gup gestorven


Ferre Christiaens

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2023
Berichten
154
Leeftijd
18
Locatie
Tienen (België)
Beste,
zoals sommigen al gezien hebben, heb ik een nieuwe bak opgestart met mooie guppy's.
Helaas is er eentje gestorven... Ze zaten er nog niet lang in dus het is "normaal" dat er is eentje zou sterven maar toch vraag ik even om jullie mening.
Wat er precies aan de hand is weet ik niet maar ik denk persoonlijk dat het iets intern is omdat het lichaampje normaal wit zag en nu aan een kant meer rood ziet.
Moesten jullie zelf een theorie hebben/ervaring dan hoor ik het graag!
Mijn waardes heb ik direct gemeten en zijn:

NH4: >0.2mg/l
NO2: +/- 0.05 mg/l
NO3: 25-50 mg/l
Alvast bedankt
Ferre
Trigger warning: dode vis
1701883630057.png

1701883637923.png

1701883644904.png
 
Ik denk niet dat de dode vis een verhoging geeft tenzij het een heel klein bakje is en de vis is nog lang niet vergaan. Sinds wanneer zitten de visjes erin en waarmee meet je de waterwaarden? Nh3/4 en no2 behoren inderdaad 0 te zijn.
 
Ja als je in 1x 16 Guppen gaat toevoegen dan is de belasting opeens veel hoger waardoor de bacteriecultuur zich eerst moet aanpassen en dat kan wat verhoogde waardes geven.
 
Het Aquarium is 4 weken geleden opgestart. Zaterdag de vissen erin. 16 guppen. Aquarium is 125 liter. Wat voor filter gebruik je en welke filtermedia?
De juwel flow die er jij zat en de skimmer zou ook nog eens extra water in de filter pompen. Qua filtermedia zitten er 1 pad filterwat, 1 fijne spons, 3 groffe sponzen en 1 zak met zo van die balletjes er in. Daarnaast kunnen de bacteriën zich ook zetten opnhet stuk hout dat er in zit en de verschillende stenen.
 
Persoonlijk zou ik een buitenfilter erbij zetten adviseren, ben er een fan van. Je vergroot de filtercapaciteit, filtervolume en je hebt meer opties. Het voordeel is dat het geen ruimte inneemt in je bak.

Guppen zijn levendbarende. Heb je vrouwtjes en mannetjes gekozen?
 
Persoonlijk zou ik een buitenfilter erbij zetten adviseren, ben er een fan van. Je vergroot de filtercapaciteit, filtervolume en je hebt meer opties. Het voordeel is dat het geen ruimte inneemt in je bak.

Guppen zijn levendbarende. Heb je vrouwtjes en mannetjes gekozen?
Ik heb een externe overwogen maar dat ging niet met het budget en achteraf gezien heb ik ook niet genoeg stopcontacten ahah.
Ik heb een goede verhouding mannetjes en vrouwtjes genomen.
Ik zou zeggen spaarzaam voeren en extra grote waterwissels tot de waterwaardes goed zijn.
Dit heb ik gedaan en vandaag nog eens de waardes getest na de deze wekelijkse waterwissel. Alles leek heel goed in orde.

Al de andere vissen doen het zeer goed. Er zijn duidelijke karakters van vrouwtjes die liever op de achtergrond blijven. Grotere mannetjes die de leiding nemen (en ook het meeste eten) en kleinere mannetjes die af en toe het toch te wagen achter een vrouwtje na te gaan. Grotere vrouwtjes heb ik zelfs als op hun strepen zien staan om andere mannetjes op hun plek te zetten.

De meeste vissen hebben duidelijk geen schrik meer van mij. De meeste komen naar de voorgrond als ik voor het aquarium sta/zit. Ze beginnen ook aan mijn hand te nibbelen toen ik met de slang in het aquarium zat!

Vandaag nog een 20 tal slakjes toevoegen en een paar drijvende planten!
Dank u wel voor alle reacties.
Ferre
 

Terug
Bovenaan