfsel gevonden. Dat leek op een vervelling, alleen zat er nog een buitenste rand garnaal aan. Eigenlijk net als een slakkenhuis van een slak die ten prooi gevallen is aan een Helena. Hij is dus echt leeggezogen. Ik heb Helena's en andere slakken ook wel eens een dode garnaal zien opruimen, maar dan zie je deze beetje bij beetje helemaal verdwijnen tot er niets meer over is.
Ik ben het me je eens dat het onwaarschijnlijk is dat een slak actief een garnaal kan grijpen, maar als ik het goed begrepen heb, ligt een Helena in een hinderlaag en spuit hij gif in zodra zijn slachtoffer in de buurt komt. Misschien is hier ook zoiets gebeurd en had de garnaal helemaal niet door dat er gevaar dreigde.
Ik heb wel eens vaker van dit soort rare overblijfselen gevonden, dus het komt vaker voor.
Het is volgens mij niet te voorkomen dat garnalen soms ten prooi vallen aan bijvoorbeeld vissen, maar levend langzaam opgegeten worden door een slak vind ik toch wel een erg nare dood...
 
Deze vraag kreeg ik vandeweek ook van mijn man toen ik over helena slakken begon... Bedankt voor de opheldering.
 
een helena slak kan geen gezonde garnaal eten.
een garnaal is zoveel sneller dan een helena slak.

deze garnaal was ziek of was oud.
er was wat mee anders pakt een helena geen garnaal
 
Ze hebben vandaag weer een garnaal te pakken gehad en deze keer heb ik er een foto van kunnen maken.

_MG_8192_web_zpsijucluzy.gif


Toen ik het ontdekte had een van de grote Helena's de garnaal vast. De andere was trouwens ook in de buurt, dus ik vraag me bijna af of ze samen jagen. Daarna waren de jonge Helena's aan de beurt (toen heb ik de foto kunnen maken). Ik weet niet of het op de foto helemaal duidelijk is, maar het bovenste deel van de garnaal is al voor het grootste gedeelte doorzichtig. Dat bedoelde ik met dat het lijkt of hij is leeggezogen.
 
Helena's kunnen zeker in een groep jagen,heb het hier een keer gezien dat ze een appelslak te grazen namen.
Had er toen een stuk of 7 in de bak en daarvoor nooit met z'n allen bij elkaar gezien,tot dus alle kleinere prooislakken op waren en ze hun zinnen op de appelslak hadden gezet.

In een oud topic hier op het forum staat een filmpje van een helena die een levende vuurgarnaal aanvalt.

Ze zuigen hun prooi idd leeg,buitenom het altijd zichtbare slurfje hebben ze een andere slurf waar ze dat mee doen.
 
Seabait zei:
Helena's kunnen zeker in een groep jagen,heb het hier een keer gezien dat ze een appelslak te grazen namen.
Had er toen een stuk of 7 in de bak en daarvoor nooit met z'n allen bij elkaar gezien,tot dus alle kleinere prooislakken op waren en ze hun zinnen op de appelslak hadden gezet.

In een oud topic hier op het forum staat een filmpje van een helena die een levende vuurgarnaal aanvalt.

Ze zuigen hun prooi idd leeg,buitenom het altijd zichtbare slurfje hebben ze een andere slurf waar ze dat mee doen.

Denk je dat je dat filmpje nog kan vinden? Ben wel benieuwd moet ik zeggen.
 
Ik vind het een beetje een naar filmpje. De garnaal heeft al problemen met vervellen, dat is duidelijk, dan duurt het nog zeker 3-4 minuten voordat de helena hem komt opeten, het lijkt wel of de filmer het zo wilde of zo.... :(

btw: Ik zou de helena's apart zetten en zo snel mogelijk uit de bak wegdoen als het mijn garnalen waren..
 
Dat is inderdaad geen leuk filmpje om naar te kijken. Ik heb wel gezien dat een garnaal werd opgegeten, maar gelukkig nog nooit het moment waarop hij werd aangevallen (ik denk dat ik dan ook gelijk de garnaal zou proberen te redden ipv doorgaan met filmen).

Inmiddels heb ik voor 2 volwassen Helena's al een nieuw huis gevonden. Ik heb nu nog 2 grote en heel veel kleintjes over. Overal zitten garnalen in, dus ergens anders inzetten is op dit moment geen optie. Als straks mijn cory's verhuisd zijn naar het nieuwe aquarium, komt mij crystal red bak leeg te staan (gaan dan ook verhuizen) en daar wil ik dan alle Helena's in verzamelen net zo lang tot ik voor iedereen een nieuw huis gevonden heb. Daarnaast heb ik op dit moment behoorlijk last van slakken, dus ik heb ze op dit moment ook nog even nodig.

Ik had wel eens gelezen dat jonge Helena's samen jagen en dan is het eigenlijk wel logisch dat ze dit als volwassenen bij grote prooien ook doen.
 
heb mijn helena's ook eens een garnaal zien pakken, maar die was niet helemaal 100 meer. is ook al een poosje geleden trouwens. later hebben ze het altijd prima samen gedaan (totdat mijn pelvicachromis kribensis koppel besloot 90 % van de populatie vuurgarnalen uit te roeien).

495289_0_82_imag2749.jpg
 
Ik heb ze bij mij ook al eens garnalen zien eten, maar daar was altijd wel wat mee, maar ik heb alleen maar vuurtjes en die kweken sneller dan de Helena's op zouden kunnen eten. Met de duurdere soorten zou ik ook de Helena's er uit halen. Ik heb hier trouwens al tijden lang geen garnalen meer ten prooi zien vallen aan de Helena's, ook niet aan mijn CPO trouwens. Misschien zijn ze niet lekker meer ;)
 

Terug
Bovenaan