Groene Alg incl foto


R

rtempert

Guest
Hallo,

Zie laatste tijd een beetje alg op de planten komen en op de bodem. dit is zeer lastig van de planten te verwijderen, en van de bodem kan ik er zo wel uitpakken.

Wie weet wat hier de oorzaak van is, en hoe het te bestrijden is?

pH waarde is : 7,0

hier 2 foto's :

488876rtempert_0_82_foto_1.jpg


861722rtempert_0_82_foto_2.jpg
 
Dat is enkel gissen zo.
Waterwaarden zoals no3 po4 fe zijn handig. Lichtduur en welke lampen ook.
Voeg je plantenbemesting toe?
 
Dat op de bodem is blauwe alg
 
dat is niet zo moeilijk blauwalg. meestal conclusie te veel voedings/afal stoffen in het water. water verversen en de bodem goed afzuigen.
 
Het lijkt mij (als ik goed kijk in het foto album) dat de bodem aan het dichtslibben/ rotten is. Daar kan blauwalg ook van komen..
Hoe lang zit de bodem er in? Komen er ook belletjes uit en stinkt het ook als je er wat in roert?
 
Moet het op de planten vettig zijn.
En de bodem,ja ,kan van dichtslaan zijn.
 
@inuz, nee zie geen belletjes en het stinkt ook niet als ik er in roer.
Bodem is denk ik net voor paar maand geleden opnieuw uitgespoeld.

Lampen branden altijd van 12 tot 22 uur.
Ververs elke week circa 25 � 30 liter.
 
Voeg overigens geen Plantenbemesting toe. verder heb ik de lampduur nu verkort van 14:00u tot 22:00u.
 
Dat is zeker blauwalg ja.

Edit: dat kan ook komen door een no3 tekort, dus eigenlijk moet je de waarden even laten testen en ze hier posten.
 
Wat is de waarde van no3?
Deze heb ik ook tijdens een bodem wissel te laag gehad.

En hierdoor is waarschijnlijk blauwalg ontstaan .( bron een ander forum)
Bij mij had ik het op een paar plekjes .
Ik ben toen 3 dagen op 30/ mg gaan zitten en was er toen binnen 5 dagen vanaf.

Ik gebruikte hiervoor nitro van easy life

Gr bob
 
Ja als de no3 te laag is dan kan dat de oorzaak zijn. vaak is het overbelasting en teveel vuiul zeg maar.
Ik zou dus graag de no3 waarde weten van de bak en zo mogelijk de resterende waarden ook. De lfs kan dit denk ik ook wel meten als je geen tests in huis hebt.
 
Hallo,

Volgens mijn test strip van JBL heb ik de volgende waardes :

No3 : 0 � 10
No2 : 0
GH : >7d
KH : 6 � 10d
PH : 7,2
Ci2 : 0

verder is het blauwalg bijna alleen maar aan de linkerkant van de bak te vinden. dus niet door de gehele bak.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
No3 is te laag, die moet naar 25, jammer dat je geen po4 hebt.
Blauwalg kan je het makkelijkst verwijderen met een fijn slangetje van een luchtpompje b.v.
Aanzuigen tot die loopt en de alg wegzuigen, het beste is echt om blauwalg elke dag te verwijderen de bak uit.
No3 is belangrijk, maar een te veel of te weinig van fosfaat ( po4) is minstens zo belangrijk.
 
Zo'n strip is natuurlijk niet bepaald nauwkeurig. Kan best dat de NO3 rond de 0 is. Dan kun je die net zo goed eerst eens richting de 10 brengen. Eigenlijk zou je nauwkeuriger waarden nodig hebben om iets nuttigs te kunnen zeggen over wat zou moeten.

Ik heb daarnaast je bak eens bekeken en daar staan bepaald geen veeleisende plantjes in. Lijkt me sterk dat een NO3 waarde van 25 nodig is. Sterker nog, afhankelijk van wat de PO4 waarde is breng je daar alleen nog maar meer onbalans mee in de bak.

Extra drijfplanten toevoegen kan een verstandige eerste stap zijn.

Lees ook dit eens:
- http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... #Post26205
- http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1053765

~ Ivo
 
Ivo,

dat de strip niet nauwkeurig is ben ik helemaal met je eens.
Hieruit kan ik alleen globaal zien of er echt iets mis is met het water.

Maar als ik het dus goed lees moet ik mijn NO3 verhogen? ga je links zo even lezen, bedankt!

Zit er wel aan te denken om er meer moederplanten in te doen, zodat er vollere planten in de bak staan.

hieronder een foto zoals het aquarium er nu bij staat :

629135rtempert_0_82_foto.jpg
 
rtempert zei:
Maar als ik het dus goed lees moet ik mijn NO3 verhogen? ga je links zo even lezen, bedankt!
Daarvan zeg ik dus: je kunt beter pas aan NO3 verhogen beginnen als je weet dat het nodig is - en dat weet je wat mij betreft pas met acurate waarden.
Ter vergelijk onze rimboebak: meer beplanting als de jouwe en die kan het prima af met een NO3 waarde die nog geen 10 is.

Je lading drijfplanten mag ook nog wel flink uitgebreid worden. Veel licht = veel vraag naar voeding = sneller tekorten = sneller algen.

~ Ivo
 
Ivo,

Dank voor je reactie. ik zal morgen even een testkoffer halen bij Veldhuis.
 

Terug
Bovenaan