Hallo allemaal!


KrazeyKami

Member
Lid geworden
7 oktober 2022
Berichten
13
Leeftijd
41
Even voorstellen...

Jeroen, 40 jaar, getrouwd, papa in spé en sinds 2 jaar woonachtig in het mooie noorden (Heerhugowaard).

Al lange tijd een volger van dit forum (jaartje of 10 zeker) en sinds kort dan ook geregistreerd lid 😉

Mijn bakken:

Rio 180:

20221127_164900.jpg

Waardes:
  • C = 25
  • KH = 4
  • GH = 4
  • PH = 7

Bewoners:
  • Aphyosemion Australe (koppeltje)
  • Sewellia Lineolata (begonnen met 5, inmiddels 5 erbij aan kweek);
  • Pangio Kuhlii (5 stuks)
  • Sphaerichthys Osphromenoides (5 stuks)
  • Caridina Japonica (ca. 50 stuks)
  • Neocaridina Davidi (ca. 20 stuks)


Rio 450:

Rio450.jpg


Waardes:
  • C = 26
  • KH = 2
  • GH = 2
  • PH = 5

Bewoners:
Geen.

Fijn om hier te zijn!
 
Welkom! Wat doe je om de ph en kh van je 450 zo laag te krijgen?
 
Welkom! Wat doe je om de ph en kh van je 450 zo laag te krijgen?
Er zit een voedingsbodem in van HS Aqua Humalit gemixed met Tetra Complete substrate. Die eerste is al een ph buffer. Daarna een dikke laag ADA Amazonia v1 erover heen.
De bak is bijna 6 weken terug opgestart met een 'dark-start' op leidingwater. Omdat de soil ook veel ammonia afgeeft (v1), heb je na 4 weken al een goeie bacteriecultuur opgebouwd. Toen al het water eruit gehaald en leidingwater + osmosewater in 60/40 terug aangevuld. Dus zeer lage kh/gh. Verder dien ik co2 toe, dus de Ph gaat naar beneden. De soil houdt t op dit moment nog stabiel.
Momenteel zit er nog erg veel nitriet (maar ook nitraat) in, dus enkel planten en co2 a volonté.

Sowieso moet ik uiteindelijk minder co2 toedienen dan wat hij nu krijgt. Ik ga over een maand nog eens kijken, als de bak een beetje uitgeschommeld is.
 
hoi welkom!
Zien er beiden mooi uit, heb je een reden dat het water zo laag staat?
Laatste foto ziet er een beetje paludarium achtig uit.
 
Er zit een voedingsbodem in van HS Aqua Humalit gemixed met Tetra Complete substrate. Die eerste is al een ph buffer. Daarna een dikke laag ADA Amazonia v1 erover heen.
De bak is bijna 6 weken terug opgestart met een 'dark-start' op leidingwater. Omdat de soil ook veel ammonia afgeeft (v1), heb je na 4 weken al een goeie bacteriecultuur opgebouwd. Toen al het water eruit gehaald en leidingwater + osmosewater in 60/40 terug aangevuld. Dus zeer lage kh/gh. Verder dien ik co2 toe, dus de Ph gaat naar beneden. De soil houdt t op dit moment nog stabiel.
Momenteel zit er nog erg veel nitriet (maar ook nitraat) in, dus enkel planten en co2 a volonté.

Sowieso moet ik uiteindelijk minder co2 toedienen dan wat hij nu krijgt. Ik ga over een maand nog eens kijken, als de bak een beetje uitgeschommeld is.
Doe je wel waterwissels dan? Omdat de nitrietwaarde nog steeds hoog is? Ik heb zelf de fout gemaakt met de ada aquasoil om in het begin weinig water te wisselen. Toen ik dat wel deed tot de nitrietwaarde onder de 1 mg/l was (dit kostte 3 50% waterwissels) duurde het nog een dag of 3 (zonder waterwissels) en toen was de nitriet verdwenen en heb het sindsdien ook niet meer gezien.
 
Doe je wel waterwissels dan? Omdat de nitrietwaarde nog steeds hoog is? Ik heb zelf de fout gemaakt met de ada aquasoil om in het begin weinig water te wisselen. Toen ik dat wel deed tot de nitrietwaarde onder de 1 mg/l was (dit kostte 3 50% waterwissels) duurde het nog een dag of 3 (zonder waterwissels) en toen was de nitriet verdwenen en heb het sindsdien ook niet meer gezien.
Ik heb vorige week mn eerste wissel gedaan (25% per week). Inmiddels geen nitriet meer en stabiele waardes. Gh & Kh = 2, Ph = 5. De chocos zitten er in en vinden t geweldig:)
 
Ik heb vorige week mn eerste wissel gedaan (25% per week). Inmiddels geen nitriet meer en stabiele waardes. Gh & Kh = 2, Ph = 5. De chocos zitten er in en vinden t geweldig:)
Super! Dat vraagt om wat foto's:)
 
hoi welkom!
Zien er beiden mooi uit, heb je een reden dat het water zo laag staat?
Laatste foto ziet er een beetje paludarium achtig uit.
Hi en sorry voor de late reactie! Dank je :) Het idee is inderdaad om er een soort paludarium mee na te bootsen. Ik heb inmiddels ook moerasplantjes (waaronder zonnedauw / vliegenvangers) aan de achterwand bevestigd en ze groeien als kool. Her en der komen de eerste bloemknoppen ook al op! Ik wacht nog heel even met foto's, want de diatomen vreten inmiddels me bak op :D Ben druk bezig om dit in de kiem te smoren (betere stroming, oco's, cardinia's), dus zodra het er een beetje appetijtelijk uit ziet ga ik zeker wat foto's delen! De choco's zijn helemaal happy en inmiddels ook op een queste om bij verschillende LFS de choco's te 'redden' en ze een mooi onderkomen te geven!
 
Mooi gedaan. Je hebt kennis van zaken.
 
Mooi gedaan. Je hebt kennis van zaken.
Vooral ervaringsdeskundige hoor 😅 Maar verder een kwestie van veel (verschillende) artikelen lezen en het proberen te begrijpen. Vind het belangrijk dat de dieren het zo goed mogelijk hebben!
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Zoals beloofd, wat nieuwe fotos!

Rio 450:
Rio 450.jpg


Rio 450 - 1.jpg
Rio 450 - 2.jpg

Waardes:
  • Temperatuur = 27 graden
  • KH = 2
  • GH = 4
  • PH = 5
  • Nitriet No2 = 0
  • Ammonia Nh3 = 0
  • Nitraat No3 = 15,0 mg/l
  • Fosfaat Po4 = 1,0 mg/l
Bewoners:
  • 10x Carnegiella Strigata
  • 12x Sphaerichthys Osphromenoides
  • 10x Pangio Kuhlii
  • 15x Otocinclus Vittatus
  • 5x Otocinclus Affinis
  • 35x Caridina Japonica
  • 15x Caridina cf. Cantonensis

Rio 180:
Rio 180.jpg


Waardes:
  • Temperatuur = 24 graden
  • KH = 4
  • GH = 5.5
  • PH = 6.25
Bewoners:
  • Koppeltje Aphyosemion Australe (Kaap Lopez)
  • 10x Sewellia Lineolata
  • 5x Pangio Kuhlii
  • ~25x Caridina Japonica
  • ~50x Neocaridina Davidi
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS

Terug
Bovenaan