Groene punt alg


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Goede middag,

Ik volg alweer een tijdje de EI methode.
Ik heb alleen nog een beetje last van groene punt alg, verder groeit alles als kool op het land.
Wat kan ik nu nog doen om van die groene punt alg af tekomen of maak ik mij te veel zorgen om die punt alg?

Ik hoor het graag van jullie.

Grote groet,

Erik blom
 
Hoe hoog is je po4 waarde?? En graag ook de andere waarden.
Mooi dat alles goed groeit.
 
en wat is een tijdje

algen hebben veel tijd nodig om weg te gaan
 
Goed morgen,

Sorry dat ik zo laat reageer, meer ben ff weg geweest.
Ik zal morgen ff mijn waardes meten, maar als je de EI volgt hoef je toch eigenlijk geen waardes meer te meten?
Ik heb wel led verlichting en die brand 12 uur, nu lees ik hier op het forum dat de meeste op 8 uur zitten, 8 uur is dit niet teweinig?
Hoe laat gaat het licht dan aan en wanneer weer uit?( ik bedoel s'ochtend laat aan anders zit je s' avonds met een donkere bak).
Ik hoor het wel, alvast bedankt.

Grote groet,

Erik
 
Je zegt zelf dat je "een beetje" groene puntalg hebt en de rest als kool groeit. En je volgt de EImethode waarbij inderdaad een deel van de motivatie is dat je niet meer zou hoeven testen. Dus kun je ook even afwachten en doorgaan op de door jou gekozen weg. Enne een paar algjes horen er ook wel bij hoor..in mijn beleving ;)

Ik gebruik ook ledverlichting. Mijn hoofdverlichting staat aan van 13.00-22.00uur.
Merk ook dat de ledverlichting nauwelijks tot alggroei leidt.
 
meten van je water blijft wel handig
zo weet je of alles goed gaat met je doseringsplan
en of je voldoende co2 hebt

8 uur licht is zeker niet te weinig
zolang alles in evenwicht is kan het perfect
de kans op alg is zelfs groter als je langer belicht
 
Helemaal eens met Roosen. Ik volg ook de EI en belicht 8,5 uur ongeveer met van 12 tot 2 een pauze.
Dus van 9 tot 12 en van ongeveer 2 tot 8 uur.
Hoe meer en hoe langer je belicht des te meer er vraag is naar voeding. Als je de EI volgt kan het geen kwaad om toch af en toe eens te meten wat de waarden zijn. Ik doe het eens in de 4 tot 6 weken denk ik.
Ik weet ook niet hoeveel jij toevoegd en of je toch wellicht een foffaat tekort hebt.
Ook kan het liggen aan de stroming. Als deze minder goed is dan krijg je zgn "dode" plekken en daar kan je dan best nog algontwikkeling krijgen hoor. Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat je bij de EI niet hoeft te meten en dat je geen algen kunt krijgen. Het is van veel factoren afhankelijk namelijk.
 
als je geen meetset ter beschikking hebt of wenst aan te schaffen zal je je po4 gehalte hoger moeten toevoegen +3mg/l en je co2 gehalte opschroeven(goed vissen kijken of ze hierdoor niet versneld gaan ademhalen)
 
Omdat je bij het oplossen van een stockopolossing ook een fout kunt maken heb ik altijd een testset in huis. Na de eerste toediening uit de nieuwe fles met stockoplossing meet ik de waarden om te zien of er geen gekke dingen zijn gebeurd.
Er zijn al vaker mensen geweest die een fout maken bij het oplossen en dan kun je in het ergste geval rare dingen krijgen.

Maar opzich is wat Triple zegt correct en dan moet je hoger gaan zitten.
 
Tjonge, wat veel reactie al.
Dank daar voor.
Ik heb wel een test set in huis, dus zal morgen ff gaan testen.
Ook ga ik mijn licht terug schroeven naar 9 uur.
Stroming heb ik ook genoeg omdat alle planten bewegen, ook onder in de bak.
Morgen post ik ff mijn waardes.

Grote groet,

Erik
 
Kunnen jullie nog even zeggen om welke waardes het gaat, welke zijn het belangrijkst?

Grote groet,

Erik
 
Als je kijkt naar je puntalg dan moet je de po4 even na kunnen meten en verder is een no3 test bij de EI ook nooit weg.
Verder is het wel handig om je co2 te kunnen berekenen om de ph en de kh te weten.
Maar voor je probleem met de groene puntalg zou ik zeker de po4 test kopen.
 
Ik heb een test koffer waar alle benodigde testen in zitten.
Maar hoe zit het dan met de co 2?
Ik heb een dennerle co2 langeduur test, dat is toch voldoende?
Of moet je eerst de kh en ph testen om te kijken hoeveel co2 je toe moet voegen.

Grote groet,

Erik
 
zo een co2 continu test is een goeie indicator net als de ph-kh tabel.


een 3de oplossing om het co2 gehalte af te stellen is.
iedere dag 10% meer aan bellen co2 geven en goed de ademhaling opvolgen .
bij opmerken van versnelde ademhaling het aantal co2 bellen terug schroeven met 20%
 
Zoals Triple al aangeeft is het een goede indicator. Met de ph en de kh kun je via de tabel het denk ik iets beter aflezen al is dat ook aar een indicatie natuurlijk.
Hangt ook van het merk indicator af denk ik en het vermogen het af te lezen. Nu geldt dat ook voor de ph en de kh test natuurlijk.
 
Een hele goede avond,

Ik heb zojuist de test uitgevoerd en hier zijn de resultaten:

Po4 = 2,0 4,0 mg/l
No3 = 50 mg/l
Kh = 7
Ph = tussen 6,0 en 6,5
Co2 volgens tabel +/- 100 mg/l

Ik zie jullie reactie tegemoed.
Ik heb wel gisteren de wekelijkse waterwissel gedaan(50%), en dan ook gelijk mijn macro oplossing toegevoegd.

Grote groet,

Erik Blom
 
dat zou een co2 zijn tussen ongeveer de 65 en de 206. Dat is beide veeel te hoog. Dus de ph moet hoger.
Wat bedoel je met po4 2,0 4,0?/ Is het nu 2 of 4mg/l??
Ook de no3 is vrij hoog maar net toelaatbaar.
je volgt de EI dus ik vraag me dit af:
Hoeveel mg/l voeg jij wekelijks toe van de nitraat en de fosfaat??
Hoeveel liter is je bak en gebruik je co2/bio co2??

Ik denk dat je co2 veel te hoog is en de no3 ook vrij hoog.Een co2 van rond de 30 is meer dan genoeg zelfs als je co2 gebruikt.
 
Ik gebruik het volgende:

Gegenereerd weekschema voor de Estimative Index
U heeft aangegeven dat u een aquarium heeft van 120 liter en dat u ervaring op wilt doen met het zelf doseren van poeder. Met onderstaand schema gaat u van tevoren een bepaalde hoeveelheid poeders afwegen en oplossen in lauw tot warm (osmose-)water. In plaats van de droge poeders voegt u dan een deel van deze aangemaakte oplossing toe.
We raden wel aan dat u een nauwkeurige weegschaal gebruikt om de producten af te wegen. Een geschikte weegschaal kunt u terug vinden in onze webshop onder de categorie "Accesoires".
Recept voor de Makro oplossing:
- Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml. - Voeg 18,8 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
- Voeg 2,08 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
- Voeg 11,08 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
- Voeg 23,72 gram magnesiumsulfaat (MgSO4) toe
- Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.
Recept voor de Micro oplossing:
- Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
- Voeg 3,68 gram sporenelementen (CSM+B) toe
- Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml.
 
Dit voeg ik dan volgens die site toe:

Wat voegt u per week toe aan voedingsstoffen?
Op basis van het bovenstaand weekschema voegt u deze hoeveelheden wekelijks toe aan uw aquarium.
Ppm
Element
Omschrijving
24.00 ppm
NO3
Nitraat
3.00 ppm
PO4
Fosfaat
30.00 ppm
K
Kalium
0.50 ppm
Fe
Ijzer
12.81 ppm
S
Sulfaat
5.00 ppm
Mg
Magnesium
0.17 ppm
Mn
Mangaan
0.11 ppm
B
Borium
0.00 ppm
Mo
Molybdeen
0.01 ppm
Cu
Koper
0.03 ppm
Zn
Zink
1.37 ppm
dGH
Hardheid
 
Mijn aquarium is een lido 120
 
wat is de kleur van je co2 continu-test en hebben je vissen last van versneld ademhalen?
 
Maar als ik het goed begrijp gaat je ph toch omlaag naarmate je meer co2 toevoegd.
Ik heb een dennerle computer, die heb ik ingesteld op 6,5.
Ik ben het even kwijt nu, sorry.

Grote groet,

Erik
 
De kleur is geel, maar ik merk niets aan mijn vissen.
 
Ja dat is wat ik nu al bij 4 mensen lees. Ze krijgen allemaal een bepaald advies en dat is steeds 24 mg nitraat en 3 mg/l fosfaat terwijl er niet wordt gekeken hoeveel verlichting er boven de bak zit of dat men co2 gebruikt. Stel iemand doseerd geen co2. Dan vind ik die dosis vrij hoog die de calculator aangeeft.
Dan kun je in het geval dat er geen opname is op een po4 van 6 komen en dat is wel aan de hoge kant vindt ikzelf.
Jij hebt waarschijnlijk niet veel verbruik en dan doseer je wel telkens die hoeveelheden waardoor je nu op bv 50mg nitraat zit.
Ik denk persoonlijk dat met een stuk minder ook uit de voeten kunt.

Als je meer co2 toevoegd dan daalt de ph en komt er dus een hoger co2 gehalte in het water.
Daarom zei ik ook dat de ph omhoog moet zodat je co2 waarde minder wordt.

Ik denk dus dat je eigenlijk meer doseerd dan je nodig hebt in je bak.
Zelf los ik de poeders altijd op zoals op het zakje staat omschreven en dan dus iedere poeder in een aparte fles.
De gele kleur van de indicator geeft in ieder geval wel een hoog gehalte aan. Echt lichtgroen is al wel voldoende denk ik. Ik heb de kleur meestal op limoengroen staan.

Met een kh van 7 is een ph van 6.8 meer dan genoeg denk ik.
 
Erik Blom zei:
De kleur is geel, maar ik merk niets aan mijn vissen.

ook al merk je geen last bij je vissen zou limoengroen ruim moeten volstaan.
 
Goedemorgen allemaal,

Ik wil jullie bedanken voor alle reactie en oplossingen.
Ik ga hier zeker mee aan de slag, alleen wat zou nu de oorzaak kunnen zijn van mijn groene puntalg?
Kan dat ook komen als je teveel doseert?
Ik zal mijn co2 omlaag schroeven, dus als je het goed wilt doen wat betreft de co2, dan meet je eerst de ph en kh en aan de hand daarvan kijk je op de tabel wat je co2 moet worden.
Ik wacht het weer rustig af alvast bedankt voor alle hulp.

Grote groet,

Erik
 
Tsja, wat is nu de oorzaak van jouw groene puntalg... co2 meer dan genoeg, meer dan genoeg voedingsstoffen, belichtingsduur lijkt in orde....> dan misschien de watercirculatie? Overal genoeg stroming in je bak?
 
Mij lijkt ook alles in orde en ik zou net als Peter dan ook het meer zoeken in een wat minder goede stroming waardoor er dode plekken ontstaan zeg maar.
Wil je eens een totaalfoto plaatsen en een foto van de alg??
De resterende voeding heb je eerder teveel dan tekort.
 
Erik Blom zei:
Goedemorgen allemaal,

Ik wil jullie bedanken voor alle reactie en oplossingen.
Ik ga hier zeker mee aan de slag, alleen wat zou nu de oorzaak kunnen zijn van mijn groene puntalg?
Kan dat ook komen als je teveel doseert?
Ik zal mijn co2 omlaag schroeven, dus als je het goed wilt doen wat betreft de co2, dan meet je eerst de ph en kh en aan de hand daarvan kijk je op de tabel wat je co2 moet worden.
Ik wacht het weer rustig af alvast bedankt voor alle hulp.

Grote groet,

Erik

heb je foto's van je algvorming en je co2 continutest?

groene puntalg is normaal co2 of po4 tekort of combinatie ervan

je hebt ook nog groene stofalg en deze is eerder een overschot aan sporenelementen.


er zijn veel factoren die meespelen in het juist afstellen/controle van co2 en of de vissen er last van krijgen

-juistheid testsetje
-interpretatie kleur testsetjes of continu test
-afwijking meting ph-sonde
-schommeling hardheid
-o2(zuurstof)gehalte
-watertemperatuur
-andere vormen van aanzuren water(soils, turf, enz...)

-als je geen verschil in de ademhaling van de vissen zag viel je co2 gehalte waarschijnlijk nog wel mee.

-maar zowel je co2 continu-test als de ph-kh tabel geven aan dat je in de gevarenzone zit en bij het kleinste extra foutje ferm fout kan gaan.
 
Hierbij een paar foto's
599135ab10_0_82_foto.jpg

428572ab10_0_82_foto1.jpg

439811ab10_0_82_foto2.jpg

752322ab10_0_82_foto3.jpg


ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.
 
Hallo,

Ik heb gisteren een paar foto geplaatst, maar ik hoor verder niks meer.

Grote groet,

Erik
 
Als ik je waterwaarden bekijk dan is alles voldoende aanwezig. Ik zou denken dat er een probleem met je stroming is in de bak waardoor je dode plekken krijgt waar niet voldoende voeding komt.
Wat voor filter gebruik je en hoe is de stroming??
Bewegen de plantjes ook een beetje????
 
al zijn je foto's toch duidelijk en lijkt het op het eerste zicht groene puntalg vermoed ik dat de oorzaak iets verder gaat moeten zoeken.

want als ik het goed begrijp doseer je al een langere tijd op een hoog po4 gehalte van +-3mg/l en heb je ruim voldoende co2 dit zou normaal groene puntalg (gsa) moeten voorkomen.


ik zou het over een andere boeg gooien en behandelen als groene stofalg (gda)eens je dosis sporenelementen en nitraat 2/3 minderen.

dat net de traag groeiende (schaduw)planten als anubias ,javavaren ,echinodorus tenellus deze alg krijgen komt omdat de oorzaak zich mogelijk 2-6 weken eerder zich geeft voorgedaan en dat snelgroeier zo deze alg ontlopen(3-4weken oude groei is al weggesnoeid).
 
Ja hier kan Rinzo gelijk hebben.Het zou in de plantenvoeding kunnen zitten.
Echter heb ik een vraagteken omdat het via de calculator is berekend en dan doseer je niet heel veel over is mn ervaring.
Ik gebruik ook de poeders in beide bakken met de EI en ik doseer 3 tot 5x de aanbevolen dosis voor een standaard bak.
Ik heb zelf geen last van de dustalg maar ja geen bak is gelijk.
Als we verder geen reden kunnen vinden dan zou je dit kunnen proberen. Maar dan moet je goed opletten dat je niet een tekort gaat krijgen waardoor je weer een andere alg zoals baardalg gaat ontwikkelen.
Maar goed je moet iets dus dan heeft Rinzo wel een punt en dan kan het ook dustalg zijn ipv de puntalg.
 

Terug
Bovenaan