Hard PVC Lijm


Status
Niet open voor verdere reacties.
dat bedoel ik dus , hebben ze geschuurd en ontvet ?? wij doen dat niet voor niets

Je kan de situatie niet visualiseren, bemoei je met je eigen aanleg methode ipv zeiken op iemand anders.

Heb al eerder aangegeven dat ik er een andere methode op nahoudt.
 
Laatst bewerkt:
Nog een ervaring opgedaan met PVC lijm en de huiskamerbak.

ik heb een reparatie uitgevoerd aan de persleiding van de bioloog naar de bak, deze was in de droogkamer verkleint met een verloop ring.
nu druppelde daar water uit, niet hard maartoch... toen ik ging checken en het pvc dus iets wat heen er weer haalde begon het steeds harder te lekken :stom:
een droogkamer die niet droog is... dat gaat niet goed :D

Lang verhaal kort: heb de druk eraf gehaald, droog gemaakt en de lijmverbinding opnieuw gemaakt.
1,5uur wachten en de druk weer op de pomp, lek is gedicht en alle vissen doen het prima.

kwam wel het volgende in mij op: hoe lang heeft volgens jullie PVC lijm werkelijk nodig om zijn ding te doen (dichten) en niet meer giftig te zijn?
Zoekend op fora/info sites en YouTube filmpjes kom ik antwoorden tegen van 10minuten tot 2 dagen.

paar maanden terug in mijn vaste winkel hadden ze ook een reparatie uitgevoerd, na een klein half uurtje de druk weer op de pomp.
vandaar ook dat ik er niet zo'n issue in zag om het op deze manier te doen (voor de zekerheid wel iets langer gewacht).

PS: de dealer heeft de leidingen aangelegd van de bak in de huiskamer, maar in 1 jaar tijd is zowel de kogelkraan gaan lekken (zit een scheur in) als een gedeelte van de persleiding.
kogelkraan is er 1 zonder merk... geef mij maar VDL! in het vervolg maar weer zelf doen :juggle:

PVC aansluiten op een meer veilige manier kan door de ingaande buis licht op te trompen, dusdanig dat de verbinding al strak in elkaar gaat. Dan de ingaande buis licht opruwen met schuurpapier. Vervolgens PVC lijm aanbrengen en met een snelle draaiende beweging de verbinding tot stand brengen. Dat optrompen kan en moet zo precies mogelijk. De buis moet mooi rond blijven. Daar is een trucje voor. Neem een dop van een dopsleutelset en duw die in de met hete lucht warm gemaakte buis. Door telkens een grotere maat te gebruiken kan je vrij precies optrompen. Boven mijn bak, dat wel zekerheidshalve, heb ik zelfs waterdichte verbindingen door dat precieze optrompen die zelfs niet gelijmd zijn waardoor ik ook gemakkelijk kan schoonmaken. De delen kunnen nog uit elkaar. 't Is maar een tip....
 
PVC aansluiten op een meer veilige manier kan door de ingaande buis licht op te trompen, dusdanig dat de verbinding al strak in elkaar gaat. Dan de ingaande buis licht opruwen met schuurpapier. Vervolgens PVC lijm aanbrengen en met een snelle draaiende beweging de verbinding tot stand brengen. Dat optrompen kan en moet zo precies mogelijk. De buis moet mooi rond blijven. Daar is een trucje voor. Neem een dop van een dopsleutelset en duw die in de met hete lucht warm gemaakte buis. Door telkens een grotere maat te gebruiken kan je vrij precies optrompen. Boven mijn bak, dat wel zekerheidshalve, heb ik zelfs waterdichte verbindingen door dat precieze optrompen die zelfs niet gelijmd zijn waardoor ik ook gemakkelijk kan schoonmaken. De delen kunnen nog uit elkaar. 't Is maar een tip....

Het zal je verbazen, maar ik heb boven de malawibak ook waterdichte verbindingen door gewoon de onderdelen in elkaar te steken.
geen optrompen, geen opruwen, gewoon in elkaar steken. wat daarin wel van toepassing is, is dat ik al het materiaal van hetzelfde merk neem.
dat voorkomt wellicht hele (lichte) verschillen in t materiaal.

Nu hebben potfilters natuurlijk al een stuk minder druk die uitgeoefend wordt op t PVC dan bijvoorbeeld een opvoerpomp dat heeft, daar is bij mij dan ook teflon tape gebruikt om de verbindingen boven de bak waterdicht te houden (en mocht dat lekken, dan blijft het tenminste in je bak :))

Maar zal het onthouden voor het geval ik niet volledig passende delen heb!
 
om te visualiseren waar het lek zat.

20200205_221612.jpg

Helemaal onderaan bij de doorvoer, die is daar verkleint met een verloopring naar 25mm pvc.
hij is gaan lekken bij de verbinding tussen de ring en de pijp.

waarom? nou, het is 1 lange pijp die nogal heen en weer te halen is.
ik denk dat die een paar keer te ver heen en weer gehaald is tijdens het schoonmaken van de ruiten en daardoor een scheur heb veroorzaakt in de verbinding.
toen ik hem heen en weer haalde om te kijken waar het lek vandaan kwam begon die nog harder te lekken namelijk.

20200205_221702.jpg20200205_221658.jpg

hier laat ik het nog minimaal zien, probeer er niet teveel meer aan te zitten :D
 
je begint zelf met vragen maar als er antwoorden komen doe je er niets mee en ben je eigenwijs , wat je zelf ook al zegt ,
dan moet je niet gaan lopen janken als een klein kind zodra iemand er iets van zegt ,
en ja , ik weet inderdaad hoe je hard pvc moet verwerken , wij lijmen pvc tot een bar of 15 en er is geen lek te bekennen , dus ja , ik weet het all ,
en aan die lijmverbinding op die foto kan ik zo al wel zien dat het niet goed zit , maar je zult het wel weer beter weten
je gedraagt je als een klein kind man , wat je trouwens ook nog bent ,
 
je begint zelf met vragen maar als er antwoorden komen doe je er niets mee en ben je eigenwijs , wat je zelf ook al zegt ,
dan moet je niet gaan lopen janken als een klein kind zodra iemand er iets van zegt ,
en ja , ik weet inderdaad hoe je hard pvc moet verwerken , wij lijmen pvc tot een bar of 15 en er is geen lek te bekennen , dus ja , ik weet het all ,
en aan die lijmverbinding op die foto kan ik zo al wel zien dat het niet goed zit , maar je zult het wel weer beter weten
je gedraagt je als een klein kind man , wat je trouwens ook nog bent ,

Ik heb nergens gevraagd hoe ik mijn pvc moet verlijmen ofwel? mijn beginpost ging alleen over de soort lijm. toen ik zei dat ik het anders deed als jij (want tuurlijk mag je jouw mening en ervaring delen, dat meen ik!) bleef je doorzagen. betweter noemen wij dat in nette woorden :)
janken als een klein kind... gelukkig ben jij een oude lul en weet je alles!

hetgeen je nu ziet is de tijdelijke oplossing (even sealen met een laag lijm), maarja jij ziet natuurlijk ook alleen hetgeen je wilt zien :)
als je mij maar kan afkraken en je gelijk kan halen toch?

erg volwassen...
 
Laatst bewerkt:
Ik zie het van jouw kant als doorzagen en reacties uitlokken, wellicht interpreteren wij elkaar verkeerd dan is dat heel vervelend...

ik stuur je even een PB.
 
Soms zijn er verschillende werkwijzes die allemaal zo een voor- én misschien ook wel een nadeel hebben. Respecteer elkaars mening jongens. Dat geknok is niet nodig, we zijn toch allemaal volwassen mensen?
 
Dat schuren en ontvetten is heel leuk en aardig maar geen loodgieter die dat doet hoor :) Ik ken er twee en die begonnen te lachen.

Goede vullende lijm is wel belangrijk. Zelf met Bison Hard PVC Lijm weleens wat problemen gehad met die van Griffioen nog nooit.

Je lek van je PVC zit wel op een klote plek trouwens.

Als je het PVC los kan schroeven kan je toch het hele stuk vervangen?

Kan niet goed zien of dit het geval is.

Trouwens teflon is een prima (tijdelijke) oplossing hoor
 
Dat schuren en ontvetten is heel leuk en aardig maar geen loodgieter die dat doet hoor :) Ik ken er twee en die begonnen te lachen.

Goede vullende lijm is wel belangrijk. Zelf met Bison Hard PVC Lijm weleens wat problemen gehad met die van Griffioen nog nooit.

Je lek van je PVC zit wel op een klote plek trouwens.

Als je het PVC los kan schroeven kan je toch het hele stuk vervangen?

Kan niet goed zien of dit het geval is.

Trouwens teflon is een prima (tijdelijke) oplossing hoor
 
lezen , i word een beetje simpel hier , ik hoef geen gelijk maar ik zeg die dingen niet voor niets , dat iedereen daar kwaad om word kan ik ook niets aan doen ,
het is een eis van de fabrikant , die loodgieters die jij kent zullen het wel over normaal pvc hebben , dan is het niet zo`n probleem alhoewel de meningen daar ook over verschillen en dat ligt ook aan de lijmsoort
 
Misschien worden mensen ook simpel van je toon? Wel eens over nagedacht dat het niet zo lekker over komt :)

Maar hoeveel druk komt er nu opeens zo'n PVC leiding met een opvoerpompje?
 
maar goed , ik zal hier mijn laatste reactie van maken op dit forum , heb geen zin om op mijn tenen te moeten lopen om te zorgen dat er misschien iemand minder blij van kan worden .
of is dit ook te grof voor dit forum ?? ik weet het niet ,
 
lezen , i word een beetje simpel hier , ik hoef geen gelijk maar ik zeg die dingen niet voor niets , dat iedereen daar kwaad om word kan ik ook niets aan doen ,
het is een eis van de fabrikant , die loodgieters die jij kent zullen het wel over normaal pvc hebben , dan is het niet zo`n probleem alhoewel de meningen daar ook over verschillen en dat ligt ook aan de lijmsoort
Wees gerust hoor, ik schuur wel gewoon netjes al mijn verbindingen.
Smeer beide kanten in met lijm en pers het in elkaar.

ontvetten doe ik dan alleen niet omdat het mijn markeringen dan eraf gaan en ik niet meer weet hoe alles in elkaar moet...

volgende aquarium ga ik dus ook voorzien van PE buizen met electrolas moffen, 1000x makkelijker dan dat gerommel met pvc
 
Dat schuren en ontvetten is heel leuk en aardig maar geen loodgieter die dat doet hoor :) Ik ken er twee en die begonnen te lachen.

Goede vullende lijm is wel belangrijk. Zelf met Bison Hard PVC Lijm weleens wat problemen gehad met die van Griffioen nog nooit.

Je lek van je PVC zit wel op een klote plek trouwens.

Als je het PVC los kan schroeven kan je toch het hele stuk vervangen?

Kan niet goed zien of dit het geval is.

Trouwens teflon is een prima (tijdelijke) oplossing hoor
Loodgieter.

Dat zegt al genoeg. Lood en hersens. Geen goede combi.

Dat simpel volk zal best een afvoertje in elkaar kunnen plakken......
 
waarom zou ik dat doen ? ik heb het gelezen en er verandert niets door, wat zou dat over mij moeten zeggen dan ? je kent me niet en je weet het niet
 
Beste mensen, laten we ontopic blijven en elkaars mening respecteren, een beetje heen en weer beschuldigen helpt niets.
 
Toch een beetje jammer.
Ik probeer alle topics te lezen de ene met wat meer interesse dan de andere, maar toch.
Regelmatig stel ik vast dat sommige topics jammer genoeg vervuild raken door, ruzie, miscommunicatie, welles nietes spelletjes en zo meer...

Veelal vergeet men dat het geschreven woord totaal anders kan overkomen dan bedoeld.
Dit is gewoon een vaststelling en generlei een verwijt naar een of andere partij.

Laten we met z'n allen werken aan een gezellig forum. :koffie:
 
Beste leden,
Wij waren genoodzaakt om hier op te schonen en kunnen niet anders dan dit topic te sluiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan