Grote fout gemaakt met carbo aanzien voor vloeibare voeding..


Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Berichten
425
Leeftijd
36
Beste dierenvrienden,

Ik heb deze week de schrik van me leven gehad m.b.t. mn lieve visjes.

Vorige week vroeg ik mijn vriendin om de 2 aquariums te voorzien van plantenvoeding. Nou heb ik ook nog een flesje carbo in de kast staan met hetzelfde uiterlijk als de vloeibare plantenvoeding. Je raadt het denk ik al..

Een week later zie ik me vissen vreemd doen. Ze happen allemaal naar lucht terwijl er geen aanwijzingen zijn op ammoniak, nitriet, slechte filter werking, ect. Eerst dacht ik dat mn oppervlakte beweging van het water niet goed was. Dus hiernaar gekeken te hebben en de luchtpomp aan gezet te hebben loste het probleem niet op. Dus ik heb een waterwissel gedaan en ben verder op onderzoek gegaan. Toen kwam het..

Ik doe het kastje met al mn aquarium spullen open en wat zie ik.. Het flesje met carbo staat vooraan.. ik schrok me rot en ben gelijk het water gaan verschonen. Van niet 1 maar alle 2 de aquariums.. wat een werk want ik doe dit met emmers en ik heb een 180 en 110 liter aquarium. Normaal gesproken doe ik op de 180 liter 36x pompen bij de vloeibare voeding. De carbo die ik ooit gekocht had maar al gauw lag te verstoffen is 1x pompen op 50 liter.. dus je begrijpt de ellende..

Wat ik ook al vreemd vond is dat in het 180 liter aquarium met co2 installatie er ineens draadalg begon te groeien. Normaal heb ik sinds de groene zweefalg (andere post) geen last van meer van alg. Het is me nu ook wel duidelijk waarom..

Het ergste van het verhaal is dat mijn mooiste vis (geel/goude sluierstaart) witte stip heeft waarschijnlijk. Hoogstwaarschijnlijk hierdoor opgelopen. Het waren eerst bobbeltjes op de kieuwen. Maar de bobbeltjes zijn wit geworden. Het zou uitslag kunnen zijn o.i.d. maar ik ga uit van witte stip omdat dit ook op de kieuwen kan beginnen en de stippen wit geworden zijn. Vandaag of uiterlijk morgen krijg ik ichtocell thuisbezorgd en kan ik het dus verhelpen.

Vraag 1: kan het zijn dat de vis gewoon uitslag heeft? De plekjes waren eerst zilver achtige bobbeltjes zoals de kleur van de huid van de vis. Deze plekjes zijn nu witte stipjes geworden. Het probleemgebied zit aan de buitenkant van de kieuwen. Later kan ik proberen een foto te maken..

Vraag 2: kan het kwaad om ichtocell toe te voegen aan het water ondanks dat ik nu niet zeker weet of het witte stip is maar ik vermoed van wel?

Groetjes nicktrix
 
Hierbij de foto's van de vis.

Graag extra advies..
 

Bijlagen

  • 20230315_063032.jpg
    20230315_063032.jpg
    110.8 KB · Weergaven: 49
  • 20230315_063048.jpg
    20230315_063048.jpg
    135.4 KB · Weergaven: 55
Ook denk ik er overna om alle vissen in de bak de kuur te laten ondergaan.. aangezien het een bacterie die erg besmettelijk is denk ik dat ik beter alle vissen in de bak laat en ichtocell daarna toevoeg..

Is dit een foute redenatie?
 
Witte pukkeltjes op de kieuwen kan ook duiden op paaipukkels. Carbo werkt normaliter snel uit en daarom moet je het ook elke dag toevoegen. Ik heb zo snel niet begrepen hoeveel er is gegeven per ongeluk en hoeveel maal de gewone dosis dit was.

Wat op de kieuwen zit lijkt me geen witte stip.
 
Witte pukkeltjes op de kieuwen kan ook duiden op paaipukkels. Carbo werkt normaliter snel uit en daarom moet je het ook elke dag toevoegen. Ik heb zo snel niet begrepen hoeveel er is gegeven per ongeluk en hoeveel maal de gewone dosis dit was.

Wat op de kieuwen zit lijkt me geen witte stip.
Er is 35x toegevoegt (pompflesje) op 1 dag wat normaal 3x pompen per dag is.. dit is inmiddels al een week geleden en hierna nog flink water verschoont.

Enig idee wat het anders kan zijn? De bultjes waren eerst huidskleur vis en gister waren ze ineens wit..
 
Ik zie foto's van paaipukkels en het lijkt wel sterk hierop..
 
Oke ik schrok even. Maar na nader onderzoek over de paaipukkels ziet dit er waarschijnlijker uit..

Goddank!
 
Ja dat dacht ik wel en dan is er niks aan de hand. Ik weet niet of je het samen gebruikt maar als je al co2 toevoegt (voldoende) dan zou ik geen carbo geven want dat heeft heel weinig meerwaarde omdat dit ook een koolstofbron is.
 
Die Carbo is er na een week echt wel uit gelukkig, zeker met water wissels.

Wat het wel kan zijn? Gezien je aangeeft dat je water ok is geen idee
 
Die Carbo is er na een week echt wel uit gelukkig, zeker met water wissels.

Wat het wel kan zijn? Gezien je aangeeft dat je water ok is geen idee
- Mn uitstroom van mn binnenfilter stond wat laag afgesteld. Dus weinig oppervlakte beweging.
- plotselinge draadalg groei omdat er dus een voedingstekort was
- nitraat was wel wat hoog dus ik moet minder voeren en vaker verschonen maar te weinig zuurstof hierdoor is een vraagteken

dat is het enigste wat ik kan verzinnen.

-Nitriet is 0
-Ph onder de 7 dus geen ammoniak wat ik begrepen had. Kan dit helaas niet testen maar het water ruikt ook niet raar. Is zuurstof tekort mogelijk door ammonium?
- filterwatten verschoont
- waterwissels gedaan
 
- Mn uitstroom van mn binnenfilter stond wat laag afgesteld. Dus weinig oppervlakte beweging.
- plotselinge draadalg groei omdat er dus een voedingstekort was
- nitraat was wel wat hoog dus ik moet minder voeren en vaker verschonen maar te weinig zuurstof hierdoor is een vraagteken

dat is het enigste wat ik kan verzinnen.

-Nitriet is 0
-Ph onder de 7 dus geen ammoniak wat ik begrepen had. Kan dit helaas niet testen maar het water ruikt ook niet raar. Is zuurstof tekort mogelijk door ammonium?
- filterwatten verschoont
- waterwissels gedaan
Het zuurstof probleem is nu ook niet meer aan de orde maar ik heb natuurlijk waterwissels gedaan, filterwatten verschoont en filteruitlaat hoger gezet. Verder heb ik tijdelijk algumin gebruikt omdat de draadalg mn waterpest "opeet". Dus de beluchting staat nu ook aan. Co2 was ook niet te hoog b.t.w.

Algumin gebruikt omdat de instellingen voor de bak wel goed zijn maar de draadalg in 1 week explosief gegroeit was door voedingstekort door bovenstaande verhaal.
 

Terug
Bovenaan