Grasmat op grind (zonder voedingsbodem) mogelijk?


Norbert92

Member
Lid geworden
22 juli 2023
Berichten
17
Leeftijd
31
Is het mogelijk om een grasmat te laten groeien op een grindbodem zonder voedingsbodem.
Ik wil dat het horizontaal uitlopers krijgt onder het grind en dat er een grasmatje ontstaat na verloop van tijd. Vaak zie ik dat ze dergelijke grasmatjes krijgen dmv de dry-start methode. Daarbij gebruiken ze uitsluitend een voedingsbodem. Maar is dit echt noodzakelijk om een grasmat te krijgen of kan het ook ondergedompeld met grind, co2, voldoende licht en vloeibare plantenvoeding.

Zie foto’s. Het gras licht er een week in.

Specificaties van mijn aquarium:
- 40 liter (44,2 x 27 x 37,4 cm)
- Ledverlichting (12 Volt, 5 Watt) (7 uur per dag via tijdschakelaar)
- CO2 (JBL ProFlora CO2 Bio Set 40-80 liter)
- Binnenfilter (Aquaflow 100 van SuperFish)
- Verwarming (100 Watt)
- Grindbodem (1-3 mm)
- Grassoort bodem (Eleocharis Pusilla)
- 2 guppen (indraaien)
- Aquarium draait 3 weken

Tip?
 

Bijlagen

  • IMG_3586.jpeg
    IMG_3586.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 44
  • IMG_3599.jpeg
    IMG_3599.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 36
  • IMG_3592.jpeg
    IMG_3592.jpeg
    2.3 MB · Weergaven: 36
  • IMG_3593.jpeg
    IMG_3593.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 36
  • IMG_3583.jpeg
    IMG_3583.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 40
Ik lees net dat je verlichting slechts 5W is op 40 liter en dat is vrij weinig dus ik hoop dat de bodembedekkers het gaan doen.
 
Ik lees bij Azaqua dat de lichtbehoefte 20-30 lumen is en ik denk dat je daar niet aan toe zal komen.
 
Nope, dat is een bijna onmogelijke opgave op een grindbodem. Het kan wel, maar helaas niet jou specs.
Het gaat gewoon 100x makkelijker met een goede aquasoil.

Een drystart om een mooie tapijt te maken is niet altijd nodig. Maar je krijgt wel betere resultaten en minder melting met een DS.
 
het bakje wat je nu gebruikt is prima; voor een eenvoudig aquarium met wat visjes en een paar plantjes.
Wil je de lat wat hoger leggen met een grasmatje, mooie gekleurde plantjes heb je toch echt andere spullen nodig.

Licht kun je niet zomaar veranderen want dat zit meestal geïntegreerd in je kap. dat word dus de kap verwijderen als je een andere LED wilt.

Het beste advies wat ik je kan geven is: je moet weten wat je wilt! Wat is jouw voorstelling van een mooie bak? De vissen, de planten?
Als jij geen concreet idee hebt van wat je wilt dan gaat het resulteren in veel verandering en aanpassingen tesamen met veel irritatie en teleurstelling.
 
Code:
Nope, dat is een bijna onmogelijke opgave op een grindbodem. Het kan wel, maar helaas niet jou specs.
Het gaat gewoon 100x makkelijker met een goede aquasoil.

Een drystart om een mooie tapijt te maken is niet altijd nodig. Maar je krijgt wel betere resultaten en minder melting met een DS.

Dit was het antwoord dat ik zocht. Op het internet kon ik geen antwoord vinden op mijn vraag.

Opvolging:
- Grindbodem vervangen voor aquasoil.
Vraag: welke aquasoil raad je aan en waarom?
- Ledverlichting vervangen voor een sterkere en de kap eraf halen of een nieuwe aquarium kopen.
Vraag: hoeveel watt?
 
Het liefste die van Tropica., die zit in het topsegment. Neem de Powder versie omdat het maar een klein bakje is. Een zak van 9 liter ik wel voldoende.

Belichting: Altijd een LED met overcapaciteit, een dimmer en een combinatie van WRGB led. Dan gaat mijn voorkeur uit voor een Twinstar S-serie of Chihiros. Deze zijn te koop in maten die bij /op je bak passen en dan heb je vanzelf de juiste.
Maar dan moet je wel de lichtkap eraf slopen
 
het bakje wat je nu gebruikt is prima; voor een eenvoudig aquarium met wat visjes en een paar plantjes.
Wil je de lat wat hoger leggen met een grasmatje, mooie gekleurde plantjes heb je toch echt andere spullen nodig.

Licht kun je niet zomaar veranderen want dat zit meestal geïntegreerd in je kap. dat word dus de kap verwijderen als je een andere LED wilt.

Het beste advies wat ik je kan geven is: je moet weten wat je wilt! Wat is jouw voorstelling van een mooie bak? De vissen, de planten?
Als jij geen concreet idee hebt van wat je wilt dan gaat het resulteren in veel verandering en aanpassingen tesamen met veel irritatie en teleurstelling.

Ik wil een aquarium (60 liter uiteindelijk) in minimalistische Iwagumi style (rotsformatie met groene volle grasmat zonder deadspots).
De nadruk moet liggen op de inrichting van de bak (landschap) die mooi contrasteert met de vissen (kardinaal tetra schooltje van 10).
Onderhoud moet makkelijk zijn.
 
Het liefste die van Tropica., die zit in het topsegment. Neem de Powder versie omdat het maar een klein bakje is. Een zak van 9 liter ik wel voldoende.

Belichting: Altijd een LED met overcapaciteit, een dimmer en een combinatie van WRGB led. Dan gaat mijn voorkeur uit voor een Twinstar S-serie of Chihiros. Deze zijn te koop in maten die bij /op je bak passen en dan heb je vanzelf de juiste.
Maar dan moet je wel de lichtkap eraf slopen.

De bak kan ik er gewoon af halen, hoeft dus niet gesloopt te worden. Maar genoeg huiswerk dus. Bedankt voor je bruikbare antwoorden.
 
Ik wil een aquarium (60 liter uiteindelijk) in minimalistische Iwagumi style (rotsformatie met groene volle grasmat zonder deadspots).
De nadruk moet liggen op de inrichting van de bak (landschap) die mooi contrasteert met de vissen (kardinaal tetra schooltje van 10).
Onderhoud moet makkelijk zijn.
Ik ben een groot fan van Iwagumi, de eenvoud maakt het bijzonder. Het is wel de moeilijkste vorm van aquascapen.
Heb er een keer een how-to video over gemaakt, misschien heb je er wat aan:

 

Terug
Bovenaan