Heeft mijn sluierstaart witte stip?


Ozzie070

Member
Lid geworden
13 april 2022
Berichten
15
Leeftijd
46
Hi, ik heb een Jewel Primo 120 aquarium met twee sluierstaarten erin. Ze zwemmen er nu een ruime week in en lijken het naar hun zin te hebben. Ze zijn volop actief, zwemmen goed enz. Vanochtend zag ik echter opeens wat witte stippen bij één sluier. Is dit nu de beruchte witte stip?
PXL_20220413_101528495.jpg
PXL_20220413_101540161.jpg
PXL_20220413_101649420.jpg
 
Nog niemand gereageerd zie ik. Oh jee oh jee.

Hoe is het nu/morgenochtend met de vis? Is het aantal stippen toegenomen/hetzelfde/afgenomen? (Evt nieuwe foto voor ons ter vergelijking.) Verder wellicht nog dingen aan het gedrag die opvallen?

Als het witte stip blijkt te zijn, is dat niet direct een ramp hoor. Goudvissen zijn er vrij goed tegen bestand. Bij een bak die nog niet zo lang draait is er wel moeilijker vanaf te komen --heeft met ontwikkeling flora en fauna in je filter te maken-- en kan gebruik van medicatie een goede keus zijn. (Maar beter eerst even kijken wat voor vlees/vis je in de kuip hebt. ;) )
 
Bedankt voor je reactie Gino88.
Het aantal stippen is onveranderd, volgens mij (heb ze niet geteld). Vis is nog steeds lekker actief, eet goed, gedraagt zich helemaal niet als een zieke. Zijn maatje heeft ook nergens last van, dus lijkt het me géén witte stip...Toch?
PXL_20220415_061934844.jpg
PXL_20220415_061927160.jpg
 
Het is wel witte stip, maar behandeling is niet altijd nodig. Als je er snel vanaf wilt en zeker wilt weten zou je een medicijn kuurtje kunnen doen. Wat voor precies weten andere leden hier wel
 
Dank je. In welk(e) geval(len) is behandeling wél nodig?
 
Het aantal stippen is onveranderd, volgens mij (heb ze niet geteld). Vis is nog steeds lekker actief, eet goed, gedraagt zich helemaal niet als een zieke. Zijn maatje heeft ook nergens last van, dus lijkt het me géén witte stip...Toch?
Mooi dat het op zich goed gaat met je vis! :) Kan zeker stip zijn, zoals Olympus zegt. Het "klassieke" verloop is dat je in korte tijd een toename ziet aan stippen, een verspreiding door je vissenpopulatie en bij de gevoelige / meest aangedane vissen ga je ook echt aan het gedrag zien dat ze er last van hebben. Daarom dat ik die vragen stelde. Maar zo'n infectie hoeft zeker niet zo te gaan; er zijn heel wat vissen die het weten af te weren, of die wel wat stippen krijgen maar min of meer de schouders ophalen en doorgaan met hun leven.... Ik had vorig jaar zelf een uitbraak, en ik geloof dat +- de helft van de vissen überhaupt geen symptomen had. Van de vijf goudvissen was er ook maar eentje waar ik het op zag. En sommige andere soorten zaten juist weer helemaal onder...

Los van die variatie in weerstand tussen individuen en soorten, heb je ook nog verschillende "strains" van die witte stip. Eigenlijk net zoals je in de loop der tijd (om maar een vergelijking te maken) van corona allerlei varianten zag verschijnen.

Tot zover mijn wikipedia-bijdrage. xD

Dank je. In welk(e) geval(len) is behandeling wél nodig?
Als je merkt dat een vis er veel last van heeft en er weinig tot geen verbetering in zit, zou je het zekere voor het onzekere kunnen nemen en kunnen behandelen. Een veelgebruikt middel is Esha Exit (niet te verwarren met Esha 2000). Veel dierenwinkels hebben dat wel staan, en anders hebben ze ongetwijfeld een alternatief voor je aangezien dit een van de meest voorkomende aandoeningen is. Een veelgebruikte werkzame stof is malachietgroen. Ook methyleenblauw werkt prima, al verkopen ze dat volgens mij niet (in pure vorm) in dierenwinkels.
 
Uit voorzorg toch maar een medicijn gebruikt: Colombo Femsee. Uit de bijsluiter word mij niet duidelijk wanneer ik nu resultaat zou moeten zien en wat dat resultaat dan is (alle stippen weg?). Kan iemand adviseren?
 
Uit voorzorg toch maar een medicijn gebruikt: Colombo Femsee. Uit de bijsluiter word mij niet duidelijk wanneer ik nu resultaat zou moeten zien en wat dat resultaat dan is (alle stippen weg?). Kan iemand adviseren?
Er staat: alleen in hardnekkige gevallen een halve dosering op de tweede en derde dag.
Dit betekent denk ik dat 1 keer de juiste dosering voor jouw aquarium genoeg is. De stippen gaan niet acuut weg natuurlijk maar zou wel snel weg moeten gaan. Je hebt het gisteren toegevoegd? Dan vandaag zou je nog een halve dosering kunnen doen. En als er echt geen verbetering in zit ook nog op de derde dag een halve dosering.
 

Terug
Bovenaan