Groene zweefalg / witte waas (graag meekijken)


Wat bedoel je met een beluchter want als je bv een zuurstofsteentje gebruikt dan jaag je de co2 snel weer de bak uit. Een stabiele co2 is wel van belang maar verder is lichtgroen een mooie kleur.
Een beluchter met een zuurstofsteentje ja. Het co2 niveau steeg langzaam met de laatste instellingen. In 14 dagen steeg het co2 niveau van ongeveer 15 mg/l naar 25 mg/l. Ik gebruik de 20mg/l co2 indicator vloeistof, dus dat kan ik redelijk goed aflezen. Van een blauw/groene kleur naar een geel/groene kleur. De bellen bpm is bij mij niet precies genoeg instelbaar met de drukregelaar. Dus ik probeer de co2 nu preciezer af te stellen met de tijdklok. Ik heb hem nu 2 uur per dag korter ingesteld om te kijken of het co2 niveau stabieler blijft.

Het liefst heb ik dat het co2 niveau heel langzaam stijgt i.p.v. dat het langzaam zakt. Als het niveau langzaam stijgt dan gebruik ik namelijk de zuurstofsteen als het co2 niveau aan de hoge kant is, zo hoef ik niet aan de tijdschakelaar te komen en de sluierstaarten vinden de zuurstofbelletjes enigzins interessant. Als het co2 niveau langzaam zakt moet ik met de tijdschakelaar kloten om het goeie niveau bij te sturen en dat voorkom ik liever. Het zijn namelijk goedkope analoge tijdschakelaars en als je er per ongeluk tegenaan stoot dan kan dat al de instellingen veranderen zonder dat ik het door heb (is al gebeurd 😅), dus daar wil ik zo min mogelijk aankomen.

Ik heb de beluchting set compleet gekregen bij een 2dehands aquarium en op deze manier kan ik er gebruik van maken. Anders zou de set maar liggen te verstoffen in de kast. Daarnaast vind ik het leuk om dingen te testen en uit te proberen. Het blijft nog een beetje zoeken naar de te bewandelen weg met de mogelijkheden die ik heb 😎

De basis is al goed maar ik pas nog wel kleine details aan. Zo heb ik de co2 diffuser iets verplaatst. Nu zit de diffuser wat meer aan het begin van de waterflow cirkel bij de filter uitstroom. Ik heb de zuurstofsteen aan het einde van de waterflow cirkel geplaatst, bij de filter inlaat. Zo blijven de planten net iets beter co2 ontvangen als de beluchter aan staat denk ik en zo kan de co2 de langste afstand door het water afleggen. De planten die niet binnen deze weg van de co2 geplaatst waren heb ik herplant zodat ze nu ook in de co2 stroom geplaatst zijn.

Ik zal zometeen een verduidelijkende foto proberen te plaatsten van de huidige indeling..

Edit: foto met indeling toegevoegt. Super lelijk getekend maar wel duidelijk denk ik 😅
 

Bijlagen

  • 20230208_104608.jpg
    20230208_104608.jpg
    279.4 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
Ik heb gister avond de luchtpomp een uurtje of 5 laten draaien en het co2 niveau is duidelijk gezakt van lichtgroen tot normaal groen. De luchtpomp heeft z'n werk gedaan, super makkelijk btw. Nu kan het co2 niveau weer langzaam stijgen. Zo hoef ik de co2 installatie niet uit te zetten of hoef ik geen waterverversing te doen bij een hoger co2 niveau. Gewoon een paar uurtjes de luchtpomp aanzetten 1x per week ofzo. Dat zorgt denk ik ook voor minder drastische co2 niveau schommelingen
 
Maar ja ik weet niet hoeveel je ph varieerd maar teveel fluctuaties kunnen ook voor algen zorgen.
 

Terug
Bovenaan