Hallo allemaal


B94

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
158
Leeftijd
28
Hallo allemaal,

mijn naam is Bart. Ik ben nieuw hier en eigenlijk ook in de (iets geavanceerdere) aquarium hobby. Heb wel jaren lang guppen gehad in een 60cm koudwater bak, zonder enige poespas. Alleen water verversen af en toe. Was wel erg leuk, want die school plantte zichzelf voor, dus altijd kleine en grote guppen door elkaar.
De laatste jaren heb ik een 30L bakje gehad met dwerggarnalen, ook zo simpel mogelijk.
Nu wil ik proberen een meer tropisch aquarium op te starten, iets wat ik altijd al gewild heb! Ik heb gekozen voor een 80cm (juwel rio125) bak zonder CO2. Daarop heb ik ook de makkelijke planten uitgezocht, zoals javavaren, anubia en cryptocone. Op dit moment ben ik een paar dagen aan het indraaien.

Helaas is tot nu toe niet alles soepel verlopen. Ik begon met het idee om een tweedehands aquarium op marktplaats aan te schaffen, om zo op een goedkope manier uit te proberen of zo'n bak echt iets voor mij is. Helaas bleek goedkoop al snel duurkoop, want de ingebouwde pomp bleek kapot. Omdat ik zo'n bak toch al lang wil, heb ik toen toch een goed filter gekocht (JBL cristalprofi e902). Ik heb toen ook gelijk ook voor de zekerheid de bak opniew gekit, zodat deze hopelijk weer een tijdje mee kan.
Vandaag is helaas ook één van de twee TL-buizen ermee gestopt. De andere ziet er ook niet meer al te best uit. De komende dagen verdiep ik mij dus in verlichting. Ik wil dit heel graag zelf maken. Tot die tijd verlicht ik mijn bak met een combinatie van bouwlampen. Hopen dat dat goed gaat.

In ieder geval houd het mij bezig en weet ik nu al het een en anderover pompen en nu dus verlichting. Ik ben er lekker mee bezig, dus voor een hobby prima!
Ik hoop veel van jullie te leren. Sterker nog, dat heb ik al gedaan de afgelopen weken, met alle artikelen die hier staan!

Hieronder een plaatje van mijn bak nu.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-02-16 at 23.56.51.jpeg
    WhatsApp Image 2023-02-16 at 23.56.51.jpeg
    183.8 KB · Weergaven: 49
Aiaiai wat een pech...
Het is te hopen dat alles het dan toch binnenkort goed doet!

En inderdaad: al doende leert men.
 

Terug
Bovenaan