Guppen net binnen en knabbelen aan elkaar wat nu??


Monique65

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2022
Berichten
117
Leeftijd
58
Net de guppen in mijn aquarium geplaatst, hardstikke leuk en blij.

Maar, nu zitten er een paar bij de anderen aan de vinnen te knabbelen, ook zwemmen en knabbelen ze aan de plantjes/algen.
Moet ik ze nu toch maar voeren? Heb gelezen dat dat beter de volgende dag kan.

De vissen zijn om 15 uur aangekomen na een lange rit vanuit Eindhoven. Dus best wel stressvol.

Wie heeft hier ervaring mee??? Goede tips welkom.

Groet,

Monique
 

Bijlagen

  • 20220226_160008.jpg
    20220226_160008.jpg
    139.3 KB · Weergaven: 142
Ik zou niet weten waarom je nieuwe vissen niet gelijk kan voeren en ik heb hier nooit een dag mee gewacht eigenlijk. Natuurlijk moeten z eook wennen en zullen ze misschien nog wat gestrest zijn.
 
Dan zal ik ze wat voer geven.

Ze zijn druk bezig, vooral tegen de stroom inzwemmen op dit moment. Heel leuk om te kijken hoe ze alles onderzoeken.
Doe het filmpje hierbij, hoop dat dit lukt.
 

Bijlagen

  • 20220226_164336film.jpg
    20220226_164336film.jpg
    56.8 KB · Weergaven: 151
Ik zou niet weten waarom je nieuwe vissen niet gelijk kan voeren en ik heb hier nooit een dag mee gewacht eigenlijk. Natuurlijk moeten z eook wennen en zullen ze misschien nog wat gestrest zijn.
Heb ze net twee puntjes van klein theelepeltje gegeven. Geen idee hoeveel ik moet voeren op 10 guppen. Ze hadden het beide keren binnen de kortste keren op.
Moet ik nu nog meer geven of is dit het wel? Of ben ik nu erg gierig, hahahaha. Ze mogen eten wat ze willen, maar met die slakken ben ik bang voor overvoeren.
 
Haha, goede vraag maar ja als ze het zo snel op hebben dan is dat verder prima. Zolang ze het in enkele minuten opeten is het goed en ik zou ze morgen weer wat geven.
 
Haha, goede vraag maar ja als ze het zo snel op hebben dan is dat verder prima. Zolang ze het in enkele minuten opeten is het goed en ik zou ze morgen weer wat geven.
Ik heb tot nu toe 5 puntjes theelepel gegeven. Lijkt of ze nog honger hebben, hoewel ze nu minder snel toehappen. Dus denk een halve tot afgestreken theelepel per moment.
Ik blijf het aanzien. en dan 3 x per dag heb ik begrepen dat je vissen moet voeren.

Wel lastig dat er geen maatlepeltje is met een indicatie, nu ben ik bang dat ik te weinig geef. Enfin heb er wel lol aan. Er zijn twee guppen die steeds tegen de stroming inzwemmen en sprongetjes maken, heel grappig.
 
Ik heb tot nu toe 5 puntjes theelepel gegeven. Lijkt of ze nog honger hebben, hoewel ze nu minder snel toehappen. Dus denk een halve tot afgestreken theelepel per moment.
Ik blijf het aanzien. en dan 3 x per dag heb ik begrepen dat je vissen moet voeren.

Wel lastig dat er geen maatlepeltje is met een indicatie, nu ben ik bang dat ik te weinig geef. Enfin heb er wel lol aan. Er zijn twee guppen die steeds tegen de stroming inzwemmen en sprongetjes maken, heel grappig.

Bij de gemiddelde vis is 1maal per dag voeren voldoende.
Je voert zoveel dat ze in pak m beet 3 minuten op kunnen.
Als je een paar keer hebt gevoerd krijg je er wat meer "feeling" in.
 
Bij de gemiddelde vis is 1maal per dag voeren voldoende.
Je voert zoveel dat ze in pak m beet 3 minuten op kunnen.
Als je een paar keer hebt gevoerd krijg je er wat meer "feeling" in.
Dit lijkt me een prima indicatie want teveel voeren is echt niet nodig en kan ook je waterwaarden nog verstoren.
 
Bij de gemiddelde vis is 1maal per dag voeren voldoende.
Je voert zoveel dat ze in pak m beet 3 minuten op kunnen.
Als je een paar keer hebt gevoerd krijg je er wat meer "feeling" in.
dat is echt veel teveel 3x p/d, guppen zijn veelvraten en eten zich ongans wat uitermate ongezond is voor ze, max 1x p/d voeren en 1 dag p/w overslaan
Ik vind het lastig, geef echt een mm voer op het lepeltje en dan een paar keer achter elkaar, daar ze alles opeten. Mijn vraag is meer ook kun je 10 guppen een halve theelepel of een hele theelepel sowieso voeren. Tot nu toe blijven ze nl eten.
 
Zou eerst max een kwart geven 1x per dag en kijken hoe snel ze dat op kunnen eten want het zijn maar kleine visjes natuurlijk.
 
Zou eerst max een kwart geven 1x per dag en kijken hoe snel ze dat op kunnen eten want het zijn maar kleine visjes natuurlijk.
Dan zit ik er nu al overheen. Dan stop ik nu met voeren en wacht het tot morgen af. Zijn wel leuk bezig die beestjes, heel blij mee.

Bedankt John voor je reacties, ook de anderen bedankt. Nu heb ik een richtlijn.
Fijne avond allemaal!
 
Wat leuk dat je guppen hebt!
Ik heb ze zelf ook en voer meestal 2x per dag een beetje wat ze binnen 15-20 seconden op kunnen eten. En 1 dag per week krijgen ze niks. Bij mij werkt dit heel goed.

Is het een groep van 10 mannetjes?
Dat kan namelijk de reden zijn dat ze een beetje aan elkaars vinnen knabbelen. Vaak in een bak met alleen Mannetjes kan er wat agressie onderling zijn. Dus het is mogelijk dat je dat ziet.
 
Wat leuk dat je guppen hebt!
Ik heb ze zelf ook en voer meestal 2x per dag een beetje wat ze binnen 15-20 seconden op kunnen eten. En 1 dag per week krijgen ze niks. Bij mij werkt dit heel goed.

Is het een groep van 10 mannetjes?
Dat kan namelijk de reden zijn dat ze een beetje aan elkaars vinnen knabbelen. Vaak in een bak met alleen Mannetjes kan er wat agressie onderling zijn. Dus het is mogelijk dat je dat ziet.
Klopt ik heb alleen mannetjes, omdat ik geen jongen wil. Zie dat ze steeds op één zitten, maak mij daar wel zorgen over.
Hoop dat het bijtrekt, daarom heb ik er 10 genomen.

Hoeveel voer geef je precies, aan hoeveel guppen? Vind het lastig inschatten.
Las van een dag geen eten geven, ga ik overwegen.

Vind je het goed dat ik je volg? Mocht ik vragen hebben, kun je mij misschien helpen.

Hartelijke groet,
Monique
 
Net de guppen in mijn aquarium geplaatst, hardstikke leuk en blij.

Maar, nu zitten er een paar bij de anderen aan de vinnen te knabbelen, ook zwemmen en knabbelen ze aan de plantjes/algen.
Moet ik ze nu toch maar voeren? Heb gelezen dat dat beter de volgende dag kan.

De vissen zijn om 15 uur aangekomen na een lange rit vanuit Eindhoven. Dus best wel stressvol.

Wie heeft hier ervaring mee??? Goede tips welkom.

Groet,

Monique
Guppen grazen, zoals ik het noem.
Een gezonde gup zoekt vrijwel constant naar voedsel.
Dat knabbelen is het wegeten van algjes.
Maar ik heb hier ook wel kale stengels waterpest gehad.
Vooral de jonge lichtgroene blaadjes vinden ze zalig.

Overigens is het houden van slechts mannetjes niet aanbevelensswaardig.
Ze leven maar voor één ding: ja dat.
En dat kunnen ze nu niet.
Frustratie is het gevolg.
Dat uit zich niet zelden in afreageren op andere mannetjes, wat wij dan weer zien als vinknabbelen.


Guppen houd je 3 op 1.
3 vrouwen op 1 man.
Of je houdt ze niet.
Er is eigenlijk geen andere optie.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik heb er veel over gelezen en de meningen zijn verdeeld hierover.
Bij sommigen gaat het prima, bij anderen is het een probleem.
Ik wacht de situatie nu even af. Mocht het niet verbeteren, dan zal ik stappen moeten ondernemen.

Bedankt voor je reactie. Groet,

Monique
 
Ja dat bedacht ik me ook toen ik de reactie las en zover ik weet heeft lid @Botia ook wel verteld dat het goed samen kan gaan maar of dat klopt dat kan hij wellicht zelf beter zeggen.
 
Ja dat bedacht ik me ook toen ik de reactie las en zover ik weet heeft lid @Botia ook wel verteld dat het goed samen kan gaan maar of dat klopt dat kan hij wellicht zelf beter zeggen.
Misschien is het alleen in het begin, net als bij honden. Uitzoeken wie de baas is, de meest dominante? Geen idee, de visjes die knabbelen zijn toevallig die met een rode staart en de blauwe snakeskin met de rode stip op zijn staart. Ze pakken met name de green moscow, alhoewel ik denk dat het tuxedo`s zijn ( moet ik nog navragen bij Heevis)
De beknabbelde visjes reageren er niet echt op, soms gaan ze opeens met de kop naar de knabbelaar en dan stopt het wel.

De pauwblauw guppen zijn zeer rustig, die zwemmen in een groepje van drie in de middenlaag en houden zich apart van de rest. Per kleur is er echt verschil in gedrag en als ik het zo bekijk, zou ik later alleen de pauwblauw met de moscow green nemen, die zijn gematigder in hun gedrag, waarbij de woscow green heel erg leuk zijn in hun gedrag met de stroming.
 
Klopt ik heb alleen mannetjes, omdat ik geen jongen wil. Zie dat ze steeds op één zitten, maak mij daar wel zorgen over.
Hoop dat het bijtrekt, daarom heb ik er 10 genomen.

Hoeveel voer geef je precies, aan hoeveel guppen? Vind het lastig inschatten.
Las van een dag geen eten geven, ga ik overwegen.

Vind je het goed dat ik je volg? Mocht ik vragen hebben, kun je mij misschien helpen.

Hartelijke groet,
Monique
Op dit moment heb ik een aantal guppen die niet echt telbaar zijn. Maar in mijn vorige bak had ik 9 guppen. Deze gaf ik toen 2x per dag een klein beetje wat tussen mijn vingers paste en wat ze binnen 30 seconden op konden. Nu is het vooral uitproberen. En ook kijken of niet bepaalde Mannetjes al het eten op eten. Nu is overvoeren erger dan te weinig want guppen eten ook van algen.

Als ik een keer echt te veel voer dan zie ik ook gelijk dat alle guppen na het eten bovenin gaan luchthappen.

Een foto van een gup die net heeft gegeten. Dit is wat ik zie als een gup die een goede hoeveelheid voer heeft gegeten:
Screenshot_20220227-101620_Gallery.jpg


Een foto van een gup nadat hij meerdere dagen te veel eten gekregen heeft:
Screenshot_20220227-101917_Gallery.jpg

Dit is waar ik zelf altijd naar kijk maar het is vooral experimenteren wat voor jou guppen het beste werkt!

Vaak zijn er wel bepaalde guppen die het meeste van het voer eten en de andere die minder krijgen. Zo kan de ene gup er dus een stuk dikker uitzien dan de ander.
 
Super bedankt voor je reactie.
Duidelijk met foto`s heel blij mee. Vanmorgen dus teveel voer gegeven, waren het snel zat en dat was 1/3 ouderwets klein theelepeltje.
Heb wat bleef drijven geprobeerd met een netje eruit te halen, wat erg lastig was. Dure les, want straks zitten er natuurlijk weer tig slakken op de ramen.
Had ze net goed uitgedund. Enfin alle begin is moeilijk, leuk, maar wel moeilijk.

Verder zwemmen de vissen druk rond, behalve dus de pauwblauwe, die zijn zeer relax. Eten rustig, zwemmen rustig en gezellig in een groepje van drie.

Die blauwe snakeskin zit nog regelmatig achter de moscow green aan en vrees dat ik hier iets aan moet gaan doen. Ik zal dan
de blauwe eerst apart in een zak doen in het aquarium en kijken of het rustiger wordt. zo ja, dan moet ik een nieuw thuis voor deze vinden. Hoop dat het niet hoeft en dat ze rustiger worden. Misschien toch beter neon tetra moeten nemen😅
Het is echt uitzoeken. Wat een wetenschap zeg, honden en katten zijn toch makkelijker hahahahaha

Op dit moment heb ik een aantal guppen die niet echt telbaar zijn. Maar in mijn vorige bak had ik 9 guppen. Deze gaf ik toen 2x per dag een klein beetje wat tussen mijn vingers paste en wat ze binnen 30 seconden op konden. Nu is het vooral uitproberen. En ook kijken of niet bepaalde Mannetjes al het eten op eten. Nu is overvoeren erger dan te weinig want guppen eten ook van algen.

Als ik een keer echt te veel voer dan zie ik ook gelijk dat alle guppen na het eten bovenin gaan luchthappen.

Een foto van een gup die net heeft gegeten. Dit is wat ik zie als een gup die een goede hoeveelheid voer heeft gegeten:
Bekijk bijlage 340157

Een foto van een gup nadat hij meerdere dagen te veel eten gekregen heeft:
Bekijk bijlage 340158
Dit is waar ik zelf altijd naar kijk maar het is vooral experimenteren wat voor jou guppen het beste werkt!

Vaak zijn er wel bepaalde guppen die het meeste van het voer eten en de andere die minder krijgen. Zo kan de ene gup er dus een stuk dikker uitzien dan de ander.
 
Guppen grazen, zoals ik het noem.
Een gezonde gup zoekt vrijwel constant naar voedsel.
Dat knabbelen is het wegeten van algjes.
Maar ik heb hier ook wel kale stengels waterpest gehad.
Vooral de jonge lichtgroene blaadjes vinden ze zalig.

Overigens is het houden van slechts mannetjes niet aanbevelensswaardig.
Ze leven maar voor één ding: ja dat.
En dat kunnen ze nu niet.
Frustratie is het gevolg.
Dat uit zich niet zelden in afreageren op andere mannetjes, wat wij dan weer zien als vinknabbelen.


Guppen houd je 3 op 1.
3 vrouwen op 1 man.
Of je houdt ze niet.
Er is eigenlijk geen andere optie.
Even nog een vraagje, De guppen zitten bij mij in de temperatuur van 24 `C is het misschien verstandiger die terug te brengen naar 22`C zodat ze wat minder denken aan voortplanten?
Is een idee hoor, weet niet of dit een juiste gedachte is. Maar dacht ergens te lezen dat ze bij die temperatuur seksueel actiever zijn.
 
Ik houdt ze hier op 20°
Maar dan zitten ze ook gewoon achter elkaar aan, hoor.
Wel vertraagd het metabolisme bij een lagere temperatuur en heb je kans dat ze wat ouder worden.

24° Is wat aan de hoge kant, maar prima als de planten en overige vissen die temperatuur verlangen.
De guppen zullen er allerminst last van hebben.
 
Ik houdt ze hier op 20°
Maar dan zitten ze ook gewoon achter elkaar aan, hoor.
Wel vertraagd het metabolisme bij een lagere temperatuur en heb je kans dat ze wat ouder worden.

24° Is wat aan de hoge kant, maar prima als de planten en overige vissen die temperatuur verlangen.
De guppen zullen er allerminst last van hebben.
Hoi,

Ik heb geen andere vissen in mijn aquarium, dus heb de temperatuur al naar 23 gezet. Zal dit langzaam aan terugbrengen.
Dacht erover om garnaaltjes erbij te doen, maar voor nu laat ik het voorlopig zo. Moet nog zoveel leren.

Ben altijd blij met goede tips en ervaringen van anderen. Hierdoor kan ik mijn vissen beter verzorgen.
Dus bedankt voor je fijne reactie.

groet, Monique
 
Het is na de tweede dag rustig geworden in de bak. Ze maken geen ruzie en zwemmen rustig rond. Af en toe tegen de stroming en hoop dat dit niet is door O2 gebrek. Maar ze doen het af en toe, niet meer de hele tijd. Begreep ook dat het door stress kon komen. Dat vond ik rot voor ze, terwijl ik het grappig vond. Leek zo op spelen. Maar goed ze zijn nu veel rustiger en zwemmen door de hele bak. Knabbelen veel aan de plantjes en scharrelen ook op de bodem.

Visjes zijn echt leuk om naar te kijken.
 
Niet alles is stress of biologisch te onderbouwen.
Ik ben er 100% van overtuigd dat ook vissen gewoon gevoelens hebben zoals "meer ontwikkelde" wezens die kennen.

In een ander topic heb ik al beschreven hoe mijn overgebleven wegkwijnende vouwtjesgup opbloeide toen ik er een vrouwtje bijkocht.
Vanaf de 1e minuut onafscheidelijk.
Wat voor mij betekent dat zelfs een vis eenzaam/ongelukkig kan zijn.

Dus of je het spelen kan noemen weet ik niet, maar ik zie ze bij mij ook regelmatig tegen de stroom in richting de uitstromer van de pomp zwemmen totdat het niet verder gaat en dan laten ze zich 'wieieieiii' meestromen.
Volgens mij puur voor de lol, want mijn vissen hebben geen stress.
Zo opschepperig ben ik dan ook wel weer om dat te beweren.
 
Niet alles is stress of biologisch te onderbouwen.
Ik ben er 100% van overtuigd dat ook vissen gewoon gevoelens hebben zoals "meer ontwikkelde" wezens die kennen.

In een ander topic heb ik al beschreven hoe mijn overgebleven wegkwijnende vouwtjesgup opbloeide toen ik er een vrouwtje bijkocht.
Vanaf de 1e minuut onafscheidelijk.
Wat voor mij betekent dat zelfs een vis eenzaam/ongelukkig kan zijn.

Dus of je het spelen kan noemen weet ik niet, maar ik zie ze bij mij ook regelmatig tegen de stroom in richting de uitstromer van de pomp zwemmen totdat het niet verder gaat en dan laten ze zich 'wieieieiii' meestromen.
Volgens mij puur voor de lol, want mijn vissen hebben geen stress.
Zo opschepperig ben ik dan ook wel weer om dat te beweren.
Ja, ik herken precies wat je bedoelt. Zo leuk om te zien.
Ze zwemmen echt relaxed door de hele bak, geen ruzie ( tot nu toe) en zodra ik dicht bij de bak kom, zwemmen ze naar het glas. Zijn ook helemaal niet bang.
Vanmorgen de waardes gemeten en nog 2 plantjes erin gedaan, nou ze keken gelijk of mijn arm eetbaar was. In ieder geval ze komen gewoon naar je toe, heel erg leuk.

Ik heb dus de waardes gedaan op dag 6 dat zij nu hier zitten. Ben aardig tevreden, maar weet niet of ik nu iets moet doen.
Hieronder de waardes zoals ze zijn en daaronder wat ik begrepen heb dat ze moeten zijn (gemiddeld) bij guppen. Zou je mij hiermee kunnen helpen?
Ook onzeker of ik de filter nu moet schoonmaken, is vanaf indraaien nog niet gedaan, start indraai was op 25 januari. Wel 2x al water geheveld.

Waardes Nu:

PH 7
GH 8
KH 4/5
NO2 0,0
NO3 10*****
NH4 0
PO4 1,0
Fe 0,25
Cu 0

Temp 22

_____________________________________________________________________________________________________________________
Waardes gemiddeld die ik aanhou


PH 7
GH 8
KH 5/6
NO2 0,0
NO3 5/10 *****
NH4 0
PO4 1,0
Fe 0,25
Cu 0

Temp 20-22

Water hevelen 1x per maand
Filter schoonmaken 1x per maand, een week na een waterheveling.

Voer: puntje theelepel (echt heel weinig) 2x per dag, dit eten ze snel op en blijven dan nog zoeken, is de situatie nu
______________________________________________________________________________________________________________________________

Ben je het hier mee eens en/of heb je goede tips.

Ik ben echt onzeker of ik de dingen goed doe, wil dat de visjes het goed hebben.
 
Ziet er volgens mij allemaal wel goed uit, al moet ik bekennen dat ik niet zo uit mijn hoofd weet wat NO NH en Fe maximaal mogen zijn, maar dat is hier wel op te zoeken.

Beste graadmeter is gewoon de indruk die je krijgt van de vissen.
En ook de planten.
Als je denkt: dat ziet er raar uit, ik weet niet waarom maar er is iets mis, dan is dat vaak ook zo.

Filters en waterwissels zijn de meningen over verdeeld.
Mijn visie: waterwissels doe je niet gauw teveel, filter verschonen wel.
Filters lekker met rust laten zolang er nog een acceptabele flow uit de uitstromer komt.

Temperatuur is perfect zo.

Volgens mij doe je het prima zo.
Trust your intincts.
 
Prima, dan laat ik het hier bij. De vissen zwemmen heerlijk rond en de plantjes doen het redelijk goed. Ik kijk iedere dag 2x sowieso met kritische blik en verder voor de lol.

Groetjes
 
Vooral dat laatste is belangrijk.
Hallo Guppeman,

Helaas vond ik vanavond een visje dood op de bodem, een moscow pauwblauwe gup, tegelijk was ik ook een tuxedo kwijt en die vond ik tussen de achterwand en een lava steen. Deze bleek klem te zitten.

Direct tuxedo gered en de dode vis eruit gehaald en de waterwaardes bepaald, niet veel veranderd alleen GH leek 1 punt hoger GH 8-9
Wat kan ik verkeerd hebben gedaan? De lavasteen trouwens iets verder van de ruit gelegd.

De hele week sta ik met mijn neus tegen de ramen. Vandaag een Pools hondje opgehaald, die van de grens Polen/Oekraïne kwam, dus die had wat meer dan gemiddelde aandacht nodig.
Heb de vissen bij het eten geven niet goed geteld en nu dit. Ik baal en ben verdrietig tegelijk. Eén keer iets minder aandacht, vanmorgen nog goed gekeken, niks aan de hand.

Moet ik nog iets doen voor de vissen? Wat mij ook opvalt is dat ze weer wat meer aan elkaar knabbelen. Vreemde is dat de pauwblauwe steeds met rust worden gelaten en dat de snakeskin weer achter één van de tuxedo aanzit.

Groetjes.

Monique
 
Vandaag een Pools hondje opgehaald, die van de grens Polen/Oekraïne kwam, dus die had wat meer dan gemiddelde aandacht nodig.
Beetje offtopic maar goed dat je dit doet en blijft die of is het enkel voor de opvang? Wat voor hond is het?
 
Beetje offtopic maar goed dat je dit doet en blijft die of is het enkel voor de opvang? Wat voor hond is het?
Hoi John,

Vertelde dit alleen, omdat ik baalde dat ik daardoor iets minder aandacht voor de vissen had en dan meteen een gup dood vind en één knel tussen glas en lavasteen.

Het hondje is een blijver, we hebben geadopteerd en was donderdag pas besloten, toen belde ik met de organisatie en die stonden op dat moment op de grens Polen en Oekraïne om dieren daar weg te halen. Poolse en Oekraïense. Wij hebben een Poolse gekregen. Het is een mix, door aanrijding auto haar rug gebroken, geopereerd en loopt gelukkig weer.
 
Ach je die arme ziel en mooi dat je deze opvangt. Ik zag net bij de NOS beelden van de honden in de Oekraiene die ze nu weg halen en veel zijn uitgehongerd als je ziet hoe ze eten.
Wij hebben in 2017 een hond uit Portugal tijdelijk in huis gehad en die is naar een gezin in Limburg gegaan. we wilden haar eerst zelf houden maar ze haarde gigantisch uit en omdat we 2 mensen met longproblemen hebben thuis konden we haar niet vast houden en hebben daarna zelf een Boomerpup gekocht zoals je ziet in mn avatar.
Nou ik hoop dat je veel plezier aan de nieuwe aanwinst gaat beleven.
 

Terug
Bovenaan