Guppy kweek


J

Jesseee

Guest
Hoi beste aquaforumleden,

Via deze weg wil ik mijn guppy kweek met jullie delen.
Ik ben geen prof, maar een beginner.. (even voor de duidelijkheid)
Ik wil mij ook verder ontwikkelen in de kennis van genetica van de guppen. Dat kan via het forum (tips etc.) maar ik ga ook zeker zelf op onderzoek uit.

Momenteel heb ik een Aqua 40 met wat planten 3 guppy's. 1 man en 2 vrouwtjes. Deze zwemmen hier nu zo'n kleine 2 maanden in.
De temperatuur van het aquarium is 24 graden. Er zitten simpele plantjes in.
Waterwaardes en een foto van het geheel volgt nog.




813558_0_82_20140511_153534.jpg


511113_0_82_20140511_154222.jpg


3 jongen over gehouden

899731_0_82_20140511_154014.jpg


Voor de kleintjes komt hopelijk deze week een 20 liter bakje waar ze in op kunnen groeien.
 
Zorg ervoor dat je de guppen veel plantaardig voer geeft Bv Malawi cichliden vlokken zijn zeer geschikt en dan af en toe nog wat diepvries voer.

Wat betreft de jongen 8x per dag voeren (ze verteren het voedsel in 20 minuten) en elke dag 50% water verversen.

Het geslachtsverschil zie je al zeer snel de vrouwen hebben een zwart stipje bij de aarsvin en de mannen niet.
 
Klopt, dat voer ik de guppen ook. Dit wissel ik af met levende watervlooien en rode muggenlarven.
Ik heb niet zulke goede ogen haha maar ik ga mijn best doen betreft het scheiden van man/vrouw.
De jongen zijn nu 3 dagen oud.
 
In watervlooien zit weinig voeding. Maar je kan het altijd voeren zodat ze er lekker achter aangaan. Naar mijn ervaring zijn ze ook gek op zwarte muggenlarven.

Na 3 dagen kan je het al zien maar een ervaren oog moet je dan wel hebben. ;)
 
Mooi mannetje.
Hij lijkt veel op een van mij. :)
Vrouwtjes zijn al dik
 
Dan is die van jouw vast ook mooi ;)
Ja ik verwacht binnen 2 weken wel weer een worp jongen.
Ben echt zo benieuwd hoe de jongen eruit komen te zien als ze 3 maanden zijn, ik hoop zoals papa gup :D
 
Als je echt wil kweken, zou je dan niet nog een (paar) bakjes bijzetten, om op kleur en geslacht te scheiden. Als het een hobby blijft, snap ik wel dat dat niet kan.
 
@ Pol de gezzmol, ben bezig met het kijken voor bakjes voor een kleine prijs op mp.
 
Mooi mannetje hoor mooi rondstaart :) zou kijken of de vrouwen het gene ook mee dragen, en probeer de vrouwen apart te houden zodat je weet van welke vrouw die baby's komen.

inderdaad veel voeren en verversen dat is van belang :).

Ben zelf ook nog niet zo lang bezig maar is prachtig en zeker de genetica is erg leuk :)..kan niet wachten op de eerste jongen
 
Ik heb ook n keer tussen de plantjes bij de dierenwinkel guppenjongen meegekregen, gelukkig zijn alle 5 mannetjes...
Ik heb er 2 met een grootte lange brede oranje staart, 2 met net zo'n staart al jouw mannetje en eentje met een ronde staart met met 3 wapperende staart sliertjes...

Ik wil er ook ooit nog eens mee gaan kweken om achter de genetica te komen.

Wat betreft voer zijn zwarte muggenlarven ( larven van de mosquito) erg geschikt. Ze zijn ooit uitgezet om een mosquito plaag te bestrijden.
 
Ik weet van wie de 3 jongen zijn, die zijn van het grotere vrouwtje. Thanks @mss heb je geen fotoalbum of iets wat ik kan volgen? Ben ook benieuwd hoe het bij jou gaat.

@randyp idd en voor malaria muggen kan ik me vaag herrineren. (ooit op de basisschool werkstuk over guppy's gehouden) koppie koppie :D
 
Hoi Jessee

Foto album komt eraan :) maar je kunt me ook altijd via Pb bereiken.

Ik heb 2 guppies gevonden waar ik 100% zeker ben wat voor genetica ze hebben en ik dus ook weet wat ze overdragen. Misschien na de eerste kweek heb ik wel wat voor je als je interesse heb (gezien je man rondstaart is en beide van mij ook man en vrouw).

Succes met de jongen
 
@ mss dank je wel, ben erg benieuwd. Je krijgt binnenkort berichtje van me.
Maandag haal ik een aqua 60 op voor 25 euro is best een koopje toch? Dan kan ik meer selectief kweken.
 
man lijkt wat snakeskin in zich te hebben. ben benieuwd hoe de jongen eruit gaan zien over 1 a 2 weken
 
Een beetje wel ja, maar aangezien de vrouwen blond zijn zonder patroon heb ik weinig hoop dat de jongen ook iets van snakeskin zullen erfen. Maarja wie weet. Als ze 2 weken oud zijn zal ik een nieuwe foto van de jongen plaatsen.
 
Ik heb er nu deze 5 mannen inzitten, foto kwaliteit is bagger, genomen met mobiel terwijl ze rondzwommen. 1 mannetje staat er niet op

387316_0_82_20140515_15.jpg


329367_0_82_20140515_15.jpg


232877_0_82_20140515_14.jpg
 
Lijken me allemaal winkel guppen..met delta staarten :)..heb je ook vrouwen
 
Nope, Ben wel naar een aan t zoeken maar de enige waar ik op dit moment aan kan komen zijn zo rond de 20e graad inteelt beestjes die met z'n allen in een vissenkom of iets vergelijkbaars zitten. (waaronder sommige met vergroeide ruggengraten,uitpuilende ogen, enz...)
 
Dierenwinkel Guppen zijn ook inteelt beestjes. ;)
 
Ik weet, maar naar mijn idee iets minder erg dan dan een vis die al zo'n beetje 30 generatie's aan het voortplanten is zonder enige vorm van nieuw bloed + ze hebben geen verminkte inteelt problemen.
 
nou er zijn winkelgup stammen met wel meer dan 30ste graad inteelt :p Alleen die kwekers selecteren wel beter en mengen af en toe een verwante bloedlijn er doorheen. Als je in 2 of meer verwantelijnen teelt kan je af en toe gaan wisselen.dat zorgt evengoed voor een soort bloedverversing met alleen maar gewenste genen.
 
Yep, daarom wil ik ook selectief gaan kweken en er niet zomaar mee gaan voortplanten.
 
Ik zelf doe aan selectief kweken. en weet dus daaarom ook precies de gene van de dieren. Vind dit zelf erg belangrijk zou om die reden ook nooit een winkelgup kopen
 
Interessant zeg. ik ga dit topic blijven volgen. Mijn guppen zitten allemaal in 1 bak, maar ik kweek nu ook nog niet selectief dat kost veel bakken haha. :p

Zwemmen de jonkies bij de ouders of in een aparte bak? of heb ik ergens overheen gelezen?
 
De jongen zitten gescheiden van de ouders. Heb geprobeerd om foto's van de 3 kindjes te maken, maar is erg lastig met zo'n ronde vaas haha dan krijg ik ze net niet goed op de foto.
Morgen zal ik een paar foto's maken als ze in het 'fotobakje' zwemmen. :D
Wat mij opvalt is dat de jongen guppen een rond staart hebben zoals de papa. Of hebben alle guppen zo'n ronde staart in het begin?
 
Dikwijls dat, dat de genen zijn van het mannetje mijn baby guppen hebben namelijk geen ronde staart. Mijn baby guppen zijn van endlers afkomstig.

Maar dus als ik goed begrijp zitten de baby guppen in een vaas?
 
Aha oke maar misschien toch nog te vroeg om de conclusie te trekken dat ze van pa zijn..
Ja wel verwarmd hoor op 24 graden.
A.s maandag haal ik een aqua 60 op waar ze verder in op kunnen groeien.
 
Gelukkig maar dat je Maandag van plan bent om een aqua 60 te halen. Een vaas is niet optimaal voor vissen, ze krijgen stress en hebben amper ruimte. Mijn endler guppen baby's zitten in een 20 L bak. Heb nog een 60 L bak van Juwel en een meterbak.

Hoe oud zijn de baby guppen dan? meestal kun je pas zien als de guppen rond een week of 3 a 4 zien van wie ze afkomstig zijn.
 
Guppy1997..neem aan dat je niet met guppen x endlers kweekt al is dat uiteraard je eigen keuze..zolang mag je ze verkopen,weggeven je ze maar onder hybride weg geeft :).

Ben benieuwd jessee..

Ik hou ze in 2 x 20L zo heb ik de geslachten altijd gescheiden
 
mss@ Ik kweek ze inderdaad niet met andere guppen die zitten in mijn Juwel 60. Ik was eerst van plan om hun samen te doen, maar toen zag ik dat 1 van mijn mannelijke endler guppen achter een vrouwtje aanging dus heb ik hem weer teruggebracht bij de normale endlers. Ik hou geen vrouwtjes en mannetjes apart daar heb ik niet bepaald genoeg ruimte voor vind ik.

Ik ben ook benieuwd Jesse ik ga dit topic zeker volgen lijkt me leuk om te zien hoe de jonkies opgroeien en misschien leer ik er ook weer wat dingen bij :p.
 
Guppy1997, je kan binnenkort ook mijn topic volgen.

Ben met wat 'experimenten' bezig qua kleuren combi. Misschien is het al gedaan inmiddels maar zover ik weet kan ik er geen foto van vinden.

Ik werk enkel met rondstaart guppen, vind het net wat prettiger kijken dan zo'n grootte dikke staart lijkt me een heel gesleep :)..
 
mss@ Leuk joh dan ga ik die ook volgen ben benieuwd hoe iedereen het doet. ik wou ook eerst selectief kweken maarjha heb niet bepaald genoeg ruimte denk ik, of ik heb het wel, maar ik kan niet zo een netje vinden die je in het midden van een aquarium kan doen zodat de guppen er niet tussen doorheen kunnen komen.

Ik was van plan om een zwaardstaart variatie te nemen met de kleuren: Paars, Blauw en Chloorgroenig het liefst met een snakeskin patroon erin, dat was mijn plan, maar ik heb een periode gehad dat ik er even geen zin meer in had en alleen de bakken verschoonde en eten gaf. Nu denk ik toch dat ik een nieuwe kleur guppen in mijn bak wil, als mijn andere guppen dood zijn want hun hebben al een tijdje geen kleintjes meer.
 
Met 1 zwaard of 2 zwaarden? Zijn absoluut leuk ben zelf enkel meer voor de rondstaarten :). Kan zelf niet wachten op de eerste jongen maar vooral de 2de generatie gaat hopelijk wat mooist geven :)
 
Met 2 zwaarden. Ik ben meer van de zwaardstaarten daarom heb ik ook endlers die hebben ook mini zwaarden.

En Jessee@ hoe gaat he met de guppen?
 

Terug
Bovenaan