Graven


G

George123

Guest
Gelukkig heb ik in mijn aquarium een bodem van 1 cm dik piepschuim met daarover grintfolie want anders had ik toch echt problemen gehad.
Voor de zoveelste keer ondermijnen de vissen mijn rotspartij .

lAMFoqPd2E77_kfZH1y1kfAGbG5y8WBT.jpeg
 
Jaja,sommige kunnen er wat van he.
Maar goed dat je er dus iets onder hebt nog.
 
kOIM-m8o7s79aEdOSW-S-yaNEuHqwIkm.jpeg


En ook van de andere kant.
Het wordt straks stutten
 
Bij dit soort vissen moet je de bodem als volgt indelen:

1) piepschuim
2) stenen opstapelen
3) zand erin

Dus nooit eerst zand en dan pas stenen doen.

Ik heb als tiener mijn vader ooit een halve hartverzakking gegeven met een 300 liter malawi bakje met basalt blokken wand, een stapeltje mbuna en een fikse stapel zilverzand onderop...
De mbuna hadden een compleet gangenstelsel gegraven onder de basaltblokken :oops:



PS ik zie dat je lavastenen en mbuna hebt, dat zou ik niet doen i.c.m. mbuna en vissen met een gelijk gedrag want die lopen dan het risico op verwondingen (slijmlaag, ogen). Die lavastenen zou ik er echt uit halen.
 
Ja dan liggen de stenen dus al op het piepschuim begrijp ik.
Dat heb ik nog nooit zo bekeken zeg. Goed om te weten dus.
 
Grappig om te zien. Er zijn aardig verschillende vissen welke wel van graven houden. Ik heb een tijd geleden van John een groep Lamprologus multifasciatus overgenomen en deze verplaatsen ook bergen zand. Ze gooien al het zand in een hoek van het aquarium, ik heb gisteren eindelijk eens foto's genomen ik zal die straks eens plaatsen.

Ook Lnummers maken graag hun eigen hol.
 
Ik had in het begin te weinig rotsen geplaats dus de uitbreiding kwam wel op zand te liggen.
Tja ik had beter het zand kunen weghalen.
Ze graven inderdaad gangen en diep.

Er was er ��n die zoveel zand had opgeblazen dat ik zelfs mijn pomp moest schoonmaken en de aanzuiging dus wat hoger heb geplaatst.

Aldoende leert men
 
Sc66_cjE7R_p40TqXYLe1REkEMO8Fs73.jpeg


Sc66_cjE7R_p40TqXYLe1REkEMO8Fs73.jpeg
 
Maanstenen ,27 kg, p.stuk. met ronde kanten onder.

Bv2vUbUMj5W0Ye4zuEcgEKdcqoiihCuR.jpeg

in opbouw, M.bunas.
 
Dit was, daarvoor, was de achterkant weggezakt,dus druppen.
4 uur snachts.
Hersteld en dikker blad erop.
_f22pSWYMeYyqGsmgzHKH0u2Qgl4hr0c.jpeg
 
@Bertus: De luchtvochtigheid van je huis is te laag voor je Ficus. Vandaar dat hij zo kaal is, dan weet je dat ook weer. ;)
 
hahahah. Toen was er genoeg vocht, ook op de vloer.
Staat op 55, Hygrometer in de kamer.
 
Deze planten (bomen) komen dacht ik uit het oerwoud en daar is de luchtvochtigheid gewoon hoger dan je ooit in de huiskamer zult krijgen. Bij bijna iedereen worden ze zo kaal.
 
Ludger zei:
Grappig om te zien. Er zijn aardig verschillende vissen welke wel van graven houden. Ik heb een tijd geleden van John een groep Lamprologus multifasciatus overgenomen en deze verplaatsen ook bergen zand. Ze gooien al het zand in een hoek van het aquarium, ik heb gisteren eindelijk eens foto's genomen ik zal die straks eens plaatsen.

Ook Lnummers maken graag hun eigen hol.

Hier een foto van mijn aquarium met de Lamprologus multifasciatus. Je ziet die grote bulten zand tegen het voorruit, deze bergen zand hebben de vissen daar heen verplaatst. Het lijkt wel of ze het liefst hun schelpen op het glas hebben liggen.

172678ludger_0_84_sam_2225.jpg
 
Dat is ook zo. In het wild komen ze namelijk geen zand tegen. Ze storen zich eraan en willen het weg hebben. Ze houden niet van graven, ze haten zand. Deze vissen hoor je zonder bodem te houden.
 
Jones zei:
Dat is ook zo. In het wild komen ze namelijk geen zand tegen. Ze storen zich eraan en willen het weg hebben. Ze houden niet van graven, ze haten zand. Deze vissen hoor je zonder bodem te houden.

Geen zand in het wild? Ze hebben daar geen glazen bodem in het meer hoor Jones ;) Zoek maar eens op tanganyika lake en je vindt wel foto's en filmpjes van onderwater, overduidelijk dat er zand ligt.

y38ErbnsPcde_W7P3wuT5O-wuB3DrGXi.jpeg
(Is een andere vis, maar omgeving is volgens mij vergelijkbaar)
shell-dweller-3.jpg


y38ErbnsPcde_W7P3wuT5O-wuB3DrGXi.jpeg


Andere Lamprologus boven het zand:

http://cache4.asset-cache.net/gc/135620 ... 8GUz2TQ%3D
 
Het ziet er mooi uit Bertus.
Ik heb 50 kilo zand in het aquarium liggen en zeker 150 kilo maanstenen een paar lavastenen
Maar dat was niet genoeg voor de achterwand dus ben ik verder gegaan met decostenen.
Ik wil het gewicht graag onder de 1000 kilo houden.

De vissen vinden de decostenen fijner omdat er veel gangetjes in zitten.
 
Wat een leuke foto's allemaal. Apart om te zien.

Groetjes Bengel
 
Niet waar L. multifasciatus voorkomt, Ludger. Zij leven op slakkenkerkhoven en kennen geen zand. Ze komen niet in het gehele Tanganyikameer voor h�, dus een filmpje of foto van een bepaald gedeelte hoeft niets te zeggen over de leefomgeving van deze soort.

Wat je op die foto's ziet is overigens geen zand, maar sediment.
 
Biotopen
In het Tanganyikameer zijn 6 soorten leefgebieden (biotopen) waar te nemen. Elk biotoop heeft zijn eigen kenmerken en bewoners, hoewel hiertussen ook enige overlap is. Van de verschillen in leefomgeving kunnen we ook afleiden waarom er zo'n grote vari�teit is ontstaan tussen de verschillende soorten.
De Brandingszone
In dit gebied is er continu golfslag, zodat de vissen die daar voorkomen zo sterk aangepast zijn aan de omstandigheden, dat ze bijna alleen daar voorkomen. Een voorbeeld van een dergelijke cichlide is Eretmodus cyanostictus.

De Rotskust
Dit gebied kan weer worden onderverdeeld in 3 zones:
rotsen zonder sediment (0-3 m. diep): hier liggen rotsen op elkaar en de kust loopt steil af. De rotsen zijn begroeid met een laag algen waartussen allerlei kleine dieren wonen (micro-organismen, kreeftachtigen)
rotsen met sediment (3-15 m. diep): deze rosten zijn vaak een stukje dieper te vinden: op deze rosten ligt ook sediment (bezinksel) afkomstig uit de hogere waterlagen. Door dit bezinksel groeien de algen minder goed op de rotsen.
ondiepe rotskust (0-6 m. diep): in dit gebied liggen kleinere rotsen in groepen of verspreid op een zanderige bodem. In dit gebied komt het meeste voedsel voor en derhalve de meest succesvolle cichliden. Veruit de meeste Tanganyika-aquaria zijn ingericht naar voorbeeld van dit gebied.

De Zandbodem
Hier vinden we hier en daar ophopingen van lege slakkenhuizen, die niet of nauwelijks oplossen omdat het water van het meer al een hoog kalkgehalte heeft. Een aantal vissoorten is deze slakkenhuizen gaan gebruiken als woon- en broedplaats. Een voorbeeld hiervan is �Lamprologus� brevis. Andere zandbodembewoners leven niet in en om slakkenhuizen, maar verzamelen zich in grote scholen op de egale zandvlakte. Hun gedrag en kleur maakt ze minder opvallend in het zand, en hun bouw maakt dat ze goed kunnen zien wat er in hun omgeving gebeurt. Xenotilapia ochrogenys is zo'n typische zandvlaktebewoner.

De Modderbodem
Dit soort bodem bestaat niet uit fijn zand, maar uit een ophoping van organische resten die aangevoerd worden door de rivieren. Deze resten zijn goed voedsel voor allerlei micro-organismen, die op hun beurt weer als voedsel dienen voor kreeftachtigen, insecten, schaaldieren, weekdieren en wormen. Voor veel vissen is hier dan ook genoeg voedsel te vinden. Neolamprologus kungweensis, een heel kleine cichlide, houdt zich hier op en bouwt tunnels in de modderbodems.

De Pelagische Wateren
Dit is het open watergebied uit de kust tussen het oppervlak en de zuurstofarme diepere waterlagen. Het hoofdvoedsel van de vissen bestaat hier uit plantaardig en dierlijk plankton. In dit water komen grote scholen vrijzwemmende cichliden voor, zoals Cyprichromis leptosoma of de niet-cichlide Lamprichthys tanganicanus, die op hun beurt weer ten prooi kunnen vallen aan rovers als bijvoorbeeld Haplotaxodon microlepis.

De Bentische Wateren
Ofwel: de diepzee van het Tanganyikameer. Dit zijn de diepere zuurstofdragende waterlagen van het meer. De lage zuustofspiegel en het vrijwel continue donker hebben van de daar levende dieren grote aanpassingen vereist. De sierlijke Benthochromis tricoti is een bekende bewoner van de diepere wateren.
 

Terug
Bovenaan