Grote Javavaren krijgt bruine vlekken en dode bladeren


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Hallo,

Ik heb inmiddels al wat Javavarens versleten. Op een of andere manier krijg ik ze niet lekker aan de praat.

Ik heb dus een grote Javavaren op een stuk hout gelijmd. Dit geheel staat in een 30 liter aquarium met garnalen. Nu krijgt deze Javavaren bruine vlekken (geen alg) en dode bladeren. Hoe zou dit kunnen komen?


Alvast bedankt
 
Heb je een foto hiervan en geef je ook plantenvoeding? Hoelang staat deze nu in het bakje en wat zijn daarvan de waterwaarden?
 
Op het moment even geen foto, die houden jullie van mij tegoed.

De plant staat nu ongeveer een maand in deze bak. Ik geef geen plantenvoeding en wil dit ook eigenlijk niet gaan doen. Prio ligt voor mij bij de garnalen. De waterwaardes (uit mijn hoofd) waren bij de laatste meting ongeveer een week geleden 0 nitriet en iets van 10 nitraat als ik het goed zeg. Verder waren de waardes gewoon standaard en goed voor Neocaridina garnalen.
 
Hij staat wel onder de lamp (onontkoombaar) maar het licht schijnt enkel van 17 tot 22:00 uur (dacht ik).
Ik neem aan dat je drijfplantjes hebt, mogelijk kan je daar wat mee spelen zodat het licht daar wat gedimd is.
 
Lijm je ook de wortels mee of alleen de rhizoom? Als je namelijk de wortels ook verlijmd kunnen ze daar geen voedingsstoffen meer mee opnemen.
 
Nee in principe lijm ik de wortels niet mee. Ik zoek gewoon een stevig punt en deze lijm ik vast. Er is volgens mij nog genoeg ruimte waar het water langs kan stromen.

Ik heb wel drijfplantjes maar niet zoveel, deze goed het overigens ook niet heel goed. Ik heb de Nevada of zo iets?
 
Wanneer de plant rechtstreeks onder het licht staat kan dat tot bruine bladeren leiden. Bladeren die boven het water uitsteken en in het volle licht staan drogen dan ook nog snel uit. Bruine bladeren kan je trouwen gewoon wegknippen. Het stimuleert de plant bovendien tot vernieuwing. Plantenvoeding, hoe weinig ook, is overigens geen overbodige luxe.
 
Ik heb in de 80cm met 2 T5 buizen ook deze plant tot het oppervlak maar zolang het maar onder het water zit heb ik al jaren geen last van buine vlekken. Dit kan je zien op de laatste foto in mn fotoalbum in mn onderschrift.
Stukken die erboven komen drogen snel uit en worden inderdaad bruin maar dat is logisch tegen de buizen aan.
 
Bij dezen een aantal foto's. Ook heb ik er een foto bij gedaan van een andere plant in deze bak die het ook niet echt lekker doet...

IMG_0095.jpeg
IMG_0096.jpeg
IMG_0098.jpeg
 
Misschien dat ze toch voeding missen en zelf heb ik daarom bij de garnalen enkel wat mosjes eigenlijk of een makkelijk Crypto.
 
Ik wilde ook geen plantenvoeding bij de gevoelige garnalen geven en daarom de keus ook om enkel wat mosjes te houden eigenlijk want anders zul je toch vaak tekorten gaan zien. Vooral als je iets meer licht erboven hebt.
 
Ik heb het licht pas al flink terug geschroefd van iets van 8 naar 5 of 6 uur. In het verleden Javamos gehad, ook die werd op termijn altijd bruin. Levermos doet het op zich goed alleen groeit niet tot nauwelijks... Mijn anubias doet het wel altijd goed en groeit ook redekijk vlot.
 
Ik heb als stengelplant belgisch groen in m'n garnalenbakje, waar ik ook geen voeding geef, en die ziet er ongeveer net zo uit als jouw stengelplant ;)
Heb volgens mij de "nep"levermos (weet nooit welke welke is) en die groeit hier heel langzaam.
Meest verrassende is misschien de Cryptocoryne wendtii bruin die nauwelijks groeit maar ook geen alg krijgt (das best bijzonder bij mij :D)
Misschien kun je nog een keer een Bucephalandra proberen.
 
Ik heb het licht pas al flink terug geschroefd van iets van 8 naar 5 of 6 uur. In het verleden Javamos gehad, ook die werd op termijn altijd bruin. Levermos doet het op zich goed alleen groeit niet tot nauwelijks... Mijn anubias doet het wel altijd goed en groeit ook redekijk vlot.

Ik denk dat 5-6 uur erg weinig is en zou niet onder de 8 uur gaan zitten.
 
Zelf zou ik toch wat voeding gaan geven. Het kost zo weinig, poeders bijvoorbeeld, dat dat toch geen probleem zal zijn?

Klopt Ben maar volgens mij is het een bak met garnalen en dan moet je voorzichtig zijn denk ik en al helemaal bij de gevoelige soorten ;)
 
Klopt Ben maar volgens mij is het een bak met garnalen en dan moet je voorzichtig zijn denk ik en al helemaal bij de gevoelige soorten ;)

Dat begrijp ik, John. Ik ben het ook eens met je. Daarom riep ik, ''toch wat voeding geven". Juist omdat er kennelijk, naast de Javavaren, ook andere planten in dat bakje staan is een weinig voeding niet verkeerd. En dan bedoel ik dus een gepaste hoeveelheid.
 
De reden dat ik dit topic aangemaakt heb is om vooral het probleem te achterhalen. Als het probleem blijkt een voedsel te kort dan kan ik inderdaad gaan nadenken over mogelijke oplossingen zoals plantenvoeding, minder planten of andere planten.
 
Even voor de goede orde Wouter maar is dit een bakje met garnalen en zo ja welke want bij de makkelijke soorten kun je vaak wel een halve dosis voeding toevoegen en dat is ook waar Ben op doelt denk ik.
 
Het kan ook wel ik heb toentertijd plantenvoedsel gekocht die garnaal vriendelijk zou zijn. Maar het heeft gewoon niet mijn voorkeur :juggle:

Het zijn trouwens Blue Dreams
 

Terug
Bovenaan