heb ik waterbloei? (met foto)


F

fishkeeper

Guest
vraag mij af wat er aan de hand is in mijn bak.
Het water is sinds maandag beginnen troebel te worden langs de zijkant zie je het goed
Heb de zondag water ververst 50l met kraanwater en mijn no3 en po4 terug op waarde gebracht en
kleibollen bij de planten gestoken .
En vorige week een nieuwe lamp vanachter gestoken ( juwel nature 45w)
Heb al mijn witte filterwatten vervangen en sera aqua clear toegevoegd maar haalt niks uit
Mijn waarde zijn
ph: 6,8-6,9
kh: 5
gh: 7
no3: 20
po4: 2
no2: is niet meetbaar
982987_0_82_img_04011.jpg
 
Zo ik zie,niet.
Hoelang draait de bak?
Je hebt ale watten weggegooit,dus ook de bacterie.
Laat hem eerst weer een tijdje draaien.
En stop met sera aqua clear.

wordt het erger,een UV-c filter in hangen,die dood de algjes.
 
de bak draait nu een dikke twee maanden opnieuw maar heb tijdens de herinrichting mijn filter in een emmer met aquarium water draaiend gehouden.

ja dat sera gedoe had mijn schoonvader staan en dacht ga eens proberen maar helpt niet

Heb ooit ergens eens uvc pompjes geizen voor in de aquarium te hangen maar weet niet meer waar
 
Je geeft het zelf aan.Je lamp is boosdoener....

Je witte filterwatten zal je nog paar keer moeten vervangen.Is teveel aan voedingstoffen of groeistop van je planten door een lampwissel.

Uv is een mogelijkheid.Maar zeker niet nodig en een herstart voor waterbloei?Bizarre adviezen.Vroeger ging het perfect en zonder uv.Uv is destijds is aquariumwereld eerst gebruikt maar kwam niet tot doorbraak.Veel later is het in de vijver terug opgedoken.En aquarium volgde...


Ik heb vele malen waterbloei gehad.Door teveel aan meststoffen die ik gaf.Ik deed flinke waterwissel en plakte bak volledig af.Helpt tegen meerdere algen en voor je planten kan dit perfect.
 
Heb vandaag de knoop door gehakt en een uvc gehaald een eheim reeflex uv350
daarjuist gemonteerd en ben eens benieuwd wat de algen daar op te zeggen hebben
 
gerrit 2 zei:
Je geeft het zelf aan.Je lamp is boosdoener....

Je witte filterwatten zal je nog paar keer moeten vervangen.Is teveel aan voedingstoffen of groeistop van je planten door een lampwissel.

Uv is een mogelijkheid.Maar zeker niet nodig en een herstart voor waterbloei?Bizarre adviezen.Vroeger ging het perfect en zonder uv.Uv is destijds is aquariumwereld eerst gebruikt maar kwam niet tot doorbraak.Veel later is het in de vijver terug opgedoken.En aquarium volgde...


Ik heb vele malen waterbloei gehad.Door teveel aan meststoffen die ik gaf.Ik deed flinke waterwissel en plakte bak volledig af.Helpt tegen meerdere algen en voor je planten kan dit perfect.

Oke,waterwissel. En daar kwam het weer.
S,avonds de Aquael erin,smorgens helder.

Doe ik het wel zo.
En wordt steeds meer toegepast.
 
Eheim Reeflex Uv 350 7 Watt . schrijf ook een recensie...


Eheim Reeflex UV unit 350, 7 watt.voor aquaria van 80 tot 350ltr

Met de Reeflex UV van Eheim, kunt u op betrouwbare wijze de bacteri�le verontreiniging en eencellige huid parasieten in het Aquarium verminderen.
De unit dient ter ondersteuning van een basis filter systeem, hij past dan ook tussen de slang van een gemiddeld buiten filter,
De UV stralen zorgen er tevens voor dat de bloeialgen worden verwijderd en dat er geen nieuwe kunnen ontstaan.

Eigenschappen:
Vermindert effectief micro-organismen in het water.
Elimineert torpidity veroorzaakt door algen of bacteri�n.
Binnenin is hij uitgerust met hoogglans aluminium, waardoor de UV-C licht beter reflecteert en zorgt voor extra effici�nte sterilisatie.
Uitstekende resultaten met laag energieverbruik 1,8 keer hogere effectiviteit dan de conventionele UV-apparaten.
Geen prestatie verlies door speciaal design.
Ook ideaal voor kwekers, vermindert het risico op infecties.
Auto-Off wanneer lamp word vervangen.

Goeie keus.
 
Ja de lfs rade ook uvc aan omdat het niet de eerste keer is dat ik het had.
En heb van ander mensen veel positeive dingen gehoord over uvc en ga hem ook altijd gebruiken maar dan op een timer en alleen snachts een paar uur.

Had persoonlijk ook niet echt zin om heel mijn bak af te plakken, en mijn oma had gesponserd met geld kado te doen met kerst dus is het nuttig besteed :)
 
Waarom niet langer?
Dan weinig effect,he.
Minsten 12 uur. is maar 7 watt.
Bij mij draait de aquael gewoon 24 uur.
 
ja heb hem nu opgezet en ga hem nu laten branden tot als mijn water volledig helder is en dan pas schakkel ik over op een timer
 
Ben eens benieuwd of er morgen al resultaat te zien gaat zijn
 
Je zal zeker resultaat boeken.Ik ben ook totaal niet tegen uvc en dergelijke.Maar het is niet je eerste waterbloei.....dus zit je met overdosis aan meststoffen in je water.Je waterbloei is een soort indicatie van teveel.

Nu ga je die indicatie niet meer hebben door je uv.Maar daar heeft de natuur dan weer een andere alg voor.....
 
Ik lees dat een teveel aan voedingsstoffen de oorzaak is. Ik volg de EI en heb gemiddeld waarden van 30 mg no3 en 3 po4. Soms nog hoger na toediening. Meestal blijft er veel van over. Waarom hebben de gebruikers van de EI dan niet deze waterbloei in de bak??
Of gaat het hier om andere voedingsstoffen, en zo ja welke zijn dan de oorzaak?
 
ei=RR?

Waterbloei is teveel aan meststoffen.Ook po4 en no3 zijn dat.Of niet een teveel maar bv een groeistop van je planten door bv een andere lamp.
 
gerrit 2 zei:
Je zal zeker resultaat boeken.Ik ben ook totaal niet tegen uvc en dergelijke.Maar het is niet je eerste waterbloei.....dus zit je met overdosis aan meststoffen in je water.Je waterbloei is een soort indicatie van teveel.

Nu ga je die indicatie niet meer hebben door je uv.Maar daar heeft de natuur dan weer een andere alg voor.....

Het probleem heb ik zelf al gevonden, had een nieuwe lamp gestoken en iets te veel planten voeding dagelijks toegevoegt.
Maar het grootste probleem is de winkel waar ik plantjes gehaald had.

In die winkel haal ik normaal geen planten meer omdat daar staan de planten altijd redelijk slecht veel verslijmd en vol algen
maar ik dacht kan geen kwaad maar in combi met nieuwe lamp had ik dus prijs. want in het verleden iedere keer als ik plantjes van die lfs had dan had ik kort erna last met algen. Maar ja die lfs is heel kort bij en de andere waar ik normaal planten koop (en nooit problemen bij heb) is iets verder. Maar deze keer mijn les geleerd en die zien mij niet meer!
 
waterbloei is een teveel aan meststoffen (voer, uitwerpeselen, blad materiaal etc wellicht zien ze kleibollen ook als meststof ?) het gevolg is vooral ook te weinig zuurstof in t water.
Eigenlijk is het algenbloei of wierbloei en is met name de blauwalg de grootste profiteur van deze overdaad aan meststoffen.

Dus oorzaak wegnemen (bodemafzuigen wellicht ?) waterwissel evt luchtpompje aan tbv de vissen.

En UV-C, doen, maar dan gewoon 24/7 aanlaten het voorkomt dan wel dit soort gevolg pieken maar neemt de oorzaak (teveel meststoffen) natuurlijk niet weg, dat moet je zelf doen.
 
jessicapilon zei:
Ik lees dat een teveel aan voedingsstoffen de oorzaak is. Ik volg de EI en heb gemiddeld waarden van 30 mg no3 en 3 po4. Soms nog hoger na toediening. Meestal blijft er veel van over. Waarom hebben de gebruikers van de EI dan niet deze waterbloei in de bak??
Of gaat het hier om andere voedingsstoffen, en zo ja welke zijn dan de oorzaak?

Eutroforisch water kan leiden tot waterbloei (explosieve groei van eencelligen). De argumentatie "ik heb zoveel mg x, ik heb geen waterbloei dus het kan niet aan voedingsstoffen liggen" is onjuist. Waarom? Omdat in een gezonde bak, waar planten hun werk doen, die hoeveelheden voedingstoffen voor de planten zijn. Echter wanneer planten om wat voor reden stilvallen, kan het dus leiden tot waterbloei. Normaal gesproken is er geen sprake van, maar bij opeenhoping dus wel. En dan ontstaat er een domino effect. Groen water laat minder licht door, dus zullen planten het nog moeilijker krijgen...

(N. Oldenzeel was me voor)
 
indien je 24/7 een uv-c aanlaat word je bak bijna steriel.
of dit wel wenselijk is voor een aquarium :juggle:
 

Terug
Bovenaan