Guppen als makkelijk houdbare aquariumvissen.


Edwin68

Well-known member
Lid geworden
18 december 2021
Berichten
3,674
Leeftijd
56
Locatie
Amsterdam
Ik wil in dit topic graag ervaringen delen over guppen.
De laatste jaren was ik vaak opnieuw gestart met een zakje met van de voorheen toch wel wel makkelijk houdbare vissen.
Dat lukte een paar jaren niet, maar nu! Dus wel , dat houd in dat er in 450 rio een paar honderd nu aan het kriscrossen zijn.
Dat zijn uiteindelijk geen zuivere kweekstammen in die zin.
Wel heb ik vandaag de meeste kleine endlerachtige mannen met al een aantal vrouwen met daarbij geheel doorzichtige staarten gescheiden van de rest, naar een 200 literbak.
Enja
ik krijg het niet zo duidelijk op camera, maar de verhouding vrouwen tot mannen is een op tien , het zwemt nu nog wel vredig en vervolgens gaan de uitgeselecteerde naar de poes
1645973286273797483502.jpg
en wellicht richting de zomer later in de tuin nog wat verder mee kweken met selecties.
 
Guppen zijn over het algemeen vrij makkelijke beestjes zolang je de waardes goed houd en je echt ingelezen hebt.

In mijn ervaring is vooral de eerste periode lastig. Wanneer je net je guppen hebt gekocht hebben ze bijna altijd ziektes. Zo hadden ze bij mij aan het begin wormen waardoor ik 2 guppen ben verloren. Vervolgens 2 weken later was er eentje heen na haar bevalling. Daarna verliep het eventjes weer wat soepeler en toen kreeg er een een prolaps waarvan ze gelukkig herstelt is maar ze is sindsdien nooit meer zwanger geweest. Ging weer een aantal maanden goed en toen kwamen er aparte zwemblaas problemen waar ik nu nogsteeds last van heb helaas, niks lijkt echt te helpen. Nu zijn ze rond de 7-8 maanden oud en 1 van de Mannetjes is waarschijnlijk door ouderdom overleden. De nakomelingen doen het geweldig en zijn echt een stuk gezonder dan de ouders.

Naar mijn idee zijn vooral dierenwinkel guppen gewoon enorm zwak en valt er altijd iets uit. Maar de nakomelingen doen het vaak wel goed en zijn vrij sterk.
 
In het algemeen zijn guppen wel vrij gemakkelijk te houden. Dat klopt! Doch zijn er ook gupstammen die met een gebruiksaanwijzing komen. Die dus weer niet zo gemakkelijk te houden en te kweken zijn. Dat kan ik dan uit eigen ervaring wel mee geven.

Guppen die van de winkel komen kunnen idd wat zwakker zijn. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Vergeet niet dat eer het bij de consument komt, dat de vissen al in een paar andere bakken hebben rondgezwommen waarvan de waterwaarden zeer waarschijnlijk al niet overeenkomen met dat bij de consument. Want je hebt eerst de fish farm, dan bij de groothandel, dan weer bij de winkelier om uiteindelijk in de bak van de consument te komen. Weet ook dat veel guppen die uit aziatische fish farms komen, dat die uit water komen die meer zout (uit preventie wordt dat gedaan) bevat dan dat wij ooit in een aquarium zullen willen doen. Ook de tussentijdse reizen (van fish farm naar de groothandel in het buitenland, van groothandel naar de winkel en van de winkel naar de consument. En vergeet niet dat ze in massa worden gekweekt waarbij selectie praktisch tot niet aan de orde is. Dit allemaal kan van invloed zijn op de kwaliteit van de gup als die uiteindelijk bij de consument beland. Jongen die uit dergelijke vissen geboren worden in onze bakken, zullen van meet af aan gewend zijn aan de omstandigheden die wij kennen. En zal men van het nageslacht dus meer profijt hebben dan van de ouders.
 
Ze gaan hier lustig rond, ziet de variatie bij de kleuren van deze vissen.
Caleidoscopisch zo snel als ze zwemmen.
Heel veel verschillende staartjes welliswaar geen supersluiers maar toch leuk hoor.
 
Bekijk bijlage 340709Ze gaan hier lustig rond, ziet de variatie bij de kleuren van deze vissen.
Caleidoscopisch zo snel als ze zwemmen.
Heel veel verschillende staartjes welliswaar geen supersluiers maar toch leuk hoor.
Zo'n gemengde bak heeft ook altijd wel iets. Ik heb hier ook wel een mixbak staan. Altijd dan weer een verrassing wat dar dan weer aan jongbroed uitkomt.
 

Terug
Bovenaan