Grauwe huid en ademhalingsmoeilijkheden bij Killi's (met foto)


B

backplay

Guest
Wat is je bakmaat?
100x50x60

Wat zijn je waterwaarden?
22-23�
ph: 6,8-7
kh: 5
gh 10
nh4: 0,002
no2: 0,01
no3: 6,5
po4: 0,25

Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?

Eheim ecco pro 300. 750L/h
Elke week 30%.

Om welke vis(sen) gaat het?
Aphyosemion Australe/Kaap Lopez. Man en vrouw
Aphyosemion Australe Gold. Man en vrouw

Wat zijn de medebewoners?
Pseudepiplatys annulatus
Danio margaritatus
Aplocheilichthys normani
Macrobrachium lanchesteri
Caridina Japonica
blue rili

Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd?
Aphyosemion Australe Gold koppel bijgekomen.


Wat is het ziektebeeld? (beschrijf het zo precies mogelijk)

Toen het Aphyosemion Australe Gold koppel is toegekomen ademde de man sneller en zat nogal veel te hangen in de planten, maar was soms heel actief en at goed.
De vrouw had geen probleem om zich aan te passen.
Met het water was niets mis (zaken die te meten zijn).
Heb toen wat "Stress Guard" toegevoegd, in de hoop dat dit zou helpen.
Co2 en zuurstofgehalte in het oog gehouden, maar deze waren ook ok.
Contact opgezocht met de kweker om te weten te komen of er een groot verschil zat in waterwaardes, maar dit was niet echt het geval. Hij had iets harder water en een ph van 7,5.
Mits hij goed at en er buiten het ademen niets mis was, even afgewacht.
3 Dagen geleden deed hij niets anders als aan het oppervlak hangen en merkte dat zijn rug donkerder werd.
De Lopez vrouw begon ook een donkerdere rug te krijgen.
Nogal vage symptomen dus.
40% water ververst in de hoop dat dit zou helpen, maar helaas.
Volgende morgen was de Lopez man plots dood. Half opgegeten door de garnalen, dus niets meer van symptomen kunnen zien.
Paar uur later de Lopez vrouw dood.
De Gold vrouw was nu ook aan het oppervlak naast de man. Ze wouden niets van voer aannemen.
Op aanraden Esha2000 toegediend in de hoop dat het zich niet in de bak zou verspreiden. En een ander aquarium dat al een tijd draait, maar waar geen vis inzit, klaargemaakt als hospitaal.
Koppel Gold in een emmer gedaan en klein beetje Ectopur bij gedaan. Overgeheveld dmv de druppelmethode naar het hospital.
Man was al na een half uur dood.
Vrouw zit nu in het hospitaal aan het oppervlak hevig te ademen.

Dus in het kort:
Hevig ademen en grauwe plekken op de huid.
Gaat blijkbaar heel snel.
Treft alleen Koppel Aphyosemion Australe Gold en Kaap Lopez (momenteel dan toch).



Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)


Stress Guard
Ectopur
Esha2000


Heb je een foto van de symptomen?

Gold man:
987344_0_82_killi_m_01.jpg

434633_0_82_killi_m_02.jpg


Lopez vrouw:
264127_0_82_killi_v_01.jpg

922467_0_82_killi_v_02.jpg

De dikke buik is van de eitjes.
Garnalen hebben de vinnen al opgegeten.
Rode stippen zijn normaal.

Hoe lang kan een vis eigenlijk buiten het water blijven leven?
Het vrouwtje was namelijk dood volgens mij,ze bewoog alleszins niet.
Maar een uur nadat ik ze uit het aquarium heb gehaald zag ik de kieuwen zachtjes bewegen.
Is dit normaal of zit er misschien een beestje in de kieuwen?
 
Met een pH van hoog naar laag overwennen is er meestal niks aan de hand, denk dus niet dat de oorzaak daar ligt. Aleen dat je wel NH3/NH4 meet is niet goed en wellicht ligt daar de oorzaak, hoelang heb je erover gedaan met overwennen?
 
NH3/NH4 zit altijd in het water, in kleine hoeveelheden weliswaar.
Kan zeker niet de oorzaak zijn.
Doe er meestal 3h over om over te wennen.
Deze keer 5h.
Probleem is dat er iets is uitgebroken, wat weet ik niet.
 
Oke, ja hier is bij mij de NH3/NH4 altijd 0, vandaar mijn opmerking.

En de overige bewoners vertonen normaal gedrag? kan het niet zijn dat ze al wat tegen hun max leeftijd aanzaten? killi's leven meestal in aquaria een paar jaar maar met een hoge temperatuur in een aquarium leven sommige soorten aanzienlijk korter.
 
Vrouwtje Gold is ondertussen ook overleden.
Dat zijn dus 2 koppels Aphyosemion Australe op 48h.

@Yvonne53
nh3/nh4/no2 kan in principe nooit 0 zijn, anders zou er uiteindelijk nooit nitraat gevormd kunnen worden.
Onze testen zijn niet gemaakt om zulke kleine hoeveelheden te meten.
Bewoners uit de bak vanwaar ze kwamen hebben geen symptomen.
Ouderdom sluit ik ook uit, zou een te groot toeval zijn.
 
Ja wellicht dat die "stress guard" het ook bespoedigd heeft, dergelijke middeltjes komen in de natuur ook niet voor en de vissen hebben er dus geen weerstand tegen, ik heb altijd hele grote vraagtekens bij het toevoegen van middeltjes aan een aquarium.
 
Dikke vette kruisbesmetting.

Dit is een bacteri�le aandoening die heel vaak plaats vind na het bijplaatsen van vis.
Kenmerken zijn:
Hangen met geknepen vinnen
Grauwe waas over de slijmhuid
In erge gevallen hele stukken huid die los laten.
Moeite met ademen kan ook optreden, omdat de vis zwaar ziek is.

In lichte gevallen kan de vis zelf herstellen, in de zwaarste gevallen zijn de vissen binnen 8 uur dood.

Treed op als soorten bijgeplaatst worden bij soorten die nauw verwant zijn aan elkaar.
Komt heel veel voor bij guppen en discus, maar ook andere soorten zijn er niet van gevrijwaard.

Kuur: antibiotica i.c.m. met 2 gram zout of FMC ( dosis zoals voorgeschreven in de bijsluiter)
 
Bedankt Marc!
Enig idee over welke bacterie het gaat, of zijn er meerdere die dezelfde symptomen geven?
Kunnen andere vissen besmet zijn zonder symptomen, en als hun weerstand lager word is er dan kans dat het uitbreekt?
Zit het ook in het water?
Antibiotica in de bak doen is echt een allerlaatste oplossing, geen zin om al mijn lagere dieren te verliezen en eruit halen is geen optie.
Bak is zo dicht beplant samen met hout en stenen dat er echt niets uit te halen is.
Welke antibiotica stel je voor?
Alle besmette dieren zijn al dood.
 
backplay zei:
Welke antibiotica stel je voor?
Alle besmette dieren zijn al dood.

Voor nu hoef je niks te doen, alleen als je nieuwe dieren inbrengt, zou ik voor de zekerheid een doosje bactopur direct of furanol naast het aquarium leggen.
 
ok, bedankt.
Er word van de week een dissectie gedaan op de vissen, zo weet ik zeker wat er aan de hand is.
 
Kan het kloppen dat de Furanol niet meer verkrijgbaar is? Deze zou zijn vervangen voor de Ektol bac van JBL, klopt dat?

De Furanol had als werkende stof Natrium Nifurstyrenat.

De Ektol bac heeft als werkzame stoffen:
Ektol bac (K1) 100 ml bevatten: Benzalkoniumchloride 700 mg,Methyleenblauw 480 mg

Ektol bac (K2) 100 ml bevatten: Polyvinylpyrrolidon-jodium 8000 mg


@Marcje1968: Weet jij hier meer van?
 
Er zijn een paar wetgevingen veranderd, heb een vermoeden dat het daardoor komt.
Er zijn meerdere producten die van samenstelling zijn veranderd en/of niet meer verkocht mogen worden in de dierenwinkel.
 
Antibiotica mag niet meer verkocht worden, tenzij de fabrikant een vergunning ervoor heeft.
In de praktijk heeft alleen sera een vergunning om bactopur direct te mogen verkopen aan de consument.

Antibiotica is officieel wel gewoon bij de dierenarts te verkrijgen.
Op zich een goede verandering, omdat te pas en te onpas antibiotica gebruikt word en er resistentie kan ontstaan.
Alleen de branches die veel antibiotica gebruiken, vallen zoals gebruikelijk buiten de regeling, omdat zij al jaren hun medicijnen via dierenartsen krijgen.

Net als de lijsten die nu in de maak zijn voor de diersoorten die gehouden mogen worden is het wetgeving die voor de uiterlijke schijn is .... net buiten het zicht is gewoon alles nog te krijgen en word het ook massaal gebruikt.

Om nog even op die lijsten te komen welke dieren wij zouden mogen houden .... alleen nederland wil deze lijsten hanteren, de rest doet niet mee.

Op en top onze nederlandse regering ...... wil ik een bepaald dier hebben, rij ik toch even naar ons buurland ?
 
Tja zucht zo werkt het hier helaas.....

Indien nodig, welk soort/merk antibiotica kan je dan het beste aan je dierenarts vragen voor in het aquarium te gebruiken?
 
De meeste dierenartsen kunnen wel aan oxytetracycline komen, dit werkt prima bij vissen.
Is goed te combineren met fmc of zout.
 
Goed om te weten. Is dit beter dan de standaard spullen zoals Bactopur Sera en Bactyfec Colombo? Wat is dan de dosering met de oxytetracycline? Hoeveel ml/gr per hoeveel liter water?
 
OTC is niet beter, maar soms werkt de ene antibiotica niet en wil een andere wel zijn werk doen.
OTC doseer ik tussen de 4 en 6 gram per 100 liter.

Vrij vertaald een afgestreken soeplepel per 100 liter gebruik ik meestal.
Maar 1 ding is wel belangrijk ..... licht uit en bak afdekken, hoe minder licht erbij des te beter.
 
Blijf dat altijd moeilijk vinden. Als je echt wilt weten welke antibiotica het beste werkt zal je een antibiogram moeten laten maken, zodat je zeker weet dat je de juiste antibiotica kunt gaan gebruiken. Echter hier zitten nogal wat kosten aan en meestal wil je ook gewoonweg zo snel mogelijk iets gaan ondernemen.

Wel ooit een vis met buikwaterzucht genezen door injecties Baytril bij het dierenhospitaal. Dus daar heb ik goede ervaringen mee maar het is een hele onderneming om 5x met een vis op en neer naar een dierenhospitaal te rijden... :rolleyes: :D
 

Terug
Bovenaan