Hard PVC Lijm


Status
Niet open voor verdere reacties.

RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Ik heb een boel drukpvc besteld, alleen vergeten de lijm mee te bestellen.

Ik hier naar de plaatselijke bouwmarkt, maar die hadden alleen nog Pattex Hard PVC lijm staan (normaal gebruik ik Griffon T88)
zag een KIWA keur (drinkwater veilig) dus dacht prima... ik zie nu echter dat deze voor drukloze leidingen bedoeld is.

Maakt dit nog enig verschil voor aquarium toepassingen? (kraanwaterdruk zal het hoogste zijn erdoor komt).

zag ook dat deze niet het mooie ronde borsteltje heeft die Griffon gebruikt, maar dat terzijde :juggle:
 
Eenmaal opgedroogd en nagespoeld lijkt het me niet veel uitmaken welk merk er gebruikt is. Wel zou ik, als er daadwerkelijk de waterdruk van een open kraan op komt te staan, persoonlijk zeker willen weten dat het spul het houdt. :p Dus alleen gebruiken voor het beoogde toepassingsgebied.

Waar ga je het PVC precies voor inzetten? Als het niet voor een permanente waterstroom is, is het natuurlijk al minder erg om na verloop van tijd eventueel een lekje te hebben.
 
Als het voor een afvoer is gewoon gebruiken, is het een onderdeel van de persleiding zou ik het originele spul gebruiken. Niets is zo vervelend om alle leidingen te moeten vervangen...

Groetjes John.
 
Voor die paar euro extra zou ik het risico niet nemen.
Zelf heb ik deze bijbesteld bij mijn pvc, is ook hard pvc lijm en gaat tot 16 bar.
Deze gaat tot 31 cm, welke jij noemt kan dunnere buizen 9cm aan onder druk.



IMG_20191225_061035.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen vergelijk zelf.

Bison:

Griffon:

Griffon heeft 1% meer pvc opgelost in het mengsel. Dus zal een iets sterkere verbinding hebben.
Daarom griffon voor pn16 pvc.
En de bison voor alleen afvoeren.
Nou die 16 bar halen we toch niet. Dus zal wel loslopen.

Griffon is van bison. Wordt in Goes gemaakt. Heb er zelf meegewerkt aan de destijds revolutionaire poly max kit.
De ultieme combinatie kit.
 
Het gaat om die drie nieuwe bakken die op de slaapkamer staan toch?
Slaapkamer is boven?
De waterdruk neem met 0,1 bar af voor elke meter dat je naar boven gaat gerekend vanaf de 2.5 bar van je watermeter.
Dus op het hoogste punt in je stelling heb je misschien nog maar 2 bar over.
 
Het gaat om die drie nieuwe bakken die op de slaapkamer staan toch?
Slaapkamer is boven?
De waterdruk neem met 0,1 bar af voor elke meter dat je naar boven gaat gerekend vanaf de 2.5 bar van je watermeter.
Dus op het hoogste punt in je stelling heb je misschien nog maar 2 bar over.
Richard heeft een apartement.
 
Weet niet welke hard pcv lijm je te pakken hebt de gel vorm of vloeibare vorm
De vloeibare vorm is niet fijn om mee te werken en maakt een wat minder stevige verbindingen is mijn ervaring
Zelf deze gebruikt voor het leidingwerk van de 250 Griffon uni-100 is een gel vorm
 
tot nu toe altijd een vloeibare vorm gebruikt (Griffon T88) zonder lekkages ect, zie het nut ook niet zo in van gel vorm als de fittingen gewoon goed in elkaar passen?


Wij hebben ook pvc-leidingen voor onze stellingen en alles gelijmd met pvc-lijm van Bison, werkt gewoon goed

Dus jullie hebben beide lijm gebruikt die "geschikt" is voor afvoeren maar er ook druk op aangesloten zonder problemen.
Tja ik zie dan niet echt meer de issue van de lijm die ik nu heb staan.

had ik makkelijk de mogelijkheid om nog een busje Griffon te halen dan had ik dat gedaan (daar heb ik gewoon goede ervaringen mee).
maar hier in de buurt dus niet te krijgen, als ik t ga bestellen is het er vaak pas na nieuwjaar en ik heb helaas geen auto om ff naar een andere bouwmarkt te rijden.
 
Als ik heel eerlijk ben: ik heb nooit ontvet en ook nooit de boel opgeschuurd :juggle:

rondom lijm, zowel in de fitting als buis en hoppa.
dat heb ik dan weer geleerd van mijn oom, die was loodgieter (is helaas niet meer onder ons).
die zei: als je de boel op gaat schuren, zorg je er juist voor dat je buis minder goed in de fitting past.

ontvetten? daar had die wss nooit van gehoord :D

ik ga overigens niet beweren dat hetgeen die man zei de "waarheid" is hoor, kon ook zijn oude vakmanschap zijn :juggle:
 
Laatst bewerkt:
Ik schuur altijd oppervlakkig en ontvet dan met aceton. Al gebruik ik wel altijd de 'vullende' Bison hard pvc gel lijm. Dit is ook bij mij uit gewoonte omdat dit altijd bij mij heeft gewerkt.
 
Schuren is wel aan te raden hoor.
Dat wat geschuurd is is niet meer vet.
Nope
Ik schuur altijd oppervlakkig en ontvet dan met aceton. Al gebruik ik wel altijd de 'vullende' Bison hard pvc gel lijm. Dit is ook bij mij uit gewoonte omdat dit altijd bij mij heeft gewerkt.
Ook niet handig.

Altijd eerst ontvetten en dan schuren, anders schuur je het vet het materiaal in en heb je een nog slechtere hechting
 
altijd ontvetten , ! wij installeren veel warmtepompen waarvan de bronzijde meestal hogedruk pvc is vanwege de glycol , en als je niet ontvet kun je problemen krijgen
 
Leidingen zitten erop, uiteindelijk dus gewoon met de PVC lijm van Pattex.
en eigenwijs dat ik ben: niks ontvet en ook niks geschuurd :rolleyes:

Bakken gevuld zonder lekkages in de toevoer leiding, tijdens het legen via de afvoerleiding helaas wel water op de vloer.
maargoed is niet zo vreemd als je 1 van de kranen bent vergeten te verlijmen :D
inmiddels is alles waterdicht.

maar zo'n kwastje... geef mij maar het ronde borsteltje wat Griffon erbij levert :juggle:
 
ik snap niet waarom je dat niet gedaan hebt , kleine moeite toch ? ik hoop voor je dat het goed blijft
 
ok , nou ja , het is ook niet echt hoge druk dus zal wel goed komen neem ik aan ,
 
Nog een ervaring opgedaan met PVC lijm en de huiskamerbak.

ik heb een reparatie uitgevoerd aan de persleiding van de bioloog naar de bak, deze was in de droogkamer verkleint met een verloop ring.
nu druppelde daar water uit, niet hard maartoch... toen ik ging checken en het pvc dus iets wat heen er weer haalde begon het steeds harder te lekken :stom:
een droogkamer die niet droog is... dat gaat niet goed :D

Lang verhaal kort: heb de druk eraf gehaald, droog gemaakt en de lijmverbinding opnieuw gemaakt.
1,5uur wachten en de druk weer op de pomp, lek is gedicht en alle vissen doen het prima.

kwam wel het volgende in mij op: hoe lang heeft volgens jullie PVC lijm werkelijk nodig om zijn ding te doen (dichten) en niet meer giftig te zijn?
Zoekend op fora/info sites en YouTube filmpjes kom ik antwoorden tegen van 10minuten tot 2 dagen.

paar maanden terug in mijn vaste winkel hadden ze ook een reparatie uitgevoerd, na een klein half uurtje de druk weer op de pomp.
vandaar ook dat ik er niet zo'n issue in zag om het op deze manier te doen (voor de zekerheid wel iets langer gewacht).

PS: de dealer heeft de leidingen aangelegd van de bak in de huiskamer, maar in 1 jaar tijd is zowel de kogelkraan gaan lekken (zit een scheur in) als een gedeelte van de persleiding.
kogelkraan is er 1 zonder merk... geef mij maar VDL! in het vervolg maar weer zelf doen :juggle:
 
dat bedoel ik dus , hebben ze geschuurd en ontvet ?? wij doen dat niet voor niets
 
PS: de dealer heeft de leidingen aangelegd van de bak in de huiskamer, maar in 1 jaar tijd is zowel de kogelkraan gaan lekken (zit een scheur in) als een gedeelte van de persleiding.
Heb je dit ook aan de bouwer laten weten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan