Hardnekkige bruine (slierterige) algen


aqua-life

Well-known member
Lid geworden
24 augustus 2007
Berichten
363
Locatie
Twello
Goedenavond allemaal,

Na een aantal weken ploeteren om mijn algen probleem de baas te worden, zou ik jullie graag om hulp willen vragen.

Het aquarium draait sinds half November 2022 met planten erin en een week later zijn de 1e vissen toegevoegd. (6 corry pygmeus). Ik heb vanaf het begin geprobeerd om de NO3 en PO4 waardes op een wat laag niveau te houden, maar wel aanwezig. Denk daarbij aan NO3 van 5 en PO4 0,5. Ik heb ook vanaf het begin CO2 toegevoegd. De verlichting stond toen 8 uur per dag aan en ik zag dat er toch blauwalg begon te ontwikkelen. Daarom heb ik toen na een week of 2 de verlichting van 8 uur terug geschroefd naar 6 uur per dag. Dat ging redelijk goed, de blauwalg verdween langzamerhand en het was een week of 2 stabiel.

Echter, toen kwam er overal bruine slierterige alg op de stenen en planten. En daar heb ik nu nog altijd last van. (zie foto's) Ik heb inmiddels geprobeerd om de verlichting weer iets langer aan te zetten, van 6 uur naar nu 7 uur per dag. Maar nu komt de blauwalg weer langzaam terug en de bruine algen verdwijnen niet. Ik snap niet goed wat de oorzaak nu is en hoe ik dit het beste kan aanpakken, maar het is erg lelijk zo. Ik merk ook dat de planten groei niet geweldig is, ondanks dat ik het idee heb dat ik toch genoeg voedingsstoffen beschikbaar stel. Kunnen jullie misschien tips geven?

Waterwaardes op dit moment:
Temp.: 25,0
PH: 7,2
GH: 8.0
KH: 9.0
NO2: 0.0
NO3: 10.0
NH4: 0.0
PO4: 1.0
Fe: 0,2
CO2: +/- 16 ppm

Verlichting:
2 x HighLine Classic LED daylight 40 (6500K)

Vissenbestand op dit moment:
6 x Pygmeus
10 x Danio margaritatus
5 x Epiplatys annulatus
en een aantal garnalen

Foto's:
20230130_180825.jpg


20230130_180813.jpg


20230130_180756.jpg



Alvast bedankt allemaal!
 
In mijn (nog niet zo erg deskundige) ogen, zien je plantjes er wat gelig uit, niet mooi groen. Dat kan wijzen op een tekort. Wat heb je voor bodem(bemesting) en wat geef je je planten verder?
 
Vind het op draadalg lijken. Is het makkelijk te verwijderen?

Wat is verder je onderhoud schema en voeg je naast C02 nog andere voedingsstoffen toe?

Wat is de kleur van je dropchecker?

Ik vermoed idd ook tekorten en een te hoge organische belasting. Dat laatste zou de blauwalg kunnen verklaren.
 
Ik vermoed idd ook tekorten en een te hoge organische belasting. Dat laatste zou de blauwalg kunnen verklaren.
Mee eens en bruinige draden zullen denk ik Synedra zijn wat ook een bruinalg is. Hoeveel liter is de bak en met welke filter en hoevaak ververs je en hoeveel?
 
hoeveel en welke plantenvoeding gebruik je ?
Gebruik je een co2 continu test?
Groeien je planten goed en heb je snelgroeiers?
 
Met het oog op hoe lang de bak al draait, en de kleur van de algen, denk ik aan een Diatome Phaeophyta.
Oorzaken van overwoekering door deze algen zijn;
• Te sterke (of lange) fotoperiode. Verkort de lichtduur, of dim het licht. (6u is meestal prima. Welk merk en type verlichting gebruik je?)
• Silicaat in het water! Diatomen bloeien op tussen 4 tot 8 weken na opstart van een aquarium, en verdwijnen meestal vanzelf weer (In de regel na enkele maanden) zodra het zand in het aquarium van zijn silicaat is ontdaan. Controleer de waterwaarden van je leverancier. Dit kan je vrijblijvend inzien op hun website.
• Te hoge concentratie Nitraat (NO3). Of omgekeerd een tekort aan iets anders, waardoor de planten de Nitraat niet goed op kunnen nemen. Je planten zijn een beetje bleekjes, dus dit zou kunnen.
 
Diatome Phaeophyta
Zover ik begrijp is dat de naam van een hele groep diatomen toch? Daarvan is de Synedra er een van als ik het goed heb. Zover ik weet ontstaan diatomen niet door een hogere Si maar hier voedt het zich wel mee en kan dan sneller vermeerderen.
Hoge nitraat heb ik ook vraagtekens bij omdat je met de EI ook een hoge nitraat hebt maar dan niet snel de diatomen tegenkomt.
Ik ben ook geen expert maar volgens mij steken diatomen juist de kop op met veel organische belasting en vandaar dat je ze vaak ziet bij de opstart.
 
Zover ik begrijp is dat de naam van een hele groep diatomen toch? Daarvan is de Synedra er een van als ik het goed heb. Zover ik weet ontstaan diatomen niet door een hogere Si maar hier voedt het zich wel mee en kan dan sneller vermeerderen.
Hoge nitraat heb ik ook vraagtekens bij omdat je met de EI ook een hoge nitraat hebt maar dan niet snel de diatomen tegenkomt.
Ik ben ook geen expert maar volgens mij steken diatomen juist de kop op met veel organische belasting en vandaar dat je ze vaak ziet bij de opstart.
In principe zit er altijd wel iets aan diatomen in het water. Ze voeden zich voornamelijk van silicaat en stikstofverbindingen.
 
In principe zit er altijd wel iets aan diatomen in het water. Ze voeden zich voornamelijk van silicaat en stikstofverbindingen.
Ja hun skelet is opgebouwd van silicaat als ik het goed heb en daarnaast zijn ze zover ik weet gek op fosfaat. Stikstof was me niet bekend. Althans de organische stikstof zal ook voor hun een reden zijn om de kop op te steken want dat is dan weer organisch.
Net als de andere algen zullen diatomen ook altijd wel in je bak zitten inderdaad maar bij een goed ingedraaide bak met weinig organische belasting zal dat niet snel voor problemen zorgen.
Algen zijn best een ingewikkeld iets waar zover ik weet nog lang niet alles over is bekend.
 
Hallo allemaal,

Dank voor de vele reacties. Ik zal jullie vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden voor zover de informatie nog niet was vermeld in het 1e bericht.

In mijn (nog niet zo erg deskundige) ogen, zien je plantjes er wat gelig uit, niet mooi groen. Dat kan wijzen op een tekort. Wat heb je voor bodem(bemesting) en wat geef je je planten verder?
Ik geef 1x per week sporenelementen volgens de dosering van de aquariumbemesting website, en ik houd ook de NO3 en PO4 op peil. Ik heb niet echt een voedingsbodem, maar op sommige plekken heb ik onder het zand wel een klein laagje aquasoil geplaatst waar ik wist dat ik panten ging neerzetten. Het zand is overigens niet nieuw, maar heeft al jaren in een aquarium gezeten die ik eerder heb gehad. Het is metselzand.

Vind het op draadalg lijken. Is het makkelijk te verwijderen?

Wat is verder je onderhoud schema en voeg je naast C02 nog andere voedingsstoffen toe?

Wat is de kleur van je dropchecker?

Ik vermoed idd ook tekorten en een te hoge organische belasting. Dat laatste zou de blauwalg kunnen verklaren.
Ja het is makkelijk te verwijderen. Die slierten met bubbels erin zuig ik zo op met de slang. De bruine aanslag op o.a. de anubias bladeren is wel harnekkig en is ook met de vingers lastig te verwijderen.
Ik ververs ongeveer 30% per 1,5 week. Ik heb geen dropchecker maar maak gebruik van een PH sensor die de PH constant meet. Samen met de KH waarde bereken ik daarmee de CO2 waarde. Ik heb het magneetventiel ook afgesteld dat deze automatisch in- & uitschakelt o.b.v. de PH waarde.

Mee eens en bruinige draden zullen denk ik Synedra zijn wat ook een bruinalg is. Hoeveel liter is de bak en met welke filter en hoevaak ververs je en hoeveel?
De bak is netto ongeveer 65 liter. Het filter dat er onder staat is een Fzone 15L Astra-Stream filter.

hoeveel en welke plantenvoeding gebruik je ?
Gebruik je een co2 continu test?
Groeien je planten goed en heb je snelgroeiers?
Ik denk niet dat ik echt snelgroeiers heb. De enige planten die het redelijk goed doen zijn nu de Riccia fluitans, Sagittaria subulata, Pogostemon Helferi en de Rotala H'ra (ook al is die groen i.pv. rood ??)
 
De bruine aanslag op o.a. de anubias bladeren is wel harnekkig en is ook met de vingers lastig te verwijderen.
Bruinalg is een vettig laagje wat je heel makkelijk moet kunnen wegwrijven.
 
Ah dit lijkt precies op mijn bak een jaar gelden. Zand, wat decoratie, niet super veel planten en weinig snel groeiende, felle lampen én mooie selectie van Cyanobacteriën, Diatomen en bruinalg door elkaar.

Ik heb/maak niet genoeg tijd om de exacte oorzaak te vinden. Maar heb het inmiddels aardig onder controle gekregen.
Dingen die naar mijn idee mee spelen zijn de verlichting en aqua soil in combinatie met vloeibare bemesting van plantenbemesting.nl.
- In eerste plaats te sterke belichting en/of hoge kelvin met weinig snel groeiende planten.
- Lichte kleur bodem, zorgt voor nog meer licht omdat dit weerkaatst wordt.
- lichte kleur achtergrond, je raad het al, nog meer licht!
- Daarnaast spoorelementen mix van plantenbemesting.nl die niet 100% klopt wanneer je ook soil gebruikt. Dit heb ik Cornelius volgens mij ook eens ergens in een andere topic zien schrijven, volgens mij adviseerde hij toen Tropica Primium te gebruiken. Maar pin me daar niet op vast.
- In het algemeen ruim voldoende bemesting in de waterkolom zonder dat er voldoende planten zijn die dit echt veel benutten.

Wat ik heb gedaan is een berg drijfplanten in de bak gegooid om de verlichting te dempen. Simpelweg omdat het er maar niet van kwam andere verlichting te kiezen.
Korter verlichten helpt niet en kan zelfs averechts werken. De licht sterkte is te hoog, niet de tijdsduur.
Een zwarte deken achter de bak gehangen. Geen tijd om 300L bak te verplaatsen en fatsoenlijke zwarte achtergrond aan te brengen.
Vloeibare bemesting ben ik veel minder gaan doseren (nog wel steeds van plantenbemesting.nl uit gemakzucht). NO3 helemaal niet meer, af en toe (2 a 3 weken) 20ml PO4 op 300L en ook 20ml spoorelement gelijk met PO4.
Ik heb voldoende NO3 vanuit de vissen/de soil weet ik waar het allemaal vandaan komt. Af en toe meet ik het, maar door de soil is dat ook weer niet echt accuraat.
Juist meer bemesting in de bodem door kleibolletjes toe te voegen.
Waterwissels doe ik om de 2 a 3 weken 25%. Voorheen 30% elke week.
Voorfitler van mijn Bio Master maak ik wel elke week schoon net als dode planten resten die ik verwijder uit de bak.
Dit werkt voor mij veel beter in combinatie met aqau soil die ik deels op de bodem heb dan Estimative Index precies volgen. Nu alleen nog wat bruinalg op plekken waar de drijfplanten geen schaduw geven.

Bovenstaande is geen advies, of oplossing. Zie het als een denkrichting. Mij advies zou zijn je als eerst op de verlichting te concentreren/verdiepen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle tips & adviezen!

Al met al denk ik dat ik het bij de verlichting moet zoeken. Ik denk dat ik het volgende ga proberen:

- De verlichting wat dimmen, zodat de intensiteit lager wordt. Ik kan de TL balken niet afzonderlijk schakelen, maar ik kan ze wel bijdraaien zodat het licht niet recht naar beneden gaat maar wat meer opzij.
- Een aantal snelgroeiende planten plaatsen (wellicht tijdelijk)
- NO3 en PO4 in de gaten houden en op een stabiel niveau houden m.b.v. water wissels en/of kleine toevoegingen.
 

Terug
Bovenaan