Groot aquarium veilig vervoeren


attobytes

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2008
Berichten
428
Locatie
Zoersel, België
Wat is nu de meest veilige manier om een groot aquarium (200x90x80) veilig te vervoeren? Ik heb een kleine vrachtwagen geregeld met open laadbak, is een deken op de laadvloer voldoende om het aquarium op te zetten? De kanten dan ook best opvullen met dekens tegen het schuiven?
 
En zorg met spanbanden dat ie niet om kan vallen. Bij voorkeur om het meubel de spanbanden.
 
Ik weet dat oud beheerder Ton met een paar sterke mannen en van die grote glaszuignappen hem naar een bus heeft vervoerd en ik zou zeker iets onder de bak leggen zodat er onder de bodem geen dingen meer kunnen liggen die schade kunnen veroorzaken.
Zo n bak weegt er best wel in moet je maar denken. Alvast veel succes.

Edit: volgens mij was @flipper34 daar ook bij en kan die beter zeggen hoe of wat.
 
Ik zat inderdaad te denken om pir isolatie platen onder de bak te leggen maar zou dat niet schuiven? Spanbanden is idd wel een optie moet alleen zien hoe je ze veilig kan bevestigen.
 
En niet vergeten om hoekbeschermers te gebruiken langs het aquarium als je hem vastzet met spanbanden
 
knip Edit: volgens mij was @flipper34 daar ook bij en kan die beter zeggen hoe of wat.
klopt de eerst keer bij de Verhuizing van Ton per bus op de vlakke laadvoer met een deken er onder en tussen bak en wanden op gevuld met stoelkussens
wel zorgen dat de vloer waar de bak op staat vlak en schoon is.
na Ton zijn overlijden de bak opgehaald op een open tendermaster een paar oude schuimmatrassen onder en tussen de wanden gezet en klaar
moet wel zeggen dat het niet zo eind was om te vervoeren en rustig gereden
eerste keer met grote glaszuignappen de bak verplaats met vier sterke bouwvakkers/dakdekkers
tweede keer getild met vier man zonder glaszuignappen.
maar dit was een bak van 60x60x200 die van jouw is behoorlijk groter ben bang dat ook het glas dikker zou er toch een paar man meer bij vragen.
vast zetten met spanbanden daar mee oppassen komt te gauw spanning op het glas te staan.
succes
 
Ik zat inderdaad te denken om pir isolatie platen onder de bak te leggen maar zou dat niet schuiven? Spanbanden is idd wel een optie moet alleen zien hoe je ze veilig kan bevestigen.
Ik zou in dat geval iets op het aquarium leggen, een houten balk in de breedte bijv. en daar overheen de spanband. Dan is de kracht op het aquarium alleen neerwaarts en de krachten die horizontaal werken komen dan op het hout te staan. Hiermee voorkom je dat de glazen wanden van het aquarium naar elkaar toe getrokken worden. Ik zou echter erg voorzichtig met spanbanden zijn en er niet teveel kracht op zetten.
 
Spanbanden zou ik ook niet doen. Komt al snel teveel kracht op plekken waar dat niet moet.

Het belangrijkste is dat de bak op een vlakke bodem staat. Dus geen knik of bobbel eronder.

De ruimtes voor, achter en naast het aquarium opvullen.

Ik zou wel een paar van die professionele zuignappen huren. Dat maakt het opakken een stuk makkelijker.
 
ik deed het met een aantal doeken en dat was het eigenlijk wel. Denk dat ik die rit echt doodsangst heb uitgestaan bij ieder drempeltje of gaatje in de weg, maar het is goed gegaan :)

Bij mij schoof de bak niet. Maar als je daar zeker over wilt zijn zou ik piepschuim ertussen stoppen om het schuiven te verkomen
 
Kleine update, het vervoeren is goed gegaan.
Op het metalen frame ligt een plaat betonplex, mag het aquarium gewoon op de betonplex of is een piepschuim/tempex echt een must?

Zijn het eerlijk gezegd vergeten en om de bak weer te gaan tillen zou ik willen vermijden .. Staat ook volledig waterpas.

Bedankt voor jullie feedback!
 
Kleine update, het vervoeren is goed gegaan.
Op het metalen frame ligt een plaat betonplex, mag het aquarium gewoon op de betonplex of is een piepschuim/tempex echt een must?

Zijn het eerlijk gezegd vergeten en om de bak weer te gaan tillen zou ik willen vermijden .. Staat ook volledig waterpas.

Bedankt voor jullie feedback!
Top dat het gelukt is (y)
wat dat tempex betreft tja de 1 zegt van wel dan ander zegt van niet :juggle:
zolang je betonplex plaat maar recht en vlak is lijkt het me niet noodzakelijk.
zelf heb ik dit onder de 250 zitten das meer voor isolatie als iets anders
002.jpg
 
Punt is dat ookal ligt er maar 1 zandkorreltje op die betonplexplaat dan gaat je bodem daarop barsten op termijn door puntbelasting, dat is de enigste reden waarom er tempex onder een aquarium geplaatst word, daar kun je ook een stuk vinylzeil voor nemen, zou het wel doen als ik jouw was
 
Bedankt voor de tips, zal niet makkelijk zijn maar ik zal het toch maar doen.. Zou je die zwarte matten ergens op lengte kunnen kopen? Aqualife verkoopt max 200x60 zag ik.
 

Bijlagen

  • 9C303E99-C5B7-407C-8B39-1FE4CC1FDDDF.jpeg
    9C303E99-C5B7-407C-8B39-1FE4CC1FDDDF.jpeg
    189.6 KB · Weergaven: 64
Zit dat ‘geraamte aan de onderzijde rondom en in het midden ook onder het glas? Dan ‘steunt‘ de glasbak daarin en heb je als het ware een zwevende bak in dat geraamte, dan zou ik me geen zorgen maken om een zandkorreltje die het glas kan raken.
of staat de bak ‘koud‘ op de betonplex plaat?
 
Zit dat ‘geraamte aan de onderzijde rondom en in het midden ook onder het glas? Dan ‘steunt‘ de glasbak daarin en heb je als het ware een zwevende bak in dat geraamte, dan zou ik me geen zorgen maken om een zandkorreltje die het glas kan raken.
of staat de bak ‘koud‘ op de betonplex plaat?

Onderzijde rondom en er zijn in het midden 2 steunen op het frame. De betonplex is inhet frame gevezen waardoor ik toch kleine spleten zie tussen de betonplex en het glas.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    275.5 KB · Weergaven: 65
  • image.jpg
    image.jpg
    108.8 KB · Weergaven: 62
Ik zet alles op tempex , ook mijn grote betonplex bak staat op 2cm tempex .
 

Terug
Bovenaan