Hardnekkige kaamlaag


Niels83

Well-known member
Lid geworden
23 november 2017
Berichten
263
Leeftijd
41
Hallo ik heb sinds de herstart een kaamlaag op het water.

Ik krijg het niet echt weg. Ondanks pogingen.

Ik heb naast mijn binnen filter, die ik op het oppervlakte heb gericht, een kleine slimmer.

Ik spoel de sponsjes van de skimmer dagelijks uit dit is wel nodig.

1 keer per maand spoel ik de sponzen van de filter uit in het oude aquarium water.

1 of 2 keer per week verschoon ik het water waarbij ik het water vanaf het oppervlakte weg zuigt.

Na het verschonen is de kaamlaag weg maar de dag daar op komt het terug.
 
Vaak verdwijnt dit vanzelf maar helaas niet altijd.
Maar met een skimmer zou je geen kaamlaag mogen hebben.
 
Maandelijks de sponzen spoelen is ook wel vaak volgens mij want zo spoel je steeds bacterien weer weg.
 
Plaatst eens aan je instroom een stuk slang waardoor je het water een cm of 2 onder het wateroppervlak de bak in laat stromen. Je zult dan zien dat er boven het uiteinde van de slang een draaikolkje komt dat je van de kaamlaag af zal helpen.

KA.png
 
Plaatst eens aan je instroom een stuk slang waardoor je het water een cm of 2 onder het wateroppervlak de bak in laat stromen. Je zult dan zien dat er boven het uiteinde van de slang een draaikolkje komt dat je van de kaamlaag af zal helpen.

Bekijk bijlage 246934
Wat bedoel je precies. Volgens mij doe je dan het zelfde als de slimmer doet maar dan zonder filtering.
 
Maandelijks de sponzen spoelen is ook wel vaak volgens mij want zo spoel je steeds bacterien weer weg.

Je spoelt niet alles weg als je het in je oude water uitknijpt.
Het is wel echt nodig dan hoor. De filter loopt dan al niet zo hard meer.

Overigens laat ik de bio steentjes zitten.
 
Dan is misschien de samenstelling van je filter niet helemaal goed of zit je bak te vol met bewoners oid bv.
 
Dan is misschien de samenstelling van je filter niet helemaal goed of zit je bak te vol met bewoners oid bv.
Teveel kan ik met niet voorstellen.
60 liter.
4 corry's
1 pleco (baby)
5 tetra's
 
De filter is opgebouwd met 1 grove spons en 1 fijne origineel alleen fijn.

In de ruimte voor de sponsen ligt een zakje met van die steen ringetjes.
 
Nee.. Hij zuigt water van onder op. Moeten er dan boven het best filterwattem?
 
Juwel bioflow one

Misschien heb je een foto van je filter en hoe het is opgebouwd/gevuld met filtermedia?
En eventueel een totaalfoto van de bak?

Maar wat extra info over je bak kan eventueel ook iets aan het licht brengen:

-Welk bodemmateriaal heb je in de bak en is de bodem vervangen tijdens de restart?
-Hoe lang is de herstart geleden?
-Welke veranderingen heb je precies gedaan tijdens de herstart? Nieuwe bodem? Compleet herbegonnen of bepaalde zaken meegenomen (filtermateriaal, bodem, planten, ...)?
-Hoe lang heb je de bak vervolgens laten indraaien voor je de vissen toevoegde?
-Staan er veel planten in de bak en hoe is de groei daarvan?
-Is er meetbaar nitriet/ammonium?
-Draaide de bak voor de herstart wel probleemloos met dit filter?
-Kreeg je de kaamlaag direct na de herstart?

Want de oorzaak van een kaamlaag is niet perse de werking/stroming van je filter, het is meer een probleem op vlak van bacteriën. Dode bacteriën, migrerende bacteriën of verstoring/op gang komen van de bodemcultuur...

Door het gebruik van een skimmer (of door de filteruitstroom 's nachts boven de waterlijn te plaatsen) kan je de kaamlaag wel verwijderen maar dat is eerder symptoombestrijding wanneer blijkt dat ze snel terugkomt.
Dan duidt dat eerder op een onevenwicht in de bak en moet je proberen achterhalen wat er niet goed loopt.

Het kan natuurlijk altijd dat je filter niet genoeg plaats biedt voor een stabiele bacteriecultuur (door capaciteit of door ongeschikt filtermateriaal) maar het kan volgens mij ook aan iets anders liggen vandaar mijn vragen naar de exacte datum van de herstart en de toen uitgevoerde aanpassingen.
 

Terug
Bovenaan