Handwaaier garnalen in een 60 liter cube


D

Draugh

Guest
Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of mijn aquarium geschikt is voor het houden van een klein groepje handwaaier garnalen;
Er zullen in dit aquarium geen vissen komen.

Mijn aquarium is een Dennerle Nano Cube van 60 liter en de filter is een Eheim Experience 150 extern filter. Verder is het aquarium beplant en heeft een CO2 systeem.

Ik vind de Afrikaanse blauwe waaierhand garnaal het mooiste, maar ik weet dat deze redelijk groot zijn. Zou een groepje van 4 te veel zijn voor mijn bak?

Of zouden jullie eerder een ander soort handwaaier garnaal adviseren?
 
Denk zelf dat het wel kan maar lees je eerst heel goed in voor je ze koopt want zijn niet de makkelijkste die waaierhandgarnalen! ;)
 
Waarom zijn volgens jou deze waaierhanden niet makkelijk te houden?
Ze zijn juist erg makkelijk qua waterwaarden en erg vriendelijk tegen andere medebewoners. Ze zijn vaak wel wat schuw maar de mijne laten zich toch best vaak zien.
Je kan er makkelijk 4 houden in je bak hoor.
Ik zou er wel wat visjes bij doen, brengt wat meer leven in je bak. Of andere garnaaltjes zoals Japonica.
 
Ik plaats er waarschijnlijk ook vuurgarnaaltjes bij :) Zijn de aziatische waaierhanden beduidend minder schuw?
 
Sinds wanneer heb jij ze Michael?

De Aziatische zijn idd een stuk minder schuw maar met wat gedempt licht en redelijk wat stroming zal je de Afrikaanse ook genoeg zien.
 
Ik las ook dat nogal lomp door je beplanting gaan, en daardoor de planten er vaak weer uit ploegen.
 
Ik heb ze nu een jaar of 2/3 en ze doen het heel goed, ze groeien ook goed.
Ik heb eerder ook de Aziatische gehad en die zijn inderdaad minder schuw.

Ik heb niet zo heel veel planten dus heb daar niet zo last van, eigenlijk is dat ook alleen bij kleine delicate plantjes dus dat valt wel mee.
 
ik hou de Aziatische, Atyopsis moluccensis, al enkele jaren in mijn 60l, ik hou ze samen met Tanichthys micagemmae, een prima combinatie. Ze zijn inderdaad redelijk schuw en in het begin kunnen het wat moeilijke eters zijn.

Opvallend is wel, toen ik een half jaar geleden enkele jonge dieren bij plaatste zijn plots de volwassen dieren gestorven. Dus een Q-periode is zeker aan te raden.
 
Ik las ook dat nogal lomp door je beplanting gaan, en daardoor de planten er vaak weer uit ploegen.

Dit kan ik volmondig beamen! Het zijn natuurlijk flinke beesten en ze gaan in mijn bak nergens voor aan de kant of omheen.
 
ik hou de Aziatische, Atyopsis moluccensis, al enkele jaren in mijn 60l, ik hou ze samen met Tanichthys micagemmae, een prima combinatie. Ze zijn inderdaad redelijk schuw en in het begin kunnen het wat moeilijke eters zijn.

Opvallend is wel, toen ik een half jaar geleden enkele jonge dieren bij plaatste zijn plots de volwassen dieren gestorven. Dus een Q-periode is zeker aan te raden.

Ik vind dit wel een erg leuke combinatie.. :) welke temperatuur is ideaal, 22 graden?
 
de thermostaat staat op 18° dus die slaat weinig of nooit aan, is enkel en alleen voor in noodgeval. Uiteraard is de t° op warme dagen hoger en zal hij in de wintermaanden inderdaad rond de 20 a 22° liggen. Beide soorten houden wel van een stevige stroming.
 
Ik heb inmiddels 6 Amano garnalen in de bak die lekker bezig zijn :)

Over de verdere samenstelling ben ik nog een beetje aan het twijfelen, ik vind die Tanichthys micagemmae toch wel hele leuke visjes!

Zou het volgende kunnen, of zou het teveel van het goede zijn?

6 x Amano garnalen
6 x Tanichthys micagemmae (of is 6 te weinig voor scholenvisjes?)
4 x Atyopsis moluccensis handwaaiers
 
Lijkt me een prima combinatie zo... Ik denk dat, gezien je bakmaat, het groepje Tanichthys micagemmae groot genoeg is.
 
Super, bedankt voor alle reacties!
 
in mijn bakje zitten altijd een 10 a 15 T. micagammae , dat gaat op en af, ben er ooit met 15 begonnen maar de Rhinogobius hebben de kleinste opgegeten. Eens ze volwassen zijn is dat geen probleem meer, maar daardoor had ik er maar 10 meer over. Het aantal liep echter terug op tot 15, dus alle jongen worden niet opgegeten. Maar nu begin ik van de oudste dieren te verliezen, vandaag nog 1 uitgeschept, dus zit ik terug op 12.
 

Terug
Bovenaan