Groot aquarium verhuizen


Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
Het kan zijn dat ik binnen afzienbare tijd een andere woning kan krijgen. Groot probleem is het verhuizen van mijn volle aquarium van 160 x 60 x 60. Dat is flink beplant, met ongeveer 80 vissen er in. Ik heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken ... Gewoon flink wat emmers met vissen en planten, en zoveel mogelijk water, en dan gewoon domme kracht ?

Ik wil graag weten of er mensen zijn die ervaring hebben met zo'n verhuizing, en hoe ze dat hebben aangepakt. Verder ben ik benieuwd of er bedrijven zijn die dat verantwoord en vakkundig kunnen regelen: transport, opslag vissen, etc. Ik zou het aquarium ongeveer in dezelfde staat terug willen. Het opnieuw inrichten kan ik uiteraard zelf.

Wie kan me helpen ?
 
maandje terug me vision 450 gedaan dus heb ervaring :p

ik heb alle planten en vissen in 2 grote tempex bakken gedaan.
half gevuld met water en verwarming en beluchting erin.
ik zou geen open bakken gebruiken ivm omstoten of vissen die eruit springen.
al het water dat niet in de tempex bakken zat is door het riool gegaan en heb de filters zo lang mogelijk draaiend gehouden.

zodra de vissen en planten eruit zijn is het enkel een kwestie van leeg laten lopen en weg dragen (minimaal 2-4 man)

ik heb het meubel etc op een aanhanger gedaan met de rest van de spullen die verhuisd werden en het aquarium en vissen in de auto (zonder aanhanger) mee genomen om "stuiteren" en schudden etc te beperken tot een minimum
wel was het aquarium aan alle kanten ingepakt met verhuisdekens en tijdens de afdaling van de trap en de deur door lag de vloer bezaaid met dekens zodat het aqaurium geen schade kon oplopen mochten we hem ergens neerzetten.

als je vissen geen speciale eisen stellen aan het water zou ik geen moeite doen dit te verhuizen, meeste bacterien zitten in je filter(s).
zolang je filter(s) gevuld blijven (met water) is sterfte van je bacterien minimaal.

1 zeer belangrijke tip, zorg voor een nood aquarium voordat je begint.. heb al wat verhalen voorbij zien komen waar het mis is gegaan en dat de aquarium eigenaar enkel nog een bodemplaat over had..
 
En zorg dat je iets stevigs onder je aquarium houdt om het eventuele inklappen/scheuren van de bodem tegen te gaan.

Je kan eventueel ook een busje huren/lenen ipv een aanhanger. Kijk wel goed naar de afmetingen of dat alles erin past.
 
Mijn aquarium van 200x60x75 en kast opgehaald uit Den Helder. In een bus. Een aanhanger is tijdens het rijden veel minder stabiel en de kans op schade daardoor veel groter.
Van tevoren had ik bij de bouwmarkt een pak tempexplaten van 1m x 50x4 cm gekocht. Voldoende spanbandjes meegenomen zodat het vervoer geen problemen was. Alleen wisten we niet dat de bak 250 kg leeg was. En dat is voor 4 man best wel veel.....

Zuignappen voor glas kan je huren en kunnen erg handig zijn.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Bedankt zover !

En de bodem ? Laten zitten ? Mooie gelegenheid om er eens nieuw grind en zand in te doen, of het oude uit te spoelen, maar ik geloof er wel in dat een goeie bodem goud waard is. Mijn bak zal leeg ongeveer 80 kg wegen, met een kilo of 30 grind extra. Moet met een aantal mannen wel te doen zijn. Er zit al een multiplex plaat onder, en een plaat van 1 cm tempex.

Waar hebben jullie die tempex bakken vandaan ?
 
Gewoon het grint eruit halen. Ik vraagje af of het 30 kilo is, vaak is het veel meer.
Je neemt zo geen risico met de bodem van je aquarium.
Je spoelt de onderste laag van je bodem voordat je hem weer in je aquarium doet. Hoeft niet superschoon geworden. De bovenste laag van de bodem doorlopen je ook uit voordat je die weer terugdoet in het aquarium. Dat spoel je heel goed uit. Daarmee verminder je het zweefvuil als je je bak weer gaat inrichten.

Vraag aan Michel bij de Maanvis aan de Nieuwe Nonnendaalseweg of hij voor jou een tempexbox over heeft. Nieuwe vissen worden altijd door de leveranciers vervoerd in tempexboxen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ok, bedankt allemaal !
 
ik had mijn tempex boxen idd ook bij een aquarium speciaalzaak vandaan, kon ze kosteloos lenen.
 
voor alle duidelijkheid ik neem aan dat de vissen vervoerd worden in plasticzakken gevuld met water en zuurstof
en dan verpakt in de aangegeven tempex boxen

in het verleden deden we het als volgt als de bak niet leeg mocht hoge magazijn wagen meen ronde de 70 cm hoog daar op een dikke plaat multiplex ietsje groter als de bak
bak zoveel mogelijk water er uit hangt natuurlijk af van je formaat vissen
dan bak op de magazijn wagen paar spanbanden op de bak heen en rustig verplaatsen naar de verhuiswagen
daar zowel magazijnwagen en bak vast zetten met spanbanden en tempex deken over de bak en rustige naar de nieuwe locatie rijden
is natuurlijk alleen mogelijk als je de ruimte hebt om door deuren en zo voort te komen met het geheel
water werd weg gegooid immers is net meer als een grote verversing
oja bij lange ritten zetten we staanders onder de uitstaande delen van bak en vulde het water aan tot ongeveer 65 % van de inhoud
bij erg lange ritten werden de vissen apart vervoerd

dan nog een opmerking is je water kwaltijd op de nieuwe locatie het zelfde als de oude
dit kan namelijk voor behoorlijke problemen zorgen als dit niet zo is

groet

jaap
 
Een bak van 160x60x60 neem je 'gemakkelijk' met 2 mannen op(het is veiliger met 2 dan met 4)
Je legt onder en opzij van de bak piepschuimplaten en snoer alles met dekens ertussen vast.
 
wauw, hier heb ik echt lang over moeten doen om dit goed te lezen, geen enkele punt in deze tekst :eek:
 
Uiteraard kun je zien of er een bedrijf voor te charteren is ook. Eventueel een goede LFS bv. Informeren kan altijd.
 
je kan het zelf doen natuurlijk, maar zoals Maurice al zegt zijn er volgens mij ook verhuis bedrijven die speciaal aquarium verhuizingen aanbieden. met verzekeringen en al erbij mocht het fout gaan.

zelf doen is stukken goedkoper natuurlijk, alleen ALS het fout gaat heb je dikke (financiele) pech.
 
nou....
bij mijn vision 450 zat er geen verschil tussen laten verhuizen of een 2e hands te kopen qua prijs..
en als ik een 2e hands zou moeten kopen ter vervanging had ik nog een extra meubel ook :p
 
Ik heb ook de gelegenheid aangegrepen een "nieuw" aquarium te kopen (en meteen een stuk groter te gaan).
Het grootste dat ik wel met vissen verhuisd heb was een vision 260 en dat vond ik best een drama.
In mijn nieuwe huis daarom maar een andere bak geplaatst, van 180x60x60. Die moesten we met 5 man tillen en dat was krap aan.
Ik kan daarbij de slimme vervoerder van harte aanbevelen. De man die gestuurd werd incl. busje koste mij slechts 50 euro en hij hielp ons enorm. Hij had duidelijk ervaring in vervoeren van lastige zaken en dan merk je dat ervaring toch handig is. Verder natuurlijk gewoon een beresterke kerel die onmisbaar was bij de verhuizng van die bak die meer dan 200 kilo weegt.

http://www.deslimmevervoerder.nl/
 

Terug
Bovenaan