Guppen vertonen raar gedrag


R

Raoul89

Guest
Beste aquarium liefhebbers,

Met de kerst (december 2016) heb ik een Biorb Flow 30 cadeau gekregen van mijn vriendin. Het is niet het meest makkelijke aquarium om mee te starten maar ik doe mijn best. Mijn vriendin heeft er meerdere kunstplanten en stenen bijgekocht ter opvulling maar ik heb 2 kunstplanten vervangen voor flinke echte planten. Naast de 4 kunstplanten & 2 echte kunstplanten zit er nog een rots en stuk (uitgekookt) kienhout in voor de beschutting.
Ik heb het aquarium zo'n 5 weken laten indraaien en vanaf begin geregeld bacteriën toegevoegd. Geregeld met stripjes waterwaardes getest.
Na 5 weken was het water goed en heb ik er 3 Caridina Japinoca garnalen ingedaan. 2 weken later (afgelopen donderdag) heb ik er 3 endler guppies bij gezet (1 man, 2 vrouwtjes). Uiteindelijk wil ik er nog 3 panda guppies bijplaatsen en het daarbij laten om overbevolking te voorkomen.

De guppen vertonen echter erg wisselend gedrag. De eerste dag merkte ik dat ze erg moesten wennen, veel bij elkaar bleven en vooral bovenin rond zwommen. Daarna gingen ze op verkenning uit. Nu zie ik echter de mannelijke gup steeds in 1 hoek heel snel van onder naar boven zwemmen langs het glas alsof die wilt ontsnappen. 1 andere gup zwemt vooral langs achterkant van het aquarium op en neer en de 3e gup zwemt ''normaal'' en is vooral het aquarium aan het verkennen.
Ik vraag me nu af of dit gedrag normaal is?
Er zit een luchtpomp in het aquarium en ik zie ze niet naar zuurstof happen.
Temperatuur is constant 25 a 26 graden.
Waterwaardes zijn goed volgens de stripjes (nitraat en nitriet zo goed als 0).

Ik weet niet of ik ook andere vragen meteen kan stellen in dit onderwerp. Ik zie echter een groeiend aantal bruine vlekjes (algen?) tegen de ruiten van het aquarium groeien. Moet ik hier meteen iets mee doen of trekt dit vanzelf weer weg?

Het water uit de kraan is hier best hard. Als ik 1/3 van water ga verversen om de week ben ik bang dat hardheid van mijn water flink gaat stijgen. Turf in een biorb is echter geen optie, regenwater vind ik twijfelachtig gezien mogelijke bacteriën er bij kunnen zitten en ik vraag me af of het water koken echt helpt. Iemand tips?

Bedankt,
 
Hou Endlers en panda guppen niet samen. Dat veroorzaakt alleen maar ongewenste hybriden waar niemand op zit te wachten.

Het gedrag is wat stress gedrag wat vanzelf overgaat.
 
Hou Endlers en panda guppen niet samen. Dat veroorzaakt alleen maar ongewenste hybriden waar niemand op zit te wachten.

Het gedrag is wat stress gedrag wat vanzelf overgaat.
Dank. Ik zag panda guppen en endler guppen toevallig samen zitten in de aquariumzaak waar ik de vissen had gehaald en vond het wel een mooie combi.
Ik zou er graag wel nog een andere geschikte vis bij willen doen maar er is weinig keus aan nanovissen die niet in groepsverband hoeven te worden gehouden.
 
Lijkt me toch niet dat je kraanwater een ph boven de 8 heeft?
Zou zelf bij een kleine bak wel elke week verversen..
hopelijk voelen de visjes zich gauw wat meer op hun gemak, want zo te horen voelen ze Zich niet fijn... je zou het licht eerst wat kunnen dimmen en nog wat extra schuilplaatsen of planten erin kunnen doen.
Benieuwd naar een foto :)
 
Endlers en Guppen zijn 2 verschillende soorten namelijke Poecilia wingei en Poecilia reticulata. Die helaas vrij gemakkelijk bastaarden.

Als je geen zuiver kweekdoel hebt hou het dan bij of Endlers of panda Guppen en hou je stam zuiver. Uiteindelijk heb je daar het meeste plezier van en zuivere nakomelingen raak je ook gemakkelijker kwijt. Dat winkels ze samen houden is en schande en ik zou persoonlijk hier ook niets kopen. Ik zelf zou graag een stam panda guppy's willen maar als de kans aanwezig is dat de vrouwen bevrucht zijn door een Endler dan heb ik er geen interesse meer in.

Endlers fokken snel en volgend jaar zal je er al rond de 300 hebben (Ze eten hun jongen niet op). Je hebt al een heel klein bakje dus een bijvis raad ik je absoluut niet aan.
 
Lijkt me toch niet dat je kraanwater een ph boven de 8 heeft?
Zou zelf bij een kleine bak wel elke week verversen..
hopelijk voelen de visjes zich gauw wat meer op hun gemak, want zo te horen voelen ze Zich niet fijn... je zou het licht eerst wat kunnen dimmen en nog wat extra schuilplaatsen of planten erin kunnen doen.
Benieuwd naar een foto :)
Ik weet alleen dat het kraanwater een hardheid heeft van 11,89 wat al redelijk hoog is. Daarom vraag ik me ook af of mijn hardheid niet te hoog wordt door elke week aquarium 1/3 te verversen met kraanwater. Doe hier wel 24 uur van tevoren water conditioner bij en na het bijvullen bacteriën. Op de site van WML kan ik echter niks vinden over ph waarde van het kraanwater.
ph in aquarium zelf is rond de 7,2 a 7,6.

@Botia wederom bedankt voor de informatie. Zal de jongen zodra ik ze zie weggeven/ verkopen.
 
Volgens mij kunnen ze prima tegen hard water hoor. En het water wat er in zit is toch ook gewoon kraanwater..?
Bedoel je trouwens dat je het water eerst 24 uur stil laat staan met waterbereider er in?Dan zou ik er iig wel even een luchtpompje in hangen.
 
Volgens mij kunnen ze prima tegen hard water hoor. En het water wat er in zit is toch ook gewoon kraanwater..?
Bedoel je trouwens dat je het water eerst 24 uur stil laat staan met waterbereider er in?Dan zou ik er iig wel even een luchtpompje in hangen.
Klopt, ik las dat het beter was om water al klaar te zetten van tevoren zodat het a op kamertemperatuur komt en b omdat je dan reeds conditioner van tevoren bij kunt doen. Luchtpompje erin om te zorgen dat er genoeg zuurstof in het water blijft? Gaat dit zo snel verloren dan?
 
Klopt, ik las dat het beter was om water al klaar te zetten van tevoren zodat het a op kamertemperatuur komt en b omdat je dan reeds conditioner van tevoren bij kunt doen. Luchtpompje erin om te zorgen dat er genoeg zuurstof in het water blijft? Gaat dit zo snel verloren dan?
In stilstaand water kunnen ook slechte bacteriën zich sneller vermenigvuldigen (zeker op kamertemperatuur) en het wordt inderdaad zuurstofarm
 
wat versta jij trouwens onder conditioner? in nederland hoef je geen middelen aan het water toe te voegen om het "veilig" te maken. de enige die je daar een plezier mee doet is de winkel waar je het koopt :)
in belgie weet ik het niet.

guppen hebben juist liever iets harder water dan te zacht water, dus niks aan veranderen.

waarom trouwens niet gewoon water op temperatuur uit de kraan halen? ipv een koud bakje water wat daarna weer op moet warmen.
 
wat versta jij trouwens onder conditioner? in nederland hoef je geen middelen aan het water toe te voegen om het "veilig" te maken. de enige die je daar een plezier mee doet is de winkel waar je het koopt :)
in belgie weet ik het niet.

guppen hebben juist liever iets harder water dan te zacht water, dus niks aan veranderen.

waarom trouwens niet gewoon water op temperatuur uit de kraan halen? ipv een koud bakje water wat daarna weer op moet warmen.
Ik volg wat dat betreft gewoon de handleiding die is meegeleverd bij de onderhoudskit voor de biorb. Stap 1 is de inhoud van het zakje water conditioner in een bak kraanwater toevoegen en de oplossing 24 uur laten staan om op kamertemperatuur te komen.
Op het zakje van de water conditioner staat het volgende: Add to water to make it safe and crystal clear. Conditions your water and removes harmful elements. Use regularly to improve filtration, reduce algae and benefit the welbeing of your fish.
Koop die zakjes trouwens niet apart, zitten gewoon bij de filters meegeleverd.
Woon gewoon in Nederland btw (Limburg).
 
De meningen over het wel of niet gebruiken van water verbeteraar zijn verdeeld.
In Nederland zou het niet echt nodig zijn
(http://www.water.nl/wat_er_in_kraanwater_zit.htm)
Heb je je nitriet alweer gemeten en de helft ververst?
Ik lees in jouw link het volgende trouwens ''In Oost-Gelderland, Oost-Brabant en in Zuid-Limburg zijn enkele grondwaterstations waarvan het nitraatgehalte hoger is dan 25 mg/l''. Ik woon in Zuid-Limburg. Is waterverversen elke week met kraanwater zonder waterverbeteraar dan niet minder goed? Heb ook geen idee wat de waterverbeteraar precies doet met het water.
Ik heb nog contact gehad met WML en de zuurgraad van het kraanwater is tussen 7,40 en 7,56 dus dat is prima.

Ik heb vorige week donderdag, maandag en gisteren water ververst (1/3). Nitraat is 0 en nitriet nog altijd tussen 0 en 10.

Ga de LED lamp iets minder lang aanzetten, want heb geregeld gele algen aanslag op de ruiten.
 
Ik lees in jouw link het volgende trouwens ''In Oost-Gelderland, Oost-Brabant en in Zuid-Limburg zijn enkele grondwaterstations waarvan het nitraatgehalte hoger is dan 25 mg/l''. Ik woon in Zuid-Limburg. Is waterverversen elke week met kraanwater zonder waterverbeteraar dan niet minder goed? Heb ook geen idee wat de waterverbeteraar precies doet met het water.
Ik heb nog contact gehad met WML en de zuurgraad van het kraanwater is tussen 7,40 en 7,56 dus dat is prima.

Ik heb vorige week donderdag, maandag en gisteren water ververst (1/3). Nitraat is 0 en nitriet nog altijd tussen 0 en 10.

Ga de LED lamp iets minder lang aanzetten, want heb geregeld gele algen aanslag op de ruiten.
Ik neem aan dat je met je water waardes Nitraat en nitriet door elkaar heen haalt? Want anders gaat het niet goed met je filter...
 
Excuses het is inderdaad NO2 die op 0 staat en NO3 tussen 0 en 10. NO2 wordt ook aangegeven in stappen van 0-1-5-10 terwijl nitraat aangegeven wordt als 0-10-25-50 op mijn meetset.
 

Terug
Bovenaan