Graag avies Ledverlichting.


H

haatweeoo

Guest
Ledverlichting.

Dag allemaal.

Momenteel heb ik een bak van 60 h x 50 b x 120 l.

Bovenop de stabilisatie strips liggen 5x TL5 van 38 watt per buis.

Het is een rijk beplant gezelschaps aquarium.



Ik wil de TL totaal vervangen door led.

Graag zou ik zons- op en ondergangen simuleren,en eventueel ,maar dit is niet noodzakelijk, met aangepaste kleuren.



Het geheel moet plu&play zijn.

Ik heb wat rondgekeken bij HVP.



Wie kan een passend advies geven?
 
Of het passend is? Dat weet ik natuurlijk niet maar zelf gebruik ik JMB. Mijn verlichting wordt geregeld door een zelfbouw aquarium computer, geen plug and play dus. Maarde mensen van JMB leveren ook bijpassende controllers. Je hebt evenals ik een plantenbak. Daarom zou ik gaan voor leds die gezien de hoogte van je bak (60 cm.) voldoende ver kunnen doordringen. Je moet dan denken aan 3 Watt powerleds. Een verder advies van mijn kant zou zijn; focus je eerst op de kwaliteit van het product dat je wensen aankan en niet op de prijs. Al te vaak leidt dit tot teleurstellingen.
 
Ik heb zelf de eheim powerled fresh plants. Je kan de kleuren apart instellen, en sowieso alles instellen zoals je wil, maar ook een echt plug&play voorgeprogrammeerde ‘dag’ met zonsop- en ondergang gebruiken.
Ik had al eerder eheim led en dat bevalt prima. Best duur maar wel kwaliteit en mooi licht. Ik vind alleen de controller vrij hopeloos....het programmeren is een eitje maar het bewaren van een ingestelde dag en die weer veranderen later is moeilijk. Dat hoor ik ook van anderen :mad:. Maar over all ben ik vooral tevreden!
 
HVP
JMB
Aquatlantis Easy LED
Eheim
DIY

https://www.aquascaping-blog.com/2592/aquarium-led-verlichting

En zo is er nog heel veel meer info hierover te vinden.

Maar ik ga mee met wat al eerder is aangegeven, ga voor kwaliteit, investeer nu en zorg voor iets goeds, dimmen kan altijd en de kans op spijt is in verhouding minimaal ten opzichte van een budget keuze.

Ben zelf bezitter van JMB en Easy LED. Ben erg tevreden met het licht van de Easy LED. Vind het mooi, prettig instelbaar via een TC-420, maar weet niet hoe de lange termijn duurzaamheid is (10 jaar), maar dat weet ik van geen enkel merk nog......
 
Vind de blog van Gilles een Btje jammer eigenlijk..
RGB strips zijn eigenlijk niet egt geschikt, alleen in combinatie met witte leds werkt het om een beetje de kleur te mengen naar smaak maar niet geschikt als hoofd verlichting..

Ook het ochtendrood en de blauwe maan enzo moet ik ook nog in het echt zien in de natuur.

Ook haalt Gilles ledstripkoning aan wat ik ten zeerste zou afraden, plakstrips zijn eigenlijk altijd drama omdat de lijm los weekt.
Ook laat de waterdichtheid wel eens te wensen over..

Ik zou toch aanraden om 2 verschillende tinten wit te nemen en hiermee te mengen tot de gewenste tint is bereikt
En dat dan van een gerenomeerd merk en niet van Ali ofzo
 
Ik ben ook op zoek naar een goede LED-verlichting...

JBL LED Solar Natur, zou dat wat zijn?!
 
Kies een gerenomeerd merk op het gebied van aquarium verlichting.

Goedkoop, is uiteindelijk duurkoop.

Ik heb zelf easyled van aquatlantis. Via een tc420.

Kleurtjes houd ik niet van. Heb wel een natuurgetrouw op en ondergang.

Staar je niet blind op bezuinigen. Want T5 heeft al een zeer hoog rendement.
En LED zit daar vlakbij.

Mijn bak lijkt op die van jou. Heb 2 led balken van 54 watt.
 
Ik ben ook op zoek naar een goede LED-verlichting...

JBL LED Solar Natur, zou dat wat zijn?!
Ziet er wel aardig uit, lijkt veel op de easyled en op fenix lampen
Hoewel deze set, niet aan te sturen zal zijn met een TC420 o.i.d. Men werkt met een drieaderige kabel, vermoedelijk dus met PWM aansturing.
 

Terug
Bovenaan