Helena slak pakt vuurgarnaal


algeneter12

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
2,203
Leeftijd
22
Locatie
Boxtel
Hallo mensen,

Ik wist niet goed in welk subforum ik dit moest plaatsen maar omdat het me toch belangrijker voor garnalenhouders leek heb ik het maar hier geplaatst.
Ik kreeg net een filmpje doorgestuurd op youtube van een 2 Helena slakken die samen een zwak(wel levend!) vuurgarnaaltje pakken. Dit is dus het bewijs dat ze wel degelijk (zwakke) garnalen pakken, en ik vermoed dat ze een jong garnaaltje ook wel lusten. Oppassen dus!

Hier het filmpje:
 
een jong garnaaltje vergelijken met een zwakke garnaal is wel een beetje sneu hoor... voor dat jonkie dat nog vol leven zit.
 
Verbaas me inderdaad ook over de slakken. Ze doen het begrip carnivoor wel eer aan!. Die garnaal was blijkbaar toch te jong/ zwak om als doelwit gezien te worden.
 
Hmm,

In mijn jongste zoon zijn aquarium hebben wij recent een helena geplaatst, het valt ons op dat er steeds minder garnalen zijn.
Eerst een stuk of 50, nu nog 20...
Hoop niet dat dit de oorzaak is.

Groetjes John.
 
Hmm,

In mijn jongste zoon zijn aquarium hebben wij recent een helena geplaatst, het valt ons op dat er steeds minder garnalen zijn.
Eerst een stuk of 50, nu nog 20...
Hoop niet dat dit de oorzaak is.

Groetjes John.

Dat lijkt me wel heel extreem bij 1 slak. Ligt het niet ergens anders aan? Hier namelijk zeker een stuk of 20 helena's en nooit echt ene enorme afname in garnalen gezien. Sterker nog, vaak genoeg jonge garnalen. Os het niet toevallig zo dat je vissen toegevoegd hebt met de garnalen en dat deze daardoor wat schuwer zijn geworden. Dat heb ik hier laatst wel gemerkt namelijk met het toevoegen van de dwergknorren.
 
een jong garnaaltje vergelijken met een zwakke garnaal is wel een beetje sneu hoor... voor dat jonkie dat nog vol leven zit.
@Mascha&Ivo Een garnaaltje dat net een paar dagen oud is zit voor het grootste gedeelte stil, na een week begint het wel echt te kruipen. De garnaal op dit filmpje bleef ook gewoon liggen, het zag er zwak uit volgens de eigenaar.

@John. Ik denk niet dat die ene slak zoveel verschil kan maken, denk eerder aan een visje? Apart zetten vd slak lijkt me niet slim, misschien is het beter om hem eerst goed in de gaten te houden.
 
Er zitten alleen garnalen in het aquarium.
Ik vind wel restanten van vervellen.
De hoeveelheid garnalen schommelde wel vaker maar ik vind het nu wel extreem worden.
Er zitten slakken genoeg in het bakje, lijkt mij toch een makkelijke prooi...

John.
 
Of deze garnaal nu wel of niet verzwakt was, het is blijkbaar wel een feit dat de helena slakken een garnaal kan pakken die nog kan zwemmen!!!

Heftig om te zien hoe de slak, de garnaal lijkt vast te zuigen, waardoor hij geen schijn van kans maakt.

In mijn bakjes zie ik vaak dat garnalen op de huisjes van slakken mee liften.
Dat slakken en garnalen (en cory's) naast elkaar zitten te eten en nagenoeg niet voor elkaar wijken.

Als ik daar nu ineens helena slakken tussen zou gaan zetten ben ik bang dat de garnalen daar ook geen schrik van hebben en dus wel degelijk slachtoffer kunnen worden.

Bedankt voor het delen van dit filmpje!!!
 
In mijn bakjes zie ik vaak dat garnalen op de huisjes van slakken mee liften.
Dat slakken en garnalen (en cory's) naast elkaar zitten te eten en nagenoeg niet voor elkaar wijken.

Dat is hier wel herkenbaar, maar hier liften ze ook mee op de helenas. Heb ze echter nooit een garnaal zien eten hier
 
Ik denk dat er bedoeld wordt dat er vaak gezegd wordt dat de slakken te langzaam zijn om een garnaal te kunnen pakken
 
hoe dan ook maakt dit wel duidelijk dat het dus wel degelijk KAN. of het vaak zal gebeuren? denk het niet.

999 van de 1000x zullen de garnalen te snel zijn. in dit geval hebben ze geluk dat deze garnaal verzwakt(?) was of gewoon niet snel genoeg wegschoot.
 
Ik denk dat er bedoeld wordt dat er vaak gezegd wordt dat de slakken te langzaam zijn om een garnaal te kunnen pakken
hoe dan ook maakt dit wel duidelijk dat het dus wel degelijk KAN. of het vaak zal gebeuren? denk het niet.

999 van de 1000x zullen de garnalen te snel zijn. in dit geval hebben ze geluk dat deze garnaal verzwakt(?) was of gewoon niet snel genoeg wegschoot.
Ah, op die manier. Ik vindt het een zeer mooi filmpje, en toevallig dat het gebeurde toen jij er langs stond! Wel alsof je het zag aankomen;).
 
Ik zie eigenlijk twee zaken,
1) een zwakke garnaal die stil blijft zitten en wordt overvallen, een normaal en gezonde garnaal zal altijd op tijd uit te voeten zijn(of ik moest op punt 2 gelijk krijgen ;) )
2)(en hier ben ik niet zeker van) als ik goed zie dan heb ik de indruk dat de slak iets inspuit of bedwelmd bij de garnaal waardoor deze verlamd wordt en niet meer kan vluchten.
 
en die zie je beide goed

Dat dacht ik al, het blijven rovertjes die soms een arsenaal aan wapens hebben waar wij het fijne nog niet van weten ;)

Maar als dit correct is dan zou ik graag willen weten hoe dit dan werkelijk in de haak zit, boort zij in het lichaam van het slachtoffer en spuit zij dan in het lichaam, spuit/prikt zij dit enkel,
Wordt nadien het binnenste opgezogen, geschraapt of op nog een andere manier?

Fascinerende wezentjes :)
 
2)(en hier ben ik niet zeker van) als ik goed zie dan heb ik de indruk dat de slak iets inspuit of bedwelmd bij de garnaal waardoor deze verlamd wordt en niet meer kan vluchten.
Die indruk heb ik ook Luc. Dat is zo eventjes het moment dat de garnaal nog even spartelt, en daarna spartelt ze nog even, en ''springt'' de groep er als een gek op.
 
Ik zie eigenlijk twee zaken,
1) een zwakke garnaal die stil blijft zitten en wordt overvallen, een normaal en gezonde garnaal zal altijd op tijd uit te voeten zijn(of ik moest op punt 2 gelijk krijgen ;) )
2)(en hier ben ik niet zeker van) als ik goed zie dan heb ik de indruk dat de slak iets inspuit of bedwelmd bij de garnaal waardoor deze verlamd wordt en niet meer kan vluchten.

Lijkt inderdaad op de eerste seconde van het filmpje. De garnaal geeft een schrik reactie en lijkt dan wel f$#cked up.
 
Nog nooit last van gehad heb zeker 30 jongen en 40 volwassen vuurtjes bij de helena's. Maarja een gewaarschuwd mens telt voor twee!
 
Omdat ik veel slakken had heb ik ook anatome helena's in mijn garnalenbakken gedaan. Inmiddels ben ik bezig deze te verwijderen zodra ik ze zie en om de simpele reden dat ze wel degelijk garnalen eten. Ik had nl een aantal halfvolwassen gezonde garnalen verkocht aan iemand en deze persoon zag dat ik anatome helena's in mijn bakken had dus heeft hij ze ook bij de garnalen in gedaan. Een week later kreeg ik een appje met een filmpje. Het bleek dat hij garnalen miste en geen dode had gevonden, 's nachts kwam hij erachter wat de reden was, hij zag een helena die een garnaal aan het opeten was. Bij honderden garnalen mis je er niet zo gauw eentje maar bij een paar garnalen kan het wel je hele populatie kosten.
 

Terug
Bovenaan