Groei vissen


K

kizzrenate

Guest
Ik weet niet zo goed waar ik deze vraag neer moet zetten. Maar ik probeer het hier.

Vanaf eind september heb ik mijn aquarium 60L draaien. Echter lijken mijn vissen totaal niet te groeien.

Het volgende zit nu in de bak:
Dwerggoerami 2
Ringsnoekjes 8
Barbus Hulstearti 5
Lichtoogje 1
Otocinclus 6

(1 ringsnoekje, 1 hulstearti en 5 lichtoogjes dood)
Die laatste 5 kwamen uit andere winkel dan de gene die er nog in zit ;-)

Ik gaf ze altijd 1 keer per dag granulaat voer en af en toe wat diepvries voer.
Het water ververs ik iedere week. Maar dit kan denk ik ook wel om de 2 weken.
Waardes zijn altijd goed.

Nu geef ik ze 2 keer per dag voer maar wat minder.

Enig idee of de vissen nog zullen groeien. Ik snap er niks van?
 
Welke afmetingen hebben de vissen?
 
De ringsnoekjes vari�ren van 1,5cm tot 3cm
De hulstearti rond de 2cm waarvan er maar 1 gele vinnen heeft wat toch een teken is dat deze volgroeider is.

De goerami zijn 5cm ofzo. En de otocinclus ook tussen de 2,5 a 4cm

Dus allemaal kleine soorten. Maar ze zijn in verschillende maten de bak ingekomen vanuit de winkel want ze groeien toch.

De kleine exemplaren lijken dus niet te groeien. Zie ze wel eten.
 
Wat is de no3 waarde?
 
Als je uitgaat van de normale grootte van de vis dan heb je denk ik wel een drukke bak.
 
Wat dus betekend dat ze door de drukte niet de ruimte hebben om te groeien?
 
Eerder ligt mogelijk de oorzaak bij waterwaarden. Drukke bezetting is veel afval,doorgaans.
 
Zo ik ben even aan het meten geweest en heb mijn boeken erop na geslagen en andere media.

NO3 is 10mg/l
Niks mis mee dus.

Echter is mijn pH 8 en mijn KH 6
Als je dit in een tabel zet om CO2 te bepalen, blijkt dat ik maar een gehalte van 1,07mg/l heb.

Laatst had ik witte aanslag op mijn planten, heb toen de uitstroom van het filter net iets boven het wateroppervlak gezet. (Heb een binnenfilter)
De aanslag is nu weg maar de CO2 dus nog laag.

Heb nu de uitstroom echt in het water gezet.
Dacht mss ontsnapt er toch te veel via het oppervlak. Maar nu beweegt het oppervlakte niet.

Planten groeien verder goed.

Het is mijn eerste aquarium.

Alle waardes zijn verder goed. Kan het aan de CO2 liggen?
 
Hoeveel ververs je per week? Zou dit zeker niet om de twee weken gaan doen.
Hoe zijn de waterwaarden uit de kraan?
 
Kan ook aan het voer liggen. Ik zou wat meer levend / diepvried geven.
Witte aanslag is biogene ontkalking (idd te weinig CO2) . Alleen de hogere Ph die daardoor wordt veroorzaakt zou invloed kunnen hebben (weinig CO2 in mijn beleving zelf niet).
 
10 Liter per week.
Het is trouwens een 54L bak. Dus dat is bijna 20%

Dan maak ik gelijk de bodem schoon, doe de planten en het glas.

Ik denk wel dat ik de bodem te diep reinig want woel er wel wat in. Is het afzuigen van de oppervlakte genoeg?

En nu ik toch bezig ben.

Hoe moet de uitmonding van mijn filter nu staan?
Heb een biobox 2 en heb de uitmonding nu onder het wateroppervlak.

En hoe vaak moet ik de cartridges schoon maken?

Is over turf filteren geen optie?

Waardes kraan even snel met stripje gemeten en niet met de druppeltest.
NO3 0
NO2 0
GH 8
KH 6
PH 7,2
 
Ik denk ook weleens dat mijn vissen niet groeien, maar dan zie ik foto's terug van hoe ze in de bak kwamen, en dan zie je toch wel duidelijk verschil. Heb je dat al eens vergeleken? Of vergeleken met hoe ze er nu bij de LFS bij zwemmen en of die kleiner zijn?
 
In jou bakje zou je prima bio co2 kunnen overwegen hoor.
Pas dan wel op met een no3 van 0 want de planten zullen harder gaan groeien en meer voeding eisen.
 
Vergelijken is idd een goed idee. Moet er dan wel even een uur voor rijden aangezien de vissen in de beurt niet te koop zijn.

Vind zelf wel dat sommige echt klein blijven. Heb ze in verschillende maten meegekregen uit de winkel. En heb het idee dat de grote wel groter zijn. Maar de kleine echt achterblijven. Echt bij alle soorten.

Bio CO2 zorgt die ook voor ph daling?
NO3 is 10 in aquarium dus dat gaat wel goed.
 
Zit het verschil niet vooral tussen mannetjes en vrouwtjes? De maten die je noemt voor alle vissen zijn wel ongeveer de maximum maten die ze moeten halen behalve bij de B. hulstaerti. Bij Ringbandsnoekjes (E. annulatus) blijven vrouwtjes veel kleiner dan mannen en bij de Otocinclus blijven de mannen ongeveer een kop kleiner dan de vrouwen. Ze zullen langzaam maar zeker allemaal nog wel iets groeien, maar niet veel meer. Bovendien heb je ze pas enkele maanden en je ziet zelf je vissen elke dag, bij zulke kleine visjes is het verschil dan maar moeilijk te zien.
 
Bedankt voor je antwoord. Aan het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes had ik nog niet gedacht. Zou prima zo kunnen zijn aangezien ik niet weet welke vrouwtjes en mannetjes zijn bij deze kleine visjes.

Van de otocinclus zijn sommige zeker een kop kleiner.

Bedankt voor je reactie.
 

Terug
Bovenaan