Harnasmeerval eet geen droogvoer


Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Berichten
425
Leeftijd
36
Hallo mensen,

Mijn harnasmeerval heb ik nog nooit droogvoer zien eten. Ik neem aan dat hij dus voldoende te eten vind. Hij eet van de ruiten, filter en verwarming. Daarnaast van het hout en ik zie hem heel soms bij de planten.

Ik heb die speciale pleco tabletten gekocht maar die worden uiteindelijk opgegeten door de sluierstaarten of ze blijven liggen en dan haal ik ze er weer uit. De meerval heeft er namelijk geen intresse in. Verder heb ik ook wafers die geschikt zijn voor o.a. de meerval maar ook daar heeft hij geen intresse in.

Ik heb hem gekregen en hij lijkt nu wat meer gewent aangezien hij de andere vissen niet meer wegjaagd bij z'n vaste plek of als ze te dicht bij komen en aangezien hij overdag ook iets actiever is en zich minder vaak verstopt in het donker. In de identificatie topic heb ik al de vraag gesteld of iemand het type kan identificeren of hoe ik dat zelf kan doen.

Ik neem aan dat ik me geen zorgen hoef te maken dat hij geen intresse in droogvoer heeft?

Ik heb hem nu een aantal weken.

Mvg,
Nicktrix
 

Bijlagen

  • 20221201_215901.jpg
    20221201_215901.jpg
    311.4 KB · Weergaven: 116
Zuignap harnasmeerval*
Een pleco achtige zeg maar
 
Ik vind je pleco aan de magere kant, wat ik zo zie. Die rugspieren zouden best wat steviger mogen zijn. (Vergelijk hem maar met mijn pleco)
Probeer m eens een broccoliroosje of schijfje courgette te geven. (Dat zijn bij mijn pleco de favoriete groenten). Je kunt experimenteren met andere groenten, dan blijkt vanzelf wat jouw pleco het lekkerste vindt. Het beste blancheer je de groenten kort (minuutje in kokend water) of uit de diepvries. Dan zijn de groenten wat zachter en wat makkelijker te verwerken voor hem.
Hij zal het moeten leren, dus verwacht niet dat ie er meteen op af schiet.

Succes!

P.S. Ik hoop verder dat je bak in overeenstemming is met het toekomstig formaat van pleco en sluiers?
 

Bijlagen

  • pleco op tak.jpg
    pleco op tak.jpg
    393.3 KB · Weergaven: 80
eeh nou zou mij wel zorgen maken. Zijn goede eters naar mijn ervaring.

Hij of zij ziet er ook wat mager uit. Wat het beste voer is is een gourgette of sla in een vork steken en in je bak gooien.
Ik heb zelf nooit echt plecos of algeneters heel goed zien gaan op tabletten. Mijn garnalen en kreeften vinden het heerlijk maar mijn 'algen'eters willen er niks van hebben.


Ik neem aan dat dit je 180 liter bak is ?
Ik vind dit een veels te klein formaat voor een pleco en zou het afraden om een pleco hierin op te groeien. Het zijn vissen die van 20-60cm kunnen worden.
Zou dat niet aanraden in een ongeveer 1meter aquarium. Mogelijk kan je hem terug brengen naar de winkel ?

Ancistrus is een beter formaat algeneter voor dit soort bakken.
 
Laatst bewerkt:
Probeer m eens een broccoliroosje of schijfje courgette te geven.
Ik heb hem gekregen van iemand die goudvissenvlokken aan tetra's en de pleco gaf dus dit vind ik niet gek om te horen dat hij mager is. Ook had hij geen hout er in. Schandelijk eigelijk. Desondanks heeft hij het 2 jaar overleefd in zijn aquarium als ik mijn vriendin zo hoor. Ik ben begonnen met paprika te voeren de laatste dagen. Dit was eigelijk voor de sluiers bedoeld omdat ze de plantjes aanvreten. De pleco heb ik er niet van zien eten maar ik ga vandaag gelijk even een courgette halen dan. Kan de courgette in grotere stukken voor de pleco? Dan kunnen de sluiers het niet opeten en heeft hij tijd om er aan te wennen. Ik vond het namelijk al vreemd dat hij alleen maar op de ruit en op het hout zit. Dit is denk ik wat hij gewent is. Andere tips om hem te laten herstellen? 🫡
 
Ik hoop verder dat je bak in overeenstemming is met het toekomstig formaat van pleco en sluiers?
De sluiers hebben met z'n 3en 150 liter nodig ongeveer. Aangezien de sluiers overdag leven en de pleco 's nachts zitten ze elkaar niet in de weg. Daarnaast heb ik het vermoeden dat deze pleco niet groot gaat worden. Volgens mijn vriendin is hij al minimaal 2 jaar oud.. (zie post hierboven). En dit is voor de pleco natuurlijk een hele verbetering ten opzichte waar hij vandaan kwam.. mocht hij toch te groot worden zoek ik een beter huis voor hem maar 60 cm gaat hij denk ik niet worden als ik het zo even bekijk.

Mvg
 
Gewoon een plak courgette van een cm dik, dan even in heet water leggen, laten afkoelen en aan een vork geprikt naar de bodem laten zakken. Het is voor de goudvissen ook niet verkeerd als ze een hapje courgette nemen, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wat kan helpen is je pleco z'n groente geven als het donker wordt. Dan zullen de goudvissen het met rust laten omdat ze slapen en je pleco is dan net wakker. (Hoewel de mijne overdag ook regelmatig in de weer is. Maar misschien helpt het de jouwe om het nieuwe voer rustig te verkennen.)
Je kunt 'm ook af en toe verwennen met een gekookte mossel of een klein stukje vis aan een vork. Niet elke dag, maar om 'm wat aan te laten sterken om de 2 à 3 dagen en dan kun je afbouwen naar 1 x per week. De hoofdmoot van zijn voeding moet plantaardig zijn, maar een beetje dierlijk voedsel erbij is wel goed voor 'm.

(Sorry, ik had nog een stukje toegevoegd...)
 
Laatst bewerkt:
Maar misschien helpt het de jouwe om het nieuwe voer rustig te verkennen.
Ja goed idee. Deze is overdag ook wat actiever geworden. De eerste week vrijwel niet. Hij moest ook wennen natuurlijk. Arm beestje. Ik ga er mee aan de slag.
 
Wat kan helpen is je pleco z'n groente geven als het donker wordt
Ik geef hem nu een brocolli roosje die ik in kokend water heb gelegd. Het licht blijft uit tot over een paar uurtjes (ik heb een iets ander ritme van opstaan en naar bed). Daarna moet ik echt ff een dutje doen als de brocolli er in ligt, nog niet geslapen 😅. Ik zal later vandaag wel ff kijken voor een courgette en een stukje vis o.i.d. Eventueel nog andere groenten of dingen die hij zou moeten lusten? En misschien ook nog andere ideeën dat de sluiers het niet makkelijk kunnen afpakken? (Een flink stuk groente is denk ik al moeilijker voor de sluiers, die hebben niet zo'n sterke bek). En bedankt voor de hulp.
 
Ik geef hem nu een brocolli roosje die ik in kokend water heb gelegd. Het licht blijft uit tot over een paar uurtjes (ik heb een iets ander ritme van opstaan en naar bed). Daarna moet ik echt ff een dutje doen als de brocolli er in ligt, nog niet geslapen 😅. Ik zal later vandaag wel ff kijken voor een courgette en een stukje vis o.i.d. Eventueel nog andere groenten of dingen die hij zou moeten lusten? En misschien ook nog andere ideeën dat de sluiers het niet makkelijk kunnen afpakken? (Een flink stuk groente is denk ik al moeilijker voor de sluiers, die hebben niet zo'n sterke bek). En bedankt voor de hulp.
Brocolli moet je 15 minuten koken als je dat wil voeren, anders krijgen z elast van hun darmen, daarnaast kun je ook gekookte bloemkool geven, gekookte zoete aardappel (niet te vaak geven wegens de suikers die erin zitten) en spirulinagranulaat vinden ze ook erg lekker
 
Ik geef hem nu een brocolli roosje die ik in kokend water heb gelegd. Het licht blijft uit tot over een paar uurtjes (ik heb een iets ander ritme van opstaan en naar bed). Daarna moet ik echt ff een dutje doen als de brocolli er in ligt, nog niet geslapen 😅. Ik zal later vandaag wel ff kijken voor een courgette en een stukje vis o.i.d. Eventueel nog andere groenten of dingen die hij zou moeten lusten? En misschien ook nog andere ideeën dat de sluiers het niet makkelijk kunnen afpakken? (Een flink stuk groente is denk ik al moeilijker voor de sluiers, die hebben niet zo'n sterke bek). En bedankt voor de hulp.
Geen vis voeren, dierlijk voer is funest voor ditsoort vissen
 
maar om 'm wat aan te laten sterken
Misschien is het ook een idee om de ruiten, filter buitenkant, ect nu tijdelijk even niet schoon te maken, zodat hij meer te eten heeft?
 
De sluiers hebben met z'n 3en 150 liter nodig ongeveer. Aangezien de sluiers overdag leven en de pleco 's nachts zitten ze elkaar niet in de weg. Daarnaast heb ik het vermoeden dat deze pleco niet groot gaat worden. Volgens mijn vriendin is hij al minimaal 2 jaar oud.. (zie post hierboven). En dit is voor de pleco natuurlijk een hele verbetering ten opzichte waar hij vandaan kwam.. mocht hij toch te groot worden zoek ik een beter huis voor hem maar 60 cm gaat hij denk ik niet worden als ik het zo even bekijk.

Mvg
hmm vissen kunnen gek groeien als de bak groot genoeg is hoor. Ik heb hier een aalmeerval die 7 jaar in de winkel zat. En die is binnen een halfjaar toch nog 15cm gegroeid in mijn bak.

Wat ik wil zeggen is dat als ze de ruimte hebben je een goede kans hebt dat ie nog wel groter groeit. 60cm zijn ook echt uitschieters. Maar een 20cm pleco in een 1 meter bak vind ik ook al krap.
Je hoeft hem niet accuut weg te doen maar het is wel handig om in je achterhoofd te houden als hij of zij nog groter word dat je bak eigenlijk te klein is.
 
Gewoon een plak courgette van een cm dik, dan even in heet water leggen, laten afkoelen en aan een vork geprikt naar de bodem laten zakken. Het is voor de goudvissen ook niet verkeerd als ze een hapje courgette nemen, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Wat kan helpen is je pleco z'n groente geven als het donker wordt. Dan zullen de goudvissen het met rust laten omdat ze slapen en je pleco is dan net wakker. (Hoewel de mijne overdag ook regelmatig in de weer is. Maar misschien helpt het de jouwe om het nieuwe voer rustig te verkennen.)
Je kunt 'm ook af en toe verwennen met een gekookte mossel of een klein stukje vis aan een vork. Niet elke dag, maar om 'm wat aan te laten sterken om de 2 à 3 dagen en dan kun je afbouwen naar 1 x per week. De hoofdmoot van zijn voeding moet plantaardig zijn, maar een beetje dierlijk voedsel erbij is wel goed voor 'm.

(Sorry, ik had nog een stukje toegevoegd...)
Wat een enorm slecht advies, deze vissen mogen geen dierlijk voer hebben, daar is hun hele darmstelsel niet op ingericht en krijgen er bloat van
 



Wat raad jij aan om hem te laten aansterken?
dit:
Brocolli moet je 15 minuten koken als je dat wil voeren, anders krijgen z elast van hun darmen, daarnaast kun je ook gekookte bloemkool geven, gekookte zoete aardappel (niet te vaak geven wegens de suikers die erin zitten) en spirulinagranulaat vinden ze ook erg lekker
 
voeren als ze actief zijn (als het licht uit gaat ook dat in je woonkamer)
ik zou die tabletten toch nog eens proberen
 
Je hoeft hem niet accuut weg te doen
Iets groters als 180 liter kan ik niet kwijt bij mij thuis. Die 180 liter wordt binnekort bezorgd maar dan kan hij daar ook niet gelijk in. Ik denk dat het nu vooral prioriteit heeft dat hij iets anders leert eten dan alleen maar aan de ruiten plakken. Ik heb gelijk hout voor hem gekocht toen ik hem kreeg. Daar zit ie wel regelmatig van te eten. Hout had hij ook nooit gekregen. Ik vond hem ook een beetje vaal van kleur was me ook al opgevallen. Het ergste was eigelijk nog wel dat die man mij wou vertellen hoe ik het moest doen. Ik wou hem eigelijk flink de waarheid zeggen, toen ik eenmaal wat onderzoek had gepleegd maar dat ligt gevoelig omdat het de schoonvader van m'n vriendin (verloofde) is. Hoofdzaak is nu in iedergeval aansterken.
 
Brocolli moet je 15 minuten koken als je dat wil voeren, anders krijgen z elast van hun darmen
Ik heb het zacht gekookt en er in gelegd in de buurt van zijn plekje. Hij ligt er nu heel de tijd naast en jaagt de sluiers er een beetje bij weg. Hij eet het alleen nog niet. Maar hij heeft wel iets van intresse in.
 
dat je bak eigenlijk te klein is
Daar ben ik me van bewust maar het is ieder geval een stap vooruit voor de vis
 
Ik heb wafers met spirulina maar daar had hij ook geen intresse in. Het lijkt of hij helemaal niet weet dat hij dat kan eten.. hij had iets verhoogde intresse in de broccoli maar niks gegeten
 
algeneters (plecos )eten niet zoveel algen
Deze eet niks anders lijkt het, geen broccoli, geen spirulina wafers, geen pleco tabs
 
Ik heb het zacht gekookt en er in gelegd in de buurt van zijn plekje. Hij ligt er nu heel de tijd naast en jaagt de sluiers er een beetje bij weg. Hij eet het alleen nog niet. Maar hij heeft wel iets van intresse in.
Ja soms heeft het even tijd nodig om ze op het voer te krijgen, vaak is stress (in dit geval door de verhuizing) de oorzaak dat vissen niet willen eten
 
Ik heb wafers met spirulina maar daar had hij ook geen intresse in. Het lijkt of hij helemaal niet weet dat hij dat kan eten.. hij had iets verhoogde intresse in de broccoli maar niks gegeten
Ik dacht ook heel lang dat mijn Otocinclusen geen tabletten wouden. Later kreeg ik er Corydora's bij. Die wouden het wel. Ben het voor hen gaan voeren en toen zag ik de Oto's ook eindelijk dikker worden.
Ik zie ze er nooit van eten, maar waarschijnlijk eten ze de restjes die op de planten belanden...kan ook toeval zijn. Misschien raakt de Pleco ook gewend aan de smaak wanneer hij kleiner restjes tegenkomt op het hout.

Wat ik ook deed is Spirulina poeder op een steen smeren met eiwit (van een kippen ei) en dit 24u laten uitharden. Dan in de bak leggen. Oto's aten dit wel...maar ik ben altijd sceptisch of kippen ei in het aquarium een goed idee is, dus doe ik het zelf maar niet meer.
 
Die vakantie voer stenen o.i.d. heb je zoiets ook met spirulina? Dat zou in dit geval misschien wel een uitkomst zijn.. de sluiers kunnen dat niet vast pakken met hun bek..
 
soms heeft het even tijd nodig om ze op het voer te krijgen
Alsof het een wonder is nicolientje. Ik heb de pleco voor het eerst aan een pleco tablet zien zuigen. Hij is nu ook ineens extreem actief met de lichten aan. Ik snap niet hoe dit ineens kan. Ik heb allemaal dingen achter elkaar gevoerd sinds de broccoli. Hij at niet en ineens zie ik hem een korrel van de sluiers pakken. Ik heb er gelijk pleco tabletten achteraan gegooit en hij pakte er 1 😍

Misschien is de eerste stap gezet. Hier heb ik zo lang op zitten wachten..

Alleen 1 sluier heeft 2 pleco tabletten in z'n mond. Ik hoop dat die niet stikt of verstopt raakt. Zijn harde dingen..

Ik durf er nu niks meer achteraan te gooien. I.v.m. dat die sluier niet stopt met eten. Ik heb 3x achter elkaar gevoerd. Ik weet ook niet waarom ik dat deed. Maar dit geeft hoop.
 
Wat een enorm slecht advies, deze vissen mogen geen dierlijk voer hebben, daar is hun hele darmstelsel niet op ingericht en krijgen er bloat van

Het gaat niet om een ancistrus, het gaat om een pleco. Pleco's eten hoofdzakelijk plantaardig voedsel, maar waarderen toch ook af en toe wat dierlijk voedsel. Tenzij Aquainfo en nog een aantal sites onzin verkopen:

Voeding

Je kunt de Pterygoplichthys gibbiceps voeren met alg, sla, spinazie, andijvie, wortelen en erwten. Ze eten ook levend voer zoals zwarte en witte muggelarven, cyclops, artemia, en diepvriesvoer. Grotere vissen kun je ook voeren met wat groter voer zoals garnalen, wormen of stukken vis.
 
Maken we ons hier niet teveel zorgen?
Ieder gezond dier zal op zoek gaan naar voedsel, als er voedsel aanwezig is wat normaal gesproken geschikt is zal het uiteindelijk gegeten worden.
 
Maken we ons hier niet teveel zorgen?
Ieder gezond dier zal op zoek gaan naar voedsel, als er voedsel aanwezig is wat normaal gesproken geschikt is zal het uiteindelijk gegeten worden.
Klopt, alleen is het sleutelwoord 'gezond'. Een dier met een dergelijke achterstand kan in een negatieve spiraal komen, en moet echt met lekkere hapjes gestimuleerd worden om te eten.
Nu zijn vissen geen zoogdieren, maar van kleine hondenrassen, katten, pony's is dit bekend, en dit treedt vooral op bij onevenwichtige voeding in combinatie met stress. Het kan in dit geval geen kwaad om die vergelijking hier in het achterhoofd te houden.
 
Het gaat niet om een ancistrus, het gaat om een pleco. Pleco's eten hoofdzakelijk plantaardig voedsel, maar waarderen toch ook af en toe wat dierlijk voedsel. Tenzij Aquainfo en nog een aantal sites onzin verkopen:

Voeding

Je kunt de Pterygoplichthys gibbiceps voeren met alg, sla, spinazie, andijvie, wortelen en erwten. Ze eten ook levend voer zoals zwarte en witte muggelarven, cyclops, artemia, en diepvriesvoer. Grotere vissen kun je ook voeren met wat groter voer zoals garnalen, wormen of stukken vis.
Helaas zit aquainfo met die informatie fout, is ook maar een gewone internetsite door particulieren gerund, en ik weet om watvoor vis het gaat heb zelf in het determinatietopic verteld welke vis het is ;)
Daarnaast zie ik jou regelmatig hele foute info geven die je van internet plukt, misschien wat minder van internet plukken en je puur richten op wat je zelf weet en verder niet reageren als je er geen verstand van hebt?
 
Pleco's eten hoofdzakelijk plantaardig voedsel, maar waarderen toch ook af en toe wat dierlijk voedsel
Ik heb de pleco net inderdaad voor het eerst wat zien eten en dat was een sluier korrel. Daar zit volgens mij ook dierlijk voedsel in, een bepaald percentage. Ik dacht dat ik inderdaad ook gelezen had dat ze wel enig dierlijk voedsel eten. Hoofdzakelijk wel plantaardig.

Daarna zoog hij ook even aan een pleco tablet want die heb ik er gelijk ingegooit toen ik dat zag. Om hem extra te motiveren om wat te eten. Dat duurde niet lang volgens mij, maar de eerste stappen zijn gezet. Ik was zo blij 🫠
 
Helaas zit aquainfo met die informatie fout, is ook maar een gewone internetsite door particulieren gerund, en ik weet om watvoor vis het gaat heb zelf in het determinatietopic verteld welke vis het is ;)
Daarnaast zie ik jou regelmatig hele foute info geven die je van internet plukt, misschien wat minder van internet plukken en je puur richten op wat je zelf weet en verder niet reageren als je er geen verstand van hebt?
Kom op, moet dit zo aanvallend?
 
Maken we ons hier niet teveel zorgen?
Nou ja misschien. Maar het heeft wel minimaal 2 weken geduurd totaan vandaag voordat ik hem iets anders heb zien eten als "ruit" en "hout". Dus ik maakte me een beetje zorgen aangezien hij van slecht verzorgd werd door zijn vorige baas
 

Terug
Bovenaan