groepen samen voegen


JurgenvZ

Well-known member
Lid geworden
4 april 2014
Berichten
160
Locatie
Roosendaal
Ik heb momenteel 2 clubjes van 8 japonica garnalen en deze zou ik graag samen willen voegen. Nu weet ik dat dit bij dwerggarnalen nog al eens mis wil gaan, maar hoe zit dat bij deze soort? heeft iemand hier ervaring mee?

Groet,

Jurgen
 
Heb het nog nooit gehoord van Japonica en kruisbesmetting want dat bedoel je waarschijnlijk.
Zou me er zeker in dit geval niet druk om maken omdat je ze zelf al hebt zitten of gebruik je ook absoluut niet hetzelfde netje voor de 2 bakken bv?
 
Dat is inderdaad wat ik bedoel.

Ik gebruik mijn instrumenten momenteel ook voor beide bakken. De ene groep van 8 is wel nieuw. deze heb ik afgelopen weekend gehaald. ik zou de andere oude groep over een aantal weken over willen zetten. deze oude groep heb ik al een aantal jaren.
 
heeft iemand hier verder nog ervaring mee?
 
Je zou anders ook nog Furanol kunnen gebruiken voor het samenvoegen. Dat wordt veel vaker hierbij gebruikt.
 
Doe steeds wat water uit de oude groep,bij de nieuwe groep.
Dan kan het water en hun daar aan wennen.
 
In geval van twijfel kun je inderdaad Furanol gebruiken, baat het niet dan schaadt het niet, althans.. heeft geen noemenswaardige nadelen.
Bacteri�le kruisbesmetting komt niet vaak voor zoals ik het begrijp, er zijn zat garnalenhouders die regelmatig groepen samenvoegen zonder maatregelen en zonder problemen, het blijft een beetje 'hit or miss'.
 
Zoals mark al aangeeft gaat het gelukkig meestal wel goed maar toevallig ging het bij een kennis die op het GEK zit verkeerd. Die had een paar honderd vrij hoge gradaties cr en cb in een bak van 1.50 en door een aankoop van de beurs toe te voegen is het merendeel gaan hemelen.
Dus die heeft er ook nu veel spijt van dat hij dit niet heeft gebruikt.
 
Thx voor de reacties. Nu weet ik dat japonica's best sterk zijn. bij dwerggarnalen zou ik dit risico niet nemen.

Op internet kom ik ook hier en daar het advies van Bertus tegen. dagelijks een kopje water uitwisselen tussen de bakken om de dieren aan elkaars bacteri�n te laten wennen. Dit lijkt me een vrij eenvoudige en veilige oplossing?

Furanol roeit de bacteriecultuur & slakken ook uit?
 
Flubenol roeit ook slakken uit maar Furanol alleen bacteri�n dacht ik uit mn hoofd.
 
JurgenvZ zei:
Thx voor de reacties. Nu weet ik dat japonica's best sterk zijn. bij dwerggarnalen zou ik dit risico niet nemen.

Op internet kom ik ook hier en daar het advies van Bertus tegen. dagelijks een kopje water uitwisselen tussen de bakken om de dieren aan elkaars bacteri�n te laten wennen. Dit lijkt me een vrij eenvoudige en veilige oplossing?

Furanol roeit de bacteriecultuur & slakken ook uit?

Of luchtslangetje, laten druppelen.
 
Het hoeven niet altijd bacteri�n te zijn denk ik maar het kunnen ook ziekteverwekkers zijn zoals de porceleinziekte. Ik denk niet dat bovenstaande dan werkt maar zo kun je wel andere garnalen besmetten volgens mij. Gevaar van kruisbesmetting loop je ook wanneer je andere vissen koopt.
 
ik heb gisteren een kopje water over gegooid in beide bakken. dit zal ik de komende week doen. daarna druppel ik ze rustig over en hou ik het in de gaten.

Aanvullende vraag, die niet echt bij dit topic hoort, maar wat jullie misschien wel weten. overleeft een volwassen helena het bij 10*Y. sidthimunki?
 
geen goed idee, staat op de rode lijst als bedreigd
 
Ik ging er even vanuit dat de TS deze vissen al heeft en er Helena s bij wilde gaan zetten :)
 
Ik heb de vissen al zeer geruime tijd en ze zijn gek op punt en poelslakken. Ik heb eerder wel eens gelezen dat ze van grotere soorten zoals volwassen appelslakken afblijven, maar ik twijfel over de helena. bij twijfel zal deze in het andere bakje blijven zitten.
 
Had ik toch goed gegokt dat je de vissen al hebt ;)
 
klopt inderdaad. Ik heb 10 stuks in mijn bakje en koop ze ook niet meer bij, maar als ik ze bij mensen tegen kom die er vanaf willen hou ik mij altijd aanbevolen.

overigens tot op heden geen problemen in mijn bakken. ik gooi iedere dag een half litertje over en breng de temperatuur van de kleine bak langzaam naar die van de grote. in de grote bak (400L) zal dat niet veel uitmaken, maar in de kleine (30L) wat meer :)
 
Hoi,

Ik voeg altijd furanol toe als ik nieuwe groepen samen zet of in een nieuwe bak zet, je zal hier door minder kans hebben op besmetting.
 
Dat gebruik ik ook als ik zou moeten samenvoegen.
 
ik wissel al bijna een week lang elke dag een halve liter water en zie vooralsnog geen negatieve effecten in beide bakken. Ik ga de overzet aankomend weekend plaats laten vinden.
 
ik heb de club van 8 maandag over over gebracht naar hun nieuwe huisje. vooralsnog lijkt het goed te gaan. Mijn Helena is nu de laatste Mohikaan vooralsnog.
 

Terug
Bovenaan