Groene gloed wel helder water


MirandaN

Member
Lid geworden
1 december 2023
Berichten
7
Leeftijd
38
Mijn dennerle 70 liter draait inmiddels twee maanden. Het water is helder, maar heeft wel een groene gloed. Ik vraag mij af of dit door de weerschijn van de planten komt en dus optisch is, of een andere oorzaak heeft. Ik voeg iedere week colombo plantenvoeding toe en een paar keer per week vloeibare co2. Water verver is 25% per week. Ligt voedingsbodem onder fijne grind. Geen zichtbare algengroei op steen, raam etc.
Zie bijgevoegde foto.
 

Bijlagen

  • IMG_6487.jpeg
    IMG_6487.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 70
Hmmm, toch geen zweefalg? Bij aquariums die nog in een opstart modes verkeren zie je dit vaker. In dat geval help water verversen wel met een goed voedingsschema voor je planten. Snelgroeiende planten bieden ook soelaas.
 
Hmmm, toch geen zweefalg? Bij aquariums die nog in een opstart modes verkeren zie je dit vaker. In dat geval help water verversen wel met een goed voedingsschema voor je planten. Snelgroeiende planten bieden ook soelaas.
Als ik foto’s van zweefalg op internet zie, dan ziet dat er veel dramatischer uit. Daarnaast zie ik geen “stukjes” zweven door het water. Het is namelijk wel helder.
 
Dan is het denk ik geen zweefalg of in een hele lichte mate. Kan het ook niet een kleurtje zijn door het hout? Vaak is de kleur lastig in te schatten.
 
Als ik foto’s van zweefalg op internet zie, dan ziet dat er veel dramatischer uit. Daarnaast zie ik geen “stukjes” zweven door het water. Het is namelijk wel helder.
Zweef alg, als het dat is, laat ook niet echt "stukjes" zien. Naar mijn idee zou het in een aanvangsstadium kunnen zijn. Maar dat zou je dan snel merken aan een toename. Maar een reflectie van je planten? Dat lijkt het me, voor zover op een afstand te zien, ook niet eigenlijk.
 
Als het zweefalg is zou levende watervlooien ook helpen, of is dit enkel theorie?
Vinden je vissen ook prima lijkt mij overigens.
 
Dan is het denk ik geen zweefalg of in een hele lichte mate. Kan het ook niet een kleurtje zijn door het hout? Vaak is de kleur lastig in te schatten.

Als het zweefalg is zou levende watervlooien ook helpen, of is dit enkel theorie?
Vinden je vissen ook prima lijkt mij overigens.
Soms gebruikt men inderdaad watervlooien maar ja als je vissen in de bak hebt dan zullen die snel zijn opgegeten.
 
Ik zou ook 50% wisselen. Water kan idd een kleur krijgen door de vissen of door het hout. En dan is het toch helder, geen zweefalg.
 
Om kleurstoffen uit het aquariumwater te verwijderen, kan je een zakje Saechem Purigen aan je filter toevoegen. Purigen haalt de kleurstoffen eruit maar doet niets aan de plantenbemesting.
 
Bedankt allemaal voor de fijne reacties! Ik hoop dat het nog van het hout is dan! Kan dit lang blijven? Ene stuk hout kwam nog uit het oude aquarium, is al een jaar oud, andere stuk is nieuw. Had niet gedacht dat het na weken in een emmer van te voren en daarna twee maanden in het aquarium nog kleur zou afgeven, maar klinkt logisch. Water is na wissel wel twee dagen wat meer helder en daarna weer die gloed. Ga wat grotere waterwissels doen dan en eens kijken naar dat zakje!
 
Bedankt allemaal voor de fijne reacties! Ik hoop dat het nog van het hout is dan! Kan dit lang blijven? Ene stuk hout kwam nog uit het oude aquarium, is al een jaar oud, andere stuk is nieuw. Had niet gedacht dat het na weken in een emmer van te voren en daarna twee maanden in het aquarium nog kleur zou afgeven, maar klinkt logisch. Water is na wissel wel twee dagen wat meer helder en daarna weer die gloed. Ga wat grotere waterwissels doen dan en eens kijken naar dat zakje!
Dit kan best lang blijven, ik heb ook nog steeds gelige gloed van hout wat al 1,5jaar in de bak zit. Misschien helpt over actieve kool filteren om de kleur de absorberen?
 
Ik vind het ook niet mooi maar ja, het hoort erbij. Het wordt, ooit, vanzelf wel minder
 
Je kan ook purigen gebruiken tegen de kleur. Actieve kool filtert namelijk ook chelaten eruit en dus je voeding.
 

Terug
Bovenaan