Wat is er nieuw

Hallo! Nieuw in de aquariumwereld, dus hulp is welkom.

Jorinke

New member
Lid geworden
16 juli 2025
Leeftijd
36
Hallo,
Ik ben Jorinke, moeder van 2 jongens die heel graag visjes willen. Zelf vind ik het ook erg mooi.
Dus gaan we voor een aquarium, want 2 goudvissen in een kom vind ik zielig. Ik heb al veel gelezen, wil wel een goede keuze maken. Ik wil er een doorkijkaquarium van maken.
Ik denk nu aan een 60 liter aquarium met Trichopsis pumila (Kleine Knorgoerami), Trigonostigma hengeli (Hockeystickbarbeel), Pseudomugil gertrudae (Dwergregenboogvis), Gastrodermus pygmaeus (Dwergpantsermeerval) en de Japonicagarnaal / Amanogarnaal.
Kunnen deze vissen goed bij elkaar? Of kies ik er nu teveel? Ik zal ze niet allemaal tegelijk plaatsen.
Ook vind ik het nog lastig met alle planten, wat kies ik nu het beste? Wat is makkelijk?

Ik wil sowieso eerst alles goed voorbereiden, dan aquarium + bodem + planten kopen en laten indraaien.

Hebben jullie tips? Voorbeelden? Foto's van jullie eigen aquarium? Ik ben benieuwd!

Groetjes Jorinke

Welkom,

Ja het zijn er wat veel en ook de waterwaardes komen niet helemaal goed overeen.
Let vooral op de PH en de temperatuur.
https://aquainfo.nl/ heeft een redelijk goede database met diverse vissoorten en de parameters waarbij ze het beste gedijen.

Voor een 60cm zou ik het houden op inderdaad een groepje van 10 tot 12 corydora's Pygmaeus en een schooltje van 1 kleinere vissoort.
Daar kunnen inderdaad wel wat garnalen bij.
Corydora's kun je niet op grind houden, die hebben zand nodig.

Met betrekking tot planten staat hier een lijst met makkelijke planten soorten die niet te veel eisen aan licht en co2 behoeven.
https://aquaforum.nl/threads/plante...oevende-planten-zonder-co2-toevoeging.175106/
Let wel dat planten een beetje bemesting nodig hebben.
Zeker iets om je een beetje in te verdiepen.

Naast de basis zaken zoals netjes etc is vooral een testkoffer met druppeltesten aan te raden.
De colombo test koffer is niet duur en hier zijn veel tevreden gebruikers te vinden.

Welkom,

De eerste stap doe je in ieder geval goed, eerst verdiepen 👍.

Veel is hierboven al vermeld dus zal ik niet gaan herhalen. Wel is 60liter beperkt qua mogelijkheden, ga dus niet voor teveel soorten. Een ander leuke klein blijvende soort is de Rasbora galaxy. Ander punt waarover je moet nadenken is of je een intern of extern filter wilt. Tot slot kun je voor foto's ter inspiratie in de sectie fotoalbum kijken op dit forum.

Succes.

De knorgoeramie leeft graag in een groepje, stuk of 5 b.v. Daarnaast houden ze niet van hele sterke stroming en kun je het beste wat hoekjes hebben die dichter beplant zijn of waar b.v. anubiassen met wat grotere bladeren staan. Het zijn supermooie visjes maar ze houden er niet van om in de schijnwerpers te staan.

Pygmaeus zijn leuke visjes maar zoals al eerder aangegeven is, het zijn niet echte bodembewoners. Wil je voor een kleinere corydoras soort op de bodem gaan kun je beter kijken naar habrosus of pandas, er zijn ook kleinere aspidoras soorten, al zie ik die niet heel vaak aangeboden worden bij de winkels.

Pseudomigil ook leuke vissen welke je met een klein beetje inspanning ook nog kunt kweken zodat het groepje in stand blijft.

Temperatuur op 22/23 houden is prima voor deze vissen.

Dankjewel voor jullie tips en hulp, ik ga alles goed lezen en dan beslissen wat te doen.

Gisteren nog weer veel info opgezocht en nagedacht. We denken nu aan de Trigonostigma Espei, Trichopsis Pumila en de Amano garnaal. Het aquarium wordt de juwel primo 70 led zwart, zonder co2.
De Rasbora Galaxy lijkt me ook leuk maar ik dacht dat de Trigonostigma Espei misschien een verstandigere keuze is.

Wat vinden jullie?

Waarom lijkt je de T. espei een verstandiger keus dan de galaxy?
(ik heb verder geen ervaring met de galaxy, maar vraag het om jou op gang te helpen en wie weet kan iemand anders er iets over zeggen).

Danio margaritatus (rasbora galaxy) blijft een stuk kleiner (2.5cm) dan een T. Espei.
Voor de T. Espei wordt ook een groep van 15 stuks aangeraden en ze worden met 3-4cm toch wel wat groter en in maar een 60cm bakje zou ik dat afraden.
Misschien een stuk of 10 en dan verder niets erbij al is het gewoonweg krap.

Bij 60cm zou ik echt adviseren bij de nano visjes onder de 3 cm blijven.

Waarom lijkt je de T. espei een verstandiger keus dan de galaxy?
(ik heb verder geen ervaring met de galaxy, maar vraag het om jou op gang te helpen en wie weet kan iemand anders er iets over zeggen).
Omdat ik heb gelezen dat de rasbora galaxy wat agressief kan zijn. Misschien wel goed om toch naar een kleiner visje te kijken

Omdat ik heb gelezen dat de rasbora galaxy wat agressief kan zijn. Misschien wel goed om toch naar een kleiner visje te kijken
Sorry maar dit is onzin, de rasbora galaxy is alles behalve agressief, hier een schooltje van +-30 rondzwemmen en het enige waar ze naar omkijken is hun eigen soort. De mannetjes imponeren elkaar een beetje maar ze takelen elkaar niet toe. Zelfs de garnalen krijgen de kans zich voort te planten al zullen ze er af en toe wat van opvreten.

Kleinere rasboras zijn ook leuk maar zou zelf dan eerder naar de vuurtetra (Hyphessobrycon amandae) kijken, zeker als je net begint is dit een zeer goed te houden visje met leuk gedrag (niet schuw) en welke je in een 70L aquarium met een schooltje van 20 wel kunt houden. Daarnaast zijn ze ook goed te verkrijgen waardoor je ze makkelijk kunt aanvullen bij evt. uitval.

Sluit me bij @BlupGup aan, totaal niet agressief.
Ja als je 9 mannetjes en 1 vrouwtje hebt dan zal er rondom paargedrag wat agressie zijn tussen de mannetjes en ze zullen ook dat ene vrouwtje lastig vallen maar dat is met alle vissoorten zo.

Sorry maar dit is onzin, de rasbora galaxy is alles behalve agressief, hier een schooltje van +-30 rondzwemmen en het enige waar ze naar omkijken is hun eigen soort. De mannetjes imponeren elkaar een beetje maar ze takelen elkaar niet toe. Zelfs de garnalen krijgen de kans zich voort te planten al zullen ze er af en toe wat van opvreten.

Kleinere rasboras zijn ook leuk maar zou zelf dan eerder naar de vuurtetra (Hyphessobrycon amandae) kijken, zeker als je net begint is dit een zeer goed te houden visje met leuk gedrag (niet schuw) en welke je in een 70L aquarium met een schooltje van 20 wel kunt houden. Daarnaast zijn ze ook goed te verkrijgen waardoor je ze makkelijk kunt aanvullen bij evt. uitval.
Dat is fijn om te horen, dan gaan we voor de galaxy rasbora.

Hoeveel van elke soort kan ik het beste doen?
Van de Trichopsis pumila lees ik verschillende adviezen. Van 1 mannetje en 2 a 3 vrouwtjes tot 6-8.
En hoeveel van de Rasbora Galaxy en de Amanogarnaal?

Qua bodem wil ik zand, wat is qua kleur mooi? Ik dacht beige is natuurlijk, maar zie je dan de vissen goed?

In een 60cm ben je wel wat beperkt als het om ruimte gaat en wil dan toch adviseren om tussen die 2 vissen een keuze te maken.
Ze kunnen elkaar namelijk nog wel eens in de weg zitten of het oogt heel erg druk.
Een vis in de midden/bovenlaag en een op de bodem werkt dan wel weer in zo'n kleine bak.

Voor de danio margaritatus tussen de 15 en 30 stuks geeft wel een mooie school.
Amenogarnaal rekenen ze normaliter zo'n 40 liter per garnaal meen ik dus 2 a 3 zou wel kunnen.
Beste advies wat ik je kan geven is eerst het aquarium op te starten en na 4 weken eerst een schooltje danio margaritatus (als dat de soort wordt) in te zetten en zien hoe dat oogt.
Van daar uit eens kijken is het druk of kan er nog wat bij.

Voor de bodem adviseer ik eens in wat foto albums te kijken voor inspiratie.
Bij een lichtere bodem zullen de corydora's wat lichter gekleurd blijven ten opzichte van een donkere bodem.
Bij de hornbach hebben ze wit en zwart (filter)zand wat goedkoop is en een mooie afgeronde korrel heeft.

En daar hebben ze ook beige filterzand, en dat is nog goedkoper ook dan het zwarte of witte zand.

Persoonlijk zou ik niet voor de amano garnaal gaan maar voor neocaridina, b.v. vuurgarnalen, die zijn veiliger voor bij je vissen. De amano (en dan vnl. de vrouwelijke) willen nog wel is jagen op kleine visjes.

Knorretjes in 60 cm zou ik met 1m 2v beginnen en kijken hoe het loopt, zou goed moeten gaan met voldoende verstopplekjes.

Alleen zijn de knorgoerami's dan weer niet zo'n goede match met de vuurgarnalen.. tenminste.. hier jagen ze er behoorlijk op

Ik heb besloten dat ik ga beginnen met de amano garnaal en rasbora galaxy.
Aquarium staat ondertussen. En hardscape heb ik ook. Vrijdag of zaterdag ga ik plantjes plaatsen. Eerst moeten er nog wat spullen die ik besteld heb binnenkomen.

Bedankt voor alle adviezen! Mijn 1e aquarium staat! Het water is wat troebel ivm het toevoegen van de plantenvoeding.

Bijlagen

• 20250816_095415.jpg
    20250816_095415.jpg
    2 MB · Weergaven: 22
  • 20250816_095434.jpg
    20250816_095434.jpg
    2 MB · Weergaven: 20
  • 20250816_103803.jpg
    20250816_103803.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 20
Belangrijk is nu vooral rust en geduld. De rest wijst vanzelf. Rustig wandelen door een LFS kijken hoe de bakken worden verzorgd en namen opschrijven van wat jullie leuke vissen en planten vinden.
Op aquariumbemesting.nl vindt je goedkope poeders voor nitraat en fosfaat maar ook All in One plantenvoeding bijvoorbeeld.

Belangrijk is nu vooral rust en geduld. De rest wijst vanzelf. Rustig wandelen door een LFS kijken hoe de bakken worden verzorgd en namen opschrijven van wat jullie leuke vissen en planten vinden.
Op aquariumbemesting.nl vindt je goedkope poeders voor nitraat en fosfaat maar ook All in One plantenvoeding bijvoorbeeld.
Ik wil er nog een drijfplant in denk ik, verder wacht ik maar even af hoe dit gaat groeien.
Dankjewel voor de tip, zal de site bekijken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan