Heel graag jullie mening!


D

Doppeke

Guest
Hoi allemaal!

Ik heb een beetje een gekke/rare situatie.
Het zit namelijk zo:

Eergisteren kwam een collega van mijn schoonvader met oesters. Daar zaten nog strandkrabben bij. Kleintjes maar ook de grotere van 4-5 cm schild. Nu vond ik dat zo zielig en kreeg ik het idee om die te houden :idea: ...

Ik heb een bak van 60 op 30 en zuurstofpomp. Zout water geen probleem, komt direct van de kust om te verversen. Strandzand ook geen probleem natuurlijk. Voedsel, stenen ed kan ik voor zorgen.

Maar kunnen deze dieren overleven in stilstaand water? Hebben zij die stroming �cht nodig om te overleven? Is het goed genoeg dat je bijv. 2x per week zeewater ververst door nieuw zeewater? Kan dat voldoende zijn om het water 'gezond' te houden? Hebben deze verwarming nodig en/of extra licht?

Ze leven of misschien 'overleven' nu in een bak met zeewater, zand, voldoende stenen, en mosselen...

Het is misschien grappig of raar. Maar ik zou dit graag voortzetten als dat mogelijk is in hun 'normale' leefomgeving.

Nu, voor alle duidelijkheid. Dit is deze situatie maar ik zou graag binnenkort zowiso willen starten met het houden van een aquarium ;-).
 
Een strandkrab zal wel de mosselen opeten. Wel een leuk idee om een soort strandbak te hebben. Ik weet niet of het kan ivm stilstaand water inderdaad. Maar dat weet iemand anders vast wel.
 
Ze zitten ook in poelen dus geen probleem, verwarming nee absoluut niet nodig stroming kun je bereiken door een simpel pompje.

Moet kunnen en met 2x pw verversing zie ik geen obstakels.
 
Hihi! Ja, ik heb de mosseltjes er in gedaan zodanig ze toch iets van voedsel hebben om voorlopig voort te kunnen ;-)
 
Blauwe zwemkrab - Kust Wiki - Vlaams Instituut voor de Zee


26 jan 2012 ... De blauwe zwemkrab Callinectes sapidus is een krabbensoort die van ... In 2004
brachten ze verscheidene exemplaren naar het Oostendse aquarium en zelfs
een ... in beide gebieden verblijft de soort tijdens de zomer in brak water, om ...
De blauwe zwemkrab kan vervellen en zich voortplanten in water ...
www.vliz.be/wiki/Blauwe_zwemkrab -


Interessant,misschien?
 
chrisgarnalenshop - Brakwater krabben & heremieten


BRAK / ZOUT WATER KRABBEN & HEREMIETKREEFTEN ... en heremieten te
importeren voor in een brak/zout water aquarium /paludarium kan ik deze
soorten regelmatig aanbieden ... RAINBOW KRAB PERLESESARMA EIUYPE
max 7 cm.
www.chrisgarnalenshop.nl/Brakwater-krab ... ieten.html -
 
Nou, toch niet alle mensen denken blijkbaar dat ik 'gek' ben om gewone strandkrabben te houden ;-). Het is natuurlijk zeker niet de mooiste en speciaalste krab en het paludarium idem dito.. Maar ik kan er misschien toch wel iets mooi van maken?

Vooral dat laatste is een probleem. Ik kan wel een paludarium ineensteken maar ik wil ook dat het er echt mooi uitziet. Maar daar stuit ik al direct op problemen.

Strandzand en zeewater = geen mooie combinatie. Natuurlijk leven deze beestjes in deze 'niet zo mooi ogende' slijkerige leefomgeving. Maar zou ik ipv strandzand ook mooi wit natuurgrind kunnen gebruiken? Dat is ook meteen makkelijk schoon te maken.

Ik heb (nog) geen filterpomp dus het water gaat zowieso altijd grauw blijven, ook al ververs ik het bv 2x per week. Is een filterpomp dan misschien toch wel aangewezen? Wat is een eiwitafschuimer eigenlijk? Is dat de filter voor zout water?

Graag zou ik er dan natuurlijk nog leven in willen voor voedsel voor de krabben. Dus een aantal levende mosselen en zeegarnaaltjes ofzo. Het leek me ook leuk om kokkels erin te zetten. Ik weet niet of krabben dat eten.. Waarschijnlijk wel.. Maar als dat niet zo is dan lijkt me dat ook wel fijn. Zit er toch iets meer leven in en oogt leuk.

Het is dus de bedoeling om echt een mini zee/strandbak te maken. 60 op 30. Van links naar rechts bodem laag naar hoog met voldoende hoogte aan de rechterkant om op het droge te kunnen. Rotsformaties ineensteken voor voldoende verstopplekken etc. Graag zou ik daar ook wat groen in willen. Maar ik weet niet of de krabben daar veel aan hebben? Eerst en vooral, ze slopen alles, maar wier rot ook gewoon weg. Zijn er alternatieven van echte bodemplanten die ik er in kan steken?

Dan nog een vraag.. Indien ik door omstandigheden toch niet elke week aan vers zeewater kan geraken en voer, mag ik dan het zeewater van een dierenwinkel gebruiken om het te verversen? Ik kan me voorstellen dat dit toch niet helemaal hetzelfde is? Of zie ik dat toch verkeerd? Is het voedsel dat ze verkopen in die busjes voor krabben dan ook geschikt als voer of bijvoer?

Alvast hartelijk dank voor wie mij wil/kan helpen met mijn vragen!

Groetjes
Doppeke
 
Een pompje voor wat stroming kost 10 euro ofzo, koop er zo 1tje aan met een filtertje aan en je hebt ook meteen een kleine filter, dan ben je zeker dat er geen amonium etc komen in het water!
 

Terug
Bovenaan