Guppen schuren, schimmel op gup, vissterfte


Rick Jan

Active member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
36
Leeftijd
23
Hey hallo iedereen,

Ik ben sinds kort opnieuw begonnen met men 1 meter bak (Men vorige visbestand was nogal slordig en had ook vissterftes). Dus besloot ik opnieuw te beginnen en heb ik het nou (dacht ik) beter aangepakt.

Ik heb de bak 2 weken ingedraaid en heb bacteriën uit mijn kleine aquarium toegevoegd (de sponzen uitgeknepen uit mijn andere aquarium).

Dus na 2 weken het water getest en het was in orde volgens de test:
No3: 0, een week later 10
No2: 0
Gh: 6-7
Kh: 10-15
Ph: 7,2
CI2: 0

Na het water getest te hebben besloot ik de volgende dag 8 guppies toetevoegen. Het ging een paar dagen goed totdat ik een paar guppen regelmatig zag schuren over de bodem en planten (Ik wou nog niet gelijk beginnen aan medicijnen, dus wachtte nog even af). Een halve week later besloot ik nog 4 guppen en 4 Otocinclus vittatus toetevoegen. En een dag daarna werd het schuren erger. Weer water getest, was goed.

Een week daarna zag ik één gup wat pluizigs over zen kop en bek hebben (schimmel)
IMG_20191221_102343.jpg
. Dus besloot ik gelijk 4 dagen een ESHA2000 kuur te doen. Maar de gup heeft het loodje al gelegd na 2 dagen de kuur hebben toegepast. Ook gingen er 2 Otocinclus dood, waarschijnlijk door stress van de kuur, want ik zag niks vreemds aan ze. Na de kuur heb ik het water ververst en hoopte ik dat de vissen een beetje opknapte. Maar nee hoor het schuren blijft verdergaan, en na een paar dagen vind ik weer een gup die schimmel over zen hele lijf heeft en een doorzichtige sliert aan zen buik heeft
IMG_20191229_181948.jpg
IMG_20191229_181945.jpg
. Nog een keer het water getest, was goed.

Nou heb ik sinds eergisteren Easy Life Filter Medium toegevoegd wat op een wondermiddel lijkt, omdat het 30 soorten werkingen heeft. Nou hoop ik dat er wat gaat veranderen. De gup leeft nu nog. Het water weer getest en het was je raadt het al, weer prima. Maar in tussen tijd hoop ik dat één van jullie mij raad/advies kan geven.

Ik zou het erg waarderen als één van jullie mij goed advies kan geven. Want ik vind het een erg naar aankijk om de guppen te zien pijn lijden.
 
de vermelde waterwaardes zijn denk ik met een teststrip gemeten? grote kans dat deze onwaarheden verteld.
druppeltesten zijn wat dat aangaat een stuk betrouwbaarder.

het schuren... denk toch dat je een probleem hebt met nitriet (no2), maar kan ook van een ziekte komen... kan ook zijn dat de ziekte optreed omdat de vissen in nitriet rondzwemmen om het makkelijk te maken :)
wat ik niet snap: je ziet dat er iets mis is met de vissen, maar we plaatsen er gewoon nog extra vissen bij?

otocinclus zijn zeer tere visjes die je moet introduceren in een bak die al maanden draait, dat deze het nu meteen al begeven verbaast mij dan ook niet.

ESHA 2000, is een oud middel dat zijn werkingen inmiddels wel verloren heeft. maar andere forum leden (oa @michelle1) kan je een stuk meer vertellen over ziektes & medicatie.

dus om te beginnen moet er gekeken worden of de vermelde waterwaarden (vooral testen op no2 & NH3/4) waar zijn, verder moeten er behandelingen gestart worden om de vissen te redden.
 
Geen verstand van visziektes maar zou om te beginnen een grote waterwissel doen.
 
2 weken indraaien is wat kort. Ik zou ook uitgaan van watertje ergens niet goed. NH3/4 en/of NO2

Zou eens verversing van 50% doen en 2 dagen later weer eens. Kijken of schuren minder word. Dan nog 2 weken regelmatig verversen want je zult ws een nitrietpiek krijgen.

Visjes die in "slecht" watertje zwemmen worden ziek en zwak. medicatie heeft geen zin en zal het alleen nog maar moeilijker maken voor de visjes. Visjes die te ver heen zijn kun je niet meer redden en de otto zullen denk ik verhongeren omdat je aquarium te vers is.
 
Ik heb inderdaad de waterwaardes gemeten met teststrips. Maar als er nitriet aanwezig is. Hoe kan er dan Nitraat aanwezig zijn. Want je zou zeggen dat er alleen nitraat overblijft, omdat dit het proces en de werking van de nitrificerende bacteriën zijn. Maar ja, omdat de teststrips niet heel accuraat zijn, kan dit ook weer tot twijfels leiden.

De reden waarom ik extra vissen toevoegde is, omdat ik las dat schuren een vorm van stress of een ziekte kan zijn. En omdat ik dacht dat het stress was, ze zich meer op gemak zouden voelen als t schooltje uitgebreid werd.

De Otocinclussen eten nu van algenwafels en zitten ook wel op planten. De rest van de vissen eten ook nog.

Er komt binnenkort een neef van mij mijn water testen met een testkoffer en vloeistoffen.
 
Wat versta je onder binnenkort? Is dat morgen? Zo niet zou ik morgen zowiezo 2 losse test kopen bij de LFS no2 en NH3/4. Ik zou in dit niet afhankelijk zijn van een ander. Want als je neef ineens wat tussendoor krijgt dan belt ie je af en dan zit je daar met een plas water wat niet goed kan zijn.
 
2 weken indraaien is wat kort. Ik zou ook uitgaan van watertje ergens niet goed. NH3/4 en/of NO2

Zou eens verversing van 50% doen en 2 dagen later weer eens. Kijken of schuren minder word. Dan nog 2 weken regelmatig verversen want je zult ws een nitrietpiek krijgen.

Visjes die in "slecht" watertje zwemmen worden ziek en zwak. medicatie heeft geen zin en zal het alleen nog maar moeilijker maken voor de visjes. Visjes die te ver heen zijn kun je niet meer redden en de otto zullen denk ik verhongeren omdat je aquarium te vers is.
Ik heb gelezen dat sommigen na één dag een bak indraaien met bacteriën uit een andere bak al werkt. Als ik nou elke 2 dagen water ga verversen, wekt dit dan niet te veel stress op ineens. Aangezien ik ook al Easy Life Filter Medium heb toegevoegd.
 
Wat versta je onder binnenkort? Is dat morgen? Zo niet zou ik morgen zowiezo 2 losse test kopen bij de LFS no2 en NH3/4. Ik zou in dit niet afhankelijk zijn van een ander. Want als je neef ineens wat tussendoor krijgt dan belt ie je af en dan zit je daar met een plas water wat niet goed kan zijn.
Inderdaad morgen, hij heeft het beloofd haha.
 
Gebruik je toevallig easycarbo oid in je bak?
Dat was het eerste waar ik aan dacht toen ik het woord schuren zag...
 
Ik heb inderdaad de waterwaardes gemeten met teststrips. Maar als er nitriet aanwezig is. Hoe kan er dan Nitraat aanwezig zijn. Want je zou zeggen dat er alleen nitraat overblijft, omdat dit het proces en de werking van de nitrificerende bacteriën zijn. Maar ja, omdat de teststrips niet heel accuraat zijn, kan dit ook weer tot twijfels leiden.

De reden waarom ik extra vissen toevoegde is, omdat ik las dat schuren een vorm van stress of een ziekte kan zijn. En omdat ik dacht dat het stress was, ze zich meer op gemak zouden voelen als t schooltje uitgebreid werd.

De Otocinclussen eten nu van algenwafels en zitten ook wel op planten. De rest van de vissen eten ook nog.

Er komt binnenkort een neef van mij mijn water testen met een testkoffer en vloeistoffen.

De test strips kunnen zeer onbetrouwbaar zijn dus ook de NO3 meting.

Het schuur gedrag is dat er iets is waardoor vis word geirriteert. De 2 weken indraaien is gewoon weg het meest voor de hand liggends en simpel op te lossen met de verversingen.

De otto s hebben iets van aufwuch (weet niet exacte naam) nodig. Iets van micro dingen om te eten. :rolleyes: Dat duurt een paar maanden voordat dit in je aquarium komt. Beetje domme zin maar weet er niet veel van misschien dat een ander het een beetje professioneler kan beschrijven.
 
Gebruik je toevallig easycarbo oid in je bak?
Dat was het eerste waar ik aan dacht toen ik het woord schuren zag...
Nee alleen profito, maar ik doseer nou tijdelijk niet. Heb makkelijke planten, dus ze zullen niet veel te verduren hebben.
 
Ik heb gelezen dat sommigen na één dag een bak indraaien met bacteriën uit een andere bak al werkt. Als ik nou elke 2 dagen water ga verversen, wekt dit dan niet te veel stress op ineens. Aangezien ik ook al Easy Life Filter Medium heb toegevoegd.

In water zit niets van toegevoegde waarde. Verversen kan geen kwaad. Gewoon weer bij doseren de filter medium.

Ene aquarium is ander niet sponzen uitknijpen is anders dan ingedraaid filter.
 
Gebruik je toevallig easycarbo oid in je bak?
Dat was het eerste waar ik aan dacht toen ik het woord schuren zag...
Nee alleen profito, maar ik doseer nou tijdelijk niet. Heb makkelijke planten, dus ze zullen niet veel te verduren hebben.
De test strips kunnen zeer onbetrouwbaar zijn dus ook de NO3 meting.

Het schuur gedrag is dat er iets is waardoor vis word geirriteert. De 2 weken indraaien is gewoon weg het meest voor de hand liggends en simpel op te lossen met de verversingen.

De otto s hebben iets van aufwuch (weet niet exacte naam) nodig. Iets van micro dingen om te eten. :rolleyes: Dat duurt een paar maanden voordat dit in je aquarium komt. Beetje domme zin maar weet er niet veel van misschien dat een ander het een beetje professioneler kan beschrijven.
Dus bacteriën toevoegen uit een andere bak heeft maar weinig invloed voor het opbouwen van de bacterie cultuur?

Ik geef de otos ook 1 keer per week een plakje komkommer. Geen idee of dit genoeg voedingsstoffen bevat. Maar ik probeer het wel te variëren.
 
Nee alleen profito, maar ik doseer nou tijdelijk niet. Heb makkelijke planten, dus ze zullen niet veel te verduren hebben.

Dus bacteriën toevoegen uit een andere bak heeft maar weinig invloed voor het opbouwen van de bacterie cultuur?

Ik geef de otos ook 1 keer per week een plakje komkommer. Geen idee of dit genoeg voedingsstoffen bevat. Maar ik probeer het wel te variëren.

Bacterieeen toevoegen heeft wel een toegevoegde waarde maar je kunt niet blind uitgaan wanneer het proces stabiel is. Zonder tests kun je niet uitgaan dat de boel stabiel is. Met toevoegen van vissen is altijd tijd nodig om bacties is juiste verhouding te krijgen. Daarom ook beter beetje bij beetje vissen toevoegen. Bactie aantallen moeten groeien naar verhouding vervuiling.
 
Bacterieeen toevoegen heeft wel een toegevoegde waarde maar je kunt niet blind uitgaan wanneer het proces stabiel is. Zonder tests kun je niet uitgaan dat de boel stabiel is. Met toevoegen van vissen is altijd tijd nodig om bacties is juiste verhouding te krijgen. Daarom ook beter beetje bij beetje vissen toevoegen. Bactie aantallen moeten groeien naar verhouding vervuiling.
Zijn per week/halve week een paar guppies toevoegen al van invloed voor het in balans houden van een 160L bak? Het zijn namelijk maar kleine vissen die weinig afvalstoffen produceren.
 
In water zit niets van toegevoegde waarde. Verversen kan geen kwaad. Gewoon weer bij doseren de filter medium.

Ene aquarium is ander niet sponzen uitknijpen is anders dan ingedraaid filter.
Als ik wil, zou ik dus elke dag water kunnen verversen. Of verstoord dit de biologische balans te veel?
 
Er is een aantal dingen aan de hand en daar is hierboven al het een en ander over gezegd. :)

Als je je waterwaarden onder controle hebt en monitort met druppeltesten, en nog stééds schurende vissen hebt, zou je eens Easy-Life Voogle kunnen proberen.

Is geen zwaar spul en het kan verrassend goed uitpakken. Ik had zelf een paar maanden geleden een heel aantal vissen dat om onduidelijke redenen steeds aan het schuren en door de bak schieten was. "Schoon" water, uiterlijk niks te zien, maar ze bleven het maar doen. Uiteindelijk voogle geprobeerd en dezelfde week nog was alles weer goed. In twee bakken was dat. Dus dat spul kan ik --zeker bij gebrek aan een duidelijke diagnose-- aanraden.

Op zich niet slecht dat je Esha 2000 geprobeerd hebt. (En nee, de otocinclus zijn daar niet aan doodgegaan.) Het is weliswaar een middel dat lang niet altijd effectief is, maar je kunt het altijd proberen. Bij mij heeft het in ieder geval bij vinrot (de hele staart ging eraan bij een nieuw gekochte vis) duidelijk geholpen, dus wat mensen ook allemaal over dat spul zeggen.... :br:
 
Hoe kan er dan Nitraat aanwezig zijn. Want je zou zeggen dat er alleen nitraat overblijft, omdat dit het proces en de werking van de nitrificerende bacteriën zijn.
Uiteindelijk zal je filter van ammonia inderdaad nitraat maken, maar de stap daar tussen, van ammonia naar nitriet zit vaak het probleem. De omzetting van nitriet naar nitraat komt langzamer op gang en hierdoor krijg je de beruchte nitriet piek. Een filter indraaien in twee weken (ook met uitknijpen van oude media) is eigenlijk onmogelijk. Ook het indraaien zelf is nogal een proces want je moet de bacteriën constant voorzien van voer anders komt er weinig op gang. Ik ben dus bang dat je aquarium helemaal niet klaar was voor vis.

Verder zeg je in je startpost dat je water na twee weken 'in orde' was maar ik ben het daar niet mee eens. Je JBL proscan zal inderdaad allemaal groene balkjes laten zien (als die waardes al kloppen) maar als je naar het nitrificatieproces kijkt had je moeten verwachten dat je juist wel NO3 zou meten. Het ontbreken daarvan is juist een probleem. Dan heeft er in je aquarium dus nog niets ammoniak omgezet naar nitriet en nitriet naar nitraat en is zijn je water waardes dus helemaal niet in orde. Dit zeg ik puur voor de volgende keer, nu heb je er niets meer aan.

Als ik wil, zou ik dus elke dag water kunnen verversen. Of verstoord dit de biologische balans te veel?

Ja dit kan, mits je de temperatuur goed matched.

Oto's toevoegen in een nieuw aquarium is een doodvonnis voor ze. Niet doen, pas na ongeveer een half jaar is je aquarium rijp genoeg om dit kieskeurige visje te kunnen bedienen. Ze voeden zich inderdaad met een biofilm / bacterien die in je aquarium zal gaan ontstaan maar dat heeft gewoon tijd nodig.
 
Laatst bewerkt:
Zijn per week/halve week een paar guppies toevoegen al van invloed voor het in balans houden van een 160L bak? Het zijn namelijk maar kleine vissen die weinig afvalstoffen produceren.

Alles wat je toevoeg met name bij een opstartend aquarium is van invloed.

Even simpele vergelijking.

aquarium en filter heeft 1000 bacties en is stabiel.

10 visjes erin. Voer, poep en elke ademhaling van elk visje is vervuiling. De 1000 bacties zijn op dat moment te weinig want je heb nu 1500 bacties nodig. Die moeten dus weer even aangroeien. In hoeverre de 10 visjes je waardens laten oplopen is bij ieder aquarium anders, zijn vele factoren van belang en verschillend bij iedereen, wat voor visjes, stress meer ademhalingen, bodem, voer, planten etc. daarom kun je het beste uitgaan van de tests.

Zoals al vermeld is de NO2, NH3/4 en No3 in eerste instantie lijdend voor je verversingen. Met name de NH3/4 en NO2. Die waardens moeten 0 zijn. Deze waardens zijn van invloed op de gezondheid van je vissen. Stel je meet NH3 0,4 en je ververs 50% blijft er 0,2 over. Dan zul je de volgende dag weer moeten verversen om het naar 0 te krijgen. 0,2 en wederom 50% verversen blijft er nog 0,1 over wat al teveel is.

De NO3 test als je hier verhoging in ga meten is een indicatie dat je bacties heb die NH3/4 en NO2 omzetten.

De NH3/4 is echt heel slecht voor je vissen. Dit geeft verbrandingsverschijnsels. Ammonia burn. NO2 een paar dagen lichte verhoging is niet meteen heel gevaarlijk maar ook niet fiin voor je vissen. Vissen die dagen in verhoogde waardens zitten gaan zich verdedigen waardoor visjes zwak worden en dan veel bevattelijker worden voor allerhande ziekte ellende die nu ook eenmaal in je aquarium leven. Er bestaat geen schoon aquarium wat dat betreft. Gezonde visjes kunnen dit heel goed zelf afweren maar verzwakte visjes niet meer dan krijg je zieke en dode visjes.

De tip van Gino aanschaffen Voogle is een goeie. Dit zorgt dat visjes hun weerstand/imuunsysteem weer op peil komt zonder medische behandeling want die hebben ze ook niet nodig als oorzaak watertje is. Medicatie gebruik je als er daadwerkelijk een ziekte verwekker visjes om zeep helpt. Medicatie heeft ook gevolgen op visje. Visje met medicatie in verhoogde waardes is niet te doen voor visjes.
 
goed om dit te lezen allemaal
leerzaam
 

Terug
Bovenaan