Hallo iedereen


woutr

Member
Lid geworden
9 mei 2021
Berichten
22
Leeftijd
41
Hoi,
Ik ben een starter. Ik heb nu zo'n 5 weken een Juwel 70 liter Primo aquarium met 6 guppen (2 man en 4 vrouwen), 4 garnalen en 1 algeneter (de 2e is zo'n 2 weken geleden helaas overleden). Ik heb het aquarium een week lang lang zonder vissen laten draaien (is te veelste kort..weet het...maja 2 kleine kinderen zonder geduld..). Gaat allemaal goed maarrrr krijg nu last van groen alg. Mijn garnalen krijgen het blijkbaar niet weg en mn algeneter sabbelt liever aan de blaadjes.

Ik voeg wekelijks plantenvoeding van Easylife toe. Daarnaast ook filter medium van EasyLife en Fosfaat van EasyLife (Fosfo) . Maar de groene alg verdwijnt niet

Iemand toevallig nog goede tips?

Dank je wel!
 

Bijlagen

  • 20210509_201625.jpg
    20210509_201625.jpg
    359.4 KB · Weergaven: 69
  • 20210509_201551.jpg
    20210509_201551.jpg
    389 KB · Weergaven: 74
  • 20210509_201609.jpg
    20210509_201609.jpg
    246.9 KB · Weergaven: 63
Ik vermoed dat die "plantenvoeding" van easylife, easycarbo is? (word het vaakst verkocht) anyway, dat is geen plantenvoeding maar een anti-algenmiddel. Ik zou me niet druk maken over dat beetje groene alg, dat heeft iedere aquariaan en kun je heel makkelijk verwijderen met een schuursponsje van de aldi/action/lidl.

Welkom baideweg
 
Hoi Nicolientje,

Gaaf dat je zo snel reageert. Op de verpakking van EasyLife staat Profito. Klopt ik kan het er af krijgen. Het gaat niet zo makkelijk (harde variant groene alg heb ik gelezen op internet) maar bij de waterverversing lukt het met redelijk om de ramen schoon te krijgen. Alleen ben ik opzoek naar de oorzaak.

Ik heb nu de Juwel bioflow pomp. Die zit standaard meegeleverd bij de Primo 70. Zijn hier nog de meningen over verdeeld om deze te vervangen? Gaat tenslotte maar 1 type filter in.



 
Hoi Wout,

Welkom hier... Mooie maat bak om mee te starten, maar je had toch beter een aantal weken kunnen wachten voordat je er vissen in deed. Dat bespaart jou en de kinderen toch wat ellende, en ze leren wat geduld hebben is. Licht + plantenvoeding geeft algen. Je zit nu in de 5e week, en dus kun je een Nitrietpiek verwachten, als je die al niet gehad hebt, getuige het overlijden van 1 van je algeneters. Nitriet is giftig voor je bewoners. Om verdere sterfte te voorkomen zul je nu veel water moeten gaan verversen. Meet je de waterwaarden? Het handigste is om druppeltests te gebruiken, die zijn wat preciezer. Voor kinderen is het trouwens ook leuk om een testkoffer in gebruik te zien, dat is een soort mini-laboratoriium. Het is ook leuk om op te zoeken hoe de Stikstofcyclus werkt, en dan samen het moment af te wachten waarop de waterwaarden goed zijn.

Welke "algeneters" heb je trouwens aangeschaft? Niet alles wat als algeneter verkocht wordt is geschikt voor jouw bak. Ik zet hier een linkje onder, waar je straks misschien wel wat aan hebt.

 
Hoi Giebeltje,

Ik meet op dit moment alleen op basis van teststrips (via Wish gekocht..lekker goedkoop voor een beginner haha). Die waardes zijn allemaal opzich prima. Alleen de hardheid van het water is wat laag. Ik twijfel al een tijdje om een testkoffer aan te schaffen maar lees ook zo ontzettend veel over dat je "gewoon" naar je planten en vissen moet kijken hoe zij het doen.

Ik heb bijgevoegd algeneter.

Mijn lamp staat dagelijks 6 uur te draaien.
 

Bijlagen

  • Otocinclus-algeneter.jpg
    Otocinclus-algeneter.jpg
    70.5 KB · Weergaven: 63
Oorzaak van die alg is je verlichting, maar zoals gezegd: iedereen die een aquarium heeft, heeft die groene alg daar is niks tegen te doen qua voeding of middeltjes.
Wat overigens een echt goede algenetende aquariumbewoner is, is de neritinaslak die eten graag die groene alg https://www.aquainfo.nl/artikel/neritina-natalensis-zebra-renslak/
 
Hoi Giebeltje,

Ik meet op dit moment alleen op basis van teststrips (via Wish gekocht..lekker goedkoop voor een beginner haha). Die waardes zijn allemaal opzich prima. Alleen de hardheid van het water is wat laag. Ik twijfel al een tijdje om een testkoffer aan te schaffen maar lees ook zo ontzettend veel over dat je "gewoon" naar je planten en vissen moet kijken hoe zij het doen.

Ik heb bijgevoegd algeneter.

Mijn lamp staat dagelijks 6 uur te draaien.
Die algeneter is een oticinclus soort en leeft graag in een groepje van min. 7 soortgenootjes.
Als je aquarium een beetje stabiel is zou je best nog wat nieuwe oto’s kopen, dan voelen ze zich een stuk fijner.
 
Hoi Giebeltje,

Ik meet op dit moment alleen op basis van teststrips (via Wish gekocht..lekker goedkoop voor een beginner haha). Die waardes zijn allemaal opzich prima. Alleen de hardheid van het water is wat laag. Ik twijfel al een tijdje om een testkoffer aan te schaffen maar lees ook zo ontzettend veel over dat je "gewoon" naar je planten en vissen moet kijken hoe zij het doen.

Ik heb bijgevoegd algeneter.

Mijn lamp staat dagelijks 6 uur te draaien.
Die 6 uur is te weinig voor je planten, zou het naar 8 uur opschroeven, beter voor je planten

En de vis van je foto is een otosinclus https://www.aquainfo.nl/artikel/otocinclus-vittatus-lda023/
 
Dank je wel voor de tips. En het standaard filter van Juwel. Wat ik dus nu heb is de BioFlow die standaard meegeleverd wordt. Maar daar kan je geen extra filter sponsen aan toevoegen. Mijn water is niet altijd kraakhelder, dit zou door carbon filters wel kunnen. Wat denken jullie?
 
De Otocinclus is ook een goede graadmeter voor je waterwaarden. Meestal gaat het niet zo goed met deze soort als je bak nog niet stabiel draait. Hopelijk kun je die laatste in leven houden, en dan over een poosje wat soortgenootjes voor hem erbij halen. Het is een leuke soort die inderdaad algen eet. Verder wens ik je natuurlijk veel plezier op dit forum...
 
Dank je wel voor de tips. En het standaard filter van Juwel. Wat ik dus nu heb is de BioFlow die standaard meegeleverd wordt. Maar daar kan je geen extra filter sponsen aan toevoegen. Mijn water is niet altijd kraakhelder, dit zou door carbon filters wel kunnen. Wat denken jullie?
Carbon filters zijn niet aan te raden, carbon verzadigd vrij snel en dna is dat effect dus weer weg en is het gewoon weer een sponsfilter, weggeooid geld dus, beter werkt een uv-filter werkt beter https://www.wish.com/search/uv filt...3a00b29761?source=search&position=3&share=web wij hebben deze gekocht en gebruiken hem indien nodig (nooit 24/7 dat ding aanlaten het filtert ook je goede stofjes/bacterien eruit) en dan zou met 2 dagen je bak kraakhelder moeten zijn
 
Dank je wel voor de tips. En het standaard filter van Juwel. Wat ik dus nu heb is de BioFlow die standaard meegeleverd wordt. Maar daar kan je geen extra filter sponsen aan toevoegen. Mijn water is niet altijd kraakhelder, dit zou door carbon filters wel kunnen. Wat denken jullie?
Carbon filters worden door de handel wel aanbevolen, maar eigenlijk zijn deze alleen geschikt om het water te filteren als je medicatie hebt gebruikt. Ik heb in mijn bak alle carbon eruit gehaald, en filter alleen over keramisch materiaal en sponzen. Verder maak ik mijn filters zo weinig mogelijk schoon, ik knijp alleen de sponsjes uit als een van de filters echt niet meer doorstroomt. In mijn bak haal ik alleen met een sponsje de algen van de voorruit, ik snoei af en toe wat planten en haal wat los afval handmatig weg. En ik doe de waterwissels die nodig zijn om mijn bak gezond te houden. Hoe veel en hoe vaak hangt af van het soort vissen dat je hebt. Mijn bak is overigens kraakhelder...
 
Welkom op het AF en ik denk dat je meer respons zal krijgen als je algen hebt in de daarvoor bestemde algen sectie ;)
 
Dank allemaal. Mijn overige vragen zal ik plaatsen in de daarvoor bestemde topics.
 
van harte welkom op het AF en succes met de start van je eerste bak. ik verwacht dat het vast wel op orde gaat komen met de support van de nodige mede aquarianen!
 

Terug
Bovenaan