Groene vijver


Aquavis

Member
Lid geworden
26 april 2024
Berichten
10
Leeftijd
26
Ha allemaal,

mijn vijver water is groen en je kunt er daardoor de vissen niet zien. Ik weet zelf niet meer hoe ik moet beginnen iemand tips?
 
Plaats een foto van de vijver
En wat voor techniek je nu gebruikt.
Hoe lang schijnt de zon op de vijver?


Mvg Ronald
 
Zit ongeveer 1200 liter in. Zitten nu twee pompen in (Oase Filtral UVC 2500) waarbij de lampen een paar weken geleden vervangen zijn
 

Bijlagen

  • 941D2E68-31B8-4A7F-AA95-AA5D9BF93BE4.jpeg
    941D2E68-31B8-4A7F-AA95-AA5D9BF93BE4.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 25
Weet je zeker dat de uv lamp brand?

Mvg ronald
 
Ja zeker vandaar dat ik het zo raar vind dat er geen tot weinig verbetering te zien is
 
Meschien kon jij wel ff wachten tot het aanslaat.
Of anders weer wat nieuws ofzo.
 
Meschien kon jij wel ff wachten tot het aanslaat.
Of anders weer wat nieuws ofzo.
hoe bedoel je precies?
Hij draait nu ongeveer een maand zo en ondanks dat ik dagelijks de pompen schoon maak (wat nodig is) weinig tot geen verbetering moet ik nog meer geduld hebben of moet ik er iets in gaan gooien ?
 
Vind het raar.
Je heb 2 pompen met uv lampen.
Dan had de vijver al helder moeten zijn.
Daarom vraag ik me af als de lampen wel branden.

Volgens de handleiding kan je het zien.

De werking van het UV-C filter is tegelijkertijd gemakkelijk te checken met een visuele functiecontrole.
 
Vind het raar.
Je heb 2 pompen met uv lampen.
Dan had de vijver al helder moeten zijn.
Daarom vraag ik me af als de lampen wel branden.

Volgens de handleiding kan je het zien.

De werking van het UV-C filter is tegelijkertijd gemakkelijk te checken met een visuele functiecontrole.
Ja zeker als ik ze aan zet in een emmer met schoon water dan zie je in de het licht branden dus vandaar dat ik weet dat ze het doen.
 
Strange.

Loopt het water wel langs de uv lamp?

Staat je vijver de hele dag vol in de zon?

Mvg ronald
 
Strange.

Loopt het water wel langs de uv lamp?

Staat je vijver de hele dag vol in de zon?

Mvg ronald
Het water loopt langs de lamp heeft geen andere keuze, vijver staat niet de hele dag in de zon, denk vanaf ‘s ochtends tot in de middag ergens
 
Heb je vissen in je vijver en zo ja voer je die?
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar heb er goede berichten over gehoord: strooi oester-of schelpengrit op een plaats waar stromend water langs komt. (Maakt het water harder en daar houdt zweefalg niet van).
Je kunt met een waterverversing (liefst met kraanwater, regenwater is te zacht) proberen de hardheid omhoog te brengen en de temperatuur naar beneden. Dit is uiteraard niet iets om zeer vaak te doen, maar misschien kun je daarmee het omslagpunt raken, zodat de algen niet meer in het voordeel zijn.
Meer (zuurstof)planten in je vijver die de overtollige voeding wegvangen.
 
Heb je vissen in je vijver en zo ja voer je die?
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar heb er goede berichten over gehoord: strooi oester-of schelpengrit op een plaats waar stromend water langs komt. (Maakt het water harder en daar houdt zweefalg niet van).
Je kunt met een waterverversing (liefst met kraanwater, regenwater is te zacht) proberen de hardheid omhoog te brengen en de temperatuur naar beneden. Dit is uiteraard niet iets om zeer vaak te doen, maar misschien kun je daarmee het omslagpunt raken, zodat de algen niet meer in het voordeel zijn.
Meer (zuurstof)planten in je vijver die de overtollige voeding wegvangen.
Er zitten vissen in die voer ik alleen wanneer de watertemperatuur boven de 20 graden komt (ongeveer) en dan kleine beetjes zodat alles wordt opgegeten. Ook water verversing al geprobeerd en heeft niets opgeleverd

Hoeveel zuurstof planten is nodig? Er zitten nu totaal 6 planten waaronder waterlelies die nu omhoog beginnen te kome, verder nog geen drijvende is dat misschien iets? Zo ja welke zouden jullie dan aanraden?
 
Zuurstofplanten zijn (bijv)

Soorten zuurstofplanten:

  1. fonteinkruid (Potamogeton)
  2. waterpest (Elodea, Egeria)
  3. hoornblad (Ceratophyllum)
  4. waterviolier (Hottonia)
  5. vederkruid (Myriophyllum)
  6. waterranonkel (Ranunculus)
Er wordt aangeraden om minimaal 5 planten per m3 (=1000 liter) water te gebruiken om je water helder te houden. Zuurstofplanten doen hun werk beter als het water wat harder is en gezien de regenval van de afgelopen maand is dat waarschijnlijk de trigger geweest. Vandaar ook mijn advies om oestergrit in je water te doen. Verder zou ik de vissen voorlopig eens in de 3 dagen een klein beetje voeren. Er zijn ook heel veel vliegjes, muggen en andersoortige beestjes te vinden in de vijver. Laat ze daar maar even naar opzoek gaan en eerst zorgen dat de hoeveelheid voeding voor de algen zo ver mogelijk daalt.

Overigens is mijn persoonlijke favoriet de waterranonkel. Kan zowel boven als onder water groeien en geeft schattige witte bloempjes.
 
Ha allemaal,

mijn vijver water is groen en je kunt er daardoor de vissen niet zien. Ik weet zelf niet meer hoe ik moet beginnen iemand tips?
Hallo, ik heb zelf een zwemvijver met goudvissen (al 8 jaar). Hooguit één keer per jaar kleurt mijn vijverwater ook groen. Ik pas nu al 8 jaar dezelfde - zeer betaalbare - methode toe, telkens met succes! Het luistert wel nauw. Koop waterstofperoxide (bv. ook bij bol.com), bijvoorbeeld van 3%. Dan voer je de volgende formule uit: hoeveelheid vijverwater x 0,0007 / percentage waterstofperoxide. In jouw geval (1200 liter) = 1200 x 0,0007 / 3 (indien je waterstofperoxide van 3% koopt) = afgerond 0,3 liter waterstofperoxide (een fles van 1 liter van 3% kost circa 12 euro). Mijn vijver bevat 22.000 liter water en daarom koop ik zelf waterstofperoxide van 12% : 22000 x 0,0007 / 12 = 1,25 liter. Ik heb deze formule zelf bedacht/berekend en ze klopt echt wel.
Neem een volle gieter water en giet daar de waterstofperoxide in. Goed roeren - opgelet voor huid en ogen (!!). Zet de eventuele luchtbubbels in je vijver 1 dagje uit; de pomp mag je aanlaten. Giet de gieter zacht uit en verdeel deze over je ganse vijveroppervlak - giet niet zelf in het eventuele plantengedeelte. Wacht nu circa 100-120 uur. De eerste 2 dagen merk je niets, vanaf dag 3 begint het stilaan en rond dag 5 is je water helder! Ik heb ook 25-tal goudvissen in mijn vijver en ik heb nog nooit vissterfte gehad. Na vijf dagen zwemmen we zelf ook weer in de vijver, zonder enig probleem. Ook mijn vijverplanten (vnl. gele lis) ondervonden nooit schade. Ik heb wel geen koi's - weet dus niet wat de impact hierop is, maar ik vermoed dat dit ok is, gezien mijn goudvissen en windes er geen last van blijken te ondervinden. Dit werkt echt - toch bij mij, de 7-tal keer dat ik dit al heb uitgevoerd (over 8 jaar). Doe dit best maar 1 of hooguit 2 keer per jaar. Nog even melden: waterstofperoxide bewaart hooguit (!) 1 jaar, daarna niet meer werkzaam. Bewaar fles goed afgesloten op donkere, droge en koele plek (bv. in garagekast). Deze methode is zeer betaalbaar en veel goedkoper dan al die dure en vaak niet werkende producten uit vijverhandels e.d. Waterstofperoxide is bovendien volledig biologisch afbreekbaar en je kunt het product ook goed gebruiken bij allerlei lastige reinigingsklussen, zoals vergeelde legoblokken of bloedvlekken etc. Google of chatgpt maar eens ook... Succes :) !
 
Laatst bewerkt:
De vijver staat waarschijnlijk voor het grootste gedeelte en gedurende de dag te veel in de zon en op het zuiden.Geef maar aan of dit de situatie is.
Best is om een vijver gedeeltelijk zon licht te geven, maar dat is niet voor iedereen haalbaar vanwege een / of locatie.
Een derde van het zonlicht per dag op de vijver zou betert zijn maar niet altijd uitvoerbaar.
 

Terug
Bovenaan