Helena slakken uit het water


D

Demi1990

Guest
Hoi allemaal, ik heb een probleem. Ik heb net mijn eerste nieuwe helena slakken in mijn opstartende aquarium gedaan. Binnen 10 min zijn er 2 uit het water gekropen in zitten al 5 min stil op het raam, heeft iemand enig idee wat de oorzaak hiervan is?
 
Hallo Demi,
Hoe lang draait het aquarium al en heb je de waterwaarden hiervan?

Ik vermoed dat de waterwaarden voor hun niet in orde zijn waardoor ze graag het water uit willen.
 
Ik heb de ph waarde gemeten en het is ongeveer 7,5. Het water is ook niet te hard of te zacht. 4 van de 5 slakken zijn het water nu uit, waar zal het nu aan liggen?
 
Ze zitten nog wel in het aquarium hoor! Ze zitten net boven het wateroppervlakte
 
Hoe lang draait het aquarium al en heb je de waterwaarden hiervan?

Dit is een erg belangrijke vraag. Om je te kunnen helpen hebben we hier echt een antwoord op nodig.

Ik heb de ph waarde gemeten en het is ongeveer 7,5.

pH meten is niet genoeg. Wat zijn de NH3/4 en NO2 waarden? Als je aquarium nog niet ingedraaid is kunnen die torenhoog zijn, een mogelijke reden waarom de slakken naar de waterlijn klimmen.
 
Hallo allemaal,
Wat aquarium betreft ben ik nog echt een groentje! Zouden jullie mij op weg willen helpen? Het aquarium heb ik sinds afgelopen week. Grind en planten en kleine slakjes zitten al 4/5 dagen in het aquarium en de planten doen het goed. Eergister ontdekte ik dat ik een plaag aan wormpjes had die zich voornamelijk ophielden in het grind. Vervolgens heb ik al het grind uit het aquarium gehaald en het water voor 75% verschoond. Na deze grondige reiniging nergens last meer van gehad. Ik heb ook ontzettend veel kleine slakjes erbij gekregen (de slakkenpopulatie is erg gestegen) en daarom 5 helena slakken aangeschaft.
 
Met druppeltesten is dat het beste en als je die niet hebt kun je de lfs vragen of die het kunnen doen voor je.
 
Zijn druppeltesten echt belangrijk? En wat is de lfs?
 
Met druppeltesten is dat het beste en als je die niet hebt kun je de lfs vragen of die het kunnen doen voor je.
Ik ga er van uit dat er nu al sprake is van NH3/4 in het water.

Demi, het duurt zo'n 4 weken tot een bakje ingedraaid is (veilig is voor vis, garnaal of slak). Je hebt de Helenaslakken veel te vroeg in het aquarium gezet. De komende weken krijg je last van te hoge NH3/4 waarden en te hoge NO2. Zonder agressief te verversen, misschien wel dagelijks, zullen de bewoners overlijden.

Ik zou je aanraden om de Helenaslakken terug te brengen naar de aquarium-viswinkel (LFS) als je die mogelijkheid hebt. Je kunt ze altijd weer kopen als het bakje goed is ingedraaid.


De andere slakjes zijn niet zo'n probleem. Die mogen best in een bak zitten (ik heb ze ook) en ze zullen zich niet erg vermeerderen als je niet teveel voert of dode bladeren/stengels van planten in de bak hebt liggen.

Hoe groot is je aquarium eigenlijk? Heb je een foto? Ik ben nieuwsgierig en het is altijd leuk om te zien.

En blijf gerust vragen stellen. Velen van ons zijn zo begonnen. We helpen je wel op weg. Komt goed.
 
Hoi hoi,

Ik heb een foto erbij gevoegd, het grind hebben we eergister uit de bak gehaald ivm met die kleine witte wormpjes. We hebben de bak al wel iets langer (ongeveer 2-2,5 week) en de planten hebben we ongeveer een weekje. Platslakken ook al 4/5 dagen. Nergens last van. Hoe kan ik die waardes omlaag krijgen? Moet ik dan juist wel of niet veel verversen?

image.jpg
 
Juist veel water wisselen, of eerst het levende have terugbrengen tot later, en de bak een week of 4 laten indraaien waarbij je wat vlokvoer erin verkruimelt voor de bacterie vorming.

Edit.
Plaats ook de bodem weer terug en steek de plantjes daarin, ook daar zal een bacteriekolonie gaan plaatsvinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik mis ook een filter?
Het filter is nodig om NH3/4 om te zetten in NO2 en dan weer in NO3.
NH3/4 en NO2 zijn giftige stoffen, die moet je echt kwijt uit het aquarium en dat doet een filter voor je. Zonder filter is het geen aquarium ;) maar een grote vissenkom - als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Ik vermoed dat je schijfslakjes bedoelt? Dat is een slak waarvan het huisje opgedraaid is en het huisje ligt plat tegen de ruit. Als ik die zie druk ik ze dood tegen de ruit, alhoewel zij ook geen probleem zijn in de bak. Ik vind ze zelf alleen erg lelijk. Als je niet teveel voert krijg je geen explosie van slakken.
 
Ik heb een extern filter dus die is er wel! Alleen niet te zien op de foto. Morgen gaat de bodem er weer in en de plantjes in het grind! Wat raden jullie aan: een klein laagje grind of juist een dikke laag? En ik heb zowel rode als groene plantjes en de rode gaan niet zo goed. Komt dat door de slechte waterwaarden? Stel ik heb veel te hoge waardes (morgen even een testje halen) wat moet ik daar dan aan doen? Hoe vaak moet ik nu het water verversen en hoeveel? Is er een manier hoe ik mijn helena slakjes nog kan redden? Want terugbrengen is helaas niet mogelijk!
 
50% waterverversen om te beginnen, de rode planten hebben een voederbolletje/capsule of iets dergelijks bij de wortels nodig, de bodem ongeveer 4 cm dik houden, eventueel achter iets hoger, ik weet niet wat voor bodem je hebt maar is deze geschikt voor de beoogde vissen?
 
Ja de bodem is geschikt voor de beoogde vissen :)
 
Discus/maanvissen en tetra met helena slakken en vuurgarnaaltjes :)
 
Discus/maanvissen en tetra met helena slakken en vuurgarnaaltjes :)
Zo te zien is dit een bak van 60 cm lang? Hoe groot is hij eigenlijk?

Ik kan je in elk geval vertellen dat voor Discus en Maanvissen deze bak te klein is. Voor maanvissen wordt bijvoorbeeld een bak van 150 cm aanbevolen. Ik heb zelf een bak van 120 cm (238 liter) en ook die is te klein voor Maanvissen. Discussen moeten ook erg groot zitten.
Maanvissen kunnen best een 30-35 cm hoog worden. Je kunt je voorstellen dat ze in een bak als de jouwe hun kont niet meer kunnen draaien. Daarbij vervuilen zulke grote vissen ook zoveel dat je het water nooit goed kunt houden. Met tot gevolg ziekte en sterfte van de vissen.

Zou je al zo'n grote bak hebben dan kun je de Discus en Maanvis niet combineren met vuurgarnalen. Nou ja, dat kan wel maar de garnalen zijn dan een dure snack voor de grote vissen.

Ik zou je willen aanraden hier https://www.aquaforum.nl/forums/samenstelling-visbestand.53/ eens een topic te openen. Dan kunnen we samen kijken naar een verantwoord visbestand - zodat je ook lang plezier kunt hebben van je bak.
 
Ik denk ook dat het een goed idee is zoals Nicole al zegt om een topic te openen voor je bestand.
 
Heb er alles aan gedaan om de waterwaarden normaal te krijgen, en het is gelukt! De helena slakken zijn terug het water in en ze vermaken zich er prima :) heel erg bedankt voor alle hulp!
 

Terug
Bovenaan