Groene, draadachtige algen


T

tgolske

Guest
beste forumleden,

eerst een kleine beschrijving van mijn aquarium:

Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
Een Juwel 240 (120cm) en draait sinds augustus 2012
Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
pH = 7,2 - NO3 = 0 - PO4 = 0,1 - KH = 13 - CO2 (automatische regeling met JBL controller) - Temperatuur 24�C
Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
Om de 7-14d, ongeveer 50%
Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Een paar druppels (4-5) JBL ferropol 24 per week
Voeg je CO2 toe aan het water?
Ja, via een automatische regeling. De controller voegt CO2 toe op basis van een kH van 13. Het streefdoel is 7,25 pH. Ik verglaag ook manueel de pH met een beetje eikenextract bij elke verversing van water.
Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
Ja, sinds de opstart in augustus vorig jaar
Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan?En hoe oud zijn de lampen?
Twee lampen, sinds de opstart ��n jaar geleden: Dennerle T5 54W Color Plus & T5 54W Special Plant. Ze staan 10 uur per dag aan.
Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Ik vermoed dat het om draadalg gaat. Het zijn lange, donkergroene draden die via de planten in het water hangen. Op de grindbodem liggen klusters van deze algen bij elkaar en op het hout staat ook een kleinere "bruine" algensoort.
Heb je een foto van je aquarium en de algen?
Kan ik voor zorgen indien nodig.
Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
we hebben 12-13 soorten staan.
Rotala Rotundifolia 3 stuks, Java Mos, Cryptocoryne 3 stuks, Cryptocoryne Lutea 3stuks, Java Varen 1 groot stuk, Lilaeopsis Novaezelandiae, Vallisneria gigantea 5 stuks, Limnophila Sessiflora, nog wat planten en drijfplanten daarnaast.
Hoe lang heb je dit probleem al?
het probleem is nu een maand aanwezig. Voordien hadden we ook wel wat algen, maar we gingen ervan uit dat we nooit een perfect algenvrij aquarium konden hebben. Het was altijd al vrij onzichtbaar, maar nu lijkt er een explosie aan de gang.
Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
Heb wat easycarbo toegevoegd en eveneens wat Nitraat bij de laatste twee verversingen.

Kan iemand wat hulp bieden over hoe ik dit probleem het best kan aanpakken?

Mocht het nuttig zijn, wij gebruiken (jammer genoeg) de binnenfilter van Juwel, maar de uitstrrom hebben we naar de linkerkant gebracht voor een betere circulatie. Recent hebben we de groffe en de fijne blauwe filterspons vervangen. Dit hebben we tezamen gedaan... (beter nioet, maar het was gebeurd voor we doorhadden dat het niet mocht en de aquariumwinkel heeft ons biets gezegd). De zwarte spons hebben we vervangen door een zakje met turf voor de GH naar omlaag te halen.

Laat maar weten indien u meer info nodig heeft.

Groeten
 
Het zou best kunnen dat de voedingsbodem begint op te raken na een jaar. Dan groeien de planten minder hard, en krijgen algen de kans te groeien.

Verder heb je een behoorlijke hoeveelheid CO2 in het water (ongeveer 25ppm) en je voegt plantenvoeding toe, maar je NO3 en PO4 zijn laag. Je planten missen dus die voedingsstoffen.
 
De kh(en vermoedelijk ook de GH) is wel ERG hoog voor een bak met CO2 bemesting.
Die zit beter rond de 3-5�dKh.
3/4e osmose gebruiken is in dat geval ook sterk aan te raden.

Die paar druppels ferropol24 zijn letterlijk druppels op een hete plaat.
Het is veel te weinig en bovendien bevat dit niet alle spoorelementen. Het is een supplement bovenop de gewone ferropol.

Zoals gezegd moet no3 en po4 meetbaar zijn. Maar vermoedelijk is dat nu niet de oorzaak van uw algen.
 
Hoe moet ik te werk gaan voor osmosewater? Het lijkt mij erg moeilijk om dit telkens met 120 Liter aan te kopen en te moeten gebruiken bij de verversing van mijn water... Is er geen makkelijkere manier om mijn KH (nu 13) en GH (nu 6) naar betere waarden te brengen? Of hebben jullie andere tips?
 
ideaal gezien zou mijn water op een pH van 6,8 moeten zitten, maar heb geen mogelijkheid om het zo laag te krijgen met enkel CO2 toe te voegen. Het kraantjeswater is nu eenmaal wat het is...
 
Met een Gh van 6 zou ik geen osmose gebruiken.
Maar die Kh zal omlaag moeten.
Door die KH toelaten dalen zal ook een deel CO2 vrij komen.

Heb je al eens de GH en KH van uw kraanwater gemeten?
 
ik ga dit dinsdag nog eens testen en posten. De Gh van ons water is steeds rond 5-6 en de Kh is jammer genoeg steeds 12-13...

Filteren over turf heeft nauwelijks of geen effect...
 
Hebben jullie een ontkalker staan misschien?
Veel ontkalkers verlagen de GH, maar niet de KH. Dat kan veel verklaren.
Niet-ontkalkt water in combinatie met regenwater zal dat probleem oplossen.
 

Terug
Bovenaan