Guppen zwemmen achter elkaar aan


Guppenhouder

Member
Lid geworden
14 juni 2023
Berichten
5
Leeftijd
21
Hallo allemaal,

Ik ben een beginnende ‘vissenhouder’ en heb, op het moment, 3 guppies. Alle 3 zijn mannetjes. Ik heb er twee sinds begin januari en een ander sinds februari/maart (aangezien ik een zieke gup had gekocht, bleek uiteindelijk). Ze waren eerst altijd goed samen, maar de laatste tijd zitten twee van de guppen (waaronder die van februari/maart) de hele tijd achter elkaar aan te zwemmen. Nu weet ik niet of het spelen of vechten is, aangezien ze niet bijten (zover ik zie). Ze zijn even groot en ook de staarten zijn even groot. Ik ga binnenkort nieuwe planten kopen voor meer bedekking, maar ik heb verder geen idee wat ik moet doen. Kan iemand helpen??

(Misschien belangrijk om te zeggen dat dit er nu 3 zijn van intotaal 6 mannetjes die ik heb gehad. 1 is dus in de eerste maand overleden, maar die gedroeg zich sowieso anders. 1 is 2 maanden overleden vanwege een ziekte. En 1 is gister overleden vanwege, waarschijnlijk, ouderdom. Geen van deze vissen zaten elkaar achteraan te zwemmen, zoals deze twee doen. Soms zwommen ze achter de overledene van 2 maanden geleden en de overledene van gister aan, maar dat was niet (zo treiterig) zoals dit)
 
Ik ben geen groot guppenkenner, dit als disclaimer, maar ik ben vaker tegengekomen op het forum dat als je alleen mannetjesguppen hebt, ze uit voortplantingsdrang achter elkaar aangaan. Simpel gezegd: je hebt waarschijnlijk homosexuele guppen.
 
Heel erg bedankt, Lysia! Weet je of ik hier iets aan kan of moet doen? Moet ik het eventueel navragen aan iemand van mijn lokale dierenwinkel?
 
Nee, die weten dat niet. Als er iemand is die dat weet, is het @stanovic wel.
Verder denk ik niet echt dat het kwaad kan, ze hebben een drang en die leven ze dan zo uit, maar of ze ongelukkig of juist niet van worden, zou ik eerlijk niet weten. De meningen zijn daar onder de guppenkenners behoorlijk onder verdeeld.
Wat natuurlijk wel een oplossing is om te zorgen dat dat gedrag stopt, is er vrouwtjes bij doen, maar dat heeft een ander (mogelijk groter) nadeel.

Gebruik de zoekfunctie van het forum eens op mannetjesguppen, alleen mannen guppen etc. Dan kom je een heleboel discussies en meningen tegen en kun je er misschien wat nuttigs voor jou situatie uithalen.
 
Hoe groot is de bak waar ze in zitten? Over het feit of alleen mannen goed is zijn de meningen verdeeld.
 
 
Hoe groot is de bak waar ze in zitten? Over het feit of alleen mannen goed is zijn de meningen verdeeld.
Feit is denk ik wel, maar iemand zoals @stanovic en @Guppeman kunnen daar bij met name guppen, idd meer over vertellen, wanneer je bij vissen een evenwichtig aantal mannen met meerdere vrouwen hebt dat je dan echt haremgedrag krijgt. Dus bijvoorbeeld ik heb sinds kort zwaarddragers, 1 mannetje en 3 vrouwtjes.
 
In de link staat ook te lezen of het kan en in welke omstandigheden.
 
Één van de FAQ's op dit forum.
En zo'n anderhalve maand geleden ook al gesteld.

Zie de link van Jessicapilon.
Daar staat het hele verhaal in.
 
Heel erg bedankt Lysia, ik zal even kijken naar het forum. Ik denk dat mijn bak te klein is voor vrouwtjes erbij, en al helemaal als er een kans is op overpopulatie…
En alle anderen ook bedankt. Het was mij aangeraden om mannetjes te hebben, maar ik zou toch inderdaad het forum lezen.
Mijn bak is 30L.
 
Laatst bewerkt:
dank je voor het opzoeken John, dat stuk bedoelde ik inderdaad!
 
Heel erg bedankt Lysia, ik zal even kijken naar het forum. Ik denk dat mijn bak te klein is voor vrouwtjes erbij, en al helemaal als er een kans is op overpopulatie…
En alle anderen ook bedankt. Het was mij aangeraden om mannetjes te hebben, maar ik zou toch inderdaad het forum lezen.
Mijn bak is 30L.
30 liter is voor alle vissen te klein, ongeacht man of vrouw. Alleen een betta of garnalen zou beter kunnen.
 
Hallo allemaal,

Ik ben een beginnende ‘vissenhouder’ en heb, op het moment, 3 guppies. Alle 3 zijn mannetjes. Ik heb er twee sinds begin januari en een ander sinds februari/maart (aangezien ik een zieke gup had gekocht, bleek uiteindelijk). Ze waren eerst altijd goed samen, maar de laatste tijd zitten twee van de guppen (waaronder die van februari/maart) de hele tijd achter elkaar aan te zwemmen. Nu weet ik niet of het spelen of vechten is, aangezien ze niet bijten (zover ik zie). Ze zijn even groot en ook de staarten zijn even groot. Ik ga binnenkort nieuwe planten kopen voor meer bedekking, maar ik heb verder geen idee wat ik moet doen. Kan iemand helpen??

(Misschien belangrijk om te zeggen dat dit er nu 3 zijn van intotaal 6 mannetjes die ik heb gehad. 1 is dus in de eerste maand overleden, maar die gedroeg zich sowieso anders. 1 is 2 maanden overleden vanwege een ziekte. En 1 is gister overleden vanwege, waarschijnlijk, ouderdom. Geen van deze vissen zaten elkaar achteraan te zwemmen, zoals deze twee doen. Soms zwommen ze achter de overledene van 2 maanden geleden en de overledene van gister aan, maar dat was niet (zo treiterig) zoals dit)
Als gupmannen dit gedrag vertonen kunnen het twee dingen betekenen. Ten eerste kan het dominantie zijn waarbij de guppen beginnen een hieärchie te vromen in de bak. dat komt wel vaker voor. Als iedereen eenmaal weten wat hun plek is in de bak, dan komt de rust weer terug. Ten tweede kan het zijn dat bij het ontbreken van vrouwen dat de dominante mannen achter de onderdanige mannen aangaan. Dan krijgen de onderdanige mannen de rol van een vrouwtje.
Mocht je voor een redelijke groep guppen gaan dan is de verhouding man/vrouw niet zo belangrijk. Want bij een overschot aan mannen, zullen de mannen zich met elkaar bezig houden en hebben de vrouwen er weinig last van. Maar dan speelt de grootte van de bak ook nog eens een rol. Bij een te krappe bak zul je namelijk ditzelfde gedrag ook gaan waarnemen. Bij een ruimere bak zal dat gedrag in zekere mate afnemen.
Nu bergijp ik eruit dat het om een 30 liter bak gaat. Afhankelijk van het soort gup qua volwassen grootte (aangezien er verscheidene maten aanwezig zijn als siergupstam zijnde) is het aantal guppen in zo'n bak te bepalen om ze nog voldoende zwemruimte te kunnen bieden.
 
Mijn bak is 30L.
En dat is bruto neem ik aan. Na aftrek bodem en planten/decoratie houd je waarschijnlijk nog geen 25 liter over. Omdat het water niet tot aan de rand van het bakje zal staan, waarschijnlijk nog minder.
 

Terug
Bovenaan