Guppy's ademen boven water


L

Lexa-guppy

Guest
Ik heb voor mijn verjaardag ( ik heb het gekregen en ik ben pas over 1 maand ongeveer jarig 7-1-2015) een aquarium gekregen en ik had 3 meisjes guppy's en 1 jongen en een algeneter. 1 van mijn meisjes ging dood en me ouders dachten dat het kwam door te weinig eten want de verkoper bij de pet palace zei 1 keer in de 3 dagen. Maar een andere ging daarna ook dood en me moeder en ik zagen haar daar op de (weet even niet hoe dat ding heet) zuigersmachine liggen. Toen leefde ze nog maar har kieuwen waren heel erg rood. En toen zag ik haar die avond tussen de planten hangen. Mijn derde meisje is nu alleen met de jongen en de zuiger. Ik denk dat ze gestrest is en haar kieuwen zijn ook een beetje rood. Hoe voorkom ik dit?
 
En 1 keer eten in drie dagen is inderdaad veel te weinig. Het beste is als je ze een keer per dag eten geeft. Dat moeten ze dan wel binnen een minuut of 5 op hebben. Af en toe een dag zonder eten is dan ook geen probleem.

En ga in hemelsnaam niet af op adviezen van verkopers van P.P. Over het algemeen (een enkele uitzondering daargelaten) hebben die absoluut geen verstand van aquarium houden. Het enige dat ze kunnen is verkopen, maar daar houdt het over het algemeen wel mee op
 
Heb je het bakje wel in laten draaien? 3 weken ,om nitriet naar nitraat te brengen.

Hoelang heb je het bakje, en hoe groot is het.
zuigersmachine ?? filtertje?


Boven water,, Zuurstoftekort? Zuurstofpompje bij plaatsen.
 
Goh wat vervelend voor je dat je gupjes doodgaan. Hoe groot is je aquarium? Hoe lang heb je het aquarium er al staan? Wat heb je op de bodem liggen? Zand, grind of niets? Heb je al eens schoongemaakt? Dat betekent met een slang over de bodem poep en dode blaadjes eruit halen en dan gelijk ook een deel van het water verversen. Heb je er ook plantjes in zoals waterpest etc. Ik had ook een aquarium dat niet zo groot was, ook met guppen en met plantjes (waterpest) maar waterpest uit de winkel is meestal voor koud water en toen werd al het blad bruin en dat lag op de bodem te rotten, ook poep ligt op de bodem te rotten en als je dat niet weghaalt vooral bij een nieuw aquarium dan worden je vissen ziek. Dan krijgen ze rode kieuwen, happen ze naar lucht aan de oppervlakte en hangen een beetje bij het filter. Ik denk dat je de gupjes er te snel ingedaan hebt en misschien dat je ook wel rottende blaadjes en poep op de bodem hebt. Als dat zo is zo snel mogelijk schoonmaken en zeker de helft van het water verversen. Zorg wel dat dat water dezelfde temperatuur heeft anders krijgen je vissen een shock en ze zijn al zo ziek.
 
Alle meisjes dood (sorry dat het misschien noet mijn naam zien)
 
O dat is vast niet leuk voor je. Ik heb deze tips ook opgevolgt. Eb mijn guppys blijven leven! Dus doe wat zei zeggen en koop nieuwe vissen.
 
Dat is idd niet leuk. Maar je moet de moed niet opgeven hoor. Je hebt het jongentje nog en de algeneter ook nog. Heb je al wel schoongemaakt en water ververst? Als dat een paar dagen goed gaat met je laatste gupje dan kan je er weer meisjes bij doen. Op marktplaats staan wel eens gupjes die nog geen euro kosten. Het is alleen wel belangrijk dat je schoon blijft maken.
 
En bedoelen jullie zo'n (beetje) dikke slang waar je vinger doorheen kan?
 
Maar dat wordt denk ik wel moeilijk want ik heb kleine steentjes met poep ertussen?
 
Mogen ze dan wel veel poepen? Want dat deden mijn vissen!
 
Guppen poepen bijna meteen dat er weer uit wat ze gegeten hebben. Let maar eens op vlak na het eten, geheid dat ze allemaal gaan poepen. De eerste keer kun je het best de helft van het water verversen. Daarna ligt het eraan hoe vaak je schoonmaakt maar het moet zeker elke week en in het begin misschien nog wel vaker tot je gup(pen) weer normaal rondzwemmen. Maar dan hoeft het niet de helft te zijn. Er zijn speciale schoonmaaksetjes te koop bij een dierenwinkel maar het kan ook met een stukje tuinslang. Tuinslang is goedkoper maar dan zuig je ook steentjes mee, die kun je later wel weer terug doen in je aquarium. Je moet zorgen dat je emmer waar het vieze water inkomt lager staat dan je aquarium en dat die kant van je tuinslang ook lager is dan de slang in je aquarium. Dan moet je aan de slang zuigen en gaat het water vanzelf stromen. Wel oppassen dat je geen water in je mond krijgt want poepwater is niet zo lekker, ook oppassen dat je geen vis opzuigt. Als je dan met de slang over de steentjes gaat dan zuig je de poep er ook tussen weg en ook alle afgevallen blaadjes. Poep en blaadjes die afgevallen zijn zorgen ervoor dat je vissen ziek worden. Helemaal brandschoon zal niet lukken en hoeft ook niet maar hoe minder poep en blaadjes hoe beter de vissen zich gaan voelen. Je vraagt of de vissen wel mogen poepen, nou liever niet maar ze luisteren toch niet als je ze dat zegt. Alle beesten poepen nu eenmaal dat hoort erbij, schoonmaken helaas ook.
 
Ok� ik heb gistermiddag mijn aquarium schoongemaakt met een heel dun slangetje waar mijn pink niet eens doorheen kan maar het duurde wel lang en de vissen zwemmen weer rond (het mannetje en de algeneter) ik denk dat ik vrijdag weer meisjes ga kopen bedankt voor jullie tips maar wat is nou het beste? 1keer per dag eten geven of 2 keer?
 
Als ik jou was zou ik maar 1 keer doen omdat je toch gauw teveel voer geeft. Al dat voer wat teveel is valt nl weer op de bodem en dan kan het weer gaan rotten. Wel in het begin een paar keer per week met het slangetje over de bodem blijven gaan. Een keer te vaak is niet erg maar een keer te weinig wel. Als je aquarium er wat langer staat kun je het uiteindelijk minder vaak gaan doen nl 1 keer per week. Als alles dan goed gaat dan heb je na 4 weken je eerste baby gupjes. Das leuk om te zien hoor. Er kunnen zo 50 gupjes geboren worden. Ik hoop dat je weer een paar mooie meisjes erbij krijgt en dat het nu helemaal goed gaat.
 
Ik denk dat het mannetje de algeneter niet zo lief vind. ze zwemmen heel de tijd ver weg van elkaar en als ze samen zijn zwemmen ze rondjes langs elkaar (oog in oog)!
Ik denk dat ze ruzie hebben. Hoe voorkom ik dit?
 
Ik denk dat jouw mannetje een paar vrouwtjes wil hebben en dat hij nu misschien wel hoopt dat de algeneter zijn vrouwtje wil worden maar de algeneter denkt: je kan me wat, zoek er maar mooi 1 van je eigen soort. Bijten ze elkaar ook?
 
Die algeneter zwemt nu de hele tijd weg van het mannetje! Maar hoe kan je zien dat ze bijten? Hebben ze wel tandjes?
 
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoewel guppen onder de tandkarpers vallen. Je kunt kijken of hun vinnen nog heel zijn. Als ze naar elkaar happen dan zie je dat wel hoor. Er moeten niet voor niets drie vrouwtjes bij 1 mannetje. Dat komt omdat het mannetje de hele dag achter de vrouwtjes aanzit en als er maar 1 vrouwtje zou zijn zou ze geen moment rust hebben. Nu is er helemaal geen vrouwtje maar wel de algeneter dus eigenlijk heeft de algeneter nu geen rust.
 
In een ander topic las ik dat je maanvissen en een goudvis bij je guppy's had en van maanvissen weet ik het niet maar goudvissen kunnen ook aan vinnen bijten en die hebben wel tanden. Die had je er al wel uitgehaald toch? Volgens mij is ook niet elke algeneter vriendelijk. Gaat erom welke soort je hebt.
 
Yilleke: Fantastische adviezen! Ik wilde dat iedereen op het forum op deze manier antwoord kon geven, zit met genot te lezen :thumbs:

Hoop dat die adviezen ook opgevolgd worden, want als ik nu lees dat er van 4 guppies en een algeneter ook ineens een goudvis en maanvissen bijgekomen zijn, gaat er wel iets ernstig mis ;(
 
Hoe kom je (en een hoop anderen) toch op het idee om goudvissen met maanvissen te combineren? Iedereen weet toch dat goudvissen koudwatervissen en maanvissen tropische vissen zijn? Waarom doen deze mensen nooit maanvissen in de vijver? Heeft misschien niets met dit topic te maken, maar wat zou ik graag door een ervaringsdeskundige uitgelegd krijgen hoe mensen dat in hun hoofd halen.

Wat is de bakmaat? Erg belangrijk om te weten voor je advies geeft, want als het een nano is kan je zeggen wat je wil, het blijft toch fout gaan.

Kan je een foto van de algeneter plaatsen? Veel verkochte soorten worden 30-50 cm. en zijn alleen geschikt voor hele grote aquaria.
 
Ze hebben een kapotte vinnen maar ik zie wel sins vandaag dat de algeneter aan de linker kant heel de tijd zit en de mannetjes guppy aan de rechter kant.
 
En dat van die maanvissen en goudvissen heeft een andere lexa
 

Terug
Bovenaan