Hallo aquarium liefhebbers


A

Andy_Rio350

Guest
Hoi ik ben Andy ben nu 34 jaar en woon in Roermond

Ik heb na 2.5 jaar een Trigon 190 gehad te hebben het nu goed aangepakt.
Ik heb nu sinds aug 2017 een Rio 350 met een eheim prof 3e 600T en een JBL proflora2003 co2 installatie.
En heb wegens omstandigheden ook een eheim reeflex 500 UV lamp ertussen zitten. Die nu wel uit staat ivm het verlies van Fe en planten voeding. Ik heb hier eerst de helialux lamp ingehad met controller voor zonsopkomst en ondergang. Maar dit viel toch wel heel erg tegen. er zitten nu de standaard t5 led lampen in van juwel die een veel beter en mooiere licht opbrengst hebben.

Heb er een paar foto's bij gedaan :)
IMG_0470.jpg
IMG_2330.jpg
IMG_2081.jpg
IMG_1928.jpg
IMG_0495.jpg
IMG_1939.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom op het forum.


Even ter info.

Alles wat men aan een aquarium toevoegd, gaat niet weg. Dus in het geval van ijzer. Als je het toevoegd, maar niet meet, is het niet weg.

Ik meet mijn ijzer altijd op 0. Heb ook een uv lamp. Maar mijn planten zijn prachtig rood. Ik houd mijn ijzer theoretisch op 0,1 ppm.
 
@biljoenblik weet je dat zeker wat betreft ijzer. Want ik meet idd na 24 uur geen ijzer meer. Maar als je het niet meet dan is het toch ook weg? Of het wordt in ieder geval afgebroken het is misschien idd niet helemaal weg. Maar ik denk dat er dan toch te weinig in de bak zit dan.
 
@biljoenblik weet je dat zeker wat betreft ijzer. Want ik meet idd na 24 uur geen ijzer meer. Maar als je het niet meet dan is het toch ook weg? Of het wordt in ieder geval afgebroken het is misschien idd niet helemaal weg. Maar ik denk dat er dan toch te weinig in de bak zit dan.

Zoals ik al zeg. Een aquarium is gesloten systeem. Alles wat je erin stopt blijft erin. Dus ook ijzer.

Wat jij meet is ijzer(gechelateerd) in de waterkolom. Als ijzer zijn chelaat kwijt raakt (door oa UVC) dan bind het zich met oa fosfaat. Deze ijzerverbindingen zijn niet oplosbaar in water. En slaan neer op de bodem.
Daarin is het uiteindelijk nog steeds opneembaar voor planten.

Het beste is daarom ook om ijzer niet via het water toe te dienen, maar via de bodem. Je hebt daarvoor capsules, pillen en kleibollen.
 
Nette bak! Welkom op het forum Andy.
Ik ben benieuwd hoe die spiraal bevalt. Het lijkt me niet erg efficiënt. Lost al je CO2 wel op voor het boven is?
 
Nette bak! Welkom op het forum Andy.
Ik ben benieuwd hoe die spiraal bevalt. Het lijkt me niet erg efficiënt. Lost al je CO2 wel op voor het boven is?

Nee helaas niet alles maar toch wel veel. Mijn vader heeft de flipper van dennerle deze werkt een stuk slechter. Maar is wel veel makkelijker schoon te maken.
Wat een werk om deze lossen delen schoon te maken. Ik zou eigenlijk wel om een reactor over willen stappen maar ik heb ook al een UV lamp tussen de slang hangen ik
weet niet of mijn pomp dat och nog aan kan dan. ik heb ook al een spraybar van 1 meter 10 ongeveer
 
Ik zou eigenlijk wel om een reactor over willen stappen maar ik heb ook al een UV lamp tussen de slang hangen ik
weet niet of mijn pomp dat och nog aan kan dan. ik heb ook al een spraybar van 1 meter 10 ongeveer

Ook al een interne Atomizer overwogen?
Die veroorzaken veel minder stremming op de filter.
 
Ook al een interne Atomizer overwogen?
Die veroorzaken veel minder stremming op de filter.

Ja wel eens naar gekeken maar vraag me af hoe het met het verlies aan CO2 hier bij zit. Want het gaat toch erg snel door de slang dan en via de spraybar het water in denk dat hier toch ook wel verlies op zit. Of zijn de ervaringen hier een stuk beter mee dan een flipper?
 
In principe is de CO2 opgelost voor het de slang verlaat. Dit hangt natuurlijk een beetje af van de plek waar hij aangesloten zit. Maar het is fijne mist in plaats van belletjes en er stroomt natuurlijk veel meer water langs als ik het aquarium, waardoor het sneller word opgenomen.
 

Terug
Bovenaan